Jump to content

Tomatjuice, kidneybeans och mandel


Undeniably
 Share

Recommended Posts

Tycker det är en väldigt relevant fråga, och inte helt enkel att svara på :) Det beror på hur liberal LCHF man äter. Det viktigaste är att man mår bra av det man äter, LCHF eller inte. Jag tror att alla de här livsmedlen i är hälsosamma livsmedel, som de flesta mår bra av när de äter dem. Det finns dock undantag, det är vissa som är känsliga mot kolhydrater, och för de personerna är det inte säker att de livsmedlen du nämner är de allra bästa. Men som sagt, jag tror att de flesta mår bra av de här livsmedlen.

 

Tomatjuice: Jag skulle säga att den är ok. Tomater är godkänd vara, så då borde tomatjuice vara det också.

 

Kidneybeans: Det är ingen typisk LCHF vara. Det innehåller kolhydrater, men inte så jätte mycket, det innehåller en del protein, så jag tror det är ett relativt bra livsmedel. Äter du liberal LCHF så går det troligtvis bra.

 

Mandel: Det brukar oftast gå bra, och är LCHF godkänt. Det är mer "lchf godkännt" än kidneybeans. Personligen äter jag mycket nötter, mandlar och fröer. Personligen tycker jag att mandlar, nötter och frön är underskattade livsmedel. De innehåller massor med nyttigheter, innehåller mycket fett som gör en mätt länge, samt innehåller mycket protein. Äter man fröer, som solroskärnor och pumpa frön, så är det billigt också. Det är väldigt gott att ha i sallader.

 

Hoppas att du blev något klokare :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Lagrad ost ska inte innehålla någon laktos (mjölksocker). Färskost och annan ost som är väldigt lite lagrad kan innehålla laktos, men inga stora mängder. Man kan garanterat äta för mycket av vad som helst. Men en deciliter riven ost om dagen tycker inte jag låter som något problem.

Link to comment
Share on other sites

 

Tomatjuice: Jag skulle säga att den är ok. Tomater är godkänd vara, så då borde tomatjuice vara det också.

 

Det där kan vara en lite riskabel princip dock. Juice är ju mycket mer koncentrerad är frukt/grönsaker, och innehåller därför ofta betydligt mer kolhydrater per 100g. (3.3 g för tomatjuice enligt Fineli.) Dessutom dricker man ofta mer juice än man äter rå frukt. Inte många människor skulle sätta i sig ett halv kg apelsiner, vilket ju är så mycket som det är i 2.5 dl juice t.ex. Tomater har ju en klart bättre utgångspunkt är apelsin, men det är ändå värt att tänka på.

I juice har ju också fibrer etc. försvunnit, allt det där som kroppen inte tar upp, så det gör ju att man påverkas på ett annat sätt, sockret är frisatt.

 

Nu tycker jag personligen absolut att du ska fortsätta med tomatjuice ifall du gillar det, Undeniably. :-) Det innehåller fortfarande inte särskilt mycket kolhydrater.

Mitt bästa tips om du vill ha koll på olika livsmedel är den finska databasen www.fineli.fi (klicka på svenska i vänster hörn).

Den är enligt många betydligt mer pålitlig än SLV's databas, plus att den också anger E%, vilket är himla praktiskt.

Bestäm dig för vad som är ett bra riktvärde för dig, vissa undviker livsmedel som har mer än 5g kolhydrater per 100g t.ex, andra går på E%, vissa på totalmängd, och lär dig vilka livsmedel som motsvarar det. Själv äter jag ganska liberalt för det mesta och brukar därför fritt äta alla livsmedel som har under 10g kh/100g.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...