Majoren Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Jag vill lära mig mer om kroppens förmåga att själv bilda blodsocker (glukos) genom den s.k. glukoneogenesen men har svårt att hitta bra information om sampspelet med ketonproduktionen. Om jag har förstått det rätt så är ketonkroppar en biprodukt från glukoneogenesen. Om nu det är riktigt så undrar jag hur stor del från glukoneogenesen som utgörs av glukos respektive ketoner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Det är inte som jag har förstått det. Ketonbildning sker väl från fettsyror, medan glukoneogenes sker från vissa aminosyror och glycerol-skelettet till triglycerider (fett). Någon med mer biokemisk expertis får gärna fylla i! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 "Ketogenes är den process genom vilken ketonkroppar produceras som ett resultat av fettsyranedbrytningen. Ketonkroppar produceras huvudsakligen i mitokondrierna av leverceller. Syntesen sker som en reaktion på låga glukosnivåer i blodet, då kroppen konsumerat slut på sitt förråd av cellulära kolhydrater, som till exempel glykogen. Produktionen av ketonkroppar påbörjas då för att tillgängliggöra energi som lagras som fettsyror. Fettsyrorna bryts enzymatiskt ned via β-oxidation och bildar acetyl-CoA. Under normala förhållanden blir acetyl-CoA ytterligare oxiderat och dess energi överförs som elektroner till NADH, FADH2 och GTP i citronsyracykeln (TCA-cykeln). Men om mängden acetyl-CoA som genereras från fettsyrornas β-oxidation är för hög för TCA-cykelns bearbetningskapacitet eller om aktiviteten i TCA-cykeln är låg på grund av för små mängder av intermediärer (ex. oxalacetat) så används acetyl-CoA istället i syntesen av ketonkroppar." http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketogenes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majoren Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 "Ketogenes är den process genom vilken ketonkroppar produceras som ett resultat av fettsyranedbrytningen.Ketonkroppar produceras huvudsakligen i mitokondrierna av leverceller. Syntesen sker som en reaktion på låga glukosnivåer i blodet, då kroppen konsumerat slut på sitt förråd av cellulära kolhydrater, som till exempel glykogen. Produktionen av ketonkroppar påbörjas då för att tillgängliggöra energi som lagras som fettsyror. Fettsyrorna bryts enzymatiskt ned via β-oxidation och bildar acetyl-CoA. Under normala förhållanden blir acetyl-CoA ytterligare oxiderat och dess energi överförs som elektroner till NADH, FADH2 och GTP i citronsyracykeln (TCA-cykeln). Men om mängden acetyl-CoA som genereras från fettsyrornas β-oxidation är för hög för TCA-cykelns bearbetningskapacitet eller om aktiviteten i TCA-cykeln är låg på grund av för små mängder av intermediärer (ex. oxalacetat) så används acetyl-CoA istället i syntesen av ketonkroppar." http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketogenes Jo, jag har läst flera sådan här mer eller mindre komplexa beskrivningar, men ingen som besvarar hur Ketogenesen hänger ihop eller samverkar med Glukoneogenesen. Mina funderingar kan sammanfattas så här: 1. Vad styr eller startar Ketogenesen samt Glukoneogenesen? 2. Uppträder dessa processer alltid samtidigt eller kan de vara aktiva var för sig? 3. Hur mycket energi kan Ketogenesen respektive Glukoneogenesen leverera till kroppen, dvs vilken av dessa processer kan vara störst? Jag har uppfattningen att större delen av kroppens organ och vävnader kan tillgodogöra sig energi från ketoner och att endast ett fåtal funktioner behöver glukos, så jag gissar att Ketogenesen har en betydligt större "produktionskapacitet" men tror alltså bara. Jag tycker dessa två processer känns viktiga att kunna förklara för de som ställer djupare frågor hur kroppen klarar sig utan kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Vad jag hört så får man mycket mer energi från ketoner än glykogener vid fettdrift. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annipannan Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Vår kropp använder glukoneogenesen för att hålla en låg och jämn blodsockernivå. Blodsockret måste alltid finnas där för att vissa delar behöver faktiskt lite glukos. Detta betyder dock inte att vi måste äta kolhydrater, för om vi gör det så måste kroppen sätta in nästa kontrollsystem för att fortsätta hålla den låga och jämna blodsockernivån - insulin. Och som vi vet ger detta andra konsekvenser. Så man gör rätt i att låta kroppen sköta blodsockret själv. Njurarna och även levern utför glukoneogenesen. Det mesta av energin ges däremot av ketonerna, ca 75%, och detta sker i levern. Så ketogenesen och glukoneogenesen sätter igång samtidigt, men ketogenesen sker i en mycket större utsträckning för energi. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majoren Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 Vår kropp använder glukoneogenesen för att hålla en låg och jämn blodsockernivå. Blodsockret måste alltid finnas där för att vissa delar behöver faktiskt lite glukos. Detta betyder dock inte att vi måste äta kolhydrater, för om vi gör det så måste kroppen sätta in nästa kontrollsystem för att fortsätta hålla den låga och jämna blodsockernivån - insulin. Och som vi vet ger detta andra konsekvenser. Så man gör rätt i att låta kroppen sköta blodsockret själv. Njurarna och även levern utför glukoneogenesen. Det mesta av energin ges däremot av ketonerna, ca 75%, och detta sker i levern. Så ketogenesen och glukoneogenesen sätter igång samtidigt, men ketogenesen sker i en mycket större utsträckning för energi. ÄNTLIGEN ett svar som tillförde ny kunskap, tack Annipannan, (jag såg på din profilinfo att du verkar ha riktig koll). Vet du var jag kan läsa mer om detta? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts