Jump to content

Kalla bad - trevligare än man kan tro


Glen Åkesson
 Share

Recommended Posts

Hej. 

 

Provade en kul grej. Kalla bad. Not for the faint hearted...

 

Under senare tiden har jag börjat ändra inställning till träning och uthållighet och letat lite alternativ till 2 h löpning eller skidåkning. Så jag köpte en bok av Ben Greenfield som handlar om uthållighetsträning och allmän hälsa. Det är med stela fingrar jag skriver följande.

 

Kall Thermogenes kan vara kalla bad, kalla-varma cykler (bastu med kall dusch eller bad), växlande kallduschar med varmduschar, bad i kalla vattendrag etc. En del läkare förespråkar detta av en rad anledningar och det finns literatur som stödjer detta:

 

Brunt fett aktivering

Brunt fett sitter på överdelen av överkroppen: runt nyckelben, bröstben, nacken och övre ryggen. Fettet kan generera värme genom att bränna det vanliga fettet på mage, rumpa och ben. Alltså en potentiellt fettförbrännade process. 

 

Förbättrat immunsystem

Kall thermogenes ökar immunsystemceller = bättre immunsystem. Ökar "Interleukin 6", Leukocytos, granulotysos, vilket ska öka immunförsvarets kapacitet som jag förstår det.

 

Förbättrad livslängd för celler.

Kall thermogenes påverkar cellernas livslängd genom att nedregulera mTOR på samma sätt som kalorirestriktion och intermittent fasta gör. Cellerna blir liksom härdade.

 

Högre metabolism och lägre blodsocker

Kall thermogenes kan bränna glukos i blodet för att bistå värmningen av kroppen.

 

Uppregulering av NO i Endothelium ( det fina lagret av celler i blodkärlen och lymfsystemet)

NO deltar i vävnadernas återhämtning och reparation, ökar blodflödet, minskar plack, utvidgar blodkärlen. Dessa effekter ökar effektiviteten i CV systemet och leverans av blod till vävnaden. Detta ska kunna ge effekter på träning och mental kapacitet, hjälpa till med ökat blodflöde till mage och tarm (kan förbättra mag/tarm-funktionen). Kall thermogenes påverkar Endothelium NO liksom motion gör det.

 

Som den tränade i läkekonst kan notera är jag inte utbildad på detta, så ni får stå ut med bristande kunskaper om terminologin.

 

Nu till mina erfarenheter:

1. 16 gradigt vatten hälldes upp i mitt badkar. Då dottern var hemma fick hon springa o hämta is då jag i min nervositet över övningen glömde isen. Vattnet ska vara 10 till 15 grader.

2. Sänkte ner först benen och skrotum och lät vattnet sakta stiga. Att sänka ner hela kroppen i ett svep pallar jag inte. Efter ca 30 sekunder blev det faktiskt skönt. På riktigt. 

3. Efter 10 minuter sänkte jag ner hela kroppen i vattnet (upp till halsen).

4. Efter 13 minuter började det bli jobbigt. Stel, skakade litegrann och började uppleva ett smärre obehag. Dock inget allvarligt,

5. Efter 15 minuter klev jag på stela ben ut ut badet och skakade lätt i hela kroppen (ska tydligen vara målet).

6. Minutrarna efter badet känns helt fantastiska. Pigg, sval (eller kall) i hela kroppen och allmänt ganska välmående.

7. 30 minuter efter badet skriver jag denna rad och är fortfarande sval och har inte fått upp värmen. (Lufttorkar).

 

Så testa som ett led i att bygga en hälsosam kropp. Kombinerar man med bastubad blir det sannolikt ännu skönare.

 

/Glen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag älskar att vinterbada, men då med ett bastubad innan.

När man hoppar i, så får man verkligen bita ihop. Men efteråt är det så skönt. Man fryser inte och känner att hela kroppen "lever". Men så har jag inte heller varit i så länge att jag börjat skaka. 

Sen så undrar jag samma sak som MKJ, hur går det att jämföra med två timmars löpning?

Link to comment
Share on other sites

Hej. Ni missförstod mig (pga fel meningsbyggnad :P ). Kallbad skulle kunna komplettera bra kost av de anledningar jag skriver, men inte ersätta 2 h löpning så klart. Alternativen jag letar efter är för att kunna gå från "Chronic Cardio" till en mer minimalistisk träningsmodell. Det var därför jag köpte boken. Sen stod det om kallbad i den och jag provade. Att man blir vältränad av kallbad tror jag inte någon tror, det krävs lite svett så klart!

 

/Glen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har sedan någon månad tillbaka kört min egen variant av "kalldusch light". 
Från att ha varit en som alltid duschat så varmt som det bara går utan att skålla sig (och ändå gärna ökat temperaturen allt eftersom), så har jag numera tvärvänt och börjat duscha svalt. Och istället för att öka temperaturen allt eftersom så sänker jag den nu istället, så att vattnet under de sista minutrarna av min morgondusch är inställt på så kallt det går. Iskallt blir det dock aldrig eftersom vår termostatblandare tydligen tycker att lite inblandning av varmvatten måste det ändå vara. Men gissningsvis så skiljer det minst 20°, kanske till och med 25°, i sluttemperatur mellan mina duschar förr och nu. 

 

Jag vet inte om mina kallduschar uppnår någon kroppslig effekt som påminner om den som kalla bad kan ge. Men jag känner mig mer vaken efter duschen, det är ingen imma på badrumsspegeln, och det borde bannemej även synas på nästa elräkning.

Link to comment
Share on other sites

Kul att det är fler som experimenterar med detta! Själv har jag inte kommit till rena bad, utan kör ansiktsdunkning samt ispåsar mot torsot inledningsvis. För mig innebär framförallt att stoppa fejset i iskallt vatten i 1-2 minuter någon timme före sänggång att jag sover otroligt bra om nätterna och vaknar mycket mer utvilad.

Vad som händer i kroppen vid köldexponering är att hormonet irisin utsöndras från muskelceller (vilket även utsöndras vid fysisk aktivitet). Irisin triggar ombildning av vitt fett till brunt/brunvitt men även viss muskeltillväxt. 

Förutom irisinutsöndringen så stimuleras även vagusnerven framförallt vid ansiktsdippandet, vilket verkar lugnande för bland annat hjärtfrekvens och minskat kortisol.

Jag kommer fortsätta under hösten med målet att klara av bad i ca 20-30 minuter framåt vintern.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hövva, jag som inte ens badat i sjön denna underbara sommar, badkruka som jag är. Vet aldrig om jag ska beundra kallbadare eller misstänka en eller annan lös skruv.  ;)

 

 (Fast å andra sidan sover jag själv med avslagna element och öppet fönster om det så är tjugo minusgrader och snöstorm.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kul att det är fler som experimenterar med detta! Själv har jag inte kommit till rena bad, utan kör ansiktsdunkning samt ispåsar mot torsot inledningsvis. För mig innebär framförallt att stoppa fejset i iskallt vatten i 1-2 minuter någon timme före sänggång att jag sover otroligt bra om nätterna och vaknar mycket mer utvilad.

 

Vad som händer i kroppen vid köldexponering är att hormonet irisin utsöndras från muskelceller (vilket även utsöndras vid fysisk aktivitet). Irisin triggar ombildning av vitt fett till brunt/brunvitt men även viss muskeltillväxt. 

 

Förutom irisinutsöndringen så stimuleras även vagusnerven framförallt vid ansiktsdippandet, vilket verkar lugnande för bland annat hjärtfrekvens och minskat kortisol.

Jag kommer fortsätta under hösten med målet att klara av bad i ca 20-30 minuter framåt vintern.

 

Grymt. Jag kan tipsa om att börja med vatten som täcker låren och vaderna efter t.ex. ett långt löppass. Är man lite trött eller har lite värk i benen är det grymt skönt + att du vänjer kroppen vid kallare temperaturer. 

Link to comment
Share on other sites

Grymt. Jag kan tipsa om att börja med vatten som täcker låren och vaderna efter t.ex. ett långt löppass. Är man lite trött eller har lite värk i benen är det grymt skönt + att du vänjer kroppen vid kallare temperaturer. 

Kan säkerligen vara skönt för ömmande muskler! Ser man enbart till irisinutsöndringen är benen stora muskelgrupper som kan bidra starkt till detta. Vill man däremot uppnå stimulering av vagusnerven och de positiva effekterna det medför är nog torsot/ansiktet mer effektivt. I morse fick jag en oplanerad kallduschsession då varmvattnet i kåken lagt av! Tror dock inte det var mycket kallare än 18-20 grader så det kan knappast räknas som en riktig kalldusch.

Link to comment
Share on other sites

Kan säkerligen vara skönt för ömmande muskler! Ser man enbart till irisinutsöndringen är benen stora muskelgrupper som kan bidra starkt till detta. Vill man däremot uppnå stimulering av vagusnerven och de positiva effekterna det medför är nog torsot/ansiktet mer effektivt. I morse fick jag en oplanerad kallduschsession då varmvattnet i kåken lagt av! Tror dock inte det var mycket kallare än 18-20 grader så det kan knappast räknas som en riktig kalldusch.

 

Intressant med Irisinutsöndringen, man lär sig så länge man lever. Jag håller nog med om att man lär bada hela kroppen. Men igår så var det rent återhämtningsmässigt...

Link to comment
Share on other sites

Älskar att bada bastu och bada direkt i havet. Håller gärna på i flera timmar - in och ut - bad, bastu. Man känner sig aldrig så ren och så renad som efter flera timmars bastubad med dopp. Jag dricker alltid några klunkar vatten varje gång jag går in i bastun igen.

 

Jag börjar bada när isen släpper och slutar när den lägger sig, så någon riktig vinterbadare är jag inte. Har hört att man ska vara lite försiktig med att doppa sig för snabbt om det är kallt, att man ska gå i långsamt så kroppen vänjer sig. Är det riktigt kallt kan man undvika att doppa huvudet.

 

I lördags badade jag flera timmar med bastu då var temperaturen cirka 16 grader i vattnet - inte kallt alls. I söndags badade jag utan bastu då var det cirka 17,5 grader i vattnet. Hoppas det dröjer innan isen lägger sig :).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kall Thermogenes kan vara kalla bad, kalla-varma cykler (bastu med kall dusch eller bad), växlande kallduschar med varmduschar, bad i kalla vattendrag etc. En del läkare förespråkar detta av en rad anledningar och det finns literatur som stödjer detta:

 

Det där är faktiskt en väldigt gammal metod att åstadkomma ökat blodflöde vilket exempelvis har en inflammationsdämpande/-påskyndande effekt. Någon av de romerska kejsarna - kan ha varit Caesar själv - anammade det på sin tid.

 

Det har också förekommit under lång tid i träningsvärlden under namn som vattenterapi eller hydroterapi.

 

För övrigt utgår jag ifrån att det var med väldigt lätta steg dottern hämtade isen åt pappa... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det där är faktiskt en väldigt gammal metod att åstadkomma ökat blodflöde vilket exempelvis har en inflammationsdämpande/-påskyndande effekt. Någon av de romerska kejsarna - kan ha varit Caesar själv - anammade det på sin tid.

 

Det har också förekommit under lång tid i träningsvärlden under namn som vattenterapi eller hydroterapi.

 

För övrigt utgår jag ifrån att det var med väldigt lätta steg dottern hämtade isen åt pappa... ;)

 

Jo, du har rätt. Jag hörde att Kallursystrarna stod i tunnor med isvatten efter hårda pass.

 

F.ö. är alla små 6 åringar väldigt intresserade av att tortera sina pappor  :D . Som du säger var hon väldigt nöjd att få höra hur jag pustade och stånkade...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bra fråga. Och jag har inget bra svar på det. Blodcirkulationen ska öka som Tiny-Tom påpekar och det tror jag den gör. Men när det kommer till kyla finns det så många myter att  jag blir alldeles trött i kolan.

 

1. Farligt att sova i drag. (Grottorna var säkert helt dragfria...)

2. Man blir förkyld om man blir kall. (Kanske behövs en basilusk eller ett virus???)

3. Man ökar risken för att bli skadad om man blir kall. (Sant att man kan uppleva sig som stel efter ett kallbad, men skada sig? Har inte märkt något)

 

Alltså det sunda förnuftet säger iaf mig att man med kyla stressar kroppen och skapar större tålighet mot den stressorn i framtiden. Däremot vad som stämmer på mig är att det är obehagligt att bli kall när jag är svettig... Så jag brukar försöka kontrollera hur och när jag utsätter mig för kyla.

 

Sen om man provat att sitta 15 minuter i kallbad så inser man ganska raskt att man aldrig kommer att slå världsrekort på 100 m om man är så kall. Att vara varm när man idrottar är sannolikt prestationshöjande och gör iaf att jag känner mig mer rörlig i kroppen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

1. Grottorna användes troligen inte i sin naturliga form. Det användes som utgångspunkt för byggande av en bostad.

2. Det där är ju lustigt. Alla "vet" att förkylning har samband med kyla och i nästan alla språk så heter sjukdomen något som syftar på att den orsakas av kyla. Men vetenskapligt finns inga belägg för att man blir förkyld av kyla. Förklaringar med bättre stöd i forskning är t.ex. att man vistas mer inomhus och vädrar mindre när det är kallt ute.

3. Jag har heller aldrig skadat mig när jag tränat kall, men jag tycker att jag presterar bättre om jag är varm.  

Link to comment
Share on other sites

1. Grottorna användes troligen inte i sin naturliga form. Det användes som utgångspunkt för byggande av en bostad.

2. Det där är ju lustigt. Alla "vet" att förkylning har samband med kyla och i nästan alla språk så heter sjukdomen något som syftar på att den orsakas av kyla. Men vetenskapligt finns inga belägg för att man blir förkyld av kyla. Förklaringar med bättre stöd i forskning är t.ex. att man vistas mer inomhus och vädrar mindre när det är kallt ute.

3. Jag har heller aldrig skadat mig när jag tränat kall, men jag tycker att jag presterar bättre om jag är varm.  

 

1. Jo, men man kan ju misstänka att man inte fick dragfritt i bostaden heller... Om man tittar på en tipiliknande bostad så fanns det sannolikt en eldstad i centrum av tältet, pga konvektionen lär det ha varit relativt dragigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Du kan ha rätt. Jag har inte studerat Tipiarkitekturen  :D närmare, men det du säger låter ju rimligt. Men frågan kvarstår: Är det farligt att sova i drag? Jag skulle säga nej efter ett otal nätter i det fria och med konstant drag i sovrummet under flera år. "Håret blåser bort" enligt sambon  :D . Jag tror att det är en myt att man blir sjuk, får sendrag etc av dragigt sovande.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...