morgan Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Jag har en fundering angående träning, protein och energi. Jag har gått ner i vikt och äter inte så stora portioner längre. Då jag har en för låg muskelmassa i förhållande till min kroppsvikt så har har jag nu också börjat styrketräna. Jag ser till att fylla mitt proteinbehov med råge för just muskeltillväxten. Jag har dock märkt, de gånger som jag räknar mitt energiintag, att jag ofta hamnar en bit under, kanske 500 kcal upp till 1000 kcal, beroende på om jag tränat eller inte. När jag tränar ser jag till att äta kolhydrat och proteinrik mat i nära anslutning och jag försöker sprida ut proteinintaget under dagen med mat samt kvarg, keso etc. På kvällen, om jag ligger lågt med proteinet, tar jag en burk tonfisk. Jag använder LifeSum för att hålla koll på allt. Min fråga är helt enkelt - Bör jag se till att jag har fyllt mitt energiintag under dagen, även om jag inte är hungrig, för att styrketräningen ska få effekt eller räcker det med att se till att få i sig proteinet? Ska jag okynnes äta bara för att komma upp i dagens teoretiska energiförbrukning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 För att få bättre svar får du gärna svara på följande, ålder, har du nån övervikt, hur ofta och hur länge gymmar du, hur mycket protein får du i dig på en dag, har du bra med energi under träningspassen? För min del spelar det inte så stor roll när jag äter. Jag äter ofta ca 75 % av matbehovet på kvällen, efter att ha tränat. Ibland är det mer utspritt, och har inte märkt någon skillnad mellan de uppläggen. För mer utförligt svar får du svara på mina frågor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts