Christina Mårlid Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Jag är inne på tredje veckan med lchf. Tycker det går mycket bra! Sockersuget är borta och det känns bra i kroppen. Att laga mat är enkelt och gott! Men magen är fortfarande orolig och toabesöken många. Ska jag ändra kosten? Minska fett eller öka protein? Jag äter ett kokt ägg och t Turkisk yoghurt med grädde och hallon till frukost. Lunch 2 stekta ägg i smör och 3 skivor bacon. Kaffe och grädde, Till middag (idag) köttfärssås och parmesan, stekt aubergine och zucchini (i smör). Kvällsmål blev lite Turkisk yoghurt med hallon och rostade hasselnötter. Brukar vanligtvis bara äta tre mål men idag blev jag hungrig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted September 4, 2014 Share Posted September 4, 2014 Har du testat en dag utan mejerier? Kanske kan du ersätta den Turkiska yoghurten under en dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 4, 2014 Share Posted September 4, 2014 Du kan behöva tillskott av goda bakterier i början, det är en stor förändring för tarmfloran att sluta med kolhydrater. Äter du probiotika? Om inte föreslår jag att du börjar. Köp sådana som har många olika bakteriestammar och många bakterier av varje stam. Inte alltid lätt att få tag på riktigt bra probiotika men LactiPlus finns både på apotek och hälsokost och är relativt bra tycker jag. Vissa toppar upp med resistent stärkelse i form av potatismjöl som man löser i kallt vatten och dricker kallt. Vissa goda bakterier lever på sådan stärkelse. För mig fungerar potatismjöl dåligt jag blir stenhård i magen, men det fungerar bra för många andra här på forumet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted September 4, 2014 Share Posted September 4, 2014 Om du tidigare åt fettsnål kost och nu börjar för abrupt med fullskalig LCHF kan det ta ett tag för magen att ställa om. Man brukar kunna ge olja mot förstoppning.... Är det så, är mitt råd att du backar lite med fettet och introducerar det lite mer försiktigt. Jag skulle föreslå att du skippar frukostyoghurten och hallonen och tar 2 ägg istället för ett om du behöver. Ät gärna yoghurten till efterrätt antingen till lunch eller middag. Då hjälper du kroppen att förbereda sig för en dag med fettrik kost. Lägg gärna till mer ovanjordsgrönsaker till lunchen också. Instämmer annars i övrigt med Erik 2:s råd. Potatismjölet kan du även röra ner i yoghurten om du inte vill dricka den i vatten. Bara man inte värmer upp det så behåller det sin resistenta form. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina Mårlid Posted September 5, 2014 Author Share Posted September 5, 2014 Ja låter klokt. Ska handla probiotika. Läste också att linfrön kan fungera så det har jag satt i mig. Har inte varit direkt fettsnål tidigare utan försökt köra blandat mat. Dock har jag tidigare reagerat på fett (åtminstone vad jag trott) men då har jag fått våldsamma magsmärtor. Nu, när jag inte äter nämnvärt med kolhydrater och mycket fett, har jag inte ont! Ganska märkligt. Jag ska definitivt få in mer grönt generellt överallt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina Mårlid Posted September 5, 2014 Author Share Posted September 5, 2014 Måste också säga att kaffe blir mycket godare med grädde! Jag som alltid druckit svart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts