Jump to content

Blodsocker och stress


olofsjostedt
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

har kört LCHF i lite över två veckor nu och har följt mina blodsockernivåer ganska noga (skriver om det i en blog som heter http://thereversaltrials.com ). Jag har typ 2 diabetes och saken är den att förra veckan så hade jag i regel ganska bra värden (5,5 - 6,5) men denna veckan med i princip samma frukost och kost så är mina värden mycket högre. Nu håller jag på att starta ett eget företag och känner att jag är väldigt stressad över en massa saker (kommer det funka, hur gör man en massa saker som bokföring, moms, ringer cold calls osv osv). 

 

Min läkare sa någon gång att hon inte kunde hitta något i litteraturen om att blodsockervärden ska påverkas av stress men att många av hennes patienter upplever att det är så... 

 

Bara för att exemplifiera så åt jag följande samt "tränade" igår: 

 

Hemmagjord musli (gjord på kokosflingor, linfrö, solrosfrö, pumpakärnor med sojamjölk (sockerfri) + en kopp kaffe

Promenerade 30 minuter

Åt kålpudding med 3 små potatisar samt lite rårörda lingon

Gick promenad på 40 minuter

Handfull nötter till mellanmål

Middag bestod av två ägg, 80 gram gravad lax, pressad citron på samt lite gravlaxsås, några bitar brie samt 3 finn crisps

Gick promenad 30 minuter, gjorde ett workoutpass som är ganska intensivt på 20 minuter

Promenerade 30 minuter innan sängdags

 

Mina värden var så här igår först och sedan nu på morgonen:

 

Morning / After Breakfast / After Lunch / Before Bed

Igår: 6,6 / 7,3 / 6,7 / 6,2 /

Idag: 6,7 / 8,2    

 

 

Samma typ av dag förra veckan så var alla värden i princip under 6... 

 

Någon som har liknande upplevelser eller märker att de reagerar liknande vid stress, arbetsrelaterad eller emotionell?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inget om blodsockervärden men tycker när jag läser förteckningen över vad du ätit att det innehåller väldigt lite fett. Var är kokosoljan, smöret, de rikliga, feta såserna? Dessutom noterar jag att du inte tycks köra så strikt eftersom du äter både sylt, potatis och bröd. Och att det gott kunde vara mer grönsaker på tallriken. 

Link to comment
Share on other sites

Det var ju väldigt konstigt att din läkare inte hittar något i litteraturen om att stress kan påverka blodsockret. Det gör det och det borde märkas ännu tydligare om man som du har diabetes eftersom kroppen inte kan kompensera med insulin på samma sätt som hos dom som inte har diabetes.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt med Nytt Liv, mer fett och ovanjordgrönsaker. Dessutom plocka bort all potatis, socker, bröd och sojamjölken. Dessutom pressa dig inte med promenader. Ta en i lugn och ro när andan faller på.

 

Jo men mängden kolhydrater här måste varit minimal och kan inte nämnvärt påverka mitt blodsocker om jag jämför vad jag ätit innan jag gick på LCHF-ishiga dieten. Och varför skulle sojadrycken vara så dålig den innehåller ju <1% kolhydrater!? Är det finn crisp som skulle vara brödet? Lunchen åts ute och var det bästa som erbjöds och det var lite av en röra på tallriken så de 15 lingonen som slank i mig kan inte heller ha haft så stor inverkan på mitt blodsocker. 

 

Promenaderna är lugnande så de är ett plus i sammanhanget. 

Link to comment
Share on other sites

För att minska stessen så kan det vara bra att gå en starta eget kurs, då får man lite koll på vad som är viktigt och hur det funkar.

 

Om man känner någon eller genom bekantas bekanta som driver ett företag i samma storlek så kontakta denna för att få lite stöd, att driva ett privat företag är en livsstil så det är offtast kul att få disutera problem och erfarenheter med någon som håller på med samma sak, lycka till!

 

Bosse

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

För att minska stessen så kan det vara bra att gå en starta eget kurs, då får man lite koll på vad som är viktigt och hur det funkar.

 

Om man känner någon eller genom bekantas bekanta som driver ett företag i samma storlek så kontakta denna för att få lite stöd, att driva ett privat företag är en livsstil så det är offtast kul att få disutera problem och erfarenheter med någon som håller på med samma sak, lycka till!

 

Bosse

 

Går till Startup Sthlm och har lite folk att prata med och egentligen har jag väldigt bra förutsättningar för detta men så kommer den där osäkerheten gnagandes på måndag morgon :) Har bara kört i några veckor men inser att jag måste skaffa någonstans att sitta så att man träffar likasinnade på dagarna - tack för tipset iaf! 

Link to comment
Share on other sites

Ett sätt att minska stressens negativa effekter på blodsockret kan också vara att be någon att ge dig massage. Jag brukar massera min sambo på ryggen på morgonen innan han går till jobbet om han har det stressigt och han känner sig lugn hela förmiddagen efter det. Det bildas oxytocin som har en gynnsam effekt på blodsocker och annat.

 

Promenader som du nämnde är ju också bra, det är det som har den mest avstressande effekten på mig. Är jag väldigt stressad behöver jag dock gå minst en timme i bekväm takt innan det släpper. Jag tycker att jag tänker bättre när jag promenerar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ett sätt att minska stressens negativa effekter på blodsockret kan också vara att be någon att ge dig massage. Jag brukar massera min sambo på ryggen på morgonen innan han går till jobbet om han har det stressigt och han känner sig lugn hela förmiddagen efter det. Det bildas oxytocin som har en gynnsam effekt på blodsocker och annat.

 

Promenader som du nämnde är ju också bra, det är det som har den mest avstressande effekten på mig. Är jag väldigt stressad behöver jag dock gå minst en timme i bekväm takt innan det släpper. Jag tycker att jag tänker bättre när jag promenerar.

 

Jag får väl se till att hitta ngn som kan ge mig morgonmassagerna asap! :) Jag tänker också bättre under tiden som jag promenerar och därför ser jag inte dessa tillfällen som ngt som adderar stress utan tvärtom. Fast det är klart, har man fastnat i en lite negativ tankespiral så kan ju de addera stress... knepigt det där :)

Link to comment
Share on other sites

Det är klart stress påverkar blodsockret! Det kan också påverkas av infektioner, trötthet mm när man är diabetiker. Och jodå, visst äter du LCHF!

 

Ja infektioner och sånt har jag upplevt, hade salmonella i somras och även då drog värdena iväg samtidigt som man skulle äta havregrynsgröt och vitt bröd för att vara "snäll" mot magen... Jag är egentligen inte så besatt av att följa en viss diet utan mitt mål är att hitta en metod som är långsiktigt hållbar för mitt tillstånd och som gör att jag slipper medicineringen i så stor utsträckning som möjligt. Många är så tvärsäkra på sina idéer men det som funkar för vissa gör ju det inte för andra... Så egentligen bryr jag mig inte om jag äter LCHF eller ej men tack för stödet! 

Link to comment
Share on other sites

Att stress höjer blodsockret är välkänt, och mekanismen är också klarlagd. Det är hormonerna kortisol och adrenalin som gör att levern släpper ut extra glukos. Så länge du har ett glykogenlager kommer detta att hända, och var glad för det höll jag på att säga. Man vill inte vara helt utan glykogenlager nämligen.

 

Dina värden var ju inte skyhöga, så du verkar tåla ett par potatisar och 15 lingon hyfsat bra.  ;)

 

Metformin hindrar/försvårar glukoneogenesen i levern, så det borde ha positiv effekt i detta fall.

 

Annars är det ju att hantera stressen på något vis som gäller. 

Ingen start-up i mitt fall, men däremot en fors av allsköns arbetsuppgifter, krav, tyckanden, möten, resor och familjelogistik som kommer min väg och krockar med varandra oupphörligt. Jag parerar med att öva mig i att faktiskt skita i så mycket som möjligt, samt ha meditationsmusik i öronen, djupandas, och ha yogamatta och pilatesboll på jobbet. Och hemma finns sovmask, magnesium, D-vitamin, ... ja listan blir längre och längre. Och ibland får familj och kolleger en eller annan utskällning...

 

Just nu skiter jag i att jag kommer "sent" till dagis....

Lite senare idag tänker jag skita i att jag inte lagar mat från grunden till barnen. Färdigmat brukar de uppskatta. Tjoho!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att de flesta här inte rekommenderar soja i någon form är att soja innehåller ämnen, tex lektiner som gör att man inte tar upp så mycket av de näringsämnen som finns i bönan.

Dessutom innehåller sojan ohemula mängder av östrogen, visserligen växtöstrogen, som påverkar våra kroppar negativt.

För det tredje tillverkas sojan som används till sojamjölk mm på ett brutalt industriellt sätt med hjälp av starka kemikalier som förändrar bönan till oigenkännlighet. Den mesta sojan är dessutom en GMO-variant som inte sätter människans hälsa i förgrunden utan andra ekonomiska värden.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jo men mängden kolhydrater här måste varit minimal och kan inte nämnvärt påverka mitt blodsocker om jag jämför vad jag ätit innan jag gick på LCHF-ishiga dieten. Och varför skulle sojadrycken vara så dålig den innehåller ju <1% kolhydrater!? Är det finn crisp som skulle vara brödet? Lunchen åts ute och var det bästa som erbjöds och det var lite av en röra på tallriken så de 15 lingonen som slank i mig kan inte heller ha haft så stor inverkan på mitt blodsocker. 

 

Promenaderna är lugnande så de är ett plus i sammanhanget.

 

Det är väldigt mkt kolhydrater i socker, stärkelse (som potatis) och bröd om man jämför med ovanjordgrönsaker. Kolla av i ett kostberäkningsverktyg så får du en uppfattning om hur det förhåller sig. Dessutom är det mer näringsämnen i ovanjordgrönsaker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som sagt, stress av alla slag påverkar blodsockret vare sig det är att man känner sig pressad eller orolig eller om man har en infektion.

 

Vad gäller det du äter skulle jag föreslå att du ökar fettinnehållet, det ser ut som om du får i dig lite för mycket kolisar och protein i förhållande till fettmängden.

 

Oroa dig inte för enstaka höga dagar vad gäller blodsockret, se till trenderna istället.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja kortisolet höjer blodsockret absolut. Jag skulle vilja lägga till att just sista veckan har det även varit fullmåne, vilket innebär för de allra flesta att sömnen är något sämre och kortisolet högre. Anledningen till detta är inte helt vetenskapligt klarlagd, men själv är jag rätt övertygad om att det går ändå tillbaka till tiden då nattaktiva djur var en fara för oss. Alla i min familj upplever försämrad sömn under fullmåne.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att de flesta här inte rekommenderar soja i någon form är att soja innehåller ämnen, tex lektiner som gör att man inte tar upp så mycket av de näringsämnen som finns i bönan.

Bra länk om lektiner: http://ngruppen.blogspot.se/2008/09/lektiner.html

 

Några utdrag:

 

Lektiner förekommer i livsmedel såsom vete, majs, tomater, jordnötter, kidneybönor, ärter, bananer, linser, sojabönor, svamp, ris och potatis.

(Min anmärkning: Notera särskilt de LCHF-tillåtna livsmedlen tomater och svamp i listan ovan.)

 

Hur påverkas lektiner av tillagning?

Lektiner är i allmänhet värmekänsliga, men eftersom vi ofta tillagar vår mat försiktigt finns ändå en ansenlig mängd kvar intakt i maten vi äter. Blötläggning (där du kastar bort blötläggningsvattnet) och grillning är dock tillagningsmetoder som effektivt minskar mängden lektiner. Långa koktider gör också att mängden lektiner sjunker.

(Min anmärkning: blötlägg och koka bönor och linser, och rosta gärna nötter. Får man i sig mycket lektiner märker man det eftersom man då får ont i magen. Den som är upplagd för experiment av det slaget kan prova att äta nyskördade bönor råa.)

 

I bönor finns exempelvis faseolamin, en lektin som tillhör gruppen amylashämmare och som blockerar nedbrytningen och därmed upptaget av stärkelse. (Min anmärkning: detta låter ju väldigt attraktivt för oss low-carbare och RS-fans!)

 

Ytterligare några kan användas i kampen mot cancer, eftersom de har visat sig kunna låsa sig vid cancerceller och via en rad olika mekanismer hindra tumörer från att växa till och sprida sig. (Min anmärkning: här har vi eventuellt en av anledningarna till att bönor och linser gång på gång hamnar högt upp på listor över livsmedel som korrelerar med god hälsa och långt liv.)

 

Källor:

Champ MMJ. Non-nutrient bioactive substances of pulses. Br J Nutr 2002;88;Suppl 3:S307-S319.

Friedman M. Potato glycoalkaloids and metabolites: Roles in the plant and in the diet. J Agric. Food Chem. 2006;54:8655-8681.

Mejia de EG, Prisecaru VI. Lectins as bioactive plant proteins: A potential in cancer treatment. Crit Rev Food Sci Nutr 2005;45:425-45.

Sathe SK. Dry bean protein functionality. Crit Rev Biotech 2002;22(2):175-223.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...