Gå till innehåll

Sky av fett i långpanna?

Recommended Posts

Hej.

Jag steker köttbullar i ugn. Det blir massor av fett som rinner ut ur köttbullarna. Lite synd att slänga...

Kan man göra något med det? Är det ätbart, eller är det... äckligt? :P
Det är blandfärsbullar, lär väl stekas minst 40 min (?) på 200 grader eller så.

Kan man hälla över fettet i stekpanna, krydda med grädde och bikarbonat och göra en acceptabel sås av detta?
Nån som har erfarenhet av långpanne-sky? :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag steker köttbullar i ugn. Det blir massor av fett som rinner ut ur köttbullarna. Lite synd att slänga...

Kan man göra något med det? Är det ätbart, eller är det... äckligt? :P

Det är blandfärsbullar, lär väl stekas minst 40 min (?) på 200 grader eller så.

Kan man hälla över fettet i stekpanna, krydda med grädde och bikarbonat och göra en acceptabel sås av detta?

Nån som har erfarenhet av långpanne-sky? :)

Ja visst kan du göra sås på det. Det är ju samma sak som steksky i stekpanna... förresten vad använder du bikarbonat till. Det känner jag inte igen

Länk till inlägg

Sky från stekpannan använder jag till sås när jag gör "Bamsebiff" (man trycker ut 400gram färs (kryddad med vad du gillar, vi brukar köra örtsalt och peppar) i en stekpanna, delar i 4 delar, steker ett tag, vänder, steker klart).

Då tillsätter jag grädde, lite buljong, soja och persilja (oftast fryst)! Det blir gott, det är kanske persiljan som gör det!?!?!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Skyn blev inte så bra (lite för bränt).

Nån som har bar tips på hur man gör en fin sås av stekpannesky?

Jag brukar bara ha i grädde oftast. Tips på variation vore trevligt.

Ett gammalt husmorstips om en sås blir bränd är att byta kastrull och koka med en rå potatis i bitar. Den suger åt sej den brända smaken. Potatis går att använda till annat än mat också

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag skulle vispa ur långpannan med vatten i första hand när den ännu är varm och ta tillvara på det goda till sås eller soppa eller vad som. Småslattar sparar jag i frysfacket. Hade det varit i stekpanna hade jag bara lämnat den odiskad och sen stekt ägg eller något annat nån dag senare - men låta den stå med locket på för att skydda innehållet mot katter.

Länk till inlägg

Kan rekommendera att göra smörsås på det, det blir riktigt gott. Jag gör det ibland på sky från kött. Så här gör man:

Lägg i smör tillsammans med skyn/fettet från köttet. Om skyn ligger i en stekpanna ska pannan inte vara för varm, men tillräckligt varmt för att smöret ska smälta. Smör/sky blandningen ska vara lite varmare än fingertemperatur, dvs. ljumen.

Häll i en skvätt vatten och vinäger i en kastrull. (vet inte hur mycket jag brukar ha i, men säg 1 matsked av varje för varje 50 g smör). Ju mer vätska man har i här, desto fluffigare blir såsen. Häll i äggulor (1 ägg / 50 g smör). Värm på svag värme under omrörning tills ett skum bildats, typ som lösvispad grädde. Då är det dags att hälla i smör/sky blandningen. Häll i droppvis under omrörning, efter ett tag kan du hälla i lite snabbare. Häller man i för snabbt, så skär sig såsen, då är det bara ta en ny äggula och droppvis hälla i den skurna såsen under omrörning. Att göra den här såsen är samma princip som bearnaisesås. Såsen behövs oftast inte kryddas, eftersom kryddorna från köttet finns i skyn.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Sila genom en finmaskig sil så blir du av med det brända. Lite extra smör i pannan gör nog att det inte bränner så mycket.

Jag tror inte jag brukar köra de så länge, men vet inte riktigt.

Länk till inlägg