Antonius Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Vad jag har hört och läst så är ägg så näringsrikt att man i princip skulle kunna leva på att endast äta det, Hur ligger det till med det egentligen? är det något som har prövat att uteslutande levt på ägg ? , väldigt intressant fråga i varje fall! /A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Enligt Annika Dahlqvist är det så. Om det inte vore för enformigheten så skulle man kunna leva på enbart ägg. Tror det var på Annikas blogg jag läste detta för längesen. Äter själv minst 4 ägg om dagen, ofta fler. Blir jag sugen på något på kvällen så skalar jag gärna ett ägg och tar på lite majonäs. Mums. Tycker det är svårt att tröttna på ägg, jag har ätit så många ägg nu under fyra år så jag borde vara det. //Lars 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Jag har lärt mig att ägg innehåller det mesta man behöver med undantag för C-vitaminer. Så en eller annan broccolibukett eller annan C-vitaminkälla bör man nog komplettera med om man inte vill få skörbjugg med tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Exploring the Factors That Affect Blood Cholesterol and Heart Disease Risk: Is Dietary Cholesterol as Bad for You as History Leads Us to Believe? Nice paper here that may be useful if anyone tries to persuade you that eating all that cholesterol in eggs is bad for you. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Riktigt det där med C-vitamin --- ägg innehåller allt annat vi behöver. Paprika är också rikt på C-vitamin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Jag har lärt mig att ägg innehåller det mesta man behöver med undantag för C-vitaminer. Så en eller annan broccolibukett eller annan C-vitaminkälla bör man nog komplettera med om man inte vill få skörbjugg med tiden. Har inte fått i mig många gram c vitamin på de sista fyra åren och jag har varken skörbjugg eller någon annan åkomma som kan härledas till c vitaminbrist så jag tror på det här med de fria radikalerna. Så här skriver Magnus77 i ett annat inlägg