Rickard Posted September 11, 2014 Share Posted September 11, 2014 Martin Borgs granskar slöseri med skattepengar. http://www.martinborgs.se/ Någon annan betalar – en film om slöseri med dina skattepengar: http://youtu.be/vdi-Lg9pwkY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted September 11, 2014 Author Share Posted September 11, 2014 SLV är också ett exempel på slöseri med skattepengar. SLV använder skattepengar till dåliga kostråd som gör folk sjuka...och så vill vissa politiker öka skatten för att förbättra sjukvården... Så staten använder skattepengar på ett sätt som gör folk sjuka och sen vill dom använda ännu mera skattepengar för att göra folk friska igen... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted September 12, 2014 Share Posted September 12, 2014 Givetvis tas det en massa mindre bra beslut inom kommunal verksamhet, som är full av småpåvar med hävdelsebehov. Mycket bra kompetens har flyttats till den privata sektorn som lockar med bättre löner. Men mycket som tas upp i denna film tycker jag är rent bondfångeri och många av beloppen som tas upp är rent peanuts jämfört med de hundratals miljarder som försvinner ut statsapparaten genom exempelvis skatteplanering. Men visst, det är ju lätt att begripa och effektivt om man vill bilda opinion då det väcker mycket känslor hos genomsnittssvensken. Då jag själv är verksam i byggbranschen så är jag rätt väl insatt i kostnader för byggprojekt och jag kan säga som så: Att ALLA större byggprojekt som föranleds av politiska beslut, hålls medvetet nere på kostnaderna initialt. Skulle de verkliga uppskattade kostnaderna presenteras direkt, skulle majoriteten rygga tillbaka och projekten skulle aldrig bli av. Därför har man satt i system att hålla ned investeringssummorna initialt för att få komma igång och bygga, för att sedan halvvägs in i projekten komma med nya prognoser, inte sällan med dubbla kostnaden mot för det som föranledde det politiska beslutet. Detta är något av demokratins baksida men är ett vida vedertaget sätt att få snurr på samhällsutvecklingen.Vill man komma tillrätta med de riktigt stora orsakerna till att skattepengar försvinner måste man dock gå in i mer komplexa system, något som de flesta inte orkar sätta sig in i, och därför vinner de aldrig de breda massornas intresse. Som ett exempel kan vi ta USA:s subventionering av majsbönderna. De satsar tiotals miljarder dollar på att stimulera majsindustrin för att odla så mycket majs som möjligt (duktiga lobbyister från majsindustrin har givetvis varit verksamma här), som sedan vidareförädlas till junkfood via djurfoder och glukossirap vilket i sin tur medför samhället hundratals miljarder mer i vårdkostnader än om de ätit mer grönsaker. i USA odlar man inte tillräckligt med grönsaker ens för att förse sin egen befolkning med en tillräcklig mängd enligt de gällande kostråden, trots att landarealen finns.Orsaken till att i princip alla länders statsskulder ökat de sista åren, är att pengar flyttas från statsapparaten (skattebetalarna) till globala företags privata bankkonton på skatteparadis där de inte kommer omvärlden till nytta över huvud taget. Detta är satt i system genom bland annat effektiv lobbyism och skatteplanering. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted September 12, 2014 Share Posted September 12, 2014 Nu var det flera år sedan jag såg Borgs propagandarulle men jag gjorde en liknande analys som andush ovan. Vill man hitta problem inom den världen så är det förhållandevis lätt. Det är självfallet inte bra men det är inte heller ovanligt inom alla former av större organisationer oavsett om det handlar om privat eller offentlig. Revirpinkande och småpåveri på det och man har ofta en rejäl soppa. Nu var det väl dryga 20 år sedan jag läste den men Watergateavslöjaren Bob Woodward skrev någon gång på 80-talet en bok med grävande journalistisk om CIA. Förutom allt galet de har i sin historiska garderob så var det ju byråkratin i relation till skenande kostnader som jag tyckte var fascinerande. Minns jag inte fel så nämndes ex. att en enkel kaffebryggare pga den byråkratiska soppan fick en slutkostnad på tusentals USD. Ifall någon missat det så gjorde ju även New York Times för några år sedan en mycket genomarbetad sammanfattning av hur underrättelse- och försvarsverksamhet i USA skenat iväg så att numera har i princip ingen någon kontroll över vad som händer, sker och - såklart - kostar pengar... I vårt avlånga land så har jag även sett hur ett av de stoltaste företagen vi har här i landet internt satt och käbblade mellan en handfull underavdelningar vem som skulle ta en kostnad på 5 eller max 10 miljoner för vidareutveckling av ett nödvändigt projekt. Detta pågick under ett drygt år. Samtidigt så kostade bristen på handling i detta ärende en miljon PER VECKA... Kort och gott, alla organisationer har potential för den här typen av problem och det är ju sannerligen tragiskt att det sker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted November 16, 2014 Author Share Posted November 16, 2014 Rebecca Weidmo Uvell är ny SlöseriOmbudsman http://www.dagensopinion.se/hon-tar-%C3%B6ver-martin-borgs "Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket"http://www.dagenssamhalle.se/debatt/varje-foersloesad-skattekrona-aer-en-stoeld-fran-folket-11571 Lagstifta mot slarvet med skattepengarnahttp://www.expressen.se/debatt/lagstifta-mot-slarvet-med-skattepengarna/ Livsmedelsverket kampanjar bort 800 000 kronor http://www.sloseriombudsmannen.se/2014/11/05/livsmedelsverket-kampanjar-bort-800-000-kronor-24027857 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted November 17, 2014 Share Posted November 17, 2014 Nu var det väl dryga 20 år sedan jag läste den men Watergateavslöjaren Bob Woodward skrev någon gång på 80-talet en bok med grävande journalistisk om CIA. Förutom allt galet de har i sin historiska garderob så var det ju byråkratin i relation till skenande kostnader som jag tyckte var fascinerande. Minns jag inte fel så nämndes ex. att en enkel kaffebryggare pga den byråkratiska soppan fick en slutkostnad på tusentals USD. Ifall någon missat det så gjorde ju även New York Times för några år sedan en mycket genomarbetad sammanfattning av hur underrättelse- och försvarsverksamhet i USA skenat iväg så att numera har i princip ingen någon kontroll över vad som händer, sker och - såklart - kostar pengar... Kaffebryggare för tusentals dollar och snickarhammare för en förmögenhet minns jag också. Numera är jag tämligen övertygad om att det där är ett enkelt sätt att överföra pengar från den "öppna" delen av försvaret till den mera stängda, lösnäsor och liknande som kostar mycket pengar. Dom summorna vill man nog inte avslöja för då går det räkna baklänges på vad det finns för resurser. Jag har sett en bråkdel av vad USA har ("öppna" delen) och det är ofattbara pengar vi pratar om. Jag har också sett och ätit av soldaternas mat, det skrämmer mig mer. Finns massor att välja på och allt har en skylt med kalorier och fett. Aldrig kolhydratmängden. Ju mer fett ju mer varning, det står low performance food. Jag hällde smält smör på min mat en gång och en amerikan såg det och bara skakade på huvudet. Fri tillgång till glass, kakor, tårta, bakelser. Tyskarna är inte mycket bättre men där är grunden bättre. Deras efterrätter ser inte så goda ut (jag har naturligtvis inte smakat) så antagligen äts det inte lika mycket. Hemskt att se eländet... Värst av allt är kaffet som varken amerikaner eller tyskar begriper sig på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted March 10, 2015 Author Share Posted March 10, 2015 Meningslös studie igen!https://fethalsa.wordpress.com/2015/03/09/meningslos-studie-igen/ "Varför ska jag subventionera läkemedelsföretag genom mina skatteinbetalningar? Jag är alltså med och bekostar deras dyra mediciner flera gånger om. Först är jag, genom sjukvården, med och bekostar studier och därefter genom subventioner av mediciner från Statens sida." "Ska vi verkligen acceptera att Landstinget, som är skattefinansierat, fungerar som en gigantisk försäljningsorganisation för internationella piller-företag som inte vill oss väl. Ve och fasa om man blir frisk av mat! Ingen av dessa medicinindustrier vill att vi ska bli riktigt friska. De vill att vi ska orka ta en tablett till, inte mer." 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 Inte direkt slöseri med skattepengar, men undanhållande av skatt. Forskare: Kopplingar mellan skatteparadis och miljöförstöring "För första gången kan forskare visa på kopplingen mellan skatteparadis och global miljöförstöring. I en vetenskaplig artikel slås det fast att 70 procent av alla fiskeföretag i världen som är inblandade i olagligt fiske är, eller har varit, registrerade i skatteparadis. ... – Den ena industrin vi har tittat på är illegalt fiske. Där har vi sett att sju av tio fiskeskepp som är förknippade med illegalt fiske är eller har varit registrerade i skatteparadis. Det andra fallet handlar hur pengar slussas från skatteparadis in till biff- och soyasektorn, som är två av de största drivkrafterna till avskogningen i Amazonas." https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forskare-kopplingar-mellan-skatteparadis-och-miljoforstoring 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts