Håkan & Carina Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Hej där. kör LCHF sedan 3 månader och det funkar kanon! Då jag joggar regelbundet saknar jag enkla tips på LCHF kost före jogging, under jogging och efter jogging, samt mängd. Tydliga besked som utgångspunkt och sedan anpassar jag till mina förutsättningar. Bakgrund: Ålder 54 år Joggat ungefär 45 år (faktiskt sant) även vintertid. Sträcka: Har nu ökat från 10 km 2 ggr/vecka till runt 20 km 2 ggr/veckan efter anpassning till LCHF. Planerar även för att springa en mara och är intresserad av ett LCHF matupplägg. Tacksam för enkla tips i "koströran" som jag upplever det. Håkan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Kul att lchf funkar bra för dig. För mig funkar det bra att träna på lchf, ska tillägga att jag oftast äter 500-1000g grönsaker / dag. Då har jag alltid bra med energi när jag tränar, oavsett när jag ätit. Dock va det inte så första året med lchf, då behövde jag ofta äta något lätt innan ett pass för att ha bra med energi på träningspassen. Om du vill ha något innan ett pass rekommenderar jag nötter, för mig går det bra att träna på det. Efter du har tränat rekommenderar jag en lagad måltid. För mig är det inte kritiskt att äta direkt efteråt, utan det kan gå ett par h utan mat, och har inte upplevt något negativt med det. Notera att jag inte brukar träna längre en en h, så för riktigt långa pass får du fråga nån annan. Jag är heller inte ute för att tävla, utan satsar mest på att må bra. Så mina råd är vad som funkar bra att träna på för mig. Är du fokuserad på bästa tävlingsresultat, så finns det säkert bättre råd. Men för hyfsade tävlinsresultat samt bra hälsa tror jag mina råd funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Big Posted September 4, 2014 Share Posted September 4, 2014 Lita på LCHF-kosten. Jag sprang Sälen fjällmaraton i helgen på LCHF kost. Som uppladdning, "spetsade" jag med en påse UCAN före loppet och en påse under loppet. Det går att förbereda sig lite extra med kolhydrater, salt, rödbetsjuice m.m, mer om detta kan du läsa på tex http://www.jonasbergqvist.se/sidor/lagkolhydratkost-och-konditionstraning/ Kom ihåg att testa vad som passar för dig, vi är alla lite olika:) Salami, smör och bär är min favoritträningsmat. Jag kan tycka att du borde jogga oftare och variera sträckor (och fart) för att öka förmågan och måbrakänslan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håkan & Carina Posted September 5, 2014 Author Share Posted September 5, 2014 Kul att lchf funkar bra för dig. För mig funkar det bra att träna på lchf, ska tillägga att jag oftast äter 500-1000g grönsaker / dag. Då har jag alltid bra med energi när jag tränar, oavsett när jag ätit. Dock va det inte så första året med lchf, då behövde jag ofta äta något lätt innan ett pass för att ha bra med energi på träningspassen. Om du vill ha något innan ett pass rekommenderar jag nötter, för mig går det bra att träna på det. Efter du har tränat rekommenderar jag en lagad måltid. För mig är det inte kritiskt att äta direkt efteråt, utan det kan gå ett par h utan mat, och har inte upplevt något negativt med det. Notera att jag inte brukar träna längre en en h, så för riktigt långa pass får du fråga nån annan. Jag är heller inte ute för att tävla, utan satsar mest på att må bra. Så mina råd är vad som funkar bra att träna på för mig. Är du fokuserad på bästa tävlingsresultat, så finns det säkert bättre råd. Men för hyfsade tävlinsresultat samt bra hälsa tror jag mina råd funkar. Tack för tipsen! Jag är inte riktigt klar med LCHF utan har ytterligare någon/några månader innan "kolsyran" i benen släpper. Eftersom jag är en glad amatör och har jogging som "må-bra-motion" kommer Dina råd väl till pass. MVH Håkan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håkan & Carina Posted September 5, 2014 Author Share Posted September 5, 2014 Lita på LCHF-kosten. Jag sprang Sälen fjällmaraton i helgen på LCHF kost. Som uppladdning, "spetsade" jag med en påse UCAN före loppet och en påse under loppet. Det går att förbereda sig lite extra med kolhydrater, salt, rödbetsjuice m.m, mer om detta kan du läsa på tex http://www.jonasbergqvist.se/sidor/lagkolhydratkost-och-konditionstraning/ Kom ihåg att testa vad som passar för dig, vi är alla lite olika:) Salami, smör och bär är min favoritträningsmat. Jag kan tycka att du borde jogga oftare och variera sträckor (och fart) för att öka förmågan och måbrakänslan. Tack för tipsen! Kommer att prova på ett maraton, vilket är lite av ett mål. Kombinationen av bättre uthållighet och viktnedgång känns grym trots att jag är 54 bast. Synd att denna kost inte blev populär under min ungdom men bättre sent än aldrig. Du skriver "Salami, smör och bär är min favoritträningsmat". Äter Du det innan ett pass och isåfall hur lång tid innan. Eller är det efteråt? Kommer ifrån den gamla vanliga kosten.....pasta 3 timmar innan löpning och sportdryck innan/under löpning och sedan husmanskost efteråt. Försöker att variera fart och sträcka men vid 54 års ålder går det inte att kliva på lika mycket som förr och jag har försökt att jogga 3 ggr/vecka men på något sätt landar jag på 2ggr/vecka och har accepterat att det är min grej. Är inte någon snabb löpare utan mer en "må-bra-grej" men måste erkänna att det skulle vara intressant att se vad jag kan prestera med anledning av de positiva saker som händer med LCHF trots att jag är på "gubb-nivå". MVH Håkan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts