Jump to content

Näringsupptag


Midii
 Share

Recommended Posts

Vi vet att när maten når magsäcken/magsyran spjälkas den upp för vidare transport till tunntarmen, där gallan blandar ut innehållet och tarmen kan nu börja ta upp näringsämnen.


1. Hur påverkas upptaget av näringsämnen vid strikt lchf? Bör man tillsätta kosttillskott för de förlorade vitaminer och mineraler som finns i bla frukt?


2. Hur går det till när kroppen börjar ta av sin egen fettreserv specifikt vid lchf dieten som ju bygger på ett högt intag av fett?


Finns det i något skede risk för högre halt blodfetter eller andra oönskade värden?


3. Har hört att den naturliga tarmfloran riskerar att slås ut och att hela matsmältningen kan hamna i allvarlig obalans om man äter lchf under lång tid. Finns det fakta runt detta?


Tack på förhand!


Link to comment
Share on other sites

1. Iomed att du äter näringstätatare än frukt så lär det knappast behövas.

 

2. Det går till som så att kroppen får brist på glukos, då blir den tvungen att gå över till att använda fett som huvudbränsle, då ökar lipolysen, glukoneogenesen och ketosen.. sen när du är fettanpassad så sköter din aptitreglering om att du äter mindre om du har fett att ta utav.. dvs mer än vad som är nyttigt för dig.

 

3. Man får den tarmflora man äter, och så länge man äter riktig mat slås ingen flora ut, den anpassa bara till vad du äter.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1. Det enda som verkligen tenderar att finnas i (nästan) bara grönsaker/frukt är kalium och C-vitamin. För att täcka behovet av C-vitamin räcker typ 50 gram paprika utmärkt (vilket ger 2 gram kolhydrater). Kalium - tja - inga sådana kosttillskott finns att köpa (förutom i form av Resorb) och folk verkar klara sig bra ändå trots att bara en minoritet (även av de som äter konventionellt med mycket kolhydrater) får i sig den rekommenderade dosen. Sannolikt är det rekommenderade dagsbehovet för kalium alltför högt satt. 

 

2. Jag har inget att tillägga till Zepps utmärkta och fulländade svar.  :)

 

3. Någon allvarlig obalans har jag aldrig hört rapporteras under alla dessa år. Snarare verkar folk bli av med sina magproblem. Med det sagt, så är jag dock väldigt inspirerad av diskussionen om resistent stärkelse på senare tid, och tar den som intäkt för att äta mycket grönsaker men även lite frukt och komplexa kolhydrater som t ex bönor, pumpa, jordärtskockor, eller kyld potatis.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Blodfetter:

 

De flesta verkar få bättre blodfetter (särskilt då triglyceriderna), eller oförändrade värden. Många får en måttlig uppgång av HDL (dvs det "goda" kolesterolet). Några få får en stor ökning av LDL (dvs det "onda" kolesterolet). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...