Gå till innehåll

Recommended Posts

I ungefär samma veva som att det blev "inne" med resistent stärkelse i form av potatismjöl i ett glas med vatten började våra potatisar i landet bli stora nog att äta.

Ett par veckor senare kommer Whole9life ut och säger att vit potatis är "whole 30 approved".

Idag läste jag detta

Tre händelser som fått mej att omvärdera den lilla knölen.

Vi odlar potatis själva, har alltid gjort. Mamma brukar säga att det var tur att jag åt potatis som barn, för det var den enda "grönsaken" som jag åt.

Under mina år på GI respektive LCHF undvek jag såklart potatis.

Har ätit paleo nu i två år, äter rotsaker mer än gärna då jag odlar själv och bor i en odlingszon som inte är gynnsamt för så mycket annat.

I sommar har jag lagt till potatis i kosten ibland.

Min uppfattning är således att mår man bra av det, inte försöker viktminska eller inte har en hormonproblematik kan man äta vit potatis.

Vad säger ni?

Vad har ni för tankar om potatisen?

/Paleolina

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar att potatis normalt inte räknas in i paleo. Under vår evolution lär vi ha ätit en stor E% kolhydrater, men aldrig sådana som potatis och mjölmat, vilka orsakar högt blodsocker och följande insulinspik. Däremot åt vi vilda frukter, bär, grönsaker och rotfrukter. Potatisen har förädlats under de senaste 1000 åren för att dels minska i giftighet, dels öka i stärkelsehalt. Den är alltså inte längre "vild".

Men är det farligt med någon enstaka potatis då och då? Säkert inte.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag menar att potatis normalt inte räknas in i paleo. Under vår evolution lär vi ha ätit en stor E% kolhydrater, men aldrig sådana som potatis och mjölmat, vilka orsakar högt blodsocker och följande insulinspik. Däremot åt vi vilda frukter, bär, grönsaker och rotfrukter. Potatisen har förädlats under de senaste 1000 åren för att dels minska i giftighet, dels öka i stärkelsehalt. Den är alltså inte längre "vild".

Men är det farligt med någon enstaka potatis då och då? Säkert inte.

Exakt...en potatis (liten) om året är antagligen safe!  ;)

• Gilla 6
Länk till inlägg

Traditionellt sätt har vi ju inte ätit potatis speciellt länge i Sverige kan ju va värt att påminnas om ibland. Dock har vi ju bränt en del vin på knölarna (lowcarb! :) Till och med när folk svalt vilket man ju iof kan ifrågasätta, även som lchf:are :D 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Traditionellt sätt har vi ju inte ätit potatis speciellt länge i Sverige kan ju va värt att påminnas om ibland. Dock har vi ju bränt en del vin på knölarna (lowcarb! :) Till och med när folk svalt vilket man ju iof kan ifrågasätta, även som lchf:are :D

Tydligen så visste man att potatis var giftigt, på grund av att den är släkt med Belladona, så den blev inte särskilt populär i Sverige förrän man kom på att man kunde tillverka brännvin av dem, då tog odlingen av potatisen ordentlig fart :P

• Gilla 5
Länk till inlägg
  • 1 year later...

Jag räknar skalad ekologisk potatis som gråzonpaleo. Knappast så farligt, om man tränar mycket eller är ett växande barn. För barnens skull äter vi numera potatis rätt ofta, men jag aktar mig. Kolhydraterna får mig att gå upp. Eller så är det gräddkaffe som är boven... Just nu är jag några kg tyngre än jag varit de senaste åren. Så svårt hålla nere kaffe och rotsakerna. Det känns nästan omöjligt äta så strikt sim jag gjorde förr.

Det är kanske största faran med potatis. Man ger lillfingret åt...

• Gilla 3
Länk till inlägg

Sedan jag börjat äta Paleo har jag blivit uppmärksam på potatisens relativt höga kalorimängd. Tidigare undrade jag alltid varför jag blev så övermätt på en matportion där några potatisar ingick. Nu väljer jag hellre en mängd olika grönsaker och lite rotfrukter för samma kaloriinnehåll, så blir det mer variation också. Men på sommaren när nypotatisen kommer blir det en och annan lunch med. sill och småpotatisar.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Relativt hög kalorimängd i potatis? 78 kcal i 100 gr. Är det mycket?

Om det är mycket är såklart helt beroende på vad man jämför med. Men jag menade just i jämförelse med hur jag nu äter mer grönsaker istället för att ha några potatisar, så då blir det stor volym av grönsaker för samma mängd kalorier. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

I mitt fall är potatis bland det sämsta jag kan äta, det är den matvara jag i särklass får snabbast reaktion på vad det gäller svullna och ömma leder, kan vara bra att vara uppmärksam för den som har någon reumatisk sjukdom.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Om potatis kan man säga mycket..

Som andra rotfrukter innehåller den en del näring, stärkelsen är relativt lätt för kroppen att hantera, den äts ofta hel, nästan som en kokt grönsak, den är antagligen den mest besprutade jordbruksprodukten så se till att köpa ekologisk, eller odla själv.

Men för mig tar den mest onödig plats på tallriken, jag vill äta mycket grönsaker.

Nä altså Paleo är knappast potatis, men den kan vara nyttig iallafall för de som äter lite eller gör av med glukosen.

Fast det där handlar mer om hur religiös man är inom Paleo och vilken inriktning/sekt man tillhör.

Räknar man den till en rot så är det okej.. räknar man den till neolitisk föda så är det inte lika okej.

• Gilla 5
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

Potatis är en nattskatteväxt (nightshade på engelska) tillsammans med bl a tomat, aubergine, gojibär och tobak. De är inte paleo. Jag tål dessa dåligt. 

http://www.thepaleomom.com/2013/08/what-are-nightshades.html

Paprika, aubergine och tomat är paleo, så att potatis är en nattskatteväxt är väl inte orsak att inte kalla det paleo. 

Länk till inlägg

Det beror på hur strikt man är i sin paleo definition. Är man riktigt noga finns i princip inget frukt och grönt kvar som är paleo. Enda man kan äta är vilt kött. Som man dessutom skall ha nedlagt själv genom att springa barfota med ett spjut i handen och sedan  tillagat i en grotta. Då är det paleo på riktigt. 

Jo, stärkelserika rötter. ;-)

Länk till inlägg