Jump to content

Tips på källor till fett, utan mejerier?

AndreasHej

Recommended Posts

De fettkällor jag äter nu är följande:

rapsolja

linfröolja

linfrö

lax

makrill

Äggula

Jag har svårt att komma upp i tillräcklig fettmängd, skulle därför uppskatta tips på mejerifria fettkällor som jag kan addera i kosten.

Tål inte olivolja av någon anledning, mår illa av den.

Kjell: Tack! Entrecote brukar jag äta, glömde nämna det, det funkar bra! Har du några bra tips på kött med mycket fett i övrigt ?

vanlig hederligt stekfläsk, rimmat eller färskt är gott! Bacon och karré såklart. Byt ut all blandfärs mot fläskfärs som är fetare. Ankbröst är fett och mkt gott!

• Like 3

Du har fått bra tips ovan. I tillägg till det så vill jag tipsa om nötter och frön. Av energin från dem brukar 70-85 % av energin komma från fett. Att ha nötter och frön i sallad är något jag rekommenderar. Som idag har jag ätit en stor sallad med massor med grönsaker, lite kyckling, mandlar, solrosfrön samt en vinägrett på olivolja och balsamvinäger. Om du inte gillar olivolja, kan du ta majonnäs istället för vinägrett. 

• Like 1

Jag kollade i livsmedelsverkets databas, och gjorde en sortering. Nedan listar jag några livsmedel med mer än 85 % av energi % från fett, då tar jag inte med rena fett källor som späck eller oljor. Tar heller inte med några mejeriprodukter

• Kokosflingor torkade: 94 E % från fett
  • Avokado: 92 E % från fett
  • oliver, svarta resp gröna: 92 och 91 E % från fett
  • Kokosmjölk: 90  % från fett
  • Pekannötter: 90 E % från fett
  • Kokosnöt: 89 E % från fett
  • Paranötter 89 E % från fett
  • Anka m skinn rå : 89 E % från fett
  • gris sidfläsk rimmat: 87 E % från fett
  • Hasselnötter: 86 E % från fett
  • Gris bacon: 85 E % från fett
  • Like 4

visar sig vara lite svårt att hitta, men här är ett:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/2995-recept-aiolimajonn%C3%A4s/?hl=%2Bmajon%C3%A4s#entry37492

Jag brukar ta en rejäl matsked grov senap, en tsk salt, en tsk pepparmix, en matsked balsamvinäger, 3 äggulor som jag brukar vispa ihop för att sen fylla på med rapsolja tills det har lämplig konsistens.

För att det inte ska skära sig:

Viktigt att allt har ungefär samma temperatur, jag brukar ha det så att det har rumstemperatur. 

Fyll på försiktigt och långsamt med oljan ffa i början. Jag använder elvisp.

Jag gör majonnäs enligt 56kilos. (Åse) recept. Där använder man hela ägget. Jag brukar ta 2 ägg, 1 dryg tesked fransk senap, 2-3 msk pressad lime, vitpeppar och salt, 3-4 dl rapsolja. I med allt i mixerbägaren, ner med stavmixern och Tjoff så är det majonnäs! 1 minut ungefär. Jag har alla produkter kylskåpskalla.

Ibland lägger jag till chilipulver, eller vitlök för att få aioli.

Ibland gör jag "falsk bearnaise" genom att tillsätta rejält med torkad dragon.

• Like 2

Här är en sammanfattande lista på vad som kommit fram i tråden hittills. Tar tråden slut nu kan alla andra som inte tål mjölk kika direkt.

rapsolja

linfröolja

linfrö

lax

makrill

äggula

Olivolja

Kokosfett

Majonnäs (Kvali ekologisk eller göra egen, recept i tråden)

Kött (t. ex. Entrecote, bacon, revbenspjäll, karré, blandfärs, nötfärs)

Ankbröst

Avokado

Nötter

Leverpastej (recept i tråden)

• Like 6

• 1 month later...

Ingen som reagerar på rapsolja? o.O

Skulle inte äta rapsolja om det så var den enda rena fettkällan tillgänglig. Alldeles för lätt att härskna.

Något tips på hur man enkelt kollar om rapsoljan  är härsken - märks det inte tydligt på lukt eller smak? 

Och hur man undviker enklast att den härsknar? 

Synd om man måste undvika rapsolja, den har ju relativt bra förhållande mellan omega 3 och omega 6 jämfört med andra oljor. 

Angående olivolja så förvånas jag över att jag ofta ser den listad som syrabildande på sajter som tar upp syrabalansen i kroppen. Är den sämre i den aspekten jämfört med alternativen? 

Något tips på hur man enkelt kollar om rapsoljan  är härsken - märks det inte tydligt på lukt eller smak? 

Och hur man undviker enklast att den härsknar? 

Synd om man måste undvika rapsolja, den har ju relativt bra förhållande mellan omega 3 och omega 6 jämfört med andra oljor. 

Angående olivolja så förvånas jag över att jag ofta ser den listad som syrabildande på sajter som tar upp syrabalansen i kroppen. Är den sämre i den aspekten jämfört med alternativen? 

Den härsknar så fort den utsätts för värme och kan även börja härskna när ljus träffar den. Den börjar oxideras och blir i stekpanna transfetter. Dessutom är det en olja som du inte får naturligt. D.v.s den kräver rätt mycket processer för att bli olja.

Jag är inge bra på att förklara hur molekylerna ser ut i mättat, enkel o fleromättade fetter. Såg en föreläsning på engelska som förklarade väldigt bra. Slutsats: rapsolja har så många förgreningar och ställen som kan brytas att den är oerhört instabil. till skillnad mot det mättade som har en rak sträng som är svår att ha sönder.

Alla fröoljor är likadana. Människan ska inte äta frön till att börja med och vi ska nog inte äta den s.k oljan från dem heller.

• Like 1

• 3 weeks later...

Nu är jag konfys, inte äta olja från frön? Är vi inte ämnade att äta från? Det är inte min uppfattning från historielektionerna. :-D hette det inte "de gick ut och letade frön, bär och nötter" återstår då olivolja, kokosolja,...

Jag är ny på det här...

Om man inte odlar frön, som vi började göra först för ca 10.000 år sen, är det otroligt pyssligt att samla vilt växande frön från t.ex. vete. Små, näringsfattiga, inte speciellt goda och långt emellan. Då är frukt, bär, kött, rötter, fisk och nötter mycket mer lättsamlat och "lönsamt". 

Så nej, frö är fågelmat egentligen.  ;)

• Like 1

rapsolja

linfröolja

linfrö

lax

makrill

Äggula

Jag har svårt att komma upp i tillräcklig fettmängd, skulle därför uppskatta tips på mejerifria fettkällor som jag kan addera i kosten.

Hemmagjord majonnäs

Avokado

Macadamianötter

Kokosfett

Om man inte odlar frön, som vi började göra först för ca 10.000 år sen, är det otroligt pyssligt att samla vilt växande frön från t.ex. vete. Små, näringsfattiga, inte speciellt goda och långt emellan. Då är frukt, bär, kött, rötter, fisk och nötter mycket mer lättsamlat och "lönsamt". 

Så nej, frö är fågelmat egentligen.  ;)

I resten av världen ca 10000 år sedan, här i Norden dock bara ca 4000 år sedan! Så vi är ännu mer oanpassade till dessa fröer!!

Kakaosmör verkar innehålla en hel del bra grejer, kan man äta den som den är eller ? Vill inte förstöra kaffet. Är det bra/nyttigt fett ?

Smakade kakaosmör en gång för det luktar så gott- NEJ, det smakar INTE som det luktar! Fy, fick spotta ut det fort som f*n! Brukar dock använda det till att göra egen choklad!;

1 dl kakaosmör

1 dl kokosfett

1 dl kakao

Valfri sötning

Värm/smält ihop kakaosmör och kokosfett över vattenbad, Blanda sedan i kakao och sötning. Häll över i en form och ställ in i frysen. Är klart/hårt på ca 30 minuter!

rapsolja

linfröolja

linfrö

lax

makrill

Äggula

Jag gillar inte heller olivolja, oliver går bra, men inte oljan. Den har nån konstig bismak som jag inte gillar. 

Så jag använder macadamiaolja istället. Den är jättegod till sallader, med sin nötiga smak. Däremot så har jag för mig att man inte ska steka i den eller värma upp på något annat sätt. I övrigt är den nog en av de bättre oljorna.

• Like 1

Gillar också olivolja, men kan inte för mitt liv lära mej att tycka om oliver :( . En förklaring tror jag är att oliver oftast kommer från Grekland och grekisk olivolja tycker jag smakar konstigt. Men ekologisk olivolja från Italien smakar i mitt tycke helt olikt den grekiska.

Jag har tyvärr inte hittat någon olivolja som jag gillar. Köpt både i Grekland och Italien. 

Så om någon har tips om en nästintill smaklös olivolja, utan den där konstiga bismaken, så tar jag gärna emot dem. :blink:

Och då vill jag gärna ha den kallpressade jungfruoljan, helst ekologisk.

Skulle inte tro att det finns nästintill smaklös jungfruolja. Det är ju i den första pressningen som smakerna kommer fram. Om du känner en konstig bismak så kanske det tyvärr är så att du helt enkelt inte tycker om olivolja :( . Jag som gillar olivolja kan tycka att det är för lite smak på en del sorter  ;)

Skulle inte tro att det finns nästintill smaklös jungfruolja. Det är ju i den första pressningen som smakerna kommer fram. Om du känner en konstig bismak så kanske det tyvärr är så att du helt enkelt inte tycker om olivolja :( . Jag som gillar olivolja kan tycka att det är för lite smak på en del sorter  ;)

Jag får nog hålla mig till macadamiaoljan och äta oliver :)

Själv skulle jag aldrig använda olivolja till att steka i, jag använder det till dressing. Mina favoriter är riktigt kryddiga/peppriga kallpressade oljor från Italien. Zeta (bl a) har en smakskala på etiketten och, i mitt fall, så ska den åtminstone ligga på 7/10.

• Like 1

Man ska nog inte steka i någon växtolja, förutom kokos. De har en låg rykpunkt allihop.

Men det var inte det som jag ville ha fram i detta inlägg. 

Jag har hittat ett fett som får mig att jubla!

Ister, smaksatt med kryddor och med fettgrevnarna kvar. Förhoppningsvis, om det inte är fejk.

Vad man än steker, smakar helt ljuvligt!

• Like 1