Jump to content

"botad" Laktosintolerans?

Leona

Recommended Posts

Hej, jag är 21 år och har nu påbörjat LCHF av rekommendation av en läkare pga av att jag är diagnosticerad med ADHD. Jag är nu inne på min 3e vecka och det går naturligtvis jätte bra, Trötthet, hunger,värk m.m är som bortblåst. Men, jag har märkt en extrem skillnad i en annan sak. När jag var väldigt ung konstaterade man att jag är laktosintolerant, och detta har plågat mig i stort sätt hela livet, och jag har levt på laktostabletter i 1 år ungefär. 
Nu när jag och min familj ställt om till LCHF kost så har vi köpt riktiga mejeri produkter, och de som är fetast finns ofta inte i laktosfritt, och då tänkte jag " fine, jag tar ändå laktostabletter så det är lika bra". Men så glömde jag helt bort tabletterna trots att jag äter både grädde,yoghurt,smör m.m som inte är laktosfritt. Men jag känner INGA besvär som helst, gaserna, magont, illamåendet är helt borta! Det är verkligen skönt och positivt, men då börjar jag undra, kanske är det spannmål/stärkelse m.m som har fått magen att reagera eller är det något annat som har misstagits för laktos intolerans? Nu äter jag ju inte choklad eller dylikt i samma groteska mängder som jag gjorde innan, äter ju inget sådant alls. Men Jag borde ändå reagera för de mejerier jag äter idag kan man tycka. Så därför undrar jag om jag verkligen är laktosintolerant.

Är det någon annan med liknande erfarenheter som har någon aning vad det kan bero på? Ska tilläggas att jag klagar absolut inte ;)

• Like 6

Dels så kan det vara genetiskt.. dvs 80% av jordens vuxna befolkning kan inte äta mejerier med laktose.

Oså har vi oss nordbor.. vi kan tillfälligt tappa vår förmåga att tillverka ensymet Laktase.. men cirka 80% kan öka den förmågan genom att sakta öka mejeriintaget.

Dvs vi förlorar alldrig vår förmåga att bilda laktase helt.

Däremot så förefaller det som om den förmågan minskar med stigande ålder hur som helst.

• Like 1

Ju fetare en mejeriprodukt är, desto mindre laktos innehåller den. Det är ganska vanligt med laktosintoleranta som klarar smör och grädde. Ibland också fullfeta ostar, fet crème fraiche och liknande, fast kanske inte i hur stor mängd som helst. Jag gissar på att det kan vara en förklaring. 

• Like 3

Jag har haft perioder när jag inte tålt laktos och sedan tålt det igen. Förra vintern åt jag vanlig yoghurt utan problem efter att jag inte ätit något med laktos på ett år. När det började krångla för många år sedan så märkte jag att jag tålde fet mjölk bättre dvs då var det inga problem med standardmjölk och gammaldags mjölk men lättmjölk och mellanmjölk funkade inte.

Jag äter blandkost och även bröd.

• Like 1

I min familj delar vi din upplevelse, vi trodde det var mjölken till dess vi slutade med gluten. Ingen av alla läkare vi träffat genom åren för våra magproblem har föreslagit gluten de har alltid pekat på mejerierna. Nu äter vi alla mejeri utan några problem. Gluten - aldrig mer.

• Like 1

Jag var känslig för mjölk redan som bebis, min mamma kunde inte amma mig och hade ett helsike att hitta någon mat som funkade åt mig.

I tonåren fick jag veta att jag var laktosintolerant.

När jag runt -95 flyttade till min bondeman med ladugården full av kor och vi då tog mjölk direkt från ladugården, vilken jag tålde bra och sedan så hände något, för så småningom reagerade jag inte på andra köpta mjölkprodukter heller och har sedan dess inte haft problem med laktos.

• Like 3

Tack för alla era svar, har definitivt fått mer klarhet på det. Kan nog vara så att det är pga av att nu äter vi fetare mejerier, eftersom jag är 100% säker på att ifall jag skulle dricka vanlig lättmjölk skulle magen vara i full gång med kramper igen...
Funderar också på ifall det kan ha att göra med att jag äter helt glutenfritt också. Eller kanske en kombination? Min kropp/mage har aldrig mått såhär pass bra innan och har inte haft några laktos besvär på 3 veckor! 

• Like 1

I min familj delar vi din upplevelse, vi trodde det var mjölken till dess vi slutade med gluten. Ingen av alla läkare vi träffat genom åren för våra magproblem har föreslagit gluten de har alltid pekat på mejerierna. Nu äter vi alla mejeri utan några problem. Gluten - aldrig mer.

Precis, glömde skriva i mitt inlägg att jag nu mera äter helt glutenfritt, vilket jag också sagt att jag aldrig mer kommer gå tillbaka till. Magen och kroppen mår helt klart bäst utan gluten. Iaf min!

• Like 1

Jag var känslig för mjölk redan som bebis, min mamma kunde inte amma mig och hade ett helsike att hitta någon mat som funkade åt mig.

I tonåren fick jag veta att jag var laktosintolerant.

När jag runt -95 flyttade till min bondeman med ladugården full av kor och vi då tog mjölk direkt från ladugården, vilken jag tålde bra och sedan så hände något, för så småningom reagerade jag inte på andra köpta mjölkprodukter heller och har sedan dess inte haft problem med laktos.

Jag kan känna igen lite vad du menar faktiskt. Spenderar 4 veckor om året i grekland - 2 våren och 2 på sommaren, hos vänner som bor i de områdena där det inte är fyllt med turister, genuina Grekland helt enkelt. Där är all mjölk opastöriserad och obehandlad, och den mjölken tål jag utan problem!

• Like 3

Det är också så att det finns en möjlig korsreaktion mellan gluten och mjölk, dvs det finns protein i mjölk som kroppen tycker liknar protein i glutenprodukter och reagerar på som om det var det senare.

Sen finns det en diskussion om olika mjölk, med A1 proteiner eller A2 proteiner, som är jätteintressant. Jag tror tex att rasen Holstein ger mjölk med A1 som är jobbigare för oss än A2. Rasen Jersey ger mjölk med A2 men det är bara  1% av de svenska korna som är sådana. I Danmark är rasen betydligt  mer utbredd. Jersey ska tydligen också påverka miljön mindre än Holstein. Mera Jersey säger jag.

• Like 1

För min del var det stärkelsen som var boven i dramat. när jag åt glutenfritt, men fortfarande majs och ris, var jag tvungen att använda laktosfria produkter. När jag även plockade bort ris och majs funkar vanlig 40 % grädde och 34 % creme fraishe bra. Inte i hur stora mängder som helst och inte som ren mjölk att dricka. Lagrad ost och smör har funkat hela tiden.

• Like 1

• 2 weeks later...

Intressant ämne! Själv har jag varit laktosintolerant i nästan 3 år efter en magsjuka i Egypten. Jag har ätit lchf i 3,5 år, så för mig hjälpte det inte med enbart kosten, men efter en probiotikakur på 30 dagar verkar laktosintoleransen vara som bortblåst! Idag tog jag min sista probiotikatablett, så nu är det upp till bevis!

Jag har även varit känslig mot gluten, så de två hänger säkert ihop på något sätt.

Kan tillägga att jag varit hos två olika läkare som båda konstaterade att det inte gick att göra något åt laktosintolerans. Uppenbarligen vet vi bättre än läkarna!

Oj! Vad tror du kan ligga bakom att du blev laktosintolerant efter magsjukan? Aldrig hört om, intressant. Och ja,jag håller med dig, har lärt mig genom åren att patienter vet oftast och mycket bättre än läkarna själva. En titel är värdelös i mina ögon efter all okunnighet inom vården. Ändrad kost har varit lösningen till allt för mig:)! 

Utan att dyka allt för djupt ner i biokemin så är Lactase ett gastriskt ensym, dvs det produceras i magslemhinnan!

Blir slemhinnans villi skadade antingen autoimunt via Celiaki eller patogener, så blir det helt klart mindre produktion!

Ändrat.. från tarm till magslemhinna!

Edited by Zepp
  • Like 3

Det är inte alls ovanligt att man blir tillfälligt laktosintolerant efter en magsjuka, drabbades själv av det första gången för många år sedan. Blev inte bra i magen, trots att jag inte längre var sjuk,  kom att tänka på att man inte bör ge barn mjölk någon vecka efter att de varit magsjuka och började fundera. Det här var innan Internet, så jag travade iväg till biblioteket, sökte fakta och blev klar över det här fenomenet. Antagligen hittade jag en förklaring också, men den har jag glömt.  :unsure:

• Like 2

Oj! Vad tror du kan ligga bakom att du blev laktosintolerant efter magsjukan? Aldrig hört om, intressant. Och ja,jag håller med dig, har lärt mig genom åren att patienter vet oftast och mycket bättre än läkarna själva. En titel är värdelös i mina ögon efter all okunnighet inom vården. Ändrad kost har varit lösningen till allt för mig:)!

Jag vet inte hur det gick till. Kan ha varit själva magsjukan som fler skriver här, eller kan det ha varit att de diaré-tabletter jag köpte på plats i Egypten slog ut för mycket av mina goda tarmbakterier. Vet inte om de innehöll antibiotika eller inte, men oavsett så är de inte lika skonsamma som alternativen som säljs i Sverige.

Jag fick rådet av vana Egypten-resenärer att absolut inte använda "svensk" magmedicin om jag blir dålig i Egypten, eftersom den inte skulle hjälpa. Det enda som skulle kunna hjälpa var deras inhemska tabletter. Så här i efterhand är jag mycket skeptisk till det rådet.

• Like 1