tinsan

Högt blodsocker

Recommended Posts

Nån mer här som brukar mäta blodsocker och ketoner?

Jag har gjort det lite då och då för att hålla lite koll. Jag har ofta legat lite högt på fasteblodsockret men ändå legat i ketos (1.2-3.5). I lördags kom jag hem från USA där det var lite svårt att hålla strikt LCHF. Idag mätte jag och låg på 0.6 i ketos (alltså på väg in i ketos igen) men 7.3 i fasteblodsocker!!!!! Vad sjutton!!! Nu undrar jag om det är någon annan som haft/har samma problem? Hur påverkar det viktminskning egentligen? Och vad ska jag göra för att komma till rätta med problemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort det lite då och då för att hålla lite koll. Jag har ofta legat lite högt på fasteblodsockret men ändå legat i ketos (1.2-3.5). I lördags kom jag hem från USA där det var lite svårt att hålla strikt LCHF. Idag mätte jag och låg på 0.6 i ketos (alltså på väg in i ketos igen) men 7.3 i fasteblodsocker!!!!! Vad sjutton!!! Nu undrar jag om det är någon annan som haft/har samma problem? Hur påverkar det viktminskning egentligen? Och vad ska jag göra för att komma till rätta med problemet?

Det är högt, men mer intressant är att veta hur du ligger någon timme efter en kolhydratrik måltid. Har du provat det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är högt, men mer intressant är att veta hur du ligger någon timme efter en kolhydratrik måltid. Har du provat det?

Varför är det intressant när man äter LCHF? När man äter LCHF borde väl fasteblodsockret vara intressantare än vad man får efter en kolhydratrik måltid?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att mäta fastesocker om 3 dagar igen. Det är min erfarenhet att fastesockret sticker iväg efter en liten period med kolhydrater för att dagar senare återvända till vad det brukar vara.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Risken finns att det är en utvecklad diabetes och kanske även minskad produktion av insulin. Ligger man då och snurrar över 7 efter en måltid mitt på dagen eller kvällen så behövs medicinering av något slag då det tyder på en kraftig insulinresistens alternativt minskad insulinproduktion.

Fastesockret är förstås också viktigt och som sagt, över 7 är för högt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

testa också hur du påverkas av RS. Exempelvis några matskedar potatismjöl I kallt vatten innan sänggående

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns många orsaker till att blodsockret varierar; trötthet, sjukdom, stress, livsmedel, individuella variationer mm. Nu är inte 7 så jättehögt så du behöver bli vansinnigt orolig. Mät några dagar och se vad som händer. Om det ligger kvar så se över kvällsvanorna och testa efter måltider. Du bör ligga under 8 efter måltid och sjunka under 7 efter ett par timmar för optimal blodsockerkontroll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det har jag inte provat. Men är nog inte heller så sugen på att testa nu när jag är på banan igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

testa också hur du påverkas av RS. Exempelvis några matskedar potatismjöl I kallt vatten innan sänggående

Det har jag verkligen funderat på.... Var och köpte potatismjöl nyss faktiskt ;) Någon som har erfarenhet av detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har jag verkligen funderat på.... Var och köpte potatismjöl nyss faktiskt ;) Någon som har erfarenhet av detta?

swesent kör potatismjöl varje kväll och han har diabetes typ 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns många orsaker till att blodsockret varierar; trötthet, sjukdom, stress, livsmedel, individuella variationer mm. Nu är inte 7 så jättehögt så du behöver bli vansinnigt orolig. Mät några dagar och se vad som händer. Om det ligger kvar så se över kvällsvanorna och testa efter måltider. Du bör ligga under 8 efter måltid och sjunka under 7 efter ett par timmar för optimal blodsockerkontroll.

Så får det bli..... Testa varje morgon och se om det blir bättre. Kan ju ha med den kost jag plågade kroppen med i USA ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att mäta fastesocker om 3 dagar igen. Det är min erfarenhet att fastesockret sticker iväg efter en liten period med kolhydrater för att dagar senare återvända till vad det brukar vara.

Innan jag åkte låg mitt fasteblodsocker på runt 5 efter en lång striktare period så jag hoppas det är så. Men innan när jag åt lite mer liberalt kunde det ligga högre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter 3msk varje kväll. Tyvärr har jag inte provat mäta utan men mitt fastesocker ligger på runt 4 då jag ätit potatismjöl dagen innan

någon annan har säkert gjort fler tester på hur det påverkar med och utan potatismjöl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utövar du någon form av motion? Det kan ju få ner fastesockret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter 3msk varje kväll. Tyvärr har jag inte provat mäta utan men mitt fastesocker ligger på runt 4 då jag ätit potatismjöl dagen innan

någon annan har säkert gjort fler tester på hur det påverkar med och utan potatismjöl

Jag testar med att äta potatismjöl varje morgon och det verkar ha en effekt på "fastevärdet" ganska många timmar efteråt...men på morgonen innan man tar potatismjölet ligger det "högt" ..typ 5,5 - 6,2.

...och egentligen vet jag inte om det är nyttigt att äta potatismjölet som ligger och trycker ner värdet under lång tid...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag testar med att äta potatismjöl varje morgon och det verkar ha en effekt på "fastevärdet" ganska många timmar efteråt...men på morgonen innan man tar potatismjölet ligger det "högt" ..typ 5,5 - 6,2.

...och egentligen vet jag inte om det är nyttigt att äta potatismjölet som ligger och trycker ner värdet under lång tid...

Tror inte det är farligt.. du får en dos korta fettsyror 5-6 timmar efter att du druckit potatismjölet!

Tror du skulle få liknande effekt om du duttade med kokosfett med 4-5 timmars mellanrum?

Dvs.. antagligen handlar det mer om att man har fettsyror i blodet som kan användas som direkt energi för kroppen, då startar kroppen inte upp någon glykogenolys.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte det är farligt.. du får en dos korta fettsyror 5-6 timmar efter att du druckit potatismjölet!

Tror du skulle få liknande effekt om du duttade med kokosfett med 4-5 timmars mellanrum?

Dvs.. antagligen handlar det mer om att man har fettsyror i blodet som kan användas som direkt energi för kroppen, då startar kroppen inte upp någon glykogenolys.

Nä,jag tror inte heller att det är farligt...men problemet här är just "tror".

Det ingen "evolutionär" självklarhet att 3 msk potatismjöl om dagen är helt "ofarligt" på lång sikt...så det måste ju vägas mot den eventuella nyttan och att under en tid trycka ner blodsockret med ca 0,5 enheter...det är också svårt att bedöma hur fördelaktigt det är för hälsan...så det är knepigt det här med potatismjölet tycker jag  ;) Jag vet inte vad jag ska tycka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utövar du någon form av motion? Det kan ju få ner fastesockret.

Var på löpträning på måndagen, promenader m hundarna och en cykeltur så då är det ännu värre med 7.3 :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä,jag tror inte heller att det är farligt...men problemet här är just "tror".

Det ingen "evolutionär" självklarhet att 3 msk potatismjöl om dagen är helt "ofarligt" på lång sikt...så det måste ju vägas mot den eventuella nyttan och att under en tid trycka ner blodsockret med ca 0,5 enheter...det är också svårt att bedöma hur fördelaktigt det är för hälsan...så det är knepigt det här med potatismjölet tycker jag  ;) Jag vet inte vad jag ska tycka.

Nej, det är ju precis det..... Man vet inte säkert vad man ska göra/tro/tycka :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var på löpträning på måndagen, promenader m hundarna och en cykeltur så då är det ännu värre med 7.3 :(

Fysisk ansträngning höjer alltid blodsockret.. allt annat vore katastrofalt!

Det som kan vara ett problem dock är om man är insulinresistent.. då kan det vara förhöjt någon timme efteråt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att fastesockret på tisdagsmorgonen var 7,3? Direkt efter löpningen är ju en annan sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att fastesockret på tisdagsmorgonen var 7,3? Direkt efter löpningen är ju en annan sak.

Nej, jag löptränade på måndagskvällen, cyklade och promenerade på tisdagskvällen och mätte på onsdagen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag löptränade på måndagskvällen, cyklade och promenerade på tisdagskvällen och mätte på onsdagen

Det kanske funkar annorlunda när man äter LCHF eller så lagrades det en del fett i levern när du blandade fett och kolhydrater. Fett i levern kan ge högt morgonsocker.

Dom flesta studier när det gäller motion och fastesocker är gjorda på blandkostare och jag äter själv blandkost. Jag har minskat mitt fastesocker från strax runt 6 till 4,3. Hade över 7 en gång också när dom mätte vid 17-tiden efter att jag inte ätit kolhydrater sedan frukosten. Då hade jag ätit fett och protein till lunch.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har du det med mjölksyra när du tränar. Kroppen omvandlar gärna mjölksyra till blodsocker. Ett smart sätt att skaffa energi i utsatta situationer. Mindre smart i dagens läge när det inte är särskilt svårt att fylla på energidepåerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tinsan:

Det verkar som att du kanske har diabetes....har du fått det kollat?   Har sjælv T2 och har lægre fasteværden æn du  om jag æter strikt (runt 6 - 6,3).

BS stiger altid efter træning, men blir normalt efter ett par timmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg