Jump to content

står still. .

Jannahoj

Recommended Posts

Har nu stått still i typ tre veckor. De första fem kilona försvann på två månader men nu står det helt stilla. Har mätt mig också men ingen skillnad. Har 30kg drygt som ska bort så lite för tidigt att fastna. .

Är inte superstrikt men håller nog under 20g varje dag. Ingen frukt och sånt utan de kh jag får i mig är från grönsaker och lite grädde och ost. Säg att det kommer lossna.. vill inte laborera för mycket så jag tappar sugen för jag mår så bra!

Grattis först o främst.. det vara vatten du slipper att bära på i framtiden!

Såå.. jag säger att det mest sannolikt kommer att lossna.. främst efter att kroppen byggt om sig och landat på sin nya homeostas!

Och alldeles rätt slutsats.. börja inte mickla för mycket i början.. och vet du vad.. jag tror inte du lade på dig de kilona på grund av en överkonsumtion av grönsaker?

I slutändan handlar det om kalorier.. men då handlar det mer om livstilsförändring.. dvs vilken "diet" du kan hålla och som leder till att du inte äter mer kalorier än du behöver.

LCHF är en av de få "dieter" där man får lov att byta ut sin gamla mat mot mat som är ännu godare.. vilket ger större chans för att man skall lyckas hålla den som en del av en livsstil!

• Like 4

I slutändan handlar det om kalorier.. men då handlar det mer om livstilsförändring.. dvs vilken "diet" du kan hålla och som leder till att du inte äter mer kalorier än du behöver.

Fast kalorier är fettsnålt tänkande, och när man äter LCHF handlar det inte längre om kalorier ens "i slutändan". Det handlar om att ge kroppen ett annat bränsle (fett) som inte släpper lös först blodsocker och därpå fettinlagrande insulin i systemet. 

Ett tips när man verkar stå still är att se över mängderna på tallriken. Man ska inte överdriva proteinintaget, däremot ska man ta i ordentligt när det gäller fettet. Vilka är dina fettkällor? Stora skivor smör på tallriken eller ett par tre matskedar kokosolja över matportionen funkar för mig. 

Har nu stått still i typ tre veckor. De första fem kilona försvann på två månader men nu står det helt stilla. Har mätt mig också men ingen skillnad. Har 30kg drygt som ska bort så lite för tidigt att fastna. .

Är inte superstrikt men håller nog under 20g varje dag. Ingen frukt och sånt utan de kh jag får i mig är från grönsaker och lite grädde och ost. Säg att det kommer lossna.. vill inte laborera för mycket så jag tappar sugen för jag mår så bra!

Du ska inte labba nånting förrän du riktigt landat i kosten. Du och din kropp måste vara överens om att du gått all in för en kostförändring annars blir det bara tokigt. En otrygg kropp släpper inga kilon.

Det viktiga är också att du äter tillräckligt med fett. Många nybörjare gör inte det. Du ska äta en handflata med fingrar med protein till varje mål och 0,5-1 dl fett till det och fylla på med bra kolisar. Kör så 2 ggr om dagen och i början kan det nog vara bra att komplettera med frukost också. T ex äggsmör eller tonfiskmajjo eller fettkaffe.

Om du fortfarande står still efter ytterligare ett par månader kan du prova med t ex mindre mejerier eller priodisk fasta. Men först en trygg kropp! Det har väl tagit ett tag att få på dej alla kilona, så du må ge det lite tid för att få bort dem också

• Like 1

Tack! Har ju hållit på några månader men kan nog vara så att kroppen inte litar på mig än. Man vill ju ha resultat ?

Jag tror jag äter nog med fett. Öser på åt både höger och vänster och när jag slår in i typ kostbevakningen ibland så ligger jag rätt i energiprocent. Problemet är snarare ett kaloriöverskott..

• 2 weeks later...

Jag står också still nu, tom gått upp så därför vågar jag inte väga mig, rädd att tappa motivationen och tänka att nu skiter jag i det. Ibland vill jag äta för att jag är uttråkad och ibland känner jag ingen hunger och äter inte så mycket, ibland bara 1100 kcal på en dag. Ska jag föra dagbok för att varje dag äta normalt eller ska man acceptera att man vissa dagar äter som en varg andra som en mus??