Christina Mårlid Posted September 10, 2014 Share Posted September 10, 2014 Har hållit på med lchf i snart 4 veckor. Magen har varit lite besvärlig men nu är jag säker på att jag fått magsjuka. :-( i vanliga fall skulle blåbärssoppa och skorpor och Coca Cola vara något som ingick i dieten för att komma i gång igen. Vad gör jag nu? Vill ju inte gärna förstöra vad jag åstadkommit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted September 10, 2014 Share Posted September 10, 2014 Man kan köpa koltabletter på Apoteket. Det fungerar bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina Mårlid Posted September 10, 2014 Author Share Posted September 10, 2014 Även om man kräks? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted September 10, 2014 Share Posted September 10, 2014 Oj, nej det kanske inte är så bra men i ett senare skede när man inte spyr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Råttan Posted September 10, 2014 Share Posted September 10, 2014 Min dotter hade magsjuka tidigare på sommarn och jag vägrade köpa henne cola, vilket hon ville ha först. Kokade i stället samma vätskeersättning jag ger till hunden då hon är magsjuk. 1 liter vatten, 1 tsk seltin och 1 msk honung och så fick hon dricka i små mängder mellan "spyttorna" och sedan då det lugnade ner sig fick hon fortsätta dricka det en halv dag och jag kokade äggröra till henne som första mat efter att magen kändes lite bättre, sedan var det nog "snäll" mat några dagar som gällde (hon äter inte LCHF annat än när hon är hos mig) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 10, 2014 Share Posted September 10, 2014 En matsked hela vitpepparkorn stoppar magsjuka och semestermage. Jag tar det alltid förebyggande om det är spysjuka i omgivningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina Mårlid Posted September 10, 2014 Author Share Posted September 10, 2014 Jag började äta frysta blåbär. Får allafall behålla det. Ska nog testa hundmedicinen. Känner att jag har vätskebrist. Måste man använda seltin? Kan jag inte ta vanlig salt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 10, 2014 Share Posted September 10, 2014 Jag började äta frysta blåbär. Får allafall behålla det. Ska nog testa hundmedicinen. Känner att jag har vätskebrist. Måste man använda seltin? Kan jag inte ta vanlig salt? Seltin är bra då det innehåller mer Kalium än vanligt salt. Kalium tappar vi ganska stora mängder av vid kräkningar och diarre. Det är kaliumbrist som känns som domningar i ben och armar, då vi börjar bli uttorkade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina Mårlid Posted September 10, 2014 Author Share Posted September 10, 2014 Kan kaliumbrist också ge muskelryckningar? Jag har länge plågats av att det rycker i muskler över hela kroppen men främst i benen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 10, 2014 Share Posted September 10, 2014 Kan kaliumbrist också ge muskelryckningar? Jag har länge plågats av att det rycker i muskler över hela kroppen men främst i benen. Ja, det kan även ge kramper och ryckningar i muskelaturen, eller kontraktioner som det fint står i litteraturen Men det kan nog även annan mineralbrist ge, som Magnesiumbrist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina Mårlid Posted September 13, 2014 Author Share Posted September 13, 2014 Törs jag ge mig själv lite linfrön tror ni? Diarréerna ger sig inte :-( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 13, 2014 Share Posted September 13, 2014 Potatismjöl är stoppande, åtminstone på sikt... Eller kanske koltabletter? Risken med linfrö är att de driver på ännu mera... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina Mårlid Posted September 13, 2014 Author Share Posted September 13, 2014 Jag har svårt med koltabletter, de är så stora :-( hur får man i sig potatismjöl? Känns himla torrt att ta en sked.. :-D vad säger ni om Resorb som vätskeersättning? Jag känner att jag har brist... Huvudvärk och svaghet.. Dricker vatten och te plus en påse Resorb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 13, 2014 Share Posted September 13, 2014 Du löser upp potatismjölet i vatten och dricker. Huvudvärken kommer nog av saltbrist. Bra med resorb, men det går lika bra med vanligt salt eller seltin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 13, 2014 Share Posted September 13, 2014 När barnen var små fick jag lära mej att mosad banan som man vispar upp så den blir lite skummig är stoppande. Även riktigt finrivet äpple skulle vara stoppande, fast jag undrar med fibrerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina Mårlid Posted September 13, 2014 Author Share Posted September 13, 2014 Trots lchf tar jag och provar bananvarianten! Det finrivna äpplet ska också så vara oxiderat, vad jag minns 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts