Jump to content

morgonstart

bomag43

Recommended Posts

Hej är precis nybörjare på LCHF, börjar faktiskt idag. Jag har inte kunnat läsa någon stans hur vi skall förhålla oss till the och kaffe på morgonen. Jag undrar även hur vi skall förhålla oss till vin till en god måltid samt den där goda wiskyn på kvällskvisten? Jag undrar dessutom om det finns några risker med LCHF-kost när man som jag haft en hjärtinfarkt? Tacksam om någon vill vägleda oss i denna start.

• Like 1

Hej! Jag dricker oftast både kaffe och te på morgonen. Kaffet gärna som en MBC, ( kaffe mixat med smör och kokosfett) eller med lite grädde. Det beror lite på vad jag äter eller inte äter till frukost för övrigt.

Det är mycket som är nytt i början men det finns väldigt mycket kunskap här på forumet eller i alla bloggar som finns länkade. Hur kommer det sig att ni hittat hit?

Hej är precis nybörjare på LCHF, börjar faktiskt idag. Jag har inte kunnat läsa någon stans hur vi skall förhålla oss till the och kaffe på morgonen. Jag undrar även hur vi skall förhålla oss till vin till en god måltid samt den där goda wiskyn på kvällskvisten? Jag undrar dessutom om det finns några risker med LCHF-kost när man som jag haft en hjärtinfarkt? Tacksam om någon vill vägleda oss i denna start.

De flesta av oss dricker kaffe och te. Många startar dagen med "fettkaffe" och har kokosolja och smör i kaffet. (Vispar man det ordentligt blir det lite latteliknande) för att få en start på dagen som håller länge. Själv dricker jag kopiösa mängder roiboos och grönt te, eftersom de innehåller så mycket antioxidanter.

Torrt vin är OK att njuta av. Gå in på Systembolagets hemsida och titta hur många gram socker per liter det är. Jag har varit tvungen att byta favoritvin några gånger, men t ex min älskade Rioja är helt OK. Ren sprit innehåller heller inga kolhydrater. Om ditt mål är viktminskning ska du veta att levern förbränner inget fett så länge den har alkohol att ta hand om, så man kan vara tvungen att njuta med måtta vid högtidliga tillfällen beroende på vad man vill uppnå.

Jag har haft så grav kärlkramp, så för 8 år sedan kunde jag inte gå ett kvarter ens. Jag har stent inopererad och fick en bärkasse mediciner. Efter 3,5 år på LCHF varav sista året även med periodisk fasta har jag kunnat slänga alla mina mediciner och har värden som gör att min läkare i princip har friskförklarat mej. Jag styrketränar sedan ett halvår tillbaka.

• Like 3

Hallå alla trevliga och kunniga människor. Tänk att det gick så fort att få svar. Njuta med måtta är tydligen parollen. Har aldrig haft vare sig mjölk eller grädde i kaffet så det får anstå även fortsättningsvis men hustrun fick lite tips. Bra tips att gå in på bolagets sida för att kolla in sockerhalten i vinet.

Jag såg ett program på TV:n för ngr veckor sedan. Där höll Andreas ett föredrag om LCHF. Vi bestämde oss för att testa. Tack för bra och uppenbarligen kunniga tips. Vi har nu inmundigat vår 1:a LCHF-lunch som slank ner utan protester.

Mvh Bo

• Like 3

En sak man bör tänka på är att många klarar mycket mindre mängd sprit när man äter LCHF än förut. 1-2 glas vin eller en whiskypinne kan fungera, men mer än så kan bli för mycket rätt fort. Plus att fyllan varar länge nästa dag. 

Helt så är det inte för mig. Jag tål inte mycket nu men det gjorde jag inte innan heller. Det gör ju inget heller, blir ju bara billigare. Däremot förbränner jag nog ganska bra. Har testat att blåsa tidigt dagen efter med bra instrument, senast polisens egen. Helt frivilligt ska tilläggas, jag blev inte stoppad ;). Högst ovetenskapligt förstås men en observation bland många andra.

Bra svar ovan, men vill tillägga att alkohol kan trigga sötsug och överätande. Om det bor ett sovande sockertroll i dig så kan han mycket väl vakna efter alkoholintag. För den som har lätt att trilla dit med avsteg och "fuskande" så skulle jag rekommendera en vit period tills man är mer trygg och säker i den nya kosten.

Som Stoscha nämner ovan. Det handlar om vilka mål du har. Om ditt mål är att gå ner i vikt så köper jag allt ovan. Om du redan är normalviktig, men bara vill må bättre kan du sannolikt unna dig vin, whisky, rom etc lite oftare. Är du aktiv och idrottar kan du vara i kraftig ketos fast du äter en banan. Det handlar om hur hela din livssituation ser ut. Lycka till och grattis till ett bra val. Förhoppningsvis får du samma fina resultat som Stoscha (grattis!!!).

• Like 2

Varmt tack för alla svar och synpunkter. Dessa gör våra val lite enklare. 1:a dagen gick alldeles utmärkt men det är väl inget annat att förvänta sig. Är inte normalviktig och tränar inte särskilt mycket heller men hoppas på lite bättre livskvalitet med det nya ätandet.

• Like 1

Satsa på typ 3 månader för att få kroppen (och knoppen inte minst!) att vänja sej vid den nya livsstilen. Beroende på hur kolhydratskänslig man är kan det bli en del dikeskörningar och tyck-synd-om-tillfällen. Det viktigaste om man trillar dit på nåt "förbjudet" är att strax resa sej igen, ruska av sej och se framåt. Det dummaste man gör är att försöka straffa sej själv, utan bara "upp på hästen igen".

Sen, åter igen beroende på vilka mål man har, behöver man vara olika strikt. Jag som ätit för att bli frisk från mitt metabola syndrom och inte behöva slåss med läkaren för att slippa statiner och betablockerare bl a, har kört hyfsat strikt från början. Nu när jag nått ett delmål kan jag unna mej lite planerade (!... inte samma sak som en dikeskörning och får sällan konsekvenser) avsteg ibland, som t ex surströmmingen med BÅDE potatis och tunnbröd i helgen, och ett par munnar av mitt fd favoritöl. Jag mår som jag förtjänar efter en sån grej, men det var det värt. :P:wub:

Vi är alla olika, med olika förutsättningar och olika mål, så det som passar den ene är inte säkert bra för den andre. Men ni har just nu tagit de första stegen på något som kan bli en livslång period av välmående och hälsa.

Hej igen ni som hållit på längre än jag. Nya funderingar. Vad dricker man lämpligadt till såväl frukost som middag och jag menar då måltidsdryck? Har ngn gott recept på mjukt bröd fra till frukost? Uppsksttar tips.

Till frukost.. en svart kopp kaffe,, det var ju bara 12 timmar sedan man åt senast.. och det är som regel sällan mer än 4-6 timmar till lunch!

Dvs LCHF blir som regel 16:8 utan att man tänker på det!

Men har du just startat, ät tre gånger om dagen.. tills du inte behöver äta frukost längre för det är ju bara 6 timmar till lunch!

Måltidsdryck.. vatten!

Bröd var det väldigt länge sedan jag åt.. tror det var en räkmakcka.. och då åt jag nog delar av brödskivan som bestod av rågbröd!

Men har du brödabstinens så finns det kur för det oxå!

http://mariannslchf.se/

Bröd är ofta nåt man saknar i början. Bäst är att baka själv. Titta i recept delen här finns Birgitta Höglunds valnötsbröd t ex. Själv kör jag hellre PUMa (Pålägg Utan Macka) och brer smör på en ostskiva med skinka och gurka på numera. Dryck vatten, te, kaffe utan socker men gärna med grädde eller kokosfett. Jag tillhör frukostmänniskorna så jag tar gärna 2 kokta ägg mosade med en rejäl klick smör och lite salt.

• Like 1

Jag bakar fröknäcke ibland, tycker det är gott.

6dl finriven ost (präst e.dyl), 10-12 dl blandade fröer (ex. pumpakärnor, solroskärnor, sesamfrön, melonkärnor, (lite) linfrön). Blanda väl. knäck sen i 6 ägg och blanda igen. Kan även kryddas med lite av varje. Jag brukar ha i antingen bara kummin eller kummin, fänkål och anis, grovstötta i mortel. Smeten breds ut på en hel plåt, det blir så pass mycket att de flesta långpannor blir för små. Bakplåtspapper under behövs. Jag har tappat bort receptet, så minns inte hur varm ugnen egentligen skulle vara. Testade 200 grader sist, vilket fungerade, men troligen var lite varmare än tänkt, för kanterna blev aningen brända. Likaså tiden får du prova dig fram med... Om någon har bättre uppgifter än jag angående tid och temperatur, så hojta gärna!

