Jump to content

Superstrikt mot magproblem

soarora

Recommended Posts

Så idag var dag 8 utan nr 2. Tjocktarmen började hårdna på vänstra sidan. Så det fick bli ett vattenlavemang och nu är problemet löst, åtminstone tillfälligt =)

Det är möjligt att jag äter för lite fett för att smörja tarmen tillräckligt. Men när jag försöker dosera upp kokosfettet så finns det liksom inte plats för riktig mat sedan. Jag tappar aptiten helt. Och man kan ju inte leva på kokosolja, hur bra den än må vara. Jag behöver få i mig annat också om tarmen ska läka.

Idag fick jag ganska mycket gaser igen. Möjliga orsaker är otillräckligt silat citronvatten, typ två msk köpemajonnäs igår som innehåller förtjockningsmedel och annat jox, eller också förstoppningen som byggts på i 8 dagar.

Har ett litet mjälleksem i hårfästet och ögonbrynen som blossade upp i helgen. Kanske har jag överväxt av jästsvampar i tarmen som hänger ihop med detta. Eller brist på b-vitamin pga magbesvären som i sin tur predisponerar för bl.a. eksem. Eftersom magsyran verkar låg (har aldrig någonsin haft halsbränna) och denna krävs för upptag av b-vitamin så tänker jag att det kan vara bra att dricka lite utspädd vinäger innan måltiderna. Men om jag har problem med jästsvampar så är vinäger kanske inte optimalt... Vet varken ut eller in. Men Jag har iaf beställt b-komplex som jag ska ta med vinäger vid måltiderna. Och funkar inte det får jag väl anta att det är svamp ändå.

Magen är inte alls så platt och tyst längre, som den var i början av månaden. Är ganska gasig utan att ha ätit minsta grönsak. Har en del smärtor till och från. Är inte förstoppad efter gårdagens "quick fix" så jag vet just inte var skon klämmer. Men får väl bara fortsätta som tidigare och lita på processen. Inte grubbla för mycket. Vänta tills en månad har passerat åtminstone.

Men en sak ska jag i varje fall göra: Sluta okynnesdricka kaffe. Det räcker gott och väl med en kopp per dag eller varannan dag t.o.m. Även om jag inte upplever några besvär direkt kopplat till kaffet så är det såklart inte nyttigt när man har tarmproblem. Jag kan lätt byta ut många av kopparna till rooiboste istället.

Vad gäller magsyran så får jag nog ta och skaffa mig lite syrakapslar ändå. För att tillförsäkra bra upptag av mina kostsamma b-vitaminer. Har köpt dem från greatlife, icke syntetiska från "whole foods" - vet inte om de är nåt bättre än Friggs på Ica, men men... 

Jag har också haft tankar på att försöka samla mig till en måltid per dag. Alltså periodisk fasta. Tror att det skulle vara bra om magen fick vila under längre perioder. Dessutom är det nog lättare att få upp fettkvoten om man håller sig till en måltid - det är ju svårt att äta så mycket protein vid ett och samma tillfälle. Då kan jag dricka lite citronjuice innan maten och slippa det där med saltsyratillskottet också...

Dagens mat:

Fettkaffe

Bläckfisk

Stekt hönsfärs med extra smör

Kaffe

Rökt lax med hemgjord majjo

Mer hönsfärs med smör

Hej! VIll bara skriva att jag följer din kamp och imponeras av ditt arbete. Ang gasigheten dagen efter quick fix- du tror inte att själva quick fixen ger lite gasighet? Jag har upplevt det så.

Tack. Fint att veta att min tråd inte svävar runt ensam i världsrymden :)

Mina lavemang består bara av ljummet vatten utan tillsatser av något slag. Så nej, det borde inte leda till ökad uppblåsthet. Har i varje fall aldrig gjort det tidigare. Jag upplever en generellt ökad uppblåsthet och jag tror det kommer av att jag äter mer protein och oftare (dock inga jättemängder, men typ 70-80 g per dag). Det ställer för höga krav på magsyraproduktionen som helt enkelt är för låg. Jag gjorde det där testet med bikarbonat i vatten på morgonen och fick ingen som helst liten rap såsom man ska få med normal saltsyranivå i magsäcken.

Med risk för att verka hypokondrisk, så har jag funderat ut följande:

• Jag har mycket skört tandkött (ej inflammerat utan skört och ömt). Sköter min munhygien mycket noga med tandtråd så det är inte där det felar.
  • Jag vaknar med väldigt torra ögon varje morgon numera. Kan inte använda kontaktlinser på dagarna längre eftersom ögonen är för torra och det skaver.
  • Jag har för låg saltsyraproduktion i magsäcken.
  • Jag får domningar och myrkryp i ben och fötter. Särskilt under yogaträning men även annars. Har haft detta sedan längre tid tillbaka, men aldrig så mycket som nu.
  • Jag har mjälleksem som kommer till och från.
  • I perioder tappar jag onormalt mycket hår och mina naglar är extremt mjuka och tunna samt räfflade. Huden är liksom "ospänstig"
  • Jag upplever en nästan överväldigande kraftlöshet ibland. Kan bli sittande och stirra i tomma intet eftersom jag inte har kraft att aktivera mig.
  • Jag har inte haft naturlig menstruation sedan 18-årsåldern (endast med hjälp av p-piller).

Jag härleder dessa symtom till en generellt dålig hälsostatus. Men de är ju också symtom på mer specifik vitamin- och mineralbrist, kanske framför allt b-vitaminer. Har dragits med dessa små besvär i många år egentligen men noterar att det blivit värre bara under dessa veckor sedan jag började med denna specialdieten. Det skrämmer mig lite.

Förhoppningsvis får jag mina b-vitamintabletter levererade idag, och så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa upp magsyran. Jag ska inte ge upp dieten riktigt än, men det känns lite motigt just nu.

Intressant det du säger om torra ögon, det har flera nämnt.

Paul Jaminet (The Perfect Health Diet) har skrivit lite om det:

Zero-Carb Diets Can Induce Mucus Deficiency

I ate a high-vegetable but extremely low-carb diet from December 2005 to January 2008. At the time I thought I was getting about 300 carb calories a day, but I now consider this to have been a zero-carb diet, since I don’t believe carb calories are available from most vegetables. Vegetable carbs are mostly consumed by gut bacteria, whose assistance we need to break down vegetable matter, or by intestinal cells which consume glucose during digestion.

Throughout my 2 years on this zero-carb diet, I had dry eyes and dry mouth. My eyes were bloodshot and irritated, and I had to give up wearing contact lenses. Through repeated experiments, I established that two factors contributed to the dry eyes – vitamin C deficiency and glucose deficiency. After I solved the vitamin C issue, I did perhaps 50 experiments over the following few years, increasing carbs which made the dry eyes go away and reducing them which made them immediately come back. This established unequivocally that it was a glucose deficiency alone that caused the dry eyes.

Härifrån:

http://perfecthealthdiet.com/2010/11/dangers-of-zero-carb-diets-ii-mucus-deficiency-and-gastrointestinal-cancers/

Jag vet inte om han har rätt i sina teorier om mer allvarliga biverkningar, men om man märker att man har torra ögon så är det något som inte är som det ska. Om jag var du skulle jag titta på FODMAPs och börja i den änden för att komma tillrätta med magbesvären, och inte utesluta alla kolhydrater.

Min LCHF-erfarenhet finns här:

http://www.ursprungsliv.nu/2012/11/fyra-ar-med-lchf-ett-bokslut/

Jag har inte läst hela tråden, ursäkta för det. Men du har varit till läkare? Då kan du få hjälp att börja nysta i näringsbrister i alla fall.

Med risk för att verka hypokondrisk, så har jag funderat ut följande:

• Jag har mycket skört tandkött (ej inflammerat utan skört och ömt). Sköter min munhygien mycket noga med tandtråd så det är inte där det felar.
  • Jag vaknar med väldigt torra ögon varje morgon numera. Kan inte använda kontaktlinser på dagarna längre eftersom ögonen är för torra och det skaver.
  • Jag har för låg saltsyraproduktion i magsäcken.
  • Jag får domningar och myrkryp i ben och fötter. Särskilt under yogaträning men även annars. Har haft detta sedan längre tid tillbaka, men aldrig så mycket som nu.
  • Jag har mjälleksem som kommer till och från.
  • I perioder tappar jag onormalt mycket hår och mina naglar är extremt mjuka och tunna samt räfflade. Huden är liksom "ospänstig"
  • Jag upplever en nästan överväldigande kraftlöshet ibland. Kan bli sittande och stirra i tomma intet eftersom jag inte har kraft att aktivera mig.
  • Jag har inte haft naturlig menstruation sedan 18-årsåldern (endast med hjälp av p-piller).

Jag härleder dessa symtom till en generellt dålig hälsostatus. Men de är ju också symtom på mer specifik vitamin- och mineralbrist, kanske framför allt b-vitaminer. Har dragits med dessa små besvär i många år egentligen men noterar att det blivit värre bara under dessa veckor sedan jag började med denna specialdieten. Det skrämmer mig lite.

Förhoppningsvis får jag mina b-vitamintabletter levererade idag, och så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa upp magsyran. Jag ska inte ge upp dieten riktigt än, men det känns lite motigt just nu.

Kanske du borde få dina B12 och Folatvärden testade. Har man brist på Intrinsic Factor i magen så spelar det ingen roll hur mycket B-vitamin man äter, magen kan inte ta upp det och man får brist.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Intrinsic_factor

• Like 3

Intressant det du säger om torra ögon, det har flera nämnt.

Paul Jaminet (The Perfect Health Diet) har skrivit lite om det:

Zero-Carb Diets Can Induce Mucus Deficiency

I ate a high-vegetable but extremely low-carb diet from December 2005 to January 2008. At the time I thought I was getting about 300 carb calories a day, but I now consider this to have been a zero-carb diet, since I don’t believe carb calories are available from most vegetables. Vegetable carbs are mostly consumed by gut bacteria, whose assistance we need to break down vegetable matter, or by intestinal cells which consume glucose during digestion.

Throughout my 2 years on this zero-carb diet, I had dry eyes and dry mouth. My eyes were bloodshot and irritated, and I had to give up wearing contact lenses. Through repeated experiments, I established that two factors contributed to the dry eyes – vitamin C deficiency and glucose deficiency. After I solved the vitamin C issue, I did perhaps 50 experiments over the following few years, increasing carbs which made the dry eyes go away and reducing them which made them immediately come back. This established unequivocally that it was a glucose deficiency alone that caused the dry eyes.

Härifrån:

http://perfecthealthdiet.com/2010/11/dangers-of-zero-carb-diets-ii-mucus-deficiency-and-gastrointestinal-cancers/

Jag vet inte om han har rätt i sina teorier om mer allvarliga biverkningar, men om man märker att man har torra ögon så är det något som inte är som det ska. Om jag var du skulle jag titta på FODMAPs och börja i den änden för att komma tillrätta med magbesvären, och inte utesluta alla kolhydrater.

Min LCHF-erfarenhet finns här:

http://www.ursprungsliv.nu/2012/11/fyra-ar-med-lchf-ett-bokslut/

Jag har inte läst hela tråden, ursäkta för det. Men du har varit till läkare? Då kan du få hjälp att börja nysta i näringsbrister i alla fall.

Intressant. Men hur vet han att det är just glukosen och inte något annat i grönsakerna som hjälper mot torra ögon?

Jag dricker en 0,5-1 st pressad citron varje dag och det borde vara tillräckligt för att inte få brist på c-vitamin tycker jag... Särskilt på en lågkolhydratkost.

Jag har varit till läkare fram och tillbaka med jämna mellanrum sedan 14-årsåldern, gjort alla möjliga upptänkliga undersökningar utan att något fel kunnat påvisas. Men jag borde antagligen sätta hårt mot hårt - kräva att få göra specifika tester som jag själv anser relevanta - vitamin- och mineralstatus, utandningstestet för SIBO etc. Är bara så trött på alltsamman. Senast fick jag lämna ett avföringsprov på torr gammal avföring som säkert legat i tjocktarmen typ en månad. De kunde inte påvisa något onormalt med den. Men det är liksom inte normalt att inte bajsa på flera veckor! Jag tiggde till mig att få prova antibiotika mot SIBO och fick en kur Flagyl. Sedan fullföljde jag inte denna enligt planen - blev rädd att det skulle fucka upp magen ännu mer.

Jag ska försöka på egen hand nu. Funkar det inte ska jag kräva att få ta blodprover på längden och tvären =)

PS. Intressant med det där att candida kan leva på ketonkroppar. Mitt eksem har nämligen börjat sprida sig i pannan och det är inte vidare trevligt.

• Like 1

Kanske du borde få dina B12 och Folatvärden testade. Har man brist på Intrinsic Factor i magen så spelar det ingen roll hur mycket B-vitamin man äter, magen kan inte ta upp det och man får brist.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Intrinsic_factor

Ja, jag känner till det. Men jag resonerar som så, att om jag saknade IF så borde jag ha drabbats av perniciös anemi vid det här laget. Och någon blodbrist har jag aldrig haft problem med. Men det förstås, kroppen är fantastisk på att kompensera för olika typer av brister. Jag provar att självmedicinera först - sedan får det bli till att kräva utredning om det inte fungerar.

Jag tycker att det låter som att din mage är inne i en total omställningsfas och behöver lite hjälp.

Se till att dricka ordentligt med vatten före och mellan måltiderna men drick inget eller bara något litet och surt till maten. Börja varje måltid med lite rå vitkål kan vara saltad med inte vinäger/ättika. Du kan lägga salt i vattnet du dricker och måste salta på maten du äter. Salt innehåller klorid, kroppen använder kloridet att göra magsyran. Vatten och annan vätska spär ut magsyran och då blir det dålig matsmältning och går åt för mycket syra. Varje morgon det första du gör drick ett glas vatten, vänta minst 15 minuter med frukosten. Innan du går och lägger dig drick vatten. Vatten hjälper avföringen. Kaffe och te (grönt och svart) öl, vin, m.fl. drar ur vatten och då måste vi kompensera och dricka.

Har du testat potatismöl i kallt vatten? Funkar för många. Inte för mig ...

Får du i dig goda bakterier, surkål, tabletter? Länk till en kraftfull probiotika nedan hos Greatlife. Jag tror du måste satsa hårt på bakterier, kör en kur med en kraftfull och fortsätt sedan med en mer normal. En kraftfull har många bakteriestammar och stort antal bakterier. Tex den på länken har 14 sorter/stammar 200 miljarder bakterier.

Tabletter med Undekansyra kan du köpa på samma site. Blir riktigt ordentlig fart på magen och den ska döda candida. Funkar så bra att man kan bli beroende ... men jag tror en vecka tio dagar är max vad som är bra.

http://www.greatlife.se/halsoprodukter/fFormula-SF722-mot-Candida-undekansyra-undecy/

http://www.greatlife.se/halsoprodukter/flora-200-14-seven-day-intensive/

• Like 1

Jag tycker att det låter som att din mage är inne i en total omställningsfas och behöver lite hjälp.

Se till att dricka ordentligt med vatten före och mellan måltiderna men drick inget eller bara något litet och surt till maten. Börja varje måltid med lite rå vitkål kan vara saltad med inte vinäger/ättika. Du kan lägga salt i vattnet du dricker och måste salta på maten du äter. Salt innehåller klorid, kroppen använder kloridet att göra magsyran. Vatten och annan vätska spär ut magsyran och då blir det dålig matsmältning och går åt för mycket syra. Varje morgon det första du gör drick ett glas vatten, vänta minst 15 minuter med frukosten. Innan du går och lägger dig drick vatten. Vatten hjälper avföringen. Kaffe och te (grönt och svart) öl, vin, m.fl. drar ur vatten och då måste vi kompensera och dricka.

Har du testat potatismöl i kallt vatten? Funkar för många. Inte för mig ...

Får du i dig goda bakterier, surkål, tabletter? Länk till en kraftfull probiotika nedan hos Greatlife. Jag tror du måste satsa hårt på bakterier, kör en kur med en kraftfull och fortsätt sedan med en mer normal. En kraftfull har många bakteriestammar och stort antal bakterier. Tex den på länken har 14 sorter/stammar 200 miljarder bakterier.

Tabletter med Undekansyra kan du köpa på samma site. Blir riktigt ordentlig fart på magen och den ska döda candida. Funkar så bra att man kan bli beroende ... men jag tror en vecka tio dagar är max vad som är bra.

http://www.greatlife.se/halsoprodukter/fFormula-SF722-mot-Candida-undekansyra-undecy/

http://www.greatlife.se/halsoprodukter/flora-200-14-seven-day-intensive/

Wow, tack för bra tips! Känns som om jag behöver det just nu.

Jag satsade hårt på probiotika ett tag, innan jag började med det här kostprogrammet. Jag åt de där kapslarna från greatlife och gjorde egen surkålsjuice. Och egen kefir. Den var farligt god. Märkte dock ingen effekt av detta. Men det var iofs kombinerat med ganska liberal lchf. Ev. skulle det fungera bättre nu. Hur som helst har jag redan lagt en förmögenhet på tillskott som inte varit till hjälp så nu satsar jag först och främst på att läka med hjälp av maten. Men tack för produkttipsen - förr eller senare kommer jag att behöva boosta tarmfloran på allvar.

Resistent stärkelse är ren prebiotika och jag aktar mig noga för det - har mycket dåliga erfarenheter sedan tidigare.

Bra att du påminner om vätskans betydelse - jag har slarvat med det. Och det där med saltet har jag överhuvudtaget inte varit medveten om!

Provar nu att sluta äta protein på autopilot och verkligen lyssna på kroppens signaler och vad den vill ha. Igår blev det en stor kopp buljong med äggulor, benmärg och smör. Efter det orkade jag bara äta lite kött jmf med annars. Ändå inte mer hungrig idag. Tricket kanske är att grunda med generöst med fett och sedan fylla på med protein bara precis så mycket som behövs för att vara ohungrig. Vidare tar jag fasta på rådet ovan med mer salt på maten och att undvika dryck till måltid. Har även införskaffat HCL med pepsin och ska succesivt öka dosen tills jag får halsbränna. Då sänker jag till föregående dos och stannar där.

En kopp svart kaffe. Druckit rikligt med vatten under fm.

Lunch: 3 st hårdkokta äggulor med generöst med salt. 30 ml mct+olivolja.

Mer vatten

Middag: saltade köttben med majjo. En äggula.

Verkligen gaps-aktig diet. Natascha Campbell skriver om saltets betydelse.  För mig är mineraltabletter typ tång/alger och  mjölk rena tvärniten för magen. Dubbel espresso efter frukost däremot sätter fart. 

Visste du att halsbränna är ett symptom på dålig magsyra inte på för mycket eller för sur syra. Har du inte halsbränna är nog syran helt ok.

Har du provat bikarbonat-testet. Blanda en tesked bikarbonat i lite vatten och drick på fastande mage. Om det blir bubbligt och rapigt har du tillräcklig syra.

Har du koksfett och gee ?

När kommer du att lägga till grönsaker ? I gaps får man väl äta vissa, typ avokado och kronärtskocka ? Jag tror ju ändå att det är viktigt med grönt.

Verkligen gaps-aktig diet. Natascha Campbell skriver om saltets betydelse.  För mig är mineraltabletter typ tång/alger och  mjölk rena tvärniten för magen. Dubbel espresso efter frukost däremot sätter fart. 

Visste du att halsbränna är ett symptom på dålig magsyra inte på för mycket eller för sur syra. Har du inte halsbränna är nog syran helt ok.

Har du provat bikarbonat-testet. Blanda en tesked bikarbonat i lite vatten och drick på fastande mage. Om det blir bubbligt och rapigt har du tillräcklig syra.

Har du koksfett och gee ?

När kommer du att lägga till grönsaker ? I gaps får man väl äta vissa, typ avokado och kronärtskocka ? Jag tror ju ändå att det är viktigt med grönt.

Jodå, känner till det där med halsbrännan. Men jag har gjort bikarbonattestet och det hände just ingenting. Jag tänker öka upp hcl-dosen tills jag får en värmekänsla i magtrakten, då ska man sänka lite så ligger man på optimal dos enligt vad jag har läst. Jag tänker dessutom på att fördela vätskeintaget som du rådde mig tidigare.

Jag gör ghi ibland men för det mesta är jag lat och kör på ekosmör. Kokosfett är min bästa vän. Grönsaker ska jag börja återinföra enligt gaps introdiet om detta upplägg inte börjar ge resultat innan oktober.

Mår bättre nu. Och när jag känner efter hur det känns i kroppen så inser jag att jag faktiskt inte alls är särskilt sugen på kött. Det är djupt inrotat i mig att tänka på proteinmängderna eftersom jag är ganska magerlagd och rädd att kroppen ska äta av den lilla muskelmassa jag ändå har. Men nu ska jag inte tänka gram per kg kroppsvikt utan bara ge kroppen det den ber om, varken mer eller mindre. Nu har mitt b-komplex kommit med posten också, så nu jäklar ;-)

Dagens mat:

En kopp svart kaffe, 15 ml mct-olja till frukost

100 g makrill i rapsolja till lunch

0,5 kopp eftermiddagskaffe, svart

Lite limejuice innan maten. Hårdkokta äggulor med smör och ishavsrom (salt!) till middag, lite vinägervatten.

• Like 1

Frångår nu kostupplägget i viss mån.

Efter uppmaningar (här och på fb) om att börja tillföra lite probiotika bestämde jag mig för att tillverka lite surkålsjuice (dvs saften som blir när man gör surkål, ska inte äta själva kålen). Sagt och gjort, handlade ett ekologiskt kålhuvud och skred till verket, så nu har jag en burk som står och växer =)

MEN. Jag gjorde inte bara en burk surkålsjuice, utan testade även att göra färsk kåljuice i en råsaftcentrifug. Maskinen har stått och dammat i ett köksskåp i huset där jag är inneboende, jag har sneglat på den och tänkt att den där ska jag testa nån gång. Igår var jag ensam i huset och såg min chans =) Trodde ju inte att kåljuice skulle vara nån höjdare. Men det var det! Supergott! Inom loppet av 15 min hade jag druckit juice motsvarande 1 kg vitkål. Visserligen i princip fiberfri juice, men det är ändå inget som passar under kostplanen jag har följt (nolla vegetabilierna). Jag hade ju tänkt mig en månad utan avsteg, men nu blev det ju inte så. Snarare 20 dagar. Men det ska tilläggas att jag mår mycket bättre nu än tidigare i veckan. I tisdags och onsdags var det ganska besvärligt med smärtor och gaser. Det är betydligt bättre nu - trots gårdagens juicefrossa. 

Det som är mitt huvudproblem (ständiga gaser och magsmärtor) och som jag länge trott berott endast på stärkelse, sockerarter och fibrer kan i själva verket ha mycket att göra med en oförmåga att smälta proteiner ordentligt. Eller så beror det lika mycket på dålig nedbrytning av BÅDE kolhydrater och protein. Jag trodde inte att man kunde få gaser av rena animalier - men det är just det jag har haft under andra och tredje veckan av dieten! Under de här sista dagarna med reducerat proteinintag har jag mått bättre i magen. Utan att känna mig hungrig. Normalt äter jag knappt 1,5 g per kg kroppsvikt - alltså ca 70g protein per dag. Nu har jag varit mer uppmärksam på vilken mängd kroppen efterfrågar vilket lett till att jag åtminstone halverat denna mängd.

Så hur fortsätta? Jag kommer att fortsätta med strikt, mjölkfri lchf som bas (proteinreducerat i den mån jag mår bättre av det). Jag ska tillföra probiotika i form av surkålsjuice och kanske i kapselform om jag anser mig ha råd och tror det gör skillnad. Jag kommer även att dricka egenpressad färsk grönsaksjuice om och när jag känner för det. Vilket kanske kommer innebära att den strikta lchf:en inte blir så strikt. Men det får vi se. Jag rör mig mot GAPS introdiet. Men jag orkar inte starta den hardcore just nu, utan behöver en övergångsperiod.

• Like 1

• 2 weeks later...

Ja det är lite av ett moment 22. Om jag käkar grönsaker blir magen sämre med sämre näringsupptag som följd och då spelar det ju ingen roll om de är näringsrika. All mat som man inte kan smälta ordentligt gör mer skada än nytta. Men det enda jag missar är ju egentligen c-vitaminet och det får jag från pressad citron. Allt annat kan jag tillgodose med regelbundna intag av lever och förstås ägg i mängder. Och så är jag noga med att varva olika animalier, fisk ena dagen, älgkött andra, kyckling tredje...

Hur är det med spenat då som man köper fryst och tillagar på spisen eller i micron, tror du magen går bananas av de? Jag blandar i smör i min.

Hur är det med spenat då som man köper fryst och tillagar på spisen eller i micron, tror du magen går bananas av de? Jag blandar i smör i min.

Spenat är fibrigt och tufft för tarmen. Jag undviker det alla dagar i veckan. Men de få gånger jag äter det försöker jag hålla mig till färsk. Den frysta är ju redan förv'äld och "komprimerad" så då får man i sig mer än av den färska.

En del tål grönsaker bättre om dom gör smoothies av dom. Bäst är en höghastighetsmixer men man kan ju prova med en vanlig mixer eller en råsaftscentrifug. Vill man inte ha några fibrer även om dom är finfördelade så kan man ta enbart saften.

• 1 month later...

Ok, jag är tillbaka =D Har ett nytt upplägg som ska provas mot mina ändlösa magbesvär. Denna gång ska jag prova Bee's candida diet (googla, den som är nyfiken!). Tanken är att eliminera alla råa vegetabilier och alla "konstgjorda" vegetabiliska fetter (alltså ingen rapsolja, köpemajonnäs eller annat industrifett - inte ens minsta lilla). Men olivolja och kokosolja går bra. Inte heller några fermenterade livsmedel, ingen vinäger eller ätticka. Ingen alkohol i någon form! Inga mejerier förutom smör. Bara koffeinfritt kaffe. Och, needless to say, naturligtvis ingen säd eller stärskelserik mat överhuvud taget. Alla high carb grönsaker går bort, t.ex. gul lök ska jag vara mycket sparsam med. Alla grönsaker ska vara väldigt låga i kolhydraterna och helst inte så fibriga. Dock ska allt vegetabiliskt kokas så länge att det blir helt mjukt och "tappar färgen" eftersom det är ett tecken på att cellväggarna har brutits ner totalt och risken att det jäser i tarmen minskar avsevärt. Även kryddor som t.ex kanel ska kokas innan man äter det - för att bryta ner cellväggarna även där. Detta är en aha-upplevelse för mig. Min mage har ju verkligen kunnat jäsa precis allting till gaser och nu får det delvis sin förklaring.

Tror jag verkligen på det där med candida, kanske någon undrar. Nja, är svaret. Jag tror/vet att jag har en kraftig dysbios i tarmen, annars skulle symtomen jag har inte kunna uppstå. Och gasbildning beror oftast på överväxta jästsvampar, av släktet candida albicans eller nån annan gren. Canida ska nog inte lastas för allt under solen, såsom det ofta framstår i symtomlistorna när man googlar. Men just jästsvampar kan nog ställa till med mycket problem på många håll i kroppen. Så tror jag.

Kosten kommer alltså huvudsakligen att bestå av kokta mosiga grönsaker, begränsat med protein och rikligt med bra fett. Dessutom tillskott enligt Bee's anticandida-program, mest för att det är spännande att gå all in. Jag tror inte så mycket på tillskott egentligen, men ett halvår är jag villig att offra för att se om det ev. hjälper till lite. Det uppmuntras till att överdosera c-vitamin i extrema mängder - typ 4 g om dagen. Tar nog det lilla lugna med det rådet. Men ska bli kul att testa sig fram lite även med det =)

• Like 2

• 4 weeks later...

Tror jag ska ta och återuppliva denna tråden, faktiskt. Körde ett tag på Bee´s candida-diet med mjukkokta grönsaker, det var väldigt gott men gaser, smärtor, svullnad och förstoppning fick jag ändå, minsann. Men i samband med dieten var jag aktiv i en candida-grupp på facebook och där fick jag upp ögonen för ett alterativt, inom hälsokretsar ganska oortodoxt angreppssätt. En kille berättade om hur han "fastade" i den mening att han svälte sin tjocktarm. Taktiken för att bli av med gasbildning och svulnad var helt enelt att inte inta några kolhydrater som inte helt absorberas direkt i tunntarmen. Han motsätter sig starkt att komma i ketos, så därför kompletterar han sin diet bestående av lever, goudaost, oliver med "sockervatten". Jag är ju inget fan av sockervatten men faktum kvarstod - han var lyrisk över sina resultat och hur bra magen mådde på denna torftiga kosthållning. Så jag började fundera vidare på detta koncept, och på hur jag ska kunna minimera jäsningen i tarmarna. Mitt googlande kors och tvärs har till slut lett mig till FODMaP-dieten.

FODMaP är vad jag förstår den kostbehandling som har haft överlägset bäst effekt på IBS-problem i många studier. Jag har tidigare avfärdat den som alltför socker och stärkelserik för att ens komma på tanken att prova. Men efter lite självstudier har jag kommit att omvärdera detta. FODMaP  står för en mängd olika sockerarter (Fruktos, Oligosackarider, Disackarider, Monosackarider och Polyoler) som många har svårt att bryta ner och för en del leder detta till att de inte absorberas i tunntarmen och därför blir mat till tarmbakterierna. Dessa sockerarter finns i allt från lök till tomatpure till kål, honung och spannmål. Och frukt, bär och sötningsmedel. Laktos är också en sådan sockerart. Är man känslig för dessa så kan de bli liggande i tarmarna och orsaka symtom i flera dagar. Tanken är att man ska eliminera dessa speciella sockerarter så mycket som möjligt ur kosten en månad eller två tills man upplever sig som i princip symtomfri. Sedan ska man testa att återinföra en sockerart i taget, en vecka i taget. 

När man googlar på listor över legala och illegala livsmedel enligt FODMaP så kommer det upp en massa träffar, men dessa listor är inte speciellt homogena. Enligt vissa är till exempel broccoli ok men inte enligt andra. Men på dessa "osäkra" livsmedel får man väl först utgå från att man inte tål dem och sedan prova att införa dem efterhand så lär det visa sig... De flesta livsmedel stämmer dock överens listorna emellan - vete, lök, honung, tomatpuré och baljväxter är absolut förbjudet, medan t.ex. ris, blåbär och morot är tillåtet. Vissa saker är dock lite förvånande, som att t.ex jordnötter är okej, eller quinoa och bovete. Men när jag läser andras erfarenheter så är det vanligt att man har fortsatt svårt med dessa kolhydratstunga spannmålsersättare även då man kommit tillrätta med de värsta besvären.

Detta med känsligheten för sockerarter kan också vara en förklaring till mitt misslyckande med att fixa magen genom att försöka nolla kolhydraterna. När jag gjorde detta fick jag fortfarande i mig lite lök - inte genom att äta den direkt, men genom att den fanns med i kryddningen av kött jag åt eller att jag drack buljong som jag kokat med lök som jag sedan plockat bort/silat av. Det hjälper inte eftersom sockerarterna då ändå finns utläckta i buljongen. Det är nämligen superduperviktigt att undvika lök i ALLA former om den här dieten ska ha en chans att lyckas. Dessutom åt jag vid några tillfällen mejeri med laktos i och en gnutta honung några gånger. Jag fick med andra ord fortfarande i mig FODMaPs när jag "nollade".

Nåväl, jag ska ha en ganska normal jul med lite förbjudna sockerkedjor (nu syftar jag inte främst på godis utan lite rödbetor och lök och någon frukt, dvs hög FODMaP), så tar jag tag i det på allvar i samband med det nya året. Känns som en realistisk plan. Ingen idé att stressa igång nåt och "misslyckas" helt i onödan. Inget kul om hela julen börjar handla om vad jag får och inte får äta. Sockertrollet är dessutom motat i grind sedan jag blev liberal igen och skulle jag försöka strikta till det nu så är det väl risk att fanstyget vaknar till liv på nytt. Just nu äter jag det jag känner för men med FODMaP i bakhuvudet och jag mår faktiskt ganska bra - måttligt med gaser och svullnad. Julen får gå i samma anda, jag undviker det värsta men njuter av det andra och så blir det FODMaP på allvar när jag kommer tillbaka från ledigheten =)

• Like 2

• 3 weeks later...

Vill bara meddela att jag mår otroligt mycket bättre sedan jag började äta enligt FODMAP. Jag har inte ätit lchf senaste tiden utan haft mer fokus på den här specifika kostbehandlingen istället. Kan väl erkänna också att jag varit ganska sugen på att äta vissa livsmedel som jag avstått i många år pga att jag trott de orsakat mina magproblem (high carb såsom ris, majs och en del socker) som jag verkar kunna äta utan problem. Det viktiga vad gäller spannmål är att avstå vete, råg, korn. Havre tycks gå bra i mindre mängder. Men detta highcarb-ätande av ris och majs och socker är bara tillfälligt - jag är medveten om att för att läka mitt magtarm-system optimalt så bör jag utesluta allt spannmål under en tid. Men just nu vill jag bara njuta av att ha kontroll över symtomen och att kunna äta lite onyttigheter (t.o.m. vissa spannål!) utan att magen ska säga ifrån hela tiden. 

Det är en otrolig, överväldigande känsla att faktiskt uppleva en så markant förbättring på så kort tid. Att gå från att känna sig som ett hjälplöst offer till att ta rodret och kunna styra över sitt mående. Att inte famla runt i mörkret längre. Att ha ett verktyg som fungerar. LCHF var fantastiskt i början - från den ena dagen med normalkost till den andra med LCHF mådde jag åtminstone 50% bättre. Men jag blev ju aldrig av med de där 50 kvarvarande procenten av magproblem.Nu finns det hopp om att bli det! Tja, jag kommer förmodligen alltid att få leva med en lite bråkig/känslig mage, men med rätt kost (kanske kombo av LCHF-FODMAP?) så tror jag att jag kan komma tillrätta med väldigt mycket. Jag upplever redan att jag har det, men minsta avsteg ger fortfarande en rejäl reaktion. Med tiden och med rätt dietupplägg (elimineringskost och försiktig återintroduktion) bör jag kunna "läka ut" en del av detta. Men skulle detta mot förmodan visa sig omöjligt kan jag mycket väl leva ett drägligt liv med strikt, lchf-vinklad FODMAP.Det finns hopp, gott folk!  :D

• Like 2

Tittar igenom trådens tidigare inlägg och noterar att jag under min "superstrikta" period faktiskt fick i mig en rad FODMAPs, som t.ex. tomatpuré, äppelcidervinäger, honung, och köpemajonnäs med konstigheter i. Benbuljong kan också innehålla en del "bakteriemat", även om den inte kokats med lök, vilket jag dock tror att jag gjorde vissa gånger. Förvisso silade jag bort löken efteråt, men det hjälper inte eftersom fruktanerna är vattenlösliga... Man lär så länge man lever, antar jag  :rolleyes:

• 2 months later...

Sparkar liv i denna tråden igen!

En hel del har hänt med magen sedan sist jag var här. Jag genomgick ett test för SIBO (small intestinal bacterial overgrowth) på medicinmottagningen, och resultatet var positivt. Det kändes stort att få en riktig diagnos efter åratal av s.k. IBS (slaskdiagnos som ju inte säger ett dyft egentligen). Nu har jag ett tydligt definierat problem och flera möjliga sätt att tackla det på. Efter SIBO-diagnosen fick jag antibiotika utskriven och har nu tagit min 10-dagarskur enligt doktorns order. Dock är effekten sisådär. Men erfarenhetsmässigt så är det ett svårbehandlat tillstånd, och olika antibiotika har olika effekter på olika personer. Även om man skulle ha framgång med behandlingen så kan besvären återkomma om man inte sköter kosten efteråt.

Jag tänkte att jag skulle ge antibiotikabehandlingen en chans för att se om det kunde ge en liten draghjälp när jag går vidare med kostbehandling. Det är väl tveksamt om jag fått någon sådan draghjälp... Inte mycket annat att göra än att fortsätta äta på bästa möjliga sätt för att inte mata bakterierna och hoppas att de sakta men säkert föses tillbaka ner i tjocktarmen där de hör hemma. Jag nämde ju FODMAP ovan och det är denna diet kombinerad med SCD (FODMAP+SCD = Dr SIebeckers kostbehandling för SIBO). I praktiken blir det en fiber- och stärkelsefri kost som dessutom exkluderar vissa köttdetaljer såsom skinn, senor och brosk vilka fungerar som ett slags köttfibrer i den mening att de också göder tarmbakterier. Allt som göder tarmbakterier, dvs all prebiotika, måste minimeras i mesta möjliga mån.

• Like 4

Fick mitt testresultat för utandningstestet med posten härom dagen. Inget utslag på vätgas men tydligt förhöjda värden på metangasen. Min hypotes om metangasproducerande bakterier är alltså bekräftad.

Antibiotikabehandlingen är avslutad och jag tar kapslar med probiotika för att balansera upp biomet. Fast jag märker ingen skilland av dem heller, egentligen. SIBO-dieten måste följas i 1,5 till 3 år för att man ska få full effekt, om man inte hittar rätt antibiotika som kan skynda på "tillfrisknandet".

Hade en episod förra veckan med riktigt hemska magsmärtor och svullnad som jag inte med säkerhet lyckats härleda till något specifikt jag åt dagen innan. Det som avvek från min normala kost var dels kyckling (äter sällan det) och dels ett par tsk sambal oelek. Först misstänkte jag kycklingen eftersom jag ätit stark mat förr utan problem. Men sedan kom jag fram till att det mest troliga väl ändå måste vara sambal oelek. Frågan är då om det är chilin som är problematisk eller om det är konserveringsmedlet burken innehåller, E202. Eller kanske både ock?

• Like 2

Jag har från och med 1 september bestämt mig för att ta tag i mina magproblem på allvar. Normal lchf med ovanjordgrönsaker, feta mejerier och frånvaro av spannmål och fullkorn har inte varit tillräckligt för att åtgärda min IBS - lchf har gjort livet uthärdligt, men jag har fortfarande mycket besvär. Symtomen är kronisk förstoppning och en gasbildning som kan vara mycket smärtsam och såklart socialt handikappande. Gasbildning uppstår för mig nästan oavsett vilka "snälla" grönsaker jag väljer, eller hur mycket jag kokar dem. Jag är ganska övertygad om att det handlar om SIBO, dvs överväxt av tarmfloran där den inte hör hemma, i tunntarmen. För de flesta resulterar detta i diarré, men kan även leda till oregelbundenhet eller förstoppning.

Så hur ska jag då lösa mitt problem, förhoppningsvis permanent? Jo, som ämnestiteln avslöjar, genom superstrikt lchf. Kött, fisk, fågel, ägg och skaldjur kombinerat med smör, kokosolja, hemmagjord majjo, ghi, olivolja etc. Jag kommer initialt att undvika alla mejerier utom smör tills förstoppningen är hävd och jag känner att magen är stabilt bättre. Sedan kommer jag att prova att introducera laktosfri superfet mejeri och se vad som händer. Funkar det inte backar jag. Efter mejeri ska jag försöka med grönsaker. Men innan jag provar något som helst utöver det superstrikta ska jag vara symtomfri vad gäller IBS.en.

Jag kommer dock att tillåta mig något glas rödvin till helgerna. Detta för att jag helt enkelt behöver någon form av belöning att se fram emot (och ja, den måste vara ätbar) samt att dieten måste vara genomförbar på sikt. Det får inte blir FÖR tråkigt för då kommer jag att ge upp.

I övrigt om mig: Jag är kvinna, 26 år gammal, 172 cm lång, väger 54,5 kg. Ovanstående kostupplägg kommer kanske leda till viktnedgång, men jag kommer träna samtidigt och hoppas på att bygga lite muskelmassa. Oavsett vad som sker med vikten så kommer jag att vara konsekvent med kosten - magproblemen är prio nr 1!

Mot SIBO: Du kanske kan prova 2 tsk äppelcidervinäger + några droppar pepparmyntsolja (apotek) + vatten + eventuellt oreganoolja (hälsokostaffär). Verkar fungera för en del.

Fick mitt testresultat för utandningstestet med posten härom dagen. Inget utslag på vätgas men tydligt förhöjda värden på metangasen. Min hypotes om metangasproducerande bakterier är alltså bekräftad.

Antibiotikabehandlingen är avslutad och jag tar kapslar med probiotika för att balansera upp biomet. Fast jag märker ingen skilland av dem heller, egentligen. SIBO-dieten måste följas i 1,5 till 3 år för att man ska få full effekt, om man inte hittar rätt antibiotika som kan skynda på "tillfrisknandet".

Hade en episod förra veckan med riktigt hemska magsmärtor och svullnad som jag inte med säkerhet lyckats härleda till något specifikt jag åt dagen innan. Det som avvek från min normala kost var dels kyckling (äter sällan det) och dels ett par tsk sambal oelek. Först misstänkte jag kycklingen eftersom jag ätit stark mat förr utan problem. Men sedan kom jag fram till att det mest troliga väl ändå måste vara sambal oelek. Frågan är då om det är chilin som är problematisk eller om det är konserveringsmedlet burken innehåller, E202. Eller kanske både ock?

Kolla upp Prescript-Assist (jordbaserade bakterier). Verkar också fungera mot mag/tarmproblem

Har nyss läst hela tråden - wow vilken kämpe du är soarora! Och tack för att du delar med dig här! Hoppas du hittar en lösning snart.

Kör du nån intermittent fasta? (Skrevs något om 16:8 tidigare i tråden om jag minns rätt.)

Kolla upp Prescript-Assist (jordbaserade bakterier). Verkar också fungera mot mag/tarmproblem

Jo, jag äter redan PA, faktiskt =) Gillar hela konceptet med jordbaserade bakterier och körde hårt med allt möjligt GAPS-relaterat under en ganska lång period. Men probiotika har varken gjort till eller från så här långt, tyvärr. Men skam den som ger sig ;-)

Har nyss läst hela tråden - wow vilken kämpe du är soarora! Och tack för att du delar med dig här! Hoppas du hittar en lösning snart.

Kör du nån intermittent fasta? (Skrevs något om 16:8 tidigare i tråden om jag minns rätt.)

Tack, ja, jag kämpar på. Har inte så mycket val, tyvärr. 

Jag är väldigt van vid fasta, brukar skippa frukosten och ibland lunchen samt äta tidig middag. Det ska vara bra vid SIBO att minska antalet måltider så att tarmarna får en chans att fösa undan maten och att de hinner "städa bort" mat och bakterier ordentligt mellan måltiderna. Ibland nämns även nåt slags jättevåg (vid sidan den vanliga peristaltiken) som går igenom hela tarmpaketet någon gång per dygn och som syftar till att "hålla rent", typ. Men hos mag- och tarmsjuka så kan det gå väldigt lång tid mellan dessa jättevågor eller så kanske de uteblir helt, vilket kan vara en av många möjliga orsaker till SIBO. Vet ju inte om det är så för mig men hur som helst så ökar mina chanser till god tarmmotorik om jag fastar regelbundet. Så det gör jag! =D Har också märkt att ju striktare kost, desto naturligare känns det att fasta - då liksom går det av sig självt.

• Like 2

Har varit mejerifri, förutom smör sedan 2-3 veckor tillbaka, främst för att undvika mjölkprotein som kan vara förstoppande, men även för laktosen. Väldigt trist att det inte finns nån laktosfri grädde utan karragenan att tillgå, men samtidigt bra för då behöver jag inte ens fundera på om jag ska äta det eller ej. Har dock inte fått sköta magen nåt bättre än annars. Idag var det en vecka sedan sist så då fick det bli ett vattenlavemang. Förhoppningen är dock att jag med hjälp av mer fett ska bli relativt regelbunden. Det verkar dock vara en fin linje mellan att jag råkar äta för mycket så att jag blir illamående ett par timmar efter, och för lite så att magen blir trög.

Jag har även en tanke om att, förutom förtjockningsmedel och stabiliseringsmedel utesluta alla typer av konserveringsmedel som inte är antioxidanter. Jag har ätit ganska mycket färdiga majonnässåser på sistone, typ bea och sånt. Innehåller varken lök eller förtjocknings- och stabiliseringsmedel men de har ju en del konserveringsmedel i ingredienserna. Känns som ett smart drag att sluta med dessa. De dödar ju i värsta fall mina bra bakterier och kanske mina probiotikatillskott, också... Och man kan ju faktiskt vara känslig för E-ämnen. Så bort med färdigsåserna, jag får bemöda mig med att göra kryddsmör och sånt istället. Eller egen majjo. Finns dock bra, "rena" majonnässorter att köpa, så får se hur det blir med den saken.

• Like 1

Försöker nu att dra ut på fasteperioderna så långt som möjligt. Äter ett mål om dagen, superstrikt. Sista dagarna har det enbart blivit middagsmål, bestående av antingen kyckling (utan skinn och brosk), abborre, torsk eller ägg kompletterat med massor av smör och en del majonnäs, salt och peppar samt rött te att dricka. Magen är förunderligt platt och snäll. Dock fortfarande lite bubblig och gasig på kvällen. Och precis som förra gången jag körde superstrikt så reagerar magen med vattendiarré, vilket känns uppochnervänt eftersom jag annars är kroniskt förstoppad och måste göra lavemang regelbundet. Men allt som avviker från förstoppningochextremgasbildning-tillståndet känns som en vinst och ett steg framåt. Förra gången jag körde superstrikt så föll det på att jag åt brosk och benbuljong med lökrester i, samt att jag fick i mig laktos och en del tillsatser. Dessutom drack jag någon kopp kaffe varje dag. Nu tillåter jag mig endast 0,5 kopp om jag verkligen behöver det sådär mitt på dagen under fastan. Nu när jag har mer koll på att minimera FODMAPs ska det bli intressant att se vad fortsättningen blir, om magen kanske stabiliserar sig till det bättre.

För övrigt var igår en ganska konstig dag. Extrem trötthet på eftermiddagen och jag gick hem och sov tre timmar, från kl 17 till 20. Jag sover aldrig på dagtid normalt. Detta tycks alltid inträffa när jag går från normal lchf till superstrikt. Det är som om kropp och hjärna måste ta paus och liksom ställa om hela systemet. Sedan var jag så tokigt varm under natten, fick kasta av mig täcket och vädra rummet och det hjälpte inte så jag fick gå upp en god stund tills "värmevallningen" gick över. Typ som om jag kommit i klimakteriet. Men misstänker att det var ketosen som "brann". Nu känner jag mig normal igen. 

Idag var jag väldigt nära att köpa laktosfri smetana till min lax, hade jättesvårt att påminna mig varför jag ska avstå mejerier. Men anledningen är ju att jag måste ta reda på om den mejerierna bidrar till förstoppning och kanske generellt försämrar min tarmflora, och för att reda ut det så måste jag ju avstå under en längre period. Så jag avhöll mig, åt min lax med kokt ägg, smör och majonnäs istället. Sedan lite stekt kycklinglårfilé. Allt detta efter drygt 20 timmars fasta.

Magen: Det körde, spände och bubblade på förmiddagen, sedan drack jag min halva kopp lunchkaffe och så var det lugnt, knappast några gaser alls under dagen. Fasta och superstrikt är onekligen effektivt på magsymtomen. Samtidigt vet jag att minsta snedsteg kommer innebära ballongmage, smärtor och massa gas. Nu kommer helgen och då måste jag vara extra observant på mig själv och mina impulser så det inte åker in olämpliga saker i kakhålet.

Jag har dock känt mig trött och kraftlös under eftermiddagen, så det kan hända att jag får tumma lite på de långa fastetimmarna och mjuka upp till 16:8 istället för 21:3 som jag har kört denna vecka. Jag vill inte bli låg och liksom håglös som jag blev förra gången jag körde superstrikt. Fysiskt mår jag prima med strikt kost men jag upplever att det gör mig lätt nedstämd på nåt sätt. Förhoppningsvis är det övergående.

• 2 months later...

Hej soarora

Känner igen mig på en del symtom du beskriver (#57) specielt ang trötthet och problem med ben och mycket gaser

Har även en del problem med ansiktet specielt runt näsa mun.

Är själv inne på dett här med SIBO sen i höstas, men hittade den här tråden nu.

(#81)"Jag genomgick ett test för SIBO"hur testade du då? utandning ,Gastroskopi nåt annat? 

(#81)"Efter SIBO-diagnosen fick jag antibiotika utskriven" vilken? inte flagyl eller?

Jag fick flagyl eller metronidazol (samma sak) fick bara problem med detta, däremot när jag fick antibiotika mot ett kattbett för något år sen , tyckte jag att jag mådde bättre.

Varje morgon när jag vaknar brukar jag reflektera över hur mina ben mår.

• 2 months later...

Hej Soarora!

Min fru har under lång tid haft problem med magen, liknande de du beskriver och försökt med diverse olika dieter, men senast en extreme på bara fett och kött. Vi är nästan säkra på att det är SIBO. Det jag undrar är om du fått någon hjälp, eller om du precis som oss, gjort dina egna efterforskningar? Kan man få hjälp I Sverige? Vi hittar I princip ingenting förutom den här tråden i Sverige, medan det finns massor i ff a USA. Tacksam om du kunde hjälkpa till. Min fru håller på att gå under!

Spännande tråd, fortsätt gärna skriva. Lång fasta och mejerifritt har gjort att jag kunnat börja dricka kaffe igen (hurra), magen är hur snäll som helst (har haft önskedrömmar om att skära ut hela tarmpaketet när det var som värst). Intressant med dina förklaringar till varför fastan hjälper, motiverar mig att fortsätta.

Oj du verkar onekligen testat mycket för att komma tillrätta med din tarmfunktion! Vad jag saknar från din berättelse är lite historia, är dina problem något som kommit sig smygande över ett antal år eller började det mer plötsligt? Sjukdom / kraftig antibiotikakur eller liknande.