Malin17

Lätt kvällsmat som funkar med lchf.

Recommended Posts

Kan någon hjälpa mig med vad som funkar till lättare kvällsmål? Jag gillar inte att äta mycket till kvällsmat. För en liten stund sedan åt jag 10 cm gurka och 10 körsbärstomater och totalt två msk majonnäs. Är det ett okej lättare mellanmål enligt lchf?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför äta kvällsmål ät dig mätt till middagen så räcker väl det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan någon hjälpa mig med vad som funkar till lättare kvällsmål? Jag gillar inte att äta mycket till kvällsmat. För en liten stund sedan åt jag 10 cm gurka och 10 körsbärstomater och totalt två msk majonnäs. Är det ett okej lättare mellanmål enligt lchf?

Jag tycker att det låter helt ok.

Jag äter kvällsmat ibland, ibland inte. Middagen kan vara på olika tider och ibland äts den under tidspress mellan jobbet och något barns aktivitet. I det senare fallet blir det ofta inte heller så roliga tillbehör... Så är jag inte helt nöjd senare på kvällen, så äter jag något mer då också. För mig känns det helt ok.

Jag brukar ibland äta något av följande:

Kryddigt te (chai) med grädde och kokosfett. Ett par bitar fröknäcke med smör och ost. En bit ost. En sked eller två med mandel/hasselnötssmör. Ett kokt ägg. Lite rysk (ibland turkisk eller grekisk) yoghurt med vaniljpulver. En liten kopp choklad bestående av grädde, mjölk, kakao, vaniljpulver, ibland kokosolja och ibland ett ägg, men oftast utan ägg på kvällen. Mjölken är väl inte att rekommendera egentligen, men det blir oftast bara omkring en deciliter av den och vill jag ha det så godtar jag det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack EVS! Jag känner att jag gärna vill äta något med lite tuggmotstånd men behöver lite fett också utan att det blir för tungt. Så jag kör på och tack för dina tips på andra lätta mål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi vill ofta ha nåt "knaperiknus" på kvällen. Jag brukar tärna smakrik ost och gurka och rädisor. Ibland lite salami eller ölkorv. Små bitar brie med valnötter gör att maninte saknar bröd. Är vi riktigt sugna blir det ofta o,liver

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova 1 dl kokosmjölk med ca 2 msk riven kokos, lite mandelmjöl, chiafrön och 3 droppar stevia. Låt stå 10 minuter så att det blir en pudding. Kan smaksättas med diverse smaksättning som kakao, lite banan etc. Bananen om du tränar hårt... Baobabpulver borde kunna funka också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rostade kokosflarn finns på hälsokosten och större livsmedelsaffärer. Det blir som flingor i youghurten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äter du tillräckligt med fett i din mat så blir du inte hungrig och är du inte hungrig så ska du inte äta. Jag brukade hata det svaret när jag fick det som nybörjare på lchf men det är så. Fortsätter du att äta så kommer du inte att bli av med fettet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äter du tillräckligt med fett i din mat så blir du inte hungrig och är du inte hungrig så ska du inte äta. Jag brukade hata det svaret när jag fick det som nybörjare på lchf men det är så. Fortsätter du att äta så kommer du inte att bli av med fettet.

Vad jag kan se, har inte TS någonstans skrivit varför hon äter LCHF, om hon har problem med övervikt eller inte och i så fall hur mycket.

 

Jag däremot, är överviktig, dock utan att jag egentligen lider av det. Jag äter när jag vill äta, om jag har tillgång till något vettigt att äta då, vilket som sagt vissa dagar innebär mellanmål eller kvällsmål, andra dagar inte. Jag har gått ner i vikt ändå. Inte jättemycket eller jättesnabbt, men jag har ändå minskat i vikt snabbare än jag tidigare ökat samma vikt. Helt godkänt för min del, just nu åtminstone. Vad jag vill säga är att såväl målen som hur bråttom det är att nå dem, kan variera väldigt mycket mellan olika personer. Så jag tycker att "Fortsätter du att äta så kommer du inte att bli av med fettet." dels säger att du tar för givet att övervikt alltid är orsaken till LCHF och dels att det är omöjligt att gå ner i vikt om man äter när man känner behov av det. Det är det inte, inte alltid och inte för alla.

 

Jag tar mig själv som exempel igen. Min vardagslunch (skolmat) består oftast av blandad sallad, någon rotsak och Norrgott, ibland kompletterat med lite gryta eller liknande, med vanligen knappast LCHF-vänligt innehåll (nästan garanterat både vetemjöl och margarin i, om än lite). Om jag då endast får i mig råkost till lunch, kan då jag inte med god aptit äta mer än kanske en matsked Norrgott till detta. Jag äter oftast middag ungefär sju timmar efter lunchen. Jag tycker inte att det är så konstigt, att jag då ibland behöver ett mellanmål på eftermiddagen. Ibland blir det blandat pålägg, andra gånger flera koppar te under dagen, med rikligt med kokosolja och grädde i. Ibland kan det till och med bli ett halvt äpple eller päron i skivor, med pålägg på, framför allt för att det vore väldigt suspekt om barnens "fröken" stod och åt mjukost direkt ur tuben... Två eller tre mål mat per dygn, och ingenting däremellan, kan fungera för mig på lediga dagar. Men utifrån när, vad och hur jag har möjlighet att äta på vardagarna, så tror jag att det är mindre dåligt att komplettera med mellanmål, än att alltid äta mig mätt på det som serveras till lunchen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.