Skär i bitar av önskad storlek och låt svalna. Förvaras lämpligen i kylskåp. Har testat rumstemperatur, men det möglade efter en knapp vecka...

Jag vet att du frågade efter mjukt bröd. Men där har jag inte hittat något recept som jag tyckt vara tillräckligt bra för att vara värt att baka flera gånger.

Vad gäller måltidsdryck så är ju förstås vatten bra. Men även hemmagjort iste går bra, eller kolsyrat vatten. Jag har också testat att hälla kokande vatten över skivad rabarber och låta dra och därefter svalna. Det blev riktigt gott som måltidsdryck. Vatten kan ju också smaksättas med skivor av citron, gurka eller med olika bär...

Hej igen ni som hållit på längre än jag. Nya funderingar. Vad dricker man lämpligadt till såväl frukost som middag och jag menar då måltidsdryck? Har ngn gott recept på mjukt bröd fra till frukost? Uppsksttar tips.

Jag tycker mandelbröd är det som bäst tillfredställer mitt behov av en macka. Jag brukar blanda ca en dl mandelmjöl (går utmärkt att mala själv) med ett ägg. Vispar med en gaffel och så in i micron i ca två minuter. Det finns många mer avancerade varianter med fiberhusk, pofiber och annat, men jag är så nöjd med bara mandel och ägg.

Här finns en bra samling med recept av Mariann som också gett ut flera kokböcker: http://mariannslchf.se/recept/, hon har en gedigen bröd-kategori.

Gällande måltidsdryck rekommenderar jag i första hand vatten. Det är stor risk att det smyger sig in en massa kolhydrater den vägen annars. Drick andra saker vid särskilda tillfällen. 

jag är ny på lch också, en månad bara. Det går hyfsat, men jag har gått från 25gr kolhydrater till mellan 50-80gram. Insåg rätt snabbt att det var för extremt för min kropp att ta bort så mkt så fort. 

Beroende på hur mkt kolhydrater du väljer att äta så har jag två grejer jag äter på morgonen. 

Nr 1 är en Paelo gröt som jag hittat på en blogg dock minns jag inte vad bloggen heter, men den kommer säkert upp om man googlar på paelo gröt

Knäck 2 ägg i en kastrull

Häll på 1dl kokosmjölk

blanda i 1 msk kokosmjöl och 1 tsk kanel och lite kardemumma

värm på medel värme och visparunt lite lätt tills gröten får en bra konsistens

Lite udda konsistens, när man är van vid tex havregynsgröt men man vänjer sig. klart godkänt för mig.

Ett jätte gott bröd 

blanda i en bunke:

6msk+ ½dl kokosmjöl

1dl+ 1 msk fiberhusk

2 msk torkad rosmarin (behövs inte)

1tsk salt

1msk bakpulver

I en annan bunke

6 ägg

3dl vispgrädde eller kokosmjölk

½dl kokosolja

sätt ugnen på 200

vispa detta och häll överdet i de torra ingrdienserna.

knåda till en smet, låt svälla i 5 min. 

smöra en brödform

klicka ut smeten jämnt i formen, häll över lite flingsalt och rosmarin

in i ugnen i 40-45 min.

super gott bröd! Hela brödet innehåller 34g kolhydrater, jag brukar få ca 17 skivor på ett bröd. 

Efter att ha läst om att måltidsdryck gör att magsafterna späds ut så att matsmältningen tar längre tid så slutade jag med måltidsdryck helt och hållet, och har inte saknat det alls.

Jag tillhör också kategorin som slutat dricka vanemässigt vätskor till maten. Jag dricker iofs inte heller direkt efter. Jag gör det endast när jag är törstig. Behovet att dricka under måltiderna försvann när jag övergick till det magiska "halva" kilot grönsaker, som det emellanåt pratas om. Gissar på att den i grönsaker bundna vätska räcker för min kropp. 

• Like 1