Vältränad nörd

Kolhydrater grönsaker

Recommended Posts

Du gör skäl för ditt namn, "..... nörd".  ;)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att ni gillade inlägget.

 

Är det några goda grönsaker med lågt kolhydrat innehåll som man brukar missa, som man borde använda mer av? Är glad att fänkål va med på listan, den använder jag mycket. Några grönsaker jag borde använda mer av, när jag sett det här listan, är nog rabarber och rättika. I alla fall rabarber är riktigt gott, och jag har fått för mig att det är gott att ha i grytor. Rättika har jag dålig koll på, men får ta och testa det. Har ni några andra tips på goda grönsaker och bra grönsaker, som det inte brukar nämnas så mycket om? Om ni nämner nån, får ni gärna berätta till vad och hur man använder dem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utmärkt tråd! Jag tycker det är viktigt påminna om att man på LCHF inte ska glömma äta rikligt med grönsaker, så man får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler. Bladgrönt är mycket viktigt t.ex., liksom olika färgade grönsaker.

På kort sikt kan man göra stora hälsovinster på att äta kött, fisk och feta såser, men på lång sikt är det viktigt med hela näringspaletten. Den nedärvda kunskap som våra förfäder före jordbruket hade finns inte längre, så vi får ersätta den med hjälp av medvetna val.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något att tänka på också är hur mycket näring olika grönsaker innehåller. Lite högre kh kanske ger mycket i näring.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudsallad kan skrivas i fet stil. 1gr kh/100gr ;)

Den är extra bra, jag äter väldigt mycket av den

Bra tips, ska testa det.

 

Andra sallads typer av sallad som kan skrivas med fet stil är Mâchesallat, Romansallat, Friséesallat, Huvudsallat och Rucolasallat. Tyckte det för mycket att skriva, så jag skrev olika typer av sallad istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något att tänka på också är hur mycket näring olika grönsaker innehåller. Lite högre kh kanske ger mycket i näring.

Bra kommentar. Ska försöka göra en sån lista, borde inte vara så svårt. Det får bli nån gång senare, när jag tid över. Jag tänker mig en lista där man summerar hur mycket av rekommenderat intag för olika vitaminer och mineraler, och dividerar det med antalet kolhydrater. Då borde man få en bra indikation vilka som innehåller mest näring / kolhydrat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi ändå nördar oss.. näring per kolhydrat är inte det endaste saliggörande.. utan i bland kan det passa med näring per normal portion man äter till en måltid oxå.

 

Tänker då främst på lökväxter.. och sen i nästa andetag på vitlök.. som innehåller cirka 30 gram kolisar/100.. men allvarligt talat.. hur många gram äter man per måltid?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, här har vi supergrönsakerna. Kul att se. Det är därför jag tycker man ska äta lite mer matiga grönsaker+bladgrönsaker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grööönkååål! Kan man ha i nästan allt, soppor, lchf-pannkakor, smoothies, grytor, som chips, som sallad... Och den är extremt lättodlad och kan skördas ändå till vintern. Kan också frysas in. Så himla gott. Förtjänar en plats i varje lchf-ares hjärta och mage.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.