Jump to content

Fettförbränning?

Sasse

Recommended Posts

Jag har kört rätt strikt LCHF sedan nyår och gått ner i långsam, men behaglig, takt. Mitt måste-mål är sedan länge uppnått, men jag fortsätter den trevliga viktresan neråt :) . Jag har fortfarande ett cykeldäck kvar på magen och jag hoppas att det så småningom ska smälta bort. Hälsan är på topp, jag har kunnat halvera min migränmedicin och även om de dagliga turerna i  svampskogen tynger korgen är den lättare att bära i år, när jag inte därutöver måste kånka på egna kilon.

Så till min kanske lite märkliga fråga: Jag har sedan en tid känt en lätt smärta i mitt cykeldäck på magen, ömsom på höger och vänster sida. Det känns ungefär som den smärta som uppstår när man dragit åt ett bälte för hårt (vilket jag ju inte har, min kropp är för länge sedan mindre än det innersta hålet :D ). Men min känsla (och förhoppning :unsure: ) är att det är ”träningsvärk” av fettförbränningen. Det är givetvis ett önsketänkande, men är det någon som känner igen det jag försöker beskriva? Eller har ni någon annan förklaring? Det är alltså i fettet som jag upplever att smärtan sitter, inte i magmusklerna, skelettet eller något organ.

Och så apropå svamp: Har ni tänkt på vilken lycka årets skördar är för oss LCHFare. Jag gör svampstuvning så gott som varje dag. Svampen i sig är ju rätt näringsfattig, men fantastiskt smakrik. Jag kokar/steker den så all vätska försvinner, lägger i en stor smörklick och när den kokat in svampen häller jag på grädde, varefter det får puttra ihop till en krämig stuvning/sås. Salta och peppra efter behag. Lite vitlök och/eller hackad gul lök gör inte det hela sämre. Vill man inte äta enbart stuvningen  kan den med fördel läggas på en Oopsie, fortfarande blir det runt 95% fett och bara ett fåtal %, tillika gram, carbs. Variera svamparna, min favorit just nu är sotvaxskivling, den smakar lite kokos!

• Like 4

En vild gissning/spekulation till din smärta: Har man "cykel däck" på magen, så är det troligtvis något som ligger i kläm. Är kroppen van vid det, så känner man inte någon smärta. Om du har gått ner, och t.ex. blivit av med ett "cykel däck", då kommer det att ligga i kläm på ett annat sätt. Om det stämmer så borde det gå över när kroppen vant sig vid den nya formationen av cykel däcken. Om du lider av det, eller om det blir långvarigt bör du få det undersökt av sjukvården.

Svampstuvning på nyplockad svamp, nu blir jag avundsjuk :) Det låter ju riktigt gott. Det låter också som du har koll på hur man steker svamp, dvs. steker bort all vätska, då blir det ju riktigt smakrikt. Gillar också att du har gått ner i långsam, men behaglig takt. Det tyder på en sund inställning, och jag skulle gissa på du tänker långsiktigt. Det gör att jag tror att du kommer att lyckas hålla dig till en bra kost livet ut :)

• Like 1

Träningsvärk på grund av fettförbräning tror jag är lite långsökt!

Träningsvärk av ökad fysisk aktivitet skulle kunna vara en förklaring.

Kramp är en annan.. dricker du en kopp hemmalagad buljong om dagen?

Jag kan ibland få kramp till både höger och vänster, där man har svårt att förstå att man har några muskler alls.. men de går över av Magnesium.

Jaa.. jag dricker inte heller någon hemmalagad buljong. :wacko:

• Like 1

Tack för svaren, jag skrev ju att det var ett önsketänkande. Det är absolut inget i kläm längre och smärtan sitter som sagt i fettvävnaden (känns det som i alla fall). Den är inte av den kalibern att jag ska behöva uppsöka någon medicinman, det var bara en stilla undran.

Magnesium började jag komplettera med redan i februari eftersom jag fick kramp i vaderna initialt och sedan dess har jag inga sådana problem, så det var lätt avhjälpt. Och som så ofta annars: Jag har inte kunnat hitta denna information någonstans inom hälsovården, bara från LCHF-folk, bl.a. här på Kostdoktorn.

Tränar gör jag mycket måttligt, trots en massa tjat i våras från några kommentatorer här i forumet om roddmaskiner och crosstrainers. Men det har ju blivit en del simmande och cyklande i sommar förstås.

Nej, någon buljong dricker jag inte, det var en nyhet. Vad fyller den för funktion, Zepp?

Tack för svaren, jag skrev ju att det var ett önsketänkande. Det är absolut inget i kläm längre och smärtan sitter som sagt i fettvävnaden (känns det som i alla fall). Den är inte av den kalibern att jag ska behöva uppsöka någon medicinman, det var bara en stilla undran.

Magnesium började jag komplettera med redan i februari eftersom jag fick kramp i vaderna initialt och sedan dess har jag inga sådana problem, så det var lätt avhjälpt. Och som så ofta annars: Jag har inte kunnat hitta denna information någonstans inom hälsovården, bara från LCHF-folk, bl.a. här på Kostdoktorn.

Tränar gör jag mycket måttligt, trots en massa tjat i våras från några kommentatorer här i forumet om roddmaskiner och crosstrainers. Men det har ju blivit en del simmande och cyklande i sommar förstås.

Nej, någon buljong dricker jag inte, det var en nyhet. Vad fyller den för funktion, Zepp?

Det skrivs ju om inflammation i fettväven men jag trodde inte det gjorde ont och jag trodde också att det framförallt blev när man gick uppåt i vikt. Det sker ju dock ett utbyte av fett i fettväven hela tiden så en sak jag funderar på är kvalitén på fettet du äter och om du äter mycket grönt som är antiinflammatoriskt.

Om du t ex undviker bacon, korv, fläsksvålar och annat som kan innehålla fett av tveksam kvalitét och lägger till så mycket bladgrönsaker som möjligt så kanske det kan dämpa en eventuell inflammation.

Det är bara en fundering men det är ju enkelt att prova.

Tack för alla idéer ni har!

Jag äter den sky som blir när jag tillreder kött och fisk, det kan väl jämföras med buljong även om jag bättrar på den med grädde för att få en krämig sås. Äter relativt mycket salt tror jag, eftersom det är gott. Speciellt sedan vi häromveckan fick lära oss igen att salt inte är farligt (hur länge nu det varar) ;) .

Och fettet består mest av olivolja, smör&grädde, avocado, fettet i maten jag äter, det blir mycket lamm och lax. Fläskkött försöker jag begränsa, är faktiskt lite skeptisk till det. Grönsakerna blir såhär års mest sallad, tomater, gurka och blomkål. Och så svamp förstås.

Steksky och buljong kan ju inte riktigt jämföras med varandra...även om båda är goda! Steksky är ju bara det fett du har använt och den vätska som eventuellt sipprat ut det du har stekt...plus eventuella kryddor. Buljong som du kokar på egna ben (ja inte DINA ben förstås ;) ) innehåller fett från köttet och märgen, mineraler från benet, bättre ju längre det får koka, gärna över natten. :)

• Like 1

Vad kommer det sig att du är skeptisk mot fläskkött?

Mest en känsla kanske, jag tänker danska grisar som kanske inte är världens gladaste. Skinka som man köper i charken innehåller en del socker. Ja, det är nog mest en känsla. Men du får gärna övertyga mig om motsatsen!

Steksky och buljong kan ju inte riktigt jämföras med varandra...även om båda är goda! Steksky är ju bara det fett du har använt och den vätska som eventuellt sipprat ut det du har stekt...plus eventuella kryddor. Buljong som du kokar på egna ben (ja inte DINA ben förstås ;) ) innehåller fett från köttet och märgen, mineraler från benet, bättre ju längre det får koka, gärna över natten. :)

OK, du har rätt!

Mest en känsla kanske, jag tänker danska grisar som kanske inte är världens gladaste. Skinka som man köper i charken innehåller en del socker. Ja, det är nog mest en känsla. Men du får gärna övertyga mig om motsatsen!

Har inga motargument, var mest nyfiken för egen del då jag ofta äter fläskkött och tycker det är väldigt gott. Som med alla animaliska livsmedel köper jag dock svenskt och oftast ekologiskt, tycker det känns mycket bättre i samvetet och även att det smakar bättre.

Såg en köttförpacking som det stod det svenskt kött. På en liten lapp under stod det född på Irland uppfödd och slaktad i sverige styckad i Uruguay.

Ja det var ju märkligt. Att det över huvud taget funkar logistiskt att slakta i Sverige och stycka i Sydamerika och att det lönar sig. Inte speciellt miljövänligt heller.