Peter B Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Vid semesterresa till Italien och andra sydliga länder finns en sorts tomat som är ganska vanlig där som har en mycket mjölig konsistens. Det är den perfekta tomaten för LCHF:are. . Man kan använda den som "bröd" utan att det blir kladdigt. Ovanpå tomatskivan kan med fördel läggas lite ost och/eller skinka. Det blir ljuvligt gott och är fruktansvärt enkelt att göra. Men nu till det tråkiga som gör att inlägget inte passar under receptsidorna. Tomaten är i princip omöjlig att få tag på här i Sverige. Här finns bara tomater vars innehåll är "rinnigt" och de kan man då inte använda på samma sätt. Någon som vet vart man kan få tag på "LCHF"-tomaterna??? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 De ser väldigt goda ut Jag har aldrig i Sverige sett en tomat med det utseendet Men när jag var liten så odlade min farmor Bifftomater, de kunde bli jättestora, och de var mycket mindre "rinniga" än andra tomater, de var liksom väldigt fasta inuti. Så kanske den skulle kunna funka om du inte hittar den "rätta" tomaten 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Jag odlar en tomat som heter Ace 55 VF organic. Den är inte riktigt lika torr, men det är bra nära. På bilden på påsen ser de ut som vanliga runda tomater, men mina ser då ut som klassiska bifftomater till både form och storlek. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Önskar också vi hade dessa tomater, gillar dom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 7, 2014 Author Share Posted September 7, 2014 Vanliga bifftomater är torrare men tyvärr fortfarande lite rinniga. ( Jag har provat. ) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 8, 2014 Author Share Posted September 8, 2014 Nähä ;-) Var det ingen som känner till om den här typen av tomater går att köpa i Sverige, helst i Stockholm eller på nätet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 Kanske dessa? http://www.arstiderna.com/Bra-start/RAF-tomat-posen Tyvärr inte svenska... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 8, 2014 Author Share Posted September 8, 2014 Kanske dessa? http://www.arstiderna.com/Bra-start/RAF-tomat-posen Tyvärr inte svenska... Tack! Jag gör ett försök! :-) Leverans på torsdag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 23, 2014 Author Share Posted September 23, 2014 Tyvärr, var de ungefär som vanliga bifftomater, lite för rinniga för att kunna fungera som smörgås. Jakten går vidare. ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Jag önskar det fanns några goda tomater i detta land! De enda riktigt goda jag ätit här är sådana som kompisar odlat hemma, ofta i växthus eller inglasad balkong. När jag bodde i Italien märkte jag också hur många olika typer det finns med olika karaktär. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Jag tror att det är en bifftomat av sorten "Marmande". Jag har aldrig sett den i affär, tror att den har för tunt skal för att klara långa transporter o att den anses för kinkig för att odla kommersiellt. I alla fall för den svenska marknaden.. Tror också att odlingsklimatet spelar in i hur mjölig/saftig en tomat blir. Ta frön nästa gång du får tag på en sån tomat, testa att odla själv 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts