AndreasHej Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 De fettkällor jag äter nu är följande: rapsolja linfröolja linfrö lax makrill Äggula Jag har svårt att komma upp i tillräcklig fettmängd, skulle därför uppskatta tips på mejerifria fettkällor som jag kan addera i kosten. Tål inte olivolja av någon anledning, mår illa av den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Kokosolja! Finns med och utan kokossmak. Bra att steka i och gott att mixa ner i kaffe och te. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Kokosgrädde och majonnäs. Jag älskar Kavlis ekologiska majjo för jag ids inte göra själv 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Feta köttbitar, kanske ghee (där koproteinet är nästan helt borta). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndreasHej Posted September 7, 2014 Author Share Posted September 7, 2014 Tack Stinaskompis, den verkar kanon, blir given framöver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndreasHej Posted September 7, 2014 Author Share Posted September 7, 2014 Stoscha! Perfekt tips med majonnäsen, precis sånt jag letade efter, nåt med rejält med fett i som är GOTT också. Blir Ica sen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndreasHej Posted September 7, 2014 Author Share Posted September 7, 2014 Kjell: Tack! Entrecote brukar jag äta, glömde nämna det, det funkar bra! Har du några bra tips på kött med mycket fett i övrigt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Kjell: Tack! Entrecote brukar jag äta, glömde nämna det, det funkar bra! Har du några bra tips på kött med mycket fett i övrigt ? vanlig hederligt stekfläsk, rimmat eller färskt är gott! Bacon och karré såklart. Byt ut all blandfärs mot fläskfärs som är fetare. Ankbröst är fett och mkt gott! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Du har fått bra tips ovan. I tillägg till det så vill jag tipsa om nötter och frön. Av energin från dem brukar 70-85 % av energin komma från fett. Att ha nötter och frön i sallad är något jag rekommenderar. Som idag har jag ätit en stor sallad med massor med grönsaker, lite kyckling, mandlar, solrosfrön samt en vinägrett på olivolja och balsamvinäger. Om du inte gillar olivolja, kan du ta majonnäs istället för vinägrett. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 När det gäller kött, får man inte glömma revbensspjäll. Sedan har vi ju set där med späck och ister. Jag har inte provat än, men har planer för vintern... http://gittosmat.taffel.se/2010/06/05/fettpopulister-vs-dietister-kom-sa-gor-vi-ister/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Avokado 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Gör egen leverpastej med smör och/eller kokosfett! Edit: jag gör denna fast ibland med kokosfett i stället för smör http://mariannslchf.se/kycklingleverpastej-kramig-mild-och-fet/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Jag kollade i livsmedelsverkets databas, och gjorde en sortering. Nedan listar jag några livsmedel med mer än 85 % av energi % från fett, då tar jag inte med rena fett källor som späck eller oljor. Tar heller inte med några mejeriprodukter Kokosflingor torkade: 94 E % från fett Avokado: 92 E % från fett oliver, svarta resp gröna: 92 och 91 E % från fett Kokosmjölk: 90 % från fett Pekannötter: 90 E % från fett Kokosnöt: 89 E % från fett Paranötter 89 E % från fett Anka m skinn rå : 89 E % från fett gris sidfläsk rimmat: 87 E % från fett Hasselnötter: 86 E % från fett Gris bacon: 85 E % från fett 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Kjell: Tack! Entrecote brukar jag äta, glömde nämna det, det funkar bra! Har du några bra tips på kött med mycket fett i övrigt ? Gör pulled porc av fläskkarre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Såg ett nytt recept på leverpaté igår. http://thecuriouscoconut.com/blog/chicken-liver-pate-from-the-zenbelly-cookbook-giveaway Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Rapsolja och äggula = majo, burkarna man köper är ju alldeles för små. Jag hittade recept här, det tar bara några minuter att fixa till en rejäl burk med fantastisk majo - passar till det mesta! Jag använder grovkornig senap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mmm Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Till akewah; Låter bra och gott men var är receptet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 visar sig vara lite svårt att hitta, men här är ett: http://forum.kostdoktorn.se/topic/2995-recept-aiolimajonn%C3%A4s/?hl=%2Bmajon%C3%A4s#entry37492 Jag brukar ta en rejäl matsked grov senap, en tsk salt, en tsk pepparmix, en matsked balsamvinäger, 3 äggulor som jag brukar vispa ihop för att sen fylla på med rapsolja tills det har lämplig konsistens. För att det inte ska skära sig: Viktigt att allt har ungefär samma temperatur, jag brukar ha det så att det har rumstemperatur. Fyll på försiktigt och långsamt med oljan ffa i början. Jag använder elvisp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Jag gör majonnäs enligt 56kilos. (Åse) recept. Där använder man hela ägget. Jag brukar ta 2 ägg, 1 dryg tesked fransk senap, 2-3 msk pressad lime, vitpeppar och salt, 3-4 dl rapsolja. I med allt i mixerbägaren, ner med stavmixern och Tjoff så är det majonnäs! 1 minut ungefär. Jag har alla produkter kylskåpskalla. Ibland lägger jag till chilipulver, eller vitlök för att få aioli. Ibland gör jag "falsk bearnaise" genom att tillsätta rejält med torkad dragon. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndreasHej Posted September 7, 2014 Author Share Posted September 7, 2014 Tack för alla tips, har mycket nu som jag ska testa. Egen majonnäs verkar intressant, då det sista sockret skulle försvinna också (även om det inte var så mycket i kavli's.) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndreasHej Posted September 7, 2014 Author Share Posted September 7, 2014 Här är en sammanfattande lista på vad som kommit fram i tråden hittills. Tar tråden slut nu kan alla andra som inte tål mjölk kika direkt. rapsolja linfröolja linfrö lax makrill äggula Olivolja Kokosfett Majonnäs (Kvali ekologisk eller göra egen, recept i tråden) Kött (t. ex. Entrecote, bacon, revbenspjäll, karré, blandfärs, nötfärs) Ankbröst Avokado Nötter Leverpastej (recept i tråden) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted September 11, 2014 Share Posted September 11, 2014 Kakaosmör. Kanske inte någon stapelbara men ska snart ge guldkant till mitt kaffe! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndreasHej Posted September 11, 2014 Author Share Posted September 11, 2014 Kakaosmör verkar innehålla en hel del bra grejer, kan man äta den som den är eller ? Vill inte förstöra kaffet. Är det bra/nyttigt fett ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bella Posted September 11, 2014 Share Posted September 11, 2014 400 kr/kilo för kakaosmör..? Känns billigare att ha i vanligt smör + kakao i ens kaffe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted September 11, 2014 Share Posted September 11, 2014 Mandelsmör, hasselnötsmör, istället för godis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted September 11, 2014 Share Posted September 11, 2014 Jordnötssmör har ju en del kolhydrater i sig också men i sedvanlig ordning handlar det ju även om vilka mängder man intar samt hur liberal man är om det ska "funka" för individen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted October 31, 2014 Share Posted October 31, 2014 Ingen som reagerar på rapsolja? o.O Skulle inte äta rapsolja om det så var den enda rena fettkällan tillgänglig. Alldeles för lätt att härskna. Ghee nämnde någon och det kan du som mjölkallergiker testa iallafall och se om den är ren nog från mjölkproteiner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted October 31, 2014 Share Posted October 31, 2014 Ingen som reagerar på rapsolja? o.O Skulle inte äta rapsolja om det så var den enda rena fettkällan tillgänglig. Alldeles för lätt att härskna. Något tips på hur man enkelt kollar om rapsoljan är härsken - märks det inte tydligt på lukt eller smak? Och hur man undviker enklast att den härsknar? Synd om man måste undvika rapsolja, den har ju relativt bra förhållande mellan omega 3 och omega 6 jämfört med andra oljor. Angående olivolja så förvånas jag över att jag ofta ser den listad som syrabildande på sajter som tar upp syrabalansen i kroppen. Är den sämre i den aspekten jämfört med alternativen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted October 31, 2014 Share Posted October 31, 2014 Något tips på hur man enkelt kollar om rapsoljan är härsken - märks det inte tydligt på lukt eller smak? Och hur man undviker enklast att den härsknar? Synd om man måste undvika rapsolja, den har ju relativt bra förhållande mellan omega 3 och omega 6 jämfört med andra oljor. Angående olivolja så förvånas jag över att jag ofta ser den listad som syrabildande på sajter som tar upp syrabalansen i kroppen. Är den sämre i den aspekten jämfört med alternativen? Den härsknar så fort den utsätts för värme och kan även börja härskna när ljus träffar den. Den börjar oxideras och blir i stekpanna transfetter. Dessutom är det en olja som du inte får naturligt. D.v.s den kräver rätt mycket processer för att bli olja. Jag är inge bra på att förklara hur molekylerna ser ut i mättat, enkel o fleromättade fetter. Såg en föreläsning på engelska som förklarade väldigt bra. Slutsats: rapsolja har så många förgreningar och ställen som kan brytas att den är oerhört instabil. till skillnad mot det mättade som har en rak sträng som är svår att ha sönder. Alla fröoljor är likadana. Människan ska inte äta frön till att börja med och vi ska nog inte äta den s.k oljan från dem heller. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina Mårlid Posted November 18, 2014 Share Posted November 18, 2014 Nu är jag konfys, inte äta olja från frön? Är vi inte ämnade att äta från? Det är inte min uppfattning från historielektionerna. :-D hette det inte "de gick ut och letade frön, bär och nötter" återstår då olivolja, kokosolja,... Jag är ny på det här... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted November 18, 2014 Share Posted November 18, 2014 Nu är jag konfys, inte äta olja från frön? Är vi inte ämnade att äta från? Det är inte min uppfattning från historielektionerna. :-D hette det inte "de gick ut och letade frön, bär och nötter" återstår då olivolja, kokosolja,... Jag är ny på det här... Om man inte odlar frön, som vi började göra först för ca 10.000 år sen, är det otroligt pyssligt att samla vilt växande frön från t.ex. vete. Små, näringsfattiga, inte speciellt goda och långt emellan. Då är frukt, bär, kött, rötter, fisk och nötter mycket mer lättsamlat och "lönsamt". Så nej, frö är fågelmat egentligen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted November 21, 2014 Share Posted November 21, 2014 De fettkällor jag äter nu är följande: rapsolja linfröolja linfrö lax makrill Äggula Jag har svårt att komma upp i tillräcklig fettmängd, skulle därför uppskatta tips på mejerifria fettkällor som jag kan addera i kosten. Tål inte olivolja av någon anledning, mår illa av den. Hemmagjord majonnäs Avokado Macadamianötter Kokosfett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted November 21, 2014 Share Posted November 21, 2014 Om man inte odlar frön, som vi började göra först för ca 10.000 år sen, är det otroligt pyssligt att samla vilt växande frön från t.ex. vete. Små, näringsfattiga, inte speciellt goda och långt emellan. Då är frukt, bär, kött, rötter, fisk och nötter mycket mer lättsamlat och "lönsamt". Så nej, frö är fågelmat egentligen. I resten av världen ca 10000 år sedan, här i Norden dock bara ca 4000 år sedan! Så vi är ännu mer oanpassade till dessa fröer!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted November 21, 2014 Share Posted November 21, 2014 Kakaosmör verkar innehålla en hel del bra grejer, kan man äta den som den är eller ? Vill inte förstöra kaffet. Är det bra/nyttigt fett ? Smakade kakaosmör en gång för det luktar så gott- NEJ, det smakar INTE som det luktar! Fy, fick spotta ut det fort som f*n! Brukar dock använda det till att göra egen choklad!; 1 dl kakaosmör 1 dl kokosfett 1 dl kakao Valfri sötning Värm/smält ihop kakaosmör och kokosfett över vattenbad, Blanda sedan i kakao och sötning. Häll över i en form och ställ in i frysen. Är klart/hårt på ca 30 minuter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted November 21, 2014 Share Posted November 21, 2014 De fettkällor jag äter nu är följande: rapsolja linfröolja linfrö lax makrill Äggula Jag har svårt att komma upp i tillräcklig fettmängd, skulle därför uppskatta tips på mejerifria fettkällor som jag kan addera i kosten. Tål inte olivolja av någon anledning, mår illa av den. Jag gillar inte heller olivolja, oliver går bra, men inte oljan. Den har nån konstig bismak som jag inte gillar. Så jag använder macadamiaolja istället. Den är jättegod till sallader, med sin nötiga smak. Däremot så har jag för mig att man inte ska steka i den eller värma upp på något annat sätt. I övrigt är den nog en av de bättre oljorna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted November 21, 2014 Share Posted November 21, 2014 All olivolja smakar inte lika, en del har den där konstiga bismaken, och jag köper nästan bara ekologisk. Men jag gillar olivolja, men inte absolut inte oliver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 21, 2014 Share Posted November 21, 2014 Gillar också olivolja, men kan inte för mitt liv lära mej att tycka om oliver . En förklaring tror jag är att oliver oftast kommer från Grekland och grekisk olivolja tycker jag smakar konstigt. Men ekologisk olivolja från Italien smakar i mitt tycke helt olikt den grekiska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted November 21, 2014 Share Posted November 21, 2014 Jag har tyvärr inte hittat någon olivolja som jag gillar. Köpt både i Grekland och Italien. Så om någon har tips om en nästintill smaklös olivolja, utan den där konstiga bismaken, så tar jag gärna emot dem. Och då vill jag gärna ha den kallpressade jungfruoljan, helst ekologisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 21, 2014 Share Posted November 21, 2014 Skulle inte tro att det finns nästintill smaklös jungfruolja. Det är ju i den första pressningen som smakerna kommer fram. Om du känner en konstig bismak så kanske det tyvärr är så att du helt enkelt inte tycker om olivolja . Jag som gillar olivolja kan tycka att det är för lite smak på en del sorter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted November 21, 2014 Share Posted November 21, 2014 Skulle inte tro att det finns nästintill smaklös jungfruolja. Det är ju i den första pressningen som smakerna kommer fram. Om du känner en konstig bismak så kanske det tyvärr är så att du helt enkelt inte tycker om olivolja . Jag som gillar olivolja kan tycka att det är för lite smak på en del sorter Jag får nog hålla mig till macadamiaoljan och äta oliver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted November 21, 2014 Share Posted November 21, 2014 Själv skulle jag aldrig använda olivolja till att steka i, jag använder det till dressing. Mina favoriter är riktigt kryddiga/peppriga kallpressade oljor från Italien. Zeta (bl a) har en smakskala på etiketten och, i mitt fall, så ska den åtminstone ligga på 7/10. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted November 26, 2014 Share Posted November 26, 2014 Man ska nog inte steka i någon växtolja, förutom kokos. De har en låg rykpunkt allihop. Men det var inte det som jag ville ha fram i detta inlägg. Jag har hittat ett fett som får mig att jubla! Ister, smaksatt med kryddor och med fettgrevnarna kvar. Förhoppningsvis, om det inte är fejk. Vad man än steker, smakar helt ljuvligt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts