Jump to content

Finns det någon som blivit smal av LCHF?

Undeniably

Recommended Posts

Bli inte arga nu, det är inte menat som en förolämpning, men ren nyfikenhet.

Jag har läst massor av bloggar och berättelser om människor som gått ner massor med LCHF. 30-40 kg, kanske mer, och det är ju kanon. Men om man väger 120, och går ner 30, väger man ju fortfarande 90, och det är ju övervikt för en normalstor kvinna.

Har någon med övervikt - mycket eller lite - lyckats gå ner till normal BMI? Låt oss använda det som mätningsverktyg, eftersom medias variant av "smal" är sjuk och påminner mest om svält...

Igen - no offence - stort grattis till alla som gått ner i vikt....:-)

Jag har läst massor av bloggar och berättelser om människor som gått ner massor med LCHF. 30-40 kg, kanske mer, och det är ju kanon. Men om man väger 120, och går ner 30, väger man ju fortfarande 90, och det är ju övervikt för en normalstor kvinna.

Har någon med övervikt - mycket eller lite - lyckats gå ner till normal BMI? Låt oss använda det som mätningsverktyg, eftersom medias variant av "smal" är sjuk och påminner mest om svält...

Jag har gått ner till normalt BMI ca 12 kg. Är kvinna 174 cm och har storlek 38/40 i kläder. BMI 23,1 alltså mitt i idealvikt enligt tabeller.

Väger dock mer än vid kaloribantning, vid samma klädstorlek. Vi kan alltså konstatera att LCHF bygger en stark kvinnokropp  :D eftersom den inte stjäl muskelmassa.

• Like 7

När jag såg rubriken så tänkte jag att det var vad man i bloggvärlden brukar (brukade?) kalla ett "linkbait", dvs något som skapar sådan turbulens så att det får maximal spridning genom detta.

Men när jag läser hela inlägget så förstår jag mer vad du menar. Det är ju en viss skillnad på att gå ned 30 kg om man har 30 kg kvar s.a.s. än om man efter nedgång är "klar". :)

Men eftersom jag är den enda i världen som lyckats med LCHF (apropå "linkbaiting"...;)) så kan jag väl utgå från mig själv då. Har inte exakta midjemåttet i huvudet då det begav sig som värst men det var, missminner jag mig inte, kring 130 cm. *jisses*

Idag är det runt 83-84 cm och då är jag ändå 190 cm lång. Smal? Tja, hyfsat jämfört med tidigare. Inte nöjd än vad gäller kroppsfettnivån dock men det är ju jag det som har andra mål än vad som tenderar vara normalt.

Ifall du missat Träning à la Cajsa Warg som jag lade upp i träningsforumet för ett tag sedan så har den mot slutet en glimt av det jag nyss beskrivit. (Se länken i min signatur.)

Ser fram emot fler "smalisar" i tråden. ;)

Ja, eller hur... Jag räknar med att mitt innlägg fort kunde uppfattas som provocerande, så jag verkligen skulle sätta eld på alla lchf-entusiaster... :-)

Tack för era svar! Det ger hopp till en som är rultig, men inte jättefet, om vi säger så. Jag har inga planer om att bli supersmal, men i allafall hamna i normal bmi... Det är målet. 12 kg to go!

• Like 2

Jag är 51 år och kvinna och började med LCHF för snart ett år sedan. Gick snabbt ned i vikt eller ned i vikt vet jag inte men mitt midjemått minskade snabbt. Gick från 86 cm till 78 cm på sex månader sen slutade jag mäta mig. Slutade med spinningen. Kör bara yoga och promenerar långsamt.Kläderna fortsätter långsamt bli större men jag försöker bromsa lite nu faktiskt. Hälsofördelarna är ännu större.

Edit - 167 cm lång.

• Like 2

Ja, jag har normalt BMI och känner mig smal :)

Hade aldrig kommit till den vikten om jag fortsatt äta pasta och smörgåsar.

Och då hade jag inte blivit så mycket friskare och starkare heller. Jag kommer väl aldrig bli så fotomodellsmal som de som är 160 cm och väger typ 50 kilo, men jag trivs mycket bra med min vikt och hälsa idag.

Fått en hel del muskler jag inte hade tidigare som en extrabonus ;)

178 cm och 75 kg ger ett BMI på:

Räkna ut ditt BMI Längd i centimeter BMI = Kroppsvikt /( Längden * Längden) = kg/m*m Kroppsvikt i kg BMI

23.7

Här lite före-efterbilder. Blivit lite slankare i kroppen sen efterbilden togs :)

http://www.kostdoktorn.se/minus-20-kilo-och-nastan-fri-fran-fibromyalgi-med-lchf

• Like 6

Jag har gått ner från 85 kg (precis under 25 i BMI) till nuvarande 77-78, dock med rejält mer muskler på främst benen (säkert ett kilo extra per ben...) Jag ser smal ut men är 185 o har ett BMI på 22.8 och kroppsfetts% på ca 12. Högst normalt för en som lägger 8 h i veckan på träning och aldrig är hungrig, seg, trött, likgiltig och förbannad på allt och alla.  :mellow:

Vidare. Jag har käkat så här i snart 3 år och kom ner på 74 kg efter 5 månader, men saknade då de muskler jag har nu.

Så visst går det. Man ska nog inte jämföra LCHF/Low carb paleo med lågkaloridieter (med dessa kan man ju ta livet av sig och komma ner till sjukliga vikter för sin längd. Om man har disciplin vill säga).

Oj, Birgitta, vilken inspiration! Precis det där jag behövde!

Jag har absolut ingen planer om att bli fotomodellsmal, jag hade varit nöjd med att ligga på 60 kg. (Är 1,56 lång) Och om jag kan komma dit utan svält, så är jag jätteglad!

Tack allihop, det var precis vad jag ville ha svar på :-)

• Like 1

Oj, Birgitta, vilken inspiration! Precis det där jag behövde!

Jag har absolut ingen planer om att bli fotomodellsmal, jag hade varit nöjd med att ligga på 60 kg. (Är 1,56 lång) Och om jag kan komma dit utan svält, så är jag jätteglad!

Tack allihop, det var precis vad jag ville ha svar på :-)

Kul, hoppas du kommer att må riktigt gott.

Ta det lugnt, kroppen mår bäst om det går sakta men säkert neråt. Har just startat upp min gamla blogg igen, där kan du hitta massor av receptinspiration och mina tankar kring mat och hälsa :)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/09/02/nya-tider-nya-mojligheter/

• Like 1

Näe.. klart ingen blir smalare med tanke på allt fett vi äter!  :huh:  :o  :wacko:

Altså.. beror på skulle jag säga.. om ens främsta problem var felaktig kost i kombination med hyperinsulinemi så kan under inträffa!

Sen så.. utöver det så har vi litta olika problem och krämpor.. man skall nog ha klart för sig att ingen sätter sig in i och börjar tillämpa LCHF utan att ha några problem från början!

Förutom de som är nördar.. men de är ett kapitell för sig!  B)

Oså.. iomed att man börjar intressera sig för LCHF, så blir det för 90% som så att man börjar fundera på hur det man stoppar i munnen påverkar kroppen för övrigt!

Altså.. helt plötsligt börjar man fundera på näringsinnehåll och vad ens kropp behöver för att bli/hålla sig frisk.. förhoppningsvis inte försent då!

Det första som händer är hur som helst att man börjar undvika den mesta skräpmaten.. en del lär sig laga mat.. andra lär sig lite nya recept.

• Like 6

Fråga min mor så är jag numera alldeles för mager. Men det tycker väl alltid en mamma :-)

Har gått från midjemått 113 till 96-97 och vikt 103 till 81-82. Är 193cm lång. Det tog mig ca ett år och har sen dess legat stilla på de siffrorna ytterligare ett år (hittills) utan problem.

• Like 4

Men om man väger 120, och går ner 30, väger man ju fortfarande 90, och det är ju övervikt för en normalstor kvinna. 

Jomen visst... så klart är man fortfarande överviktig, men hela poängen ligger i att förlänga livet och återvinna hälsan. Livet handlar inte om BMI, utan livskvalitet... nöjdhet med sig själv. Går man ner 30 kilo, syns det inte enbart som ett smalare ansikte, utan även av det breda leendet på läpparna. Det är då livet börjar leka på alvar...

• Like 4

Mycket katt-avatarer blir det.  :)

Omgång 1 med LCHF gick jag ner gravidkilon: från BMI 27-28 till BMI 20.5. Det gick nästan av sig självt som jag minns det, och kändes fantastiskt eftersom jag "vräkte" i mig fett tyckte jag själv och inte alls begränsade matmängden. Dessutom fuskade jag då och då med en sushi. Jag började med LCHF ungefär 9 månader efter förlossningen, då den "naturliga" viktminskningen helt verkade ha stannat av. 

Omgång 2, efter ytterligare en graviditet: Enbart LCHF verkar inte ge viktminskning ända ner till BMI 20.5 längre, utan enbart viktstabilitet runt BMI 23-24. Med lite kalorirestriktion lagd ovanpå har jag dock kommit ner mot BMI 22 nu. Det går ganska fort också så jag har gott hopp om att återigen nå BMI 20.5, där jag trivs bäst. 

• Like 1

Med LCHF gick jag ner tre byxstorlekar första halvåret. Vet ännu inte var det slutar, kroppen får bestämma den saken. Väger mig inte sedan många år men man kan gissa att det rör sig om 15-20 kg. Utseendemässigt var jag tidigare plufsig och är nu slank och precis som jag vill vara. 

• Like 2

Visst blir många normalviktiga på LCHF! En vanligare fråga är nog om man kan bli underviktig av LCHF-kost eller rent utav anorektisk och få ätstörningar. Svaret som brukar ges är att LCHF är viktnormaliserande, precis som artriktig föda är för alla andra djur.

• Like 3