Jump to content

Jakten på den perfekta tomaten!

Peter B

Recommended Posts

Vid semesterresa till Italien och andra sydliga länder finns en sorts tomat som är ganska vanlig där som har en mycket mjölig konsistens.

Det är den perfekta tomaten för LCHF:are. :) . Man kan använda den som "bröd" utan att det blir kladdigt. Ovanpå tomatskivan kan med fördel läggas lite ost och/eller skinka. Det blir ljuvligt gott och är fruktansvärt enkelt att göra.

Men nu till det tråkiga som gör att inlägget inte passar under receptsidorna. Tomaten är i princip omöjlig att få tag på här i Sverige. Här finns bara tomater vars innehåll är "rinnigt" och de kan man då inte använda på samma sätt.

Någon som vet vart man kan få tag på "LCHF"-tomaterna???

71qqds.jpg

34rtwg6.jpg

13ydkev.jpg

• Like 3

De ser väldigt goda ut :)

Jag har aldrig i Sverige sett en tomat med det utseendet :(

Men när jag var liten så odlade min farmor Bifftomater, de kunde bli jättestora, och de var mycket mindre "rinniga" än andra tomater, de var liksom väldigt fasta inuti. Så kanske den skulle kunna funka om du inte hittar den "rätta" tomaten :)

• Like 2

• 3 weeks later...

Jag tror att det är en bifftomat av sorten "Marmande".

Jag har aldrig sett den i affär, tror att den har för tunt skal för att klara långa transporter o att den anses för kinkig för att odla kommersiellt. I alla fall för den svenska marknaden..

Tror också att odlingsklimatet spelar in i hur mjölig/saftig en tomat blir.

Ta frön nästa gång du får tag på en sån tomat, testa att odla själv :) 

• Like 3