soarora Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Hej alla fettkaffedrickare! Måste införskaffa en ny manick för tillredning av det fenomenala fettkaffet. Har sedan i våras använt en liten blender från Rusta för 149 kr som fungerat utmärkt. Tills nu, när det börjat läcka i underredet. Tips mottages tacksamt! Helst ska den inte vara alltför skrymmande och tungklumpig, men ändå värmetålig och effektiv. Vilken modell använder du och varför är den bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Använder stavmixer i mixerbägare hemma och på jobbet har jag en liten lattevisp (IKEA's. 9 kr) som jag bara använder direkt i muggen. Båda alternativen fungerar lika bra tycker jag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Jag kör med en lite kraftigare stavmixer funkar utmärkt ,snabbare,enklare, tystare bättre på alla sätt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Har köpt en Personal blender, kostade 1000 kr , men värd vartenda öre. Håller mkt bättre än de billiga jag köpt tidigare! Vill du ha budget fanns det iallafall tidigare en billig MBC-kopia på Ellos. Kolla varuhus som ÖB, där har också funnits små enkla mixers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Jag använder en stavmixer av okänt märke. Någon vann den i en sportfisketävling. Den gör sitt jobb bra, men, är det så himla bra att doppa plast i hett vatten? Men det är väl det den är till för? Vad finns det för alternativ? Elvisp har jag ingen - är det någon som använder en sån? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted September 7, 2014 Author Share Posted September 7, 2014 Har köpt en Personal blender, kostade 1000 kr , men värd vartenda öre. Håller mkt bättre än de billiga jag köpt tidigare! Vill du ha budget fanns det iallafall tidigare en billig MBC-kopia på Ellos. Kolla varuhus som ÖB, där har också funnits små enkla mixers. Jag hade en sån där från Ellos, tror den hette Melitta eller nåt. Den var i plast och började också läcka. Billigt skit. Ock jag vill inte ha plast, glaskanna ska det vara så jag slipper tänka på kemikalier! Jag är beredd att betala för kvalitet denna gång. Vill inte behöva börja leta en ny maskin igen om någon månad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted September 7, 2014 Author Share Posted September 7, 2014 Jag använder en stavmixer av okänt märke. Någon vann den i en sportfisketävling. Den gör sitt jobb bra, men, är det så himla bra att doppa plast i hett vatten? Men det är väl det den är till för? Vad finns det för alternativ? Elvisp har jag ingen - är det någon som använder en sån? Har försökt med stavmixer men det blir för bökigt rent praktiskt. Det stänker, och det blir för många komponenter som ska diskas. Plasten tror jag inte är ett problem med mixerstavar - som du skriver är de gjorda för att tåla värmen. Men billiga "smoothiemixer" med plastkannor som enligt bruksanvisningen inte tål mer än typ 50 grader är förstås ingen hit att göra fettkaffe med. Även om det inte läcker borde det bli fullt med bisfenol och vad det nu heter.... Man vill ju inte dricka en kemikaliecocktail varje morgon, liksom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Jag har en liten lattevisp, "Cafe Crema" från OBH, 150 kr har jag för mig att den kostade. Liten o behändig, går på två vanlga stavbatterier. Jag mixar direkt i koppen: fyller knappt halva koppen med kaffe, i med fettet, mixar, häller i resten av kaffet. Bara att skölja av vispen sen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted September 8, 2014 Author Share Posted September 8, 2014 Jag är tveksam till stavmixrar eftersom det enligt erfarenhet är svårt att få det skummigt och "fluffigt" då. Men kanske har använt en för "svag" stavmixer. Fnular på en idé om att använda en stavmixer i en icke plastig högsmal behållare. Då borde resultatet bli ungefär som i blendern. Tänker mig en sån där rostfri kanna som man använder för att skumma mjölk alternativt en sån där glaskanna som man gör presskaffe i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VET Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 Jag har en liten lattevisp, "Cafe Crema" från OBH, 150 kr har jag för mig att den kostade. Liten o behändig, går på två vanlga stavbatterier. Jag mixar direkt i koppen: fyller knappt halva koppen med kaffe, i med fettet, mixar, häller i resten av kaffet. Bara att skölja av vispen sen. Deler din erfaring. Lattevispen er en arg liten sak som lager perfekt kaffe direkt i koppen.Spesielt god når den har nye batterier. Anbefales!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 Tips på bra stavmixer??? Jag ska köpa en ny i stål. Jag funderar på Philips HR 1600 för 221 kr, priset är bra, men har någon testat den? Jag vill bara ha en prisvärd mixerstav som funkar på hett vatten (och kanske halvfrysta bär), inte en massa tillbehör... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted September 9, 2014 Author Share Posted September 9, 2014 Tips på bra stavmixer??? Jag ska köpa en ny i stål. Jag funderar på Philips HR 1600 för 221 kr, priset är bra, men har någon testat den? Jag vill bara ha en prisvärd mixerstav som funkar på hett vatten (och kanske halvfrysta bär), inte en massa tillbehör... Stål är bra. Men om man vill ha maximalt skummigt så krävs nog ganska hög effekt i antal W. Och med högre effekt stiger priset. Här får man tänka lite PPA tror jag - dvs pris per användning. Min kommer gå varm minst en gång dagligen. Så jag är beredd att betala sådär en 5-600 om det behövs. Jag är sugen på denna: http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/matberedning/stavmixer/philips-hr137190/115126.3408/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted September 13, 2014 Author Share Posted September 13, 2014 Det blev en ErgoMixx från Bosch istället. För 750 riksdaler. Tänkte att nu får det kosta vad det kostar - jag orkar inte med fler usla köksmaskiner! Det första jag ska göra med den blir aioli/majonnäs till mina rökta räkor ikväll. Fettkaffe provas imorgon. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted September 13, 2014 Share Posted September 13, 2014 Tips på bra stavmixer??? Jag ska köpa en ny i stål. Jag funderar på Philips HR 1600 för 221 kr, priset är bra, men har någon testat den? Jag vill bara ha en prisvärd mixerstav som funkar på hett vatten (och kanske halvfrysta bär), inte en massa tillbehör... Bamix men den är lite dyrare. Såna som kockar använder tydligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted September 16, 2014 Author Share Posted September 16, 2014 Jag är nöjd med min nya ErgoMixx. Men jag såg sen att man kan få en Bamix för tusenlappen och hade jag sett det innan hade jag kanske tagit den istället. Den verkar vara i en klass för sig. Anyways - blir finfint fettkaffe med Ergomixxstaven i en gammal Cocosa-burk =) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts