Totto Posted September 2, 2014 Share Posted September 2, 2014 Under det första halvåret eller så på strikt LCHF fick jag tillbaka mensen men nu har vallningarna slagit till rejält. Visst, jag kan ta ut plåster men vill helst inte. Vad gör jag? Har köpt träningsskor och försiktigt börjat löpträna, ingen effekt på vallningar i det korta perspektivet. Har börjat lyfta lite skrot på ett lokalt gym, early days, ingen effekt dito Jag driver ett företag och har inte råd att vakna svettdränkt flera gånger varje natt, jag behöver sova. Tips? Hur gör man? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jägaren Posted September 2, 2014 Share Posted September 2, 2014 Hur gammal är du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted September 3, 2014 Author Share Posted September 3, 2014 51 och ett halvt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jägaren Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Det finns naturmedel på ex. vis Örtagubben om du inte vill äta hormoner. Funkade för mig när det var som svettigast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Under det första halvåret eller så på strikt LCHF fick jag tillbaka mensen men nu har vallningarna slagit till rejält. Visst, jag kan ta ut plåster men vill helst inte. Vad gör jag? Har köpt träningsskor och försiktigt börjat löpträna, ingen effekt på vallningar i det korta perspektivet. Har börjat lyfta lite skrot på ett lokalt gym, early days, ingen effekt dito Jag driver ett företag och har inte råd att vakna svettdränkt flera gånger varje natt, jag behöver sova. Tips? Hur gör man? Du kan prova att gå en timmes promenad efter att du ätit sista gången för dagen. Hur lång tid brukar det gå mellan dagens sista måltid och att du lägger dig? Om du inte tycker du har tid att prova mitt förslag så kan du ju just prova några dagar för att i alla fall se vilken effekt det har. Det går ju att förlägga löpträningen till efter sista måltiden för dagen istället för promenad men det funkar ju inte för alla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Ja det är en jobbig period det här! När jag var som värst fanns det en creme som man smorde utvändigt lite där huden var tunn 2 ggr per dag. Den innehöll nåt ämne som kroppen själv kunde omvandla. Jag blev nästan religiös när mina "korta privata semestrar till tropikerna" minskade till hanterbara temperaturer. Jag har tittat efter på nätet men just min sort finns inte längre. Jag såg att företaget hade nåt piller i stället, men det säljs inte i Sverige. Fortfarande har jag vintertermostat, så när ungdomarna sitter i tjocktröja har jag min t-shirt på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Kan också vara ett tecken på östrogenbrist. Du skriver inget om din vikt. Du kan prova att äta kravodlade sojabönor som innehåller växtestrogen. Det liknar vårt östrogen men är långt ifrån identiskt men det kan i vissa fall hjälpa upp nivåerna. Ett annat sätt är att du äter upp dig lite grand (om du inte är överviktig) eftersom fettväven producerar östrogen. Allra helst skulle du göra ett hormontest (saliv) för att se hur din hormonbalans ser ut. Stress är också en faktor att räkna med som kan stöka till bland hormonerna så allt som hjälper dig att varva ner är bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted September 3, 2014 Author Share Posted September 3, 2014 Ja östrogenbrist, det är väl vad klimakteriet handlar om? Och jag är normalviktig och tänker inte lägga på mig fett. Grejen är att klimakteriebesvär är just hormonella obalanser, eller hur? Jag joggar dagtid och har inga planer på att göra det i mörkret på grusvägarna eller i hagarna runtomkring. Att motionera på kvällen funkar dåligt för mig om jag vill sova. Vi äter mellan sex och sju och jag går ock lägger mig mellan tio och elva så just inget utrymme heller att både smälta maten och varva ner efter motion. Jag ska testa att jogga en halvmil några gånger i veckan plus styrketräningen, förutom vanligt jobb då, och får jag inte fason på sovandet får det väl bli plåster, För sova måste jag, Blodsockermässigt funkar motion för övrigt i stort sett när som helst, så det borde kunna funka för andra hormoner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ludde Posted September 4, 2014 Share Posted September 4, 2014 Hej Jag har jobbat en del med kvinnor i klimateriet m både kost och träning. Det jag kan rekommendera dig är att gå in på nätet och köp en progreterson salva, det är nämligen det som fattas dig. Gå in på denna länk och beställ http://www.wellwoman-europe.com/. Vill du läsa mer om kvinnan bakom det hela så gå in på denna länk http://www.vitallyft.se/ Lycka till 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 4, 2014 Share Posted September 4, 2014 Hej Jag har jobbat en del med kvinnor i klimateriet m både kost och träning. Det jag kan rekommendera dig är att gå in på nätet och köp en progreterson salva, det är nämligen det som fattas dig. Gå in på denna länk och beställ http://www.wellwoman-europe.com/. Vill du läsa mer om kvinnan bakom det hela så gå in på denna länk http://www.vitallyft.se/ Lycka till Jo det var en sån kräm jag hade fast inte samma märke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUAL Posted September 4, 2014 Share Posted September 4, 2014 Här kommer ytterligare en länk om du vill läsa mer http://www.hormoni.se/klimakteriebesvar.php.Jag är i samma ålder som du men har inte kommit till vallningar ännu men har börjat att läsa på för att vara förberedd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 4, 2014 Share Posted September 4, 2014 Ja östrogenbrist, det är väl vad klimakteriet handlar om? Och jag är normalviktig och tänker inte lägga på mig fett. Grejen är att klimakteriebesvär är just hormonella obalanser, eller hur? Jag joggar dagtid och har inga planer på att göra det i mörkret på grusvägarna eller i hagarna runtomkring. Att motionera på kvällen funkar dåligt för mig om jag vill sova. Vi äter mellan sex och sju och jag går ock lägger mig mellan tio och elva så just inget utrymme heller att både smälta maten och varva ner efter motion. Jag ska testa att jogga en halvmil några gånger i veckan plus styrketräningen, förutom vanligt jobb då, och får jag inte fason på sovandet får det väl bli plåster, För sova måste jag, Blodsockermässigt funkar motion för övrigt i stort sett när som helst, så det borde kunna funka för andra hormoner. För egen del hade jag förfärliga vallningar och det började redan när jag var 43 år. Det var av och på med filtarna hela nätterna. Jag hade kanske 5 filtar som jag försökte reglera temperaturen med. En vallning började alltid med att frös och då åkte det på några filtar och sedan blev jag kokhet och så åkte alla av. Så där höll det på nätterna igenom så jag förstår hur du har det . Jag har jobbat med både kost och motion och blivit av med mina vallningar helt och hållet men jag äter ju blandkost så exakt hur man skall göra när man äter LCHF vet jag ju inte. Hoppas det lyckas för dig också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted September 4, 2014 Share Posted September 4, 2014 Du kan prova att gå en timmes promenad efter att du ätit sista gången för dagen. Hur lång tid brukar det gå mellan dagens sista måltid och att du lägger dig? Om du inte tycker du har tid att prova mitt förslag så kan du ju just prova några dagar för att i alla fall se vilken effekt det har. Det går ju att förlägga löpträningen till efter sista måltiden för dagen istället för promenad men det funkar ju inte för alla. Och jag som skulle rekommendera motion tidigare på dagen, för att inte ha så hög kroppstemp på natten. Jag vet inte. Det jag vet är att alkohol försämrar produktionen av progesteron, så det ska du låta bli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted September 4, 2014 Author Share Posted September 4, 2014 Så det är alltså progesteron jag ska ha? Inte östrogen? Och ingen alkohol. Är det något annat jag ska undvika? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 4, 2014 Share Posted September 4, 2014 Kroppen tillverkar nåt slags östrogen av progesteronkrämen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted September 4, 2014 Share Posted September 4, 2014 Så det är alltså progesteron jag ska ha? Inte östrogen? Och ingen alkohol. Är det något annat jag ska undvika? De första symptomen beror ofta på lite lägre progesteronnivåer, men båda hormonerna sjunker med klimakteriet. Både progesteron och östrogen tycks vara verksamt mot vallningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUAL Posted September 4, 2014 Share Posted September 4, 2014 Jag har läst någonstans att yoga kan hjälpa. Vad jag förstår är det i Asien inte lika vanligt med klimakteriebesvär, man kan ju undra vad det beror på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 4, 2014 Share Posted September 4, 2014 Jag har läst någonstans att yoga kan hjälpa. Vad jag förstår är det i Asien inte lika vanligt med klimakteriebesvär, man kan ju undra vad det beror på. Vad jag förstått skiljer det en hel del på metabolismen i Asien och Europa. T ex har väl asiater väldigt svårt att tåla alkohol ö h t? Sen har de ju haft en helt annan matkultur än västvärlden. Den har ju räknats som väldigt hälsosam, i synnerhet som den varit väldigt minimalistisk, men nu när de börjar äta skräpmat och tjocka på sej kanske det också blir skillnad på flera punkter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts