helena.e Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Hej! När jag började med LCHF i januari i år så tyckte jag att det var så otroligt roligt hur en helt ny dörr med möjligheter att laga god och hälsosam mat öppnades. Inspirationen som då flödade har nu sinat och jag känner återigen hur man hela tiden lagar samma mat hela tiden, även om den fortfarande är LCHF. Så nu ber jag er om hjälp. Kan inte ni dela med er av era bästa vardagsrecept i LCHF-kategorin? Vad brukar ni äta hemma? Vilka huvudingredienser brukar ni köpa hem? Det får gärna variera i svårighetsgrader, ingredienser och smaker och jag är inte rädd för att prova på nya saker. Det enda som jag har som kan begränsa mig är att jag lever som student och har en begränsad ekonomi. Min LCHF i dagsläget är inte strikt men heller inte liberal. Skulle vara oändligt tacksam för lite inspiration! //Helena 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Jag har snappat upp en skitbra idé som jag använder. Varje dag i veckan har en råvara, hos oss är det: måndag äggbaserat/rester, tisdag färs, onsdag chark, torsdag fisk, fredag kyckling eller skaldjur medan lördag och söndag är "fria". Det här sättet att tänka frigör en massa tid och det är enkelt att googla t.ex. "köttfärs lchf" för inspiration om man kört fast i gamla hjulspår. Du är varmt välkommen till min blogg också. Där finns veckomenyer och blandade recept. Lycka till! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Hej! När jag började med LCHF i januari i år så tyckte jag att det var så otroligt roligt hur en helt ny dörr med möjligheter att laga god och hälsosam mat öppnades. Inspirationen som då flödade har nu sinat och jag känner återigen hur man hela tiden lagar samma mat hela tiden, även om den fortfarande är LCHF. Så nu ber jag er om hjälp. Kan inte ni dela med er av era bästa vardagsrecept i LCHF-kategorin? Vad brukar ni äta hemma? Vilka huvudingredienser brukar ni köpa hem? Det får gärna variera i svårighetsgrader, ingredienser och smaker och jag är inte rädd för att prova på nya saker. Det enda som jag har som kan begränsa mig är att jag lever som student och har en begränsad ekonomi. Min LCHF i dagsläget är inte strikt men heller inte liberal. Skulle vara oändligt tacksam för lite inspiration! //Helena Finns hur många recept att googla på eller receptsidan på forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Jag lagar nästan alltid mat på fri hand, så jag har svårt att ge riktigarecept. Men jag kan försöka beskriva hur jag brukar göra avokadosoppa. Jag börjar med att mixa avokado, crème fraiche, vitlök, pressad citron, paprikapulver och cayennepeppar. Har man ingen mixer, kan man mosa med gaffel, det blir bara inte lika slätt. Sedan kokar jag upp vatten, grädde, salt och peppar, häller i avokadomixen och låter allt koka upp igen. Häller i en tallrik och strör över knaperstekt bacon. Jag har en sommarvariant också, som jag äter kall. Då stoppar jag alla ingredienser i mixern och kör tills det blir slätt, häller upp i tallriken,och lägger i några räkor. Har jag dill hemma, klipper jag över lite av det också. Annars är omelett en standardrätt hos mig, det är så lätt att variera. Själva smeten gör jag på två ägg, en skvätt grädde och salt. Vissa saker, som grönsaker, bacon och korv steker jag innan jag slår på smeten. Annat, som konserverad tonfisk, ost, färska kryddörter, får komma i pannan när smeten redan är där. Steker på ena sidan, eftersom jag gillar krämiga omeletter, men man kan så klart vända på den om man tycker bättre om det. Det vore bra om du gav exempel på vad du brukar äta, så blir det lättare att komma med förslag på nya maträtter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 En av mina favoriter är Mark Sissons sallad. Fast jag brukar ha i mandlar, solrosfrön och pumpa kärnor. Vill du ha det billigt kan göra salladen på isbergssallad, fänkål, tomat, tillsammans med fröer och en vinägrett. Annat som är bra och äta är något typ av kött/kyckling/fisk tillsammans med stekta grönsaker. Grönsakerna ska vara stekta i mycket fett, antingen smör eller olivolja. Jag gör det ofta, och brukar ta någon av dessa grönsaker, fänkål, stjälkselleri, tomat, paprika, lök, svamp, squash och spenat. För att det ska bli riktigt gott så ska man hälla i lite syra i grönsaksblandningen, t.ex. någon vinäger. Det som blir kvar i stekpannan efter att ha stekt köttet kan man antingen hälla i grönsaksblandningen, eller göra en sås på. Att annat bra tillbehör till köttet är coleslaw, vilket görs genom att blanda hemmagjord majonnäs med strimlad kål och eventuellt en morot. Det är gott och billigt Göra grytor rekommenderar jag. Man kan ofta hitta nåt grytkött billigt, som man låter koka några timmar tillsammans med grädde/kokosgrädde och grönsaker. Det finns så oändligt mycket gott man kan äta. Så hoppas du får tillbaks inspirationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena.e Posted September 7, 2014 Author Share Posted September 7, 2014 Jag har snappat upp en skitbra idé som jag använder. Varje dag i veckan har en råvara, hos oss är det: måndag äggbaserat/rester, tisdag färs, onsdag chark, torsdag fisk, fredag kyckling eller skaldjur medan lördag och söndag är "fria". Det här sättet att tänka frigör en massa tid och det är enkelt att googla t.ex. "köttfärs lchf" för inspiration om man kört fast i gamla hjulspår. Du är varmt välkommen till min blogg också. Där finns veckomenyer och blandade recept. Lycka til Vad smart att ha en råvara för varje dag! Det skall jag nog anamma och försöka köra efter, för här hemma blir det väldigt mycket kött och kyckling! Skall titta in din blogg för vidare inspiration! Tack så mycket ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena.e Posted September 7, 2014 Author Share Posted September 7, 2014 Jag lagar nästan alltid mat på fri hand, så jag har svårt att ge riktigarecept. Men jag kan försöka beskriva hur jag brukar göra avokadosoppa. Jag börjar med att mixa avokado, crème fraiche, vitlök, pressad citron, paprikapulver och cayennepeppar. Har man ingen mixer, kan man mosa med gaffel, det blir bara inte lika slätt. Sedan kokar jag upp vatten, grädde, salt och peppar, häller i avokadomixen och låter allt koka upp igen. Häller i en tallrik och strör över knaperstekt bacon. Jag har en sommarvariant också, som jag äter kall. Då stoppar jag alla ingredienser i mixern och kör tills det blir slätt, häller upp i tallriken,och lägger i några räkor. Har jag dill hemma, klipper jag över lite av det också. Annars är omelett en standardrätt hos mig, det är så lätt att variera. Själva smeten gör jag på två ägg, en skvätt grädde och salt. Vissa saker, som grönsaker, bacon och korv steker jag innan jag slår på smeten. Annat, som konserverad tonfisk, ost, färska kryddörter, får komma i pannan när smeten redan är där. Steker på ena sidan, eftersom jag gillar krämiga omeletter, men man kan så klart vända på den om man tycker bättre om det. Det vore bra om du gav exempel på vad du brukar äta, så blir det lättare att komma med förslag på nya maträtter. Avokadosoppan lät ju helt gudomlig! Skall skriva upp den i min lilla svarta bok direkt! Vad som brukar lagas här hemma är grundläggande saker som köttfärsås och zuccinipasta, grytor av olika slag, stekt kött med grönsaker.. ja, egentligen mycket av den mat man gjorde tidigare fast "LCHF-fierad". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena.e Posted September 7, 2014 Author Share Posted September 7, 2014 En av mina favoriter är Mark Sissons sallad. Fast jag brukar ha i mandlar, solrosfrön och pumpa kärnor. Vill du ha det billigt kan göra salladen på isbergssallad, fänkål, tomat, tillsammans med fröer och en vinägrett. Annat som är bra och äta är något typ av kött/kyckling/fisk tillsammans med stekta grönsaker. Grönsakerna ska vara stekta i mycket fett, antingen smör eller olivolja. Jag gör det ofta, och brukar ta någon av dessa grönsaker, fänkål, stjälkselleri, tomat, paprika, lök, svamp, squash och spenat. För att det ska bli riktigt gott så ska man hälla i lite syra i grönsaksblandningen, t.ex. någon vinäger. Det som blir kvar i stekpannan efter att ha stekt köttet kan man antingen hälla i grönsaksblandningen, eller göra en sås på. Att annat bra tillbehör till köttet är coleslaw, vilket görs genom att blanda hemmagjord majonnäs med strimlad kål och eventuellt en morot. Det är gott och billigt Göra grytor rekommenderar jag. Man kan ofta hitta nåt grytkött billigt, som man låter koka några timmar tillsammans med grädde/kokosgrädde och grönsaker. Det finns så oändligt mycket gott man kan äta. Så hoppas du får tillbaks inspirationen. Att ha frön sallad är ju en jättebra idé ju! Fänkål är någonting jag är lite nyfiken på! Kanske är någonting som är värt att våga prova! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Ja altså.. problemet är ju inte direkt LCHF-relaterat.. utan mer vardagsrelaterat! Jodå.. tror nog alla här lider av samma problem.. dvs kulinarisk variation! Tror inte ens Birgitta Höglund kommer på nya fantasiska rätter med nya råvaror varje dag? Ibland kan det vara så enkelt som att besöka andra affärer än man är van vid.. ibland kan man gå på lite bättre resturanter och få ny inspiration. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Att ha frön sallad är ju en jättebra idé ju! Fänkål är någonting jag är lite nyfiken på! Kanske är någonting som är värt att våga prova! Fänkål tycker jag definitivt att du ska testa. Tycker att den är god, när den är rå smakar den åt lakrits hållet. Sen är den billig, och innehåller väldigt få kolhydrater. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Fänkål tycker jag är BÄ.. däremot har jag börjat älska persiljerot.. i grytor då främst! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Fänkål tycker jag definitivt att du ska testa. Tycker att den är god, när den är rå smakar den åt lakrits hållet. Sen är den billig, och innehåller väldigt få kolhydrater. Fänkålsgratäng med grädde, parmesan, gul lök, vitlök. Förkoka strimlad fänkål innan man lägger ihop gratängen. Passar till t ex kyckling. Fänkål passar även bra i fisksoppa. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Jag gillar fänkål i grytor, krispigt. Man kan också ha fänkål i coleslaw. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Titta i recepten här. Där finns bla min underbara skeppartorsk. Jag har slutat ha nåt i st f potatis. Jsg äter maten som den är utan utfyllnad. Väljer sallad till. Hel karre brukar finnas billigt. Gör pulled porc med olika kryddningar och frys in i portionspåsar. Nu sist tog jag fram en sån påse och blandade med skogssvamp och gorgonzola. Eller fyll en paprika och ha ost ovanpå. Eller blanda i oliver och kanske lite syltlök för smakens skull. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 Ja altså.. problemet är ju inte direkt LCHF-relaterat.. utan mer vardagsrelaterat! Jodå.. tror nog alla här lider av samma problem.. dvs kulinarisk variation! Tror inte ens Birgitta Höglund kommer på nya fantasiska rätter med nya råvaror varje dag? Ibland kan det vara så enkelt som att besöka andra affärer än man är van vid.. ibland kan man gå på lite bättre resturanter och få ny inspiration. Du har rätt Zepp, jag håller mig ofta till några favoriträtter i vardagen. Just idag skriver jag om en silltallrik som jag ätit många gånger till middag i sommar. http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/09/08/sill-och-agg-en-tallrik-fylld-med-omega-3/ Frukosten blir också nästan alltid densamma, nötter och smör. Nu när jag startat upp bloggandet igen blir det ju extra kul att hitta på nytt, bestämde när jag började med den för 5 år sen att jag skulle variera recepten så mycket som möjligt, just för att sprida inspiration att det kan vara enkelt att laga mat. Många känner motstånd till att laga mat just för att det är svårt att hitta på nytt hela tiden, men till vardags kan man ju köra sina favoriträtter och spara matlagningskrutet till helg och fest 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena.e Posted September 8, 2014 Author Share Posted September 8, 2014 Idag har jag varit och handlat! Jag har suttit och rannsakat mina kokböcker och verkligen öppnat mitt sinne! Bland annat blir det en fiskgryta med tikka masala-smak denna veckan som skall bli väldigt spännande att prova! Och gissa vad? Den innehåller fänkål! Skall bli oerhört spännande! Tack för era inspirerande svar! Jag hoppas att matglädjen skall återkomma snart! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts