Jump to content

Herpessår försvann av potatismjöl!

Bella

Recommended Posts

Hej!
Jag har i ca två månader nu testat att ta ett dagligt intag av potatismjöl (resistent stärkelse) och har märkt att jag inte har haft något utbrott av herpes under denna tid. Den senaste veckan så har jag glömt bort att ta potatismjöl och i går så fick jag ett munsår på morgonen. Jag tog då ett glas vatten med två matskedar potatismjöl och senare på kvällen så hade såret nästan läkt! Jag tog då ytterligare ett glas vatten med potatismjöl till kvällen och nu på morgonen så är såret borta och jag känner inget "stickande" som annars kan vara kvar.

Det här är N=1 och har bara skett 1 gång, men jag tyckte att det var väldigt intressant! Speciellt på grund av att jag har gått runt och tänkt på varför jag inte har fått något utbrott av herpes under min potatismjölstid.

Någon mer med samma observation? Någon som har munsår nu och kan tänkas pröva?

Jag äter för övrigt LCHF, ca 5% kolhydrater/15-20% protein/ 75-80% fett. Har gått in i en striktare form av LCHF detta år (har ätit ca 6 år) och käkar nästan bara ekologiskt (ca 80%), mest fisk, dragit ner på mejerier (ingen yoghurt, lite grädde) och ökat kokosmjölk-/kokosfett-intaget (börjat prova på att göra asiatiska recept). Dricker dagligen fettkaffe (50g smör, 2 msk kokosfett). Har haft några utbrott tidigare i år, men inte efter potatismjölet.

Jag har varit lite skeptisk till potatismjöl om det har varit något för mig då jag i övrigt är frisk som en nötkärna, men om det hjälper mot min herpes så kommer jag att dricka det slaviskt!

• Like 6

Intressant! Själv har jag haft återkommande varbölder nedanför ljumskarna och runt munnen. Ungefär en ny böld per månad och jag har då kopplat det till att det skulle vara hormonellt. Sedan jag börjat med potatismjöl, inga alls. Kan ju mycket väl vara en tillfällighet såklart. Äter 2tsk potatismjöl/dag.

• Like 3

Intressant! Själv har jag haft återkommande varbölder nedanför ljumskarna och runt munnen. Ungefär en ny böld per månad och jag har då kopplat det till att det skulle vara hormonellt. Sedan jag börjat med potatismjöl, inga alls. Kan ju mycket väl vara en tillfällighet såklart. Äter 2tsk potatismjöl/dag.

Vad kul med fler rapporter om liknande förbättringar! Jag har någonting nedanför ljumskarna som jag tror är herpes, men dessa har inte försvunnit än (har haft dem i flera månader).

Här hittade jag ett patent som beskriver hur ketoner kan användas mot just herpesvirus:

http://www.google.com/patents/US4479958

Man får ketoner i blodet av resistent stärkelse. 

Så att vara i ketos kan ha samma effekt? Jag vet inte om jag är i ketos just nu (var ett tag sedan jag mätte), då jag käkar hårdbröd till frukost, men kanske ska gå in i ketos ändå bara för att se om det förbättrar låren.

Tusen tack för tipset. Jag har herpes på låret och ena kinden. Ska jag ta 2 msk potatismjöl varje dag även när jag inte har herpes? Är just opererad för sömnapne och lider alla he-es kval så jag får vänta tills halsen läkt. Hoppas resultatet är värt den hemska smärtan.

Oj, vad jobbigt det lät! Jag hoppas att du kryar på dig snabbt! Har själv haft sömnapné men inte några problem i år. Jag tar 1-2 msk potatismjöl på kvällen, men jag vet andra som tar bara teskedar. Vissa är känsligare än andra. I går, när jag provade, så tog jag 2 msk på förmiddagen och 2 msk innan läggdags, men då har jag gått runt hela dagen i dag med gaser. Du får pröva dig fram helt enkelt! Men kanske "överdosera" nu för att se om det påverkar herpesen?