Popular Post Vältränad nörd Posted September 7, 2014 Popular Post Share Posted September 7, 2014 Många verkar sakna kunskap hur mycket grönsaker och av vilka grönsaker man kan äta för att komma upp i en viss kolhydrats mängd. Det är många som ställer frågor av typen, vad kan man äta för att hålla sig under X antal gram kolhydrater. Kan erkänna att jag också haft dålig koll på detta, så därför har jag gjort en tabell där jag listar hur stor mängd man kan äta för att komma upp i 20 respektive 50 g kolhydrater. Jag har tagit kolhydratsvärden från livsmedelsverkets sida för grönsaker och för frukt och bär, http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx. Bifogar hela listan, både sorterad efter kolhydrater/100 g samt i bokstavsordning. Här är exempel på grönsaker man kan äta minst 500 g av, och ändå vara under 20 g kolhydrater (de med fet stil kan man äta 1 kg eller mer av) Aubergine Avokado Bambuskott konserv Blomkål Broccoli Flera typer av svamp, t.ex. kantarell och champinjon Fänkål Gröna bönor Gurka Oliver, gröna Rabarber Rädisa Rättika Sallad, olika typer Salladskål Savoykål Sparris Spenat, nässlor, mangold Squash Stjälkselleri Tomat Ovanstående kan man äta över ett kg och man kommer ändå att hålla sig under 50 g kolhydrater. Det man kan se att det finns massor med grönsaker man kan äta stora mängder av, och ändå ha ett lågt kolhydrat intag. kolh_sorterad_bokstav.pdf kolh_sorterad_mangd.pdf 23 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Dubbelgilla. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Snyggt jobbat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Du gör skäl för ditt namn, "..... nörd". 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted September 7, 2014 Author Share Posted September 7, 2014 Kul att ni gillade inlägget. Är det några goda grönsaker med lågt kolhydrat innehåll som man brukar missa, som man borde använda mer av? Är glad att fänkål va med på listan, den använder jag mycket. Några grönsaker jag borde använda mer av, när jag sett det här listan, är nog rabarber och rättika. I alla fall rabarber är riktigt gott, och jag har fått för mig att det är gott att ha i grytor. Rättika har jag dålig koll på, men får ta och testa det. Har ni några andra tips på goda grönsaker och bra grönsaker, som det inte brukar nämnas så mycket om? Om ni nämner nån, får ni gärna berätta till vad och hur man använder dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Utmärkt tråd! Jag tycker det är viktigt påminna om att man på LCHF inte ska glömma äta rikligt med grönsaker, så man får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler. Bladgrönt är mycket viktigt t.ex., liksom olika färgade grönsaker. På kort sikt kan man göra stora hälsovinster på att äta kött, fisk och feta såser, men på lång sikt är det viktigt med hela näringspaletten. Den nedärvda kunskap som våra förfäder före jordbruket hade finns inte längre, så vi får ersätta den med hjälp av medvetna val. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Huvudsallad kan skrivas i fet stil. 1gr kh/100gr Den är extra bra, jag äter väldigt mycket av den http://www.miljomat.se/html/naringsberakningLivsmedel.aspx?H=2&G=&L=1_095 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Något att tänka på också är hur mycket näring olika grönsaker innehåller. Lite högre kh kanske ger mycket i näring. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted September 7, 2014 Author Share Posted September 7, 2014 Huvudsallad kan skrivas i fet stil. 1gr kh/100gr Den är extra bra, jag äter väldigt mycket av den Bra tips, ska testa det. Andra sallads typer av sallad som kan skrivas med fet stil är Mâchesallat, Romansallat, Friséesallat, Huvudsallat och Rucolasallat. Tyckte det för mycket att skriva, så jag skrev olika typer av sallad istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted September 7, 2014 Author Share Posted September 7, 2014 Något att tänka på också är hur mycket näring olika grönsaker innehåller. Lite högre kh kanske ger mycket i näring. Bra kommentar. Ska försöka göra en sån lista, borde inte vara så svårt. Det får bli nån gång senare, när jag tid över. Jag tänker mig en lista där man summerar hur mycket av rekommenderat intag för olika vitaminer och mineraler, och dividerar det med antalet kolhydrater. Då borde man få en bra indikation vilka som innehåller mest näring / kolhydrat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 När vi ändå nördar oss.. näring per kolhydrat är inte det endaste saliggörande.. utan i bland kan det passa med näring per normal portion man äter till en måltid oxå. Tänker då främst på lökväxter.. och sen i nästa andetag på vitlök.. som innehåller cirka 30 gram kolisar/100.. men allvarligt talat.. hur många gram äter man per måltid? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Vältränad nörd Posted September 7, 2014 Author Popular Post Share Posted September 7, 2014 Något att tänka på också är hur mycket näring olika grönsaker innehåller. Lite högre kh kanske ger mycket i näring. Har nu gjort en tabell som listar näringsvärdet för en grönsak / kolhydratmängd. Det är baserat på livsmedelsverkets näringsvärden och deras rekommenderat dagligt intag (RDI) av olika vitaminer och mineraler. Beräkningen summerar den % andelen av RDI varje livsmedel innehåller / 100 g för varje enskild mineral och vitamin. Sedan tas medelvärdet av det. Så om alla mineraler har 100 % av RDI, blir snittet 100. Det snittet divideras med kolhydratmängden / 100 g för det livsmedlet. Hög poäng ger alltså mycket vitaminer och mineraler / kolhydratmängd. Det är baserat på följande vitaminer och mineraler: Vitamin D,Vitamin E, tiamin, Riboflavin, Vitamin C, Niacin, Vitamin B6, Vitamin B12, Fosfor, Folat, Jod, Järn, Kalcium, Kalium, Magnesium, Selen, Zink. Detta kan ge en indikation på vilka livsmedel man kan välja om man vill ha mycket vitaminer och mineraler och ändå hålla kolhydratintaget lågt. Notera att den här tabellen inte säger något om vilken typ av mineral livsmedlet innehåller mycket av, bara att det innehåller mycket av någon eller många mineraler. Här är några livsmedel som innehåller mycket vitaminer och mineraler per kolhydratmängd, listad i ordning med högst näringsvärde / kolhydratmängd först: Spenat, nässlor, mangold Sallad olika typer, t.ex. Mâchesallat, Friséesallat, Romansallat och Huvudsallat Kantarell Avokado Paprika gul och röd Broccoli Fänkål Sparris Blomkål Grönkål Brysselkål sockerärter Rädisa Stjälkselleri Champinjon Havtorn Savojkål Rättika Kålrabbi Oliver, gröna Squash Gröna bönor Rödkål Purjolök Hallon Bifogar hela listan kolh_grons_naringsviktad_sorterad_bokstav.pdf kolh_grons_naringsviktad_sorterad_poang.pdf 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 11, 2014 Share Posted September 11, 2014 Yes, här har vi supergrönsakerna. Kul att se. Det är därför jag tycker man ska äta lite mer matiga grönsaker+bladgrönsaker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted September 12, 2014 Share Posted September 12, 2014 Grööönkååål! Kan man ha i nästan allt, soppor, lchf-pannkakor, smoothies, grytor, som chips, som sallad... Och den är extremt lättodlad och kan skördas ändå till vintern. Kan också frysas in. Så himla gott. Förtjänar en plats i varje lchf-ares hjärta och mage. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts