Silvertejp Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Hej! Jag har ätit LCHF drygt en vecka. Liberal variant. Syftet var att få jämnare energi då jag upplevde att den svängde. Samt viktnedgång. Jag har inte haft spec mycket omställningssymptom. Delvis illamående och att jag tappat lite matlust. (Lust alltså inte hunger. Jag har dock fått inte bara jämnare energi nivå utan mer energi. Mycket piggare. Samt till del närmast lite uppvarvad. Men/och - jag har fått väldiga sömn problem. Svår att sova och vaknar. Sover va 3 - 4 hper natt mot tidigare 8. Jag klarar mig än så länge men inte i längden. Försökt hitta lite om det på nätet och funnit lite granna. Ngn tipsar om potatis till natten. Har dock inte funnit svar om detta är vanligt symptom? Om det är övergående - eller om en del personer också på sikt kan reagera på detta sätt Tacksam för input Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Det som i allmänt brukar gälla är att LCHF ger bättre och mer kvalitativ sömn, det kan vara omställningsbesvär att du har svårt att sova... det kan vara en slags sockerabstinens för det hade nämligen jag på så sätt att jag kunde vakna på natten och vilja dricka mellanmjölk.. hehe :)abstinensen får man försöka stå emot på bästa sätt! men fortsätter du som du gör så kommer sömnen reglera sig och du kommer må mycket bättre! Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silvertejp Posted January 12, 2013 Author Share Posted January 12, 2013 Tack för (så snabbt:) svar! Kan det vara abstinens fast jag inte har ngt sug efter vare sig socker eller annan form av kolhydrater? Med vänlig hälsning, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Tack för (så snabbt:) svar!Kan det vara abstinens fast jag inte har ngt sug efter vare sig socker eller annan form av kolhydrater? Med vänlig hälsning, Varsågod! Någon sorts avgiftningsabstinens att din kropp inte är helt lugn låter det delvis som ja!, med det jag kan glädja dig med är att det garanterat kommer gå över och kännas mycket bättre med dina problem ganska så omgående!! men om du annars vill ha ett bra tips så är det ju bra att se till att man får i sig den näring man behöver, att man helt enkelt äter varierat utav LCHF - livsmedel, så att man får en jämnare och bra balans i kroppen! så man undviker brist på något viktigt! Men dina besvär med sömnen är snart ett minne blott! annars är det bara att höra av sig igen här i forumet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Jag sover mindre numera efter starten med LCHF. Förr behövde jag 7 till 7,5 timmes nattsömn och numera 1 till 1,5 timmar mindre. Övrigt är sömnkvaliteten lika "dålig" som innan. Dvs ingen skillnad på den fronten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ellen_tigris Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Jag har samma problem. Jag har ätit LCHF på riktigt i en vecka ungefär och jag har också svårt att sova. Jag är mycket piggare nu med LCHF vilket är en fördel på dagen, men jobbigt på kvällen och natten, när jag vill sova. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Jag sover mindre numera efter starten med LCHF. Förr behövde jag 7 till 7,5 timmes nattsömn och numera 1 till 1,5 timmar mindre. Övrigt är sömnkvaliteten lika "dålig" som innan. Dvs ingen skillnad på den fronten. Om du sover mindre med LCHF så är kvaliten på sömnen bättre med lchf kost eftersom du sover kortare tid och på så sätt mer reparerande. Så hur menar du egentligen?. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Jag har samma problem. Jag har ätit LCHF på riktigt i en vecka ungefär och jag har också svårt att sova. Jag är mycket piggare nu med LCHF vilket är en fördel på dagen, men jobbigt på kvällen och natten, när jag vill sova. Du kanske får se till att göra av med all din energi som du har inombords! styrketräning brukar ta mycket energi! kan jag varmt rekommendera om man har mycket energi och vill vara tröttare på kvällen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Om du sover mindre med LCHF så är kvaliten på sömnen bättre med lchf kost eftersom du sover kortare tid och på så sätt mer reparerande. Så hur menar du egentligen?. Jag sover kortare tid men lika "ryckigt" som innan. Vaknar flera gånger per natt... ett problem som jag haft sedan mannaminne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChristianP Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Jag upplevde sömnproblem i ca en månad när började förra året. Efter det sov jag mycket bättre, men blev piggare. Tror det är helt normala omställningsproblem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silvertejp Posted January 13, 2013 Author Share Posted January 13, 2013 Tack för alla svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CocoSoff Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 Mina sömnbesvär har dessvärre varken förbättrats eller försvunnit sedan jag börjat med LCHF (har ätit ganska länge). Skillnaden mellan oss är att du inte verkar haft det tidigare så jag hoppas att dina går över . Många säger annars att de inte behöver sova lika många timmar längre, det låter lite tidigt i ditt fall men det kanske helt enkelt inte är något att oroa sig för? Annars kan du ju prova mina sömnknep för att se om det går att bryta mönstret. 1. Somna på spikmatta, avslappnande när man lärt sig hantera smärtan . Jag vaknar alltid till senare och kan ta bort den men somnar lika kvickt igen. 2. Lyssna på en ljud-språkkurs, alternativt ljudbok. Jag har inte lärt mig så mycket språk men somnat ganska snabbt . 3. Sluta "räkna timmar" och gå och lägga sig först när man är trött eller gå upp en liten stund istället för att kasta sig runt i sängen i panik över sömntiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts