mmm Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Har nu hållit på med LCHF sen januari 2014 och har inte gått ner i vikt. Det mesta sitter på magen vilket ju inte är bra. Är noga med maten äter mest ekologiskt samt följer lchf. 62 år, 164cm, och väger 76 kg. Kan det vara så att lchf inte passar mig? Någon med erfarenhet av detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WimanX Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Vad jag läst, är det svårare att gå ner i vikt ju äldre man blir.. Men för mig är viktnedgång inte det primära just nu med LCHF, även om det är en trevlig bonus Det som är primära är alla andra hälsofördelar med lågt insulin och blodsocker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Har nu hållit på med LCHF sen januari 2014 och har inte gått ner i vikt. Det mesta sitter på magen vilket ju inte är bra. Är noga med maten äter mest ekologiskt samt följer lchf. 62 år, 164cm, och väger 76 kg. Kan det vara så att lchf inte passar mig? Någon med erfarenhet av detta? Du har ju ingen jätteövervikt precis. Har man inte så mycket att ta av går det också trögt. Men du borde ha märkt skillnad på att kroppen har omformat sej? Jag gick inte ner ett gram på hyfsat strikt LCHF i 3 år men minskade 2 storlekar. Senaste året har jag kört periodisk fasta med bara kalorifri vätska 20-22 timmar 2 dagar i veckan som komplement till LCHF. Det satte igång min viktminskning så jag har gått ner 9 kg på ett år och tappat 17 cm i midjan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Är du helt säker på att du verkligen följer LCHF? Det florerar en del myter och missuppfattningar kring kosten. Är du helt säker på att det inte slinker ner lite för många förbjudna godsaker? Ibland kan man tycka att man är värd att få göra ett undantag, men undantagen kan också råka bli alltför många. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Har nu hållit på med LCHF sen januari 2014 och har inte gått ner i vikt. Det mesta sitter på magen vilket ju inte är bra. Är noga med maten äter mest ekologiskt samt följer lchf. 62 år, 164cm, och väger 76 kg. Kan det vara så att lchf inte passar mig? Någon med erfarenhet av detta? Jadu.. det där med magen känner jag igen.. jag gick ner 9 kilo.. sen hände inget mer och magen är kvar.. du har blivit så smal ansiktet säger de.. men magen sitter där den sitter! Bukfett är ofta av annan orsak, det handlar rätt mycket om stresshormoner.. dvs det är vissa hormoner som styr var fettet skall lagras. Bukfett är det sämsta man kan ha.. reducerar man sitt bukfett har man reducerat flera olika ohälsofaktorer.. de hänger ihop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted September 4, 2014 Share Posted September 4, 2014 Du måste skriva vad du äter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted September 4, 2014 Share Posted September 4, 2014 Jodå...nog fasen går det att gå ner i vikt...Tycker det gått segt för mej med...startade i januari 2014...Men så plötsligt händer det! Idag stod min våg på -11 kg! Och minus 16 cm i midjan! Yeeah! Men (som skrivs ovan) du kanske ska kolla vad du egentligen äter?! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mmm Posted September 4, 2014 Author Share Posted September 4, 2014 Vad jag äter...... Frukost: 1 ägg med majonnäs,1 lchf frukostbröd med smör och ost, Ibland lunch: rester från gårdagens middag Middag: kött eller fisk med sallad, tomat, avokado, gurka, champinjoner, broccoli, goda kryddor, kryddsmör, créme fraichesås, eller sås med grädde (inte mjöl) , lite vin till. Lite nötter, mycket the med grädde, Äter mig mätt, tar omega 3 oljekapslar Active care, Försöker köpa ekologiskt för det mesta. Är ute och cyklar ibland och promenerar gör jag som vardagsmotion. Tycker om att grovarbeta i trädgården. Har allmänt rätt så kul här i livet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Posted September 5, 2014 Share Posted September 5, 2014 Jag är på samma stig som Stoscha - gick inte ner innan jag började med 5:2. Men jag var mätt och gick inte upp vilket var fantastiskt bara det! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted September 5, 2014 Share Posted September 5, 2014 Några enkla grejer; skippa vin en månad, plocka bort nötter och minska grädden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jägaren Posted September 5, 2014 Share Posted September 5, 2014 Vad gör lite vin med få KH för negativ inverkan om man i övrigt kör ratio minst 1.5? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted September 5, 2014 Share Posted September 5, 2014 Vad jag äter...... Frukost: 1 ägg med majonnäs,1 lchf frukostbröd med smör och ost, Ibland lunch: rester från gårdagens middag Middag: kött eller fisk med sallad, tomat, avokado, gurka, champinjoner, broccoli, goda kryddor, kryddsmör, créme fraichesås, eller sås med grädde (inte mjöl) , lite vin till. Lite nötter, mycket the med grädde, Äter mig mätt, tar omega 3 oljekapslar Active care, Försöker köpa ekologiskt för det mesta. Är ute och cyklar ibland och promenerar gör jag som vardagsmotion. Tycker om att grovarbeta i trädgården. Har allmänt rätt så kul här i livet. säger som någon sa tidigare. Testa 2-4 veckor att skippa mejerier (förutom smör och ost), grädde och vin. Funkar inte det så testa någon form av PF (periodisk fasta) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 5, 2014 Share Posted September 5, 2014 Vad gör lite vin med få KH för negativ inverkan om man i övrigt kör ratio minst 1.5? Så länge levern har alkohol att förbränna omvandlar den inte fett. Det är förmodligen en av orsakerna till att min viktminskning går med myrsteg. Jag är tänkt att hålla fast vid min älskade rioja. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 5, 2014 Share Posted September 5, 2014 Vad gör lite vin med få KH för negativ inverkan om man i övrigt kör ratio minst 1.5? Så länge vin ingår i din diet och kaloribehov så gör det inget annat än att man mår bra! Grejen är väl främst att det kan vara något som tillför mer kalorier och så länge alkohol finns i blodet så förbränner du inget lagrat fett. Samtidigt så förbränns det i samma process som fett.. betaoxidation. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted September 5, 2014 Share Posted September 5, 2014 Om vin hindrar viktnedgång är jag unik. Jag kan knäcka fler pavor i veckan och ändå gå ner i vikt. Fast nu är ju inte vikten mitt problem, jag har visserligen tappat tio procent av min vikt på ett halvår eller så men det rör sig om ca 6 kilo. Tappar jag sex kilo till hamnar jag på undervikt. En annan funktion av alkohol är att den stoppar glukogenesen i levern, har jag fått förklarat för mig, så blodsockret blir lägre. Det borde ju hjälpa med viktnedgång? Funkar i alla fall för att hålla blodsockret normalt om man vill slarva lite med kolhydraterna en lördag då och då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Vad jag äter...... Frukost: 1 ägg med majonnäs,1 lchf frukostbröd med smör och ost, Ibland lunch: rester från gårdagens middag Middag: kött eller fisk med sallad, tomat, avokado, gurka, champinjoner, broccoli, goda kryddor, kryddsmör, créme fraichesås, eller sås med grädde (inte mjöl) , lite vin till. Lite nötter, mycket the med grädde, Äter mig mätt, tar omega 3 oljekapslar Active care, Försöker köpa ekologiskt för det mesta. Är ute och cyklar ibland och promenerar gör jag som vardagsmotion. Tycker om att grovarbeta i trädgården. Har allmänt rätt så kul här i livet. Det står inga mängder angivna men kanske att du äter lite väl mycket protein och lite väl lite fett? Du skulle kunna prova att förskjuta den balansen något. Ta i rejält med en smörskiva på tallriken eller ett par matskedar kokosolja över maten. Och minska köttet/fisken motsvarande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mmm Posted September 6, 2014 Author Share Posted September 6, 2014 Tack för alla inlägg. Kanske prova med mer fett och mindre med kött och fisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Om vin hindrar viktnedgång är jag unik. Jag kan knäcka fler pavor i veckan och ändå gå ner i vikt. Fast nu är ju inte vikten mitt problem, jag har visserligen tappat tio procent av min vikt på ett halvår eller så men det rör sig om ca 6 kilo. Tappar jag sex kilo till hamnar jag på undervikt. En annan funktion av alkohol är att den stoppar glukogenesen i levern, har jag fått förklarat för mig, så blodsockret blir lägre. Det borde ju hjälpa med viktnedgång? Funkar i alla fall för att hålla blodsockret normalt om man vill slarva lite med kolhydraterna en lördag då och då. Jupp.. så länge du har alkolhol (7 Kcal/gram) att omvandla till ATP så behöver inte kroppen så mycket kolisar. Kroppen gör väldigt sällan något energikrävande i onödan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Jupp.. så länge du har alkolhol (7 Kcal/gram) att omvandla till ATP så behöver inte kroppen så mycket kolisar. Kroppen gör väldigt sällan något energikrävande i onödan. Kan du skriva så att en strssad egenföretagare som samtidigt är anhörigvårdare fattar, när man alltså själv inte har tid att sätta sig in i vetenskapen? Allrahelst som jag har fått rådet att inte dricka alkolhol p.g.a. vallningar Inte för att det är problem, men hur funkar det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Kan du skriva så att en strssad egenföretagare som samtidigt är anhörigvårdare fattar, när man alltså själv inte har tid att sätta sig in i vetenskapen? Allrahelst som jag har fått rådet att inte dricka alkolhol p.g.a. vallningar Inte för att det är problem, men hur funkar det? Ja altså kroppen har ju lite prioriteringar vad gäller substrat för energi. Första prio är att förbränna alkohol, nästa är överskott av glukos. sen fett och sist protein. All akohol är överskott.. finns ingen stans att lagra det.. så det omvandlas först till ATP för cellernas energi. ATP är det som allt bryts ner till och är cellernas energivaluta. Iomed att man har alkohol att omvandla till ATP, går det åt mindre glukos.. därav lär inte så mycket behöva tas från glykogendepåer eller bildas via glukoneogenes. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Aha, tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted September 11, 2014 Share Posted September 11, 2014 Jag undrar också, vad är "1 lchf frukostbröd"?Något du bakat själv, i så fall med vad? Eller något du köpt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasse Posted September 11, 2014 Share Posted September 11, 2014 Jag undrar också, vad är "1 lchf frukostbröd"? Något du bakat själv, i så fall med vad? Eller något du köpt? Det finns hur många recept som helst på LCHF-bröd, det är bara att googla. Mina favoritbröd är LCHF de luxe och Frökex. Sen kan du baka Oopsis och ha i frysen, tinar snabbt och är bra att lägga svampstuvning eller räkor och majo på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted September 11, 2014 Share Posted September 11, 2014 Det finns hur många recept som helst på LCHF-bröd, det är bara att googla. Mina favoritbröd är LCHF de luxe och Frökex. Sen kan du baka Oopsis och ha i frysen, tinar snabbt och är bra att lägga svampstuvning eller räkor och majo på. Jo, det vet jag, bakar ibland fröknäcke själv, gott-gott Men min fråga var till TS vad det var för "LCHF bröd" som avsågs. Det finns ju med mer eller mindre kolhydrater, och så finns det ju rena fuskvarianterna i affärerna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasse Posted September 11, 2014 Share Posted September 11, 2014 Jo, det vet jag, bakar ibland fröknäcke själv, gott-gott Men min fråga var till TS vad det var för "LCHF bröd" som avsågs. Det finns ju med mer eller mindre kolhydrater, och så finns det ju rena fuskvarianterna i affärerna... Förlåt, jag missförstod dig . Håller med om att det finns gott om fuskvarianter, som vanligt är det bäst att göra allt själv från scratch, så man vet vad man får i sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mmm Posted September 14, 2014 Author Share Posted September 14, 2014 Brödet jag äter har jag bakat själv efter recept från tasteline, frukostbröd med 1,2g kolhydrater, mycket goda och rekommenderar starkt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Recept? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts