missG Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Jag har sen många år tillbaka bl.a fibromyalgi och IBS, när jag bytte kost till LCHF för 2½ år sen förbättrades min hälsa enormt. IBS försvann, värken avtog, sömnstörningarna försvann, synen förbättrades osv. Det enda negativa var/är att jag förlorade alltför mycket i vikt, var smal redan när jag började på LCHF men efter ett år hade jag förlorat ytterligare 10 kg och vägde 43 kg till mina 164 cm. Även om jag mår mycket bättre i kroppen med LCHF och trivs med den livsstilen så vantrivs jag med hur min kropp ser ut just nu. Vill inte återgå till den gamla kosten men vill inte se ut såhär heller, finns det någon som har något tips på hur jag kan göra för att öka i vikt och ändå bibehålla denna livsstilen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Vad händer om du äter mer av protein och fett då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
missG Posted September 3, 2014 Author Share Posted September 3, 2014 Har provat att överäta ordentligt på fett men det hjälper inte, äter också mycket protein. Vill så gärna ha kvar denna livsstilen eftersom jag mår så mycket bättre och tycker mycket bättre om denna maten än den jag åt förr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Hur funkar det om du lägger till bra kolhydrater? T ex sötpotatis och andra rotfrukter? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Hur ser dina genetiska förutsättningar ut, föräldrar, morföräldrar, farföräldrar? Du kanske har den form dina gener bestämmer. Det är långt ifrån alla som tycker att de egna generna är idealet ... men det är så det är. Gå upp i vikt kan man ju göra det vet vi men det är "svårt" att gå upp i fettvikt utan kolhydrater, kanske lättare och bättre gå upp i muskelvikt med träning och protein. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 När du gick ner i vikt, vet du om du förlorade fett eller muskler? Jag tror att det största problemet med undervikt är framförallt att man har för lite muskler. Jag tror du ska satsa på att få upp muskelmassan. Det får du lättast genom styrketräning. Bäst effekt är att börja gymma. Satsa på basövningar såsom benböj, marklyft, bänkpress och militärpress. Se till att nån hjälper dig med tekniken, så att du är säker att du gör rätt. Ett alternativ till gym är styrketräning hemma med egen kroppsvikt. Det är ett bra alternativ, men troligtvis inte lika effektivt som gym. Fördelen är att du inte behöver gå till ett gym samt att det är gratis. Övningar som benböj, utfallsteg, armhävningar, plankan är bra övningar. Tänk på att det kommer att ta tid att bygga muskler, men på lång sikt kommer det att ge bra effekt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Jag vet inte hur gammal du är, men det går att åstadkomma en hel del med styrketräning. Om du vill kan du titta på min tråd Träning för rultiga kärringar. Jag gör all time high i stort sett varje vecka. Det är billigt och enkelt att träna hemma, men om man inte vet vad man gör är det lätt att skada sej. Även om du är på ett gym behöver du instruktör för att göra rätt när du kör fria vikter. Min absoluta favorit är pass typ Power. Då har du instruktören som både hjälper dej att göra rätt och peppar dej att göra mer än ditt bästa varje gång. Tyvärr passar inte schemalagd träning mitt arbetsliv just nu, så jag kör maskiner. Det är mycket svårare att göra fel med maskiner, och de allra flesta gym har möjlighet att boka instruktör så man får hjälp med vad som är bäst för ens egna behov. Jag tycker maskiner generellt är tråkigt, men jag är väldigt noga med att bokföra allt jag gör, så jag "tävlar" med mej själv för att utvecklas hela tiden och det har givit resultat. Jag kan ju inte falla tillbaka på slentrian utan jag måste ju göra MINST samma sak som jag gjorde förra gången och helst lite till nånstans 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
missG Posted September 3, 2014 Author Share Posted September 3, 2014 När jag gick ner förlorade jag nog både muskler och fett, framför allt mitt underhudsfett. Träning låter som en bra idé, vet sen tidigare hur jag ska göra det så att min fibro inte förvärras. Har också försökt lägga till "bra kolhydrater" men bortsett från frukt och små mängder potatis så klarar inte min mage av det, IBS:en ger sig till känna så snart jag äter för mycket kolhydrater. Jag har alltid varit smal precis som min far och farmor, att jag började med LCHF berodde inte på att jag ville gå ner i vikt utan för hälsans skull. Har aldrig mått bättre rent fysiskt än jag gjorde när jag gick på strikt LCHF. Tack för era svar, träningen ska jag ta fasta på och jag ska försöka pröva med fler "bra" kolhydrater. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Ja hälsan är det viktigaste. Jag har ätit mej frisk från hjärtsjukdom och kunnat slänga alla mina 10 mediciner med hemska biverkningar. För 7 år sen kunde jag inte gå ens ett kvarter. Nu styrketränar jag (fast jag är himla dålig på att springa, men det beror mest på att jag avskyr att bli övervarm... jag har ständig vintertermostat efter klimakteriet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
missG Posted September 3, 2014 Author Share Posted September 3, 2014 Jag vet inte hur gammal du är, men det går att åstadkomma en hel del med styrketräning. Om du vill kan du titta på min tråd Träning för rultiga kärringar. Jag gör all time high i stort sett varje vecka. Det är billigt och enkelt att träna hemma, men om man inte vet vad man gör är det lätt att skada sej. Även om du är på ett gym behöver du instruktör för att göra rätt när du kör fria vikter. Min absoluta favorit är pass typ Power. Då har du instruktören som både hjälper dej att göra rätt och peppar dej att göra mer än ditt bästa varje gång. Tyvärr passar inte schemalagd träning mitt arbetsliv just nu, så jag kör maskiner. Det är mycket svårare att göra fel med maskiner, och de allra flesta gym har möjlighet att boka instruktör så man får hjälp med vad som är bäst för ens egna behov. Jag tycker maskiner generellt är tråkigt, men jag är väldigt noga med att bokföra allt jag gör, så jag "tävlar" med mej själv för att utvecklas hela tiden och det har givit resultat. Jag kan ju inte falla tillbaka på slentrian utan jag måste ju göra MINST samma sak som jag gjorde förra gången och helst lite till nånstans Jag är 52 år och jag vet att du har rätt om träningen. Har dock fibro vilket gör att jag måste träna lite annorlunda annars triggar jag värken.. har gjort det förr och vet på ett ungefär hur jag ska lägga upp det. Är tacksam för dina tips och ska titta på din tråd, är säker på att där finns mycket för mig att lära. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
missG Posted September 3, 2014 Author Share Posted September 3, 2014 Ja hälsan är det viktigaste. Jag har ätit mej frisk från hjärtsjukdom och kunnat slänga alla mina 10 mediciner med hemska biverkningar. För 7 år sen kunde jag inte gå ens ett kvarter. Nu styrketränar jag (fast jag är himla dålig på att springa, men det beror mest på att jag avskyr att bli övervarm... jag har ständig vintertermostat efter klimakteriet) Ja, LCHF kan åstadkomma underverk det har jag ju själv märkt. Det är också därför som jag inte vill ändra min kosthållning men ändå försöka hitta ett sätt att gå upp i vikt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts