Syster Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Ni som har uteslutit mejerier ur kosten av annan anledning än av Laktosintolerans eller Mjölkproteinallergi, varför har ni gjort det och vilka symtom får ni av mejerier? Jag har ätit sparsamt med mejerier under de senaste åren och tycker att jag mår bättre utan dem. Nu den sista veckan har jag ätit ca en halv liter Ekologisk A-Fil per dag för att försöka "rädda" magen vid en hästkur Antibiotika. Förutom A-filen så äter jag i "magräddarsyfte", Probiotika, Benbuljong och Syrade Grönsaker. Det jag upplever med A-Filen nu är att jag blir gräsligt slemmig i halsen/bröstet, snorig och hostig av den, samma symtom gäller Kaffe (har jag trott), men kommer nu på att jag alltid har tagit en skvätt mjölk i kaffet. Någon annan som får liknande problem av mejerier? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Har inte upplevt de problem du beskriver av mejerier. Kan beskriva varför jag uteslutit dem. Innan så hade jag oftast någon finne, kanske 1-3 finnar fördelade på kroppen och ansiktet. Upptäckte att om jag åt stora mängder ost, så fick jag ofta en finne dagen efter. Det här har jag vetat om länge, så jag har har försökt och hålla igen på mängden ost. För ett tag sen upptäckte jag att det även gällde feta ost gjord på får och get mjölk. I samma veva upptäckte jag att jag fick finnar efter att ha ätit mycket keso. Efter det slutade jag med alla mejerier förutom smör. Kan fuska nån gång ibland, t.ex. nån glass eller lite grädde, men det är inget jag äter till vardags. Sen jag uteslöt mejerierna så har jag inte fått en enda ny finne. Upplever även att jag fått något mindre fett på kroppen sen jag uteslöt mejeriprodukterna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Slemmig i halsen är en vanlig "biverkning" av mejerier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Ni som har uteslutit mejerier ur kosten av annan anledning än av Laktosintolerans eller Mjölkproteinallergi, varför har ni gjort det och vilka symtom får ni av mejerier? Jag har ätit sparsamt med mejerier under de senaste åren och tycker att jag mår bättre utan dem. Nu den sista veckan har jag ätit ca en halv liter Ekologisk A-Fil per dag för att försöka "rädda" magen vid en hästkur Antibiotika. Förutom A-filen så äter jag i "magräddarsyfte", Probiotika, Benbuljong och Syrade Grönsaker. Det jag upplever med A-Filen nu är att jag blir gräsligt slemmig i halsen/bröstet, snorig och hostig av den, samma symtom gäller Kaffe (har jag trott), men kommer nu på att jag alltid har tagit en skvätt mjölk i kaffet. Någon annan som får liknande problem av mejerier? Får du samma problem av ost eller gäller det bara mjölk, fil, yoghurt och grädde? Det där att mjölkprodukter är slembildande har hälsorörelsen hävdat så länge jag kan minnas men jag har varit skeptisk och undrande över det så det var intressant att höra att du faktiskt upplevt just det. Jag har fått en känsla av att jag också mår bättre utan mjölkprodukter men just slembildning har jag inte känt av. För mig är det mer en diffus känsla som jag har svårt att exakt definiera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
markusm Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Jag upplever både ökad slembildning i näsa och svalg samt större förekomst av akne när jag äter mejeriprodukter, framförallt mjölk och ost. Smör, grädde och crème fraîche har jag också uteslutit på senare tid eftersom jag uppvisade reaktion mot mjölkprotein enligt ett överkänslighetstest som jag gjorde för ett par månader sedan. På senare tid efter att ha undvikit mejeriprodukter ett tag har jag funderat på att testa smör och grädde vid enstaka tillfällen för att se om det ger mig någon reaktion, men väljer nog att vänta lite till eftersom min mage inte är riktigt bra i nuläget. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Det jag upplever med A-Filen nu är att jag blir gräsligt slemmig i halsen/bröstet, snorig och hostig av den, samma symtom gäller Kaffe (har jag trott), men kommer nu på att jag alltid har tagit en skvätt mjölk i kaffet. Någon annan som får liknande problem av mejerier? En jag kände tålde inte ost under en period av sitt liv. Åt hon ost, rann näsan resten av dagen. Sedermera gick det över och hon tålde ost igen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SaraB Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Blir också slemmig av mejerier. Men den stora anledningen till att jag som regel avstår från det är att jag upplevde att jag var så fixerad vid min dagliga kaffe med grädde. När jag testade att dricka kaffet svart slutade jag att hetsa så över när jag skulle få min kopp och märkte också att det inte heller var lika viktigt att fundera på "mörk choklad eller inte mörk choklad?". Jag triggar tydligen mitt kolhydratssug med mejerier. Och finnar brukar också dyka upp efter jag fått i mig komjölksprodukter som t.ex. grädde, crème fraiche, yoghurt. Smör är inget problem vad jag har märkt och lite fårost brukar inte heller ställa till det. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 Jag är ju aldrig helt konsekvent i mitt ätande - om jag uteslöt eller testade en sak i taget, så vore det lättare att avgöra vilket symptom som berodde på vilket livsmedel. Min helt ovetenskapliga känsla är att mjöl (inte mjölk) gör mig slemmig och lätt svullen i näsa och hals, och mejerier ger en obehagskänsla eller lätt värk i kroppen. Och jag tror att get- och fårost fungerar bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts