MKJ Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 Tidigare hade jag svullen mage så gott som dagligen och nu händer det ibland. Jag har försökt få reda på vad det beror på men när jag frågade en läkare så fick jag svaret "det brukar vara luft". Är det verkligen bara luft som gör att magen svullnar? Jag fick svullen mage igår och jag minns inte att det kom så mycket som en fjärt. Det är ju många här som berättat om svullen mage. Har någon av er sökt läkare för det och vad har dom i så fall sagt att det beror på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 Jag tror att det är gaser som bildas när bakterierna bryter ner olika ämnen i maten. Min gissning är att det händer när man har större bakterienedbrytning högre upp i tarmsystemet, exempelvis i tunntarmen. När bakterierna bryter ner maten längre ner, i tjocktarmen, så fiser man nog (och jag gissar att det är mer så det ska funka). Men jag är inte säker. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 8, 2014 Author Share Posted September 8, 2014 Jag tror att det är gaser som bildas när bakterierna bryter ner olika ämnen i maten. Min gissning är att det händer när man har större bakterienedbrytning högre upp i tarmsystemet, exempelvis i tunntarmen. När bakterierna bryter ner maten längre ner, i tjocktarmen, så fiser man nog (och jag gissar att det är mer så det ska funka). Men jag är inte säker. Intressant! Kan du berätta lite mer om hur du kom fram till det? Vad tror du är orsaken till att blir så? Har du frågat någon läkare eller annan medicinskt utbildad och vad fick du i så fall för svar av dom? Jag fick ju ingen närmare förklaring eller några råd om vad jag kunde göra åt det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 Jag blir också svullen ibland utan att vara gasig. Fast jag trodde det var hormonellt (menscykeln) och vätska..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 8, 2014 Author Share Posted September 8, 2014 Jag blir också svullen ibland utan att vara gasig. Fast jag trodde det var hormonellt (menscykeln) och vätska..? För min del har det koppling till maten och jag har passerat klimakteriet för många år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 Jag blir också svullen ibland utan att vara gasig. Fast jag trodde det var hormonellt (menscykeln) och vätska..? Jag varierar upp och ner 2 kg och 1-2 cm. Jag väger och mäter dagligen nästan. Ibland kan jag hänföra till kosten men inte alltid. Jag är i klimakteriet sen länge men det kanske finns hormonvariationer sen också. Lustigt nog väger jag ofta en gnutta mer dagen efter en fasta 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 8, 2014 Author Share Posted September 8, 2014 När min mage svullnar blir det en rejäl bula. Jag är ju smal för övrigt och så bular magen ut en decimeter. Det ser märkligt ut. När jag kliver upp på morgonen är dock magen alltid platt som en pannkaka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 När min mage svullnar blir det en rejäl bula. Jag är ju smal för övrigt och så bular magen ut en decimeter. Det ser märkligt ut. När jag kliver upp på morgonen är dock magen alltid platt som en pannkaka. Jag väger och mäter alltid på morgonen så jag varierar kraftigare än du. Ditt är helt klart kostrelaterat 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 Jag skrev ett inlägg om detta för ett tag sen. Hade grädde i smoothies och käkade vassleprotein. På inrådan av en del kunnigt folk här gjorde jag en clean-cut och slutade med vassleprotein (bytte mot riskprotein) och käkar sen en och en halv vecka endast smör som mejeriprodukt. Det hjälpte omedelbart. Prova att strunta i produkter gjorda på mjölk, fungerar det kan du prova att föra in syrade produkter samt grädde/mjölk i mat som värms upp och ost. Det kan fungera. Vidare lär du inte fuska med veteprodukter - då sväller magen som en ballong för många... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 Just det. Och prova upp till en msk potatismjöl i kallt vatten. Det sägs få ordning på tarmbakterierna och kanske blir du då lite tåligare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 Intressant! Kan du berätta lite mer om hur du kom fram till det? Vad tror du är orsaken till att blir så? Har du frågat någon läkare eller annan medicinskt utbildad och vad fick du i så fall för svar av dom? Jag fick ju ingen närmare förklaring eller några råd om vad jag kunde göra åt det. Jag skulle inte säga att jag kommit fram till det - det är vad jag tror just nu, men det kan ändras. Det är inget jag diskuterat med läkare. En del kolhydrater (FODMAPs) ger IBS-liknande symptom, bland annat uppsvälld mage hos en del: http://www.ursprungsliv.nu/?s=fodmap Det kan vara så att du är känslig för FODMAPs, eller någon typ av FODMAPs. Jag tror (ännu mera tror, inte vet) att det kan ha med pH-värde och bakterieflora i tunntarmen att göra. Chris Kresser har skrivit en del om att gasbildning i tunntarmen och sura uppstötningar kan ha en koppling till för lite magsyra. http://chriskresser.com/the-hidden-causes-of-heartburn-and-gerd Jag vet ärligt talat inte om det stämmer eller om det är helt åt skogen. Detta diskuterade jag med min fantastiske läkare som kommenterade: "Intressant. Det har jag aldrig hört tidigare. Var har du sett det?" En del (exempelvis Kresser) rekommenderar saltsyratabletter. Andra mer rimliga saker att testa först skulle jag säga är potatismjöl, och syrade grönsaker. Eller något tillskott med många olika sorters snälla magbakterier. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 Just det - du och jag som äter blandkost kan få i oss en hel del resistent stärkelse från kall kokt potatis och grönare bananer. Även bönor/ linser kan funka om det inte är galaktanerna från dem som gör att du svullnar upp, vill säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 9, 2014 Author Share Posted September 9, 2014 Tack för era funderingar. Intressant läsning! Jag har inte kommit fram till vad jag skall svara än men återkommer. Det jag kan säga är i alla fall att jag kan få olika reaktioner av samma livsmedel vid olika tillfällen men att bröd hör till det som kan få magen att svullna. Idag åt jag dock en tjock skiva fullkornsråg med rostbiff och gurka och magen förblev platt. När den svullnade i förrgår hade jag ätit samma bröd men med jordnötssmör. Jag har dock ätit det brödet med jordnötssmör många gånger utan att magen har svullnat. Tidigare hände det ofta men nu händer det kanske en gång varannan vecka eller någon gång i månaden. Jag skall börja skriva upp när det händer och vad jag har ätit. Tror dock att det är något mer som spelar in eftersom det blir olika. Det hade allt varit bra intressant om jag hade vetat vad som faktiskt händer därinne i magen. Jag skall notera eventuella fjärtar dygnet efter svullnaden också 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 12, 2014 Author Share Posted September 12, 2014 Jag skrev ett inlägg om detta för ett tag sen. Hade grädde i smoothies och käkade vassleprotein. På inrådan av en del kunnigt folk här gjorde jag en clean-cut och slutade med vassleprotein (bytte mot riskprotein) och käkar sen en och en halv vecka endast smör som mejeriprodukt. Det hjälpte omedelbart. Prova att strunta i produkter gjorda på mjölk, fungerar det kan du prova att föra in syrade produkter samt grädde/mjölk i mat som värms upp och ost. Det kan fungera. Vidare lär du inte fuska med veteprodukter - då sväller magen som en ballong för många... Menar du att du fick svullen mage även av ost? Jag har hållit upp med alla former av mjölkprodukter under långa perioder men jag har inte riktig koll på om magen svullnade under dom perioderna. Jag skall börja skriva upp vad jag har ätit när det händer. Risprotein har jag för mig att jag hört att det skall vara lättsmält men jag visste inte att det fanns som tillskott. Tar du någon speciell sort som du vill rekommendera? Ett frågetecken när det gäller risprotein är att det väl inte innehåller alla essentiella aminosyror? Behöver det inte göra det när man tar det för att optimera muskeltillväxt i samband med träning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 13, 2014 Author Share Posted September 13, 2014 På ett ställe står det att det faktiskt innehåller alla essentiella aminosyror. Det kände jag inte till. Vilken sort brukar du köpa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 16, 2014 Author Share Posted September 16, 2014 Jag skulle inte säga att jag kommit fram till det - det är vad jag tror just nu, men det kan ändras. Det är inget jag diskuterat med läkare. En del kolhydrater (FODMAPs) ger IBS-liknande symptom, bland annat uppsvälld mage hos en del: http://www.ursprungsliv.nu/?s=fodmap Det kan vara så att du är känslig för FODMAPs, eller någon typ av FODMAPs. Jag tror (ännu mera tror, inte vet) att det kan ha med pH-värde och bakterieflora i tunntarmen att göra. Chris Kresser har skrivit en del om att gasbildning i tunntarmen och sura uppstötningar kan ha en koppling till för lite magsyra. http://chriskresser.com/the-hidden-causes-of-heartburn-and-gerd Jag vet ärligt talat inte om det stämmer eller om det är helt åt skogen. Detta diskuterade jag med min fantastiske läkare som kommenterade: "Intressant. Det har jag aldrig hört tidigare. Var har du sett det?" En del (exempelvis Kresser) rekommenderar saltsyratabletter. Andra mer rimliga saker att testa först skulle jag säga är potatismjöl, och syrade grönsaker. Eller något tillskott med många olika sorters snälla magbakterier. Jag har ju periodvis ätit mycket surkål och syrade gurkor eftersom jag har syrat själv och jag har dessutom provat probiotika men jag har inte märkt någon förbättring av det. Sura uppstötningar har jag aldrig haft och jag ser inte något direkt samband mellan gaser och svullen mage. Din teori om att svullen mage kan bero på att det blir gaser redan i tunntarmen tycker jag är det som är mest intressant utav det du skrivit. Undrar om man kan fråga någon inom sjukvården om det? Har du läst någonstans att det kan bli så eller är det din egen teori? Ibland pratar man ju om stressmage och jag funderar också på om min svullnad kan ha någon koppling till stress. Jag tror ändå att det har koppling till vad jag äter men stress som en samvariabel skulle kunna förklara varför jag reagerar så olika på samma livsmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Jag har ju periodvis ätit mycket surkål och syrade gurkor eftersom jag har syrat själv och jag har dessutom provat probiotika men jag har inte märkt någon förbättring av det. Sura uppstötningar har jag aldrig haft och jag ser inte något direkt samband mellan gaser och svullen mage. Din teori om att svullen mage kan bero på att det blir gaser redan i tunntarmen tycker jag är det som är mest intressant utav det du skrivit. Undrar om man kan fråga någon inom sjukvården om det? Har du läst någonstans att det kan bli så eller är det din egen teori? Ibland pratar man ju om stressmage och jag funderar också på om min svullnad kan ha någon koppling till stress. Jag tror ändå att det har koppling till vad jag äter men stress som en samvariabel skulle kunna förklara varför jag reagerar så olika på samma livsmedel. Det finns en del skrivet om SIBO (bakterieöverväxt i tunntarmen) http://www.webmd.boots.com/digestive-disorders/small-intestinal-bacteria-sibo Lite på svenska: http://www.medicinskapm.se/?p=295 Jag _tror_ också att det kan påverkas av stress. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndreasHej Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Jag har samma problem med uppblåsthet. Förut hade jag massa problem med magen, men nu när jag äter bra mat som magen tål, har jag en välfungerande mage! Även om uppblåstheten har blivit bättre också, är den fortfarande ett stort problem, och jag kan inte koppla ihop den med någonting speciellt jag äter. Det jag märkt på senaste är att när jag har mycket psykisk press på mig t. ex. arbetet, sväller magen oavsett vad jag äter. Får också lite andra symptom, som tjock i halsen, smärta i leder, stickningar i börstet o.s.v. När det är så här hjälper det med diklofenak, så får ta några sådana under perioder. Men ska utvärdera detta mera, då jag precis upptäckt detta egentligen. Känner du igen de andra symptomen jag beskrivit, när du är stressad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 25, 2014 Author Share Posted September 25, 2014 Jag har samma problem med uppblåsthet. Förut hade jag massa problem med magen, men nu när jag äter bra mat som magen tål, har jag en välfungerande mage! Även om uppblåstheten har blivit bättre också, är den fortfarande ett stort problem, och jag kan inte koppla ihop den med någonting speciellt jag äter. Det jag märkt på senaste är att när jag har mycket psykisk press på mig t. ex. arbetet, sväller magen oavsett vad jag äter. Får också lite andra symptom, som tjock i halsen, smärta i leder, stickningar i börstet o.s.v. När det är så här hjälper det med diklofenak, så får ta några sådana under perioder. Men ska utvärdera detta mera, då jag precis upptäckt detta egentligen. Känner du igen de andra symptomen jag beskrivit, när du är stressad? Nej dom andra symptomen du nämner har jag inte upplevt speciellt i samband med stress men precis som med andra hälsoproblem så kan olika människor få olika symptom av samma orsak. Stress samspelar ju med effekterna av mat, motion, rökning och en del annat så ofta är det ju svårt att peka ut en enskild faktor som ensam orsak. Som jag skrev längre upp i tråden så anar jag ett samband med stress när det gäller magen men också ett samband med mat. Man får laborera med allt som påverkar men om man visste exakt vad som händer inne i magen så vore det enklare. När det gäller motion så ökar stresshormonerna efter ett konditionspass men efter en tid med regelbunden konditionsträning så blir kroppen bättre på att hantera stresshormoner än vad den var innan man började konditionsträna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts