Jump to content

Hur lång tid tar det innan kolhydraterna går ur kroppen?

mkaad79

Recommended Posts

Hej!

Jag har försökt äta LCHF ett tag, men det har varit svårt eftersom jag gått upp i vikt snarare än ner vilket gjort mig ledsen. Nu tänkte jag tillslut, får försöka att äta vanligt igen.

Åt flingor, två frukter och en stor glass. Nu mår jag pyton -och det värsta det var inte ens gott! Jag tänkte bara nu måste jag bli "normal" igen.

Har nu dock gått upp ännu mer i vikt och är kraftigt förstoppad, har IBS, men på LCHF-kost fungerar magen perfekt. Jag har inte sovit en blund, har sömnbesvär och även detta är bättre när jag äter LCHF.

Hur lång tid tar det att återkomma till det normala efter ett sådant här stort återfall? Vad ska jag göra för att få ordning på kroppen, jag behöver verkligen bli lite smalare. Hade ett tidigare inlägg och fick då föreslag som att sluta äta mjölkprodukter och nötter eller att tvärtom äta mer nötter.

Jag vet inte hur jag ska göra bara att jag nu måste börja om från början. Hur lång tid tar det innan kolhydraterna går ur kroppen och hur ska jag kunna gå ner i vikt?

Som jag förstår så började du med LCHF förra månaden? Försök att äta bra och ge det tid. Om du går upp lite temporärt så bry dig inte om det, det kommer knappast att fortsätta så att du går upp enormt. Sköt om dig och så får vi se hur det går efter något år! Om du får något enstaka "återfall" så får du ont i magen, det blir ingen katastrof för det. 

• Like 2

Felet med många är att de vill se resultat nu bums. Men LCHF är ingen bantningsmetod. Det är en viktnormaliserande kost som tillåter dej att må bra dessutom. Det är inte säkert att moder Natur och du har samma åsikt om vilken som är din optimala vikt. Dessutom är inte vågen allt. Äter man bra mat omformas kroppen. Jag har samma kläder nu som för 8 år sedan men jag väger 6 kg mer.

Du måste hålla iminst 3 månader såkroppen hinner fatta att den bytt bränsle. Efter det kan du testa med periodisk fasta. Efter 16 timmars fasta får duhälsomässiga fördelar efter kroppen använder tiden till att bygga upp. Själv kör jag 20-22 timmar 2 dagar pervecka med helt kalorifri vätska

• Like 2

Sen så är det inte hugget i sten att just du måste köra striktaste formen av LCHF heller!

Hade jag varit dig skulle jag främst slopat alla uppenbara "dåliga" kolhydrater, typ mjöl, bröd, flingor, socker. godis, kakor, läsk!

Sen så kan du säkert äta rotfrukter.. men inte äta dig mätt på dessa, då det hur som helst blir en hel del kolhydrater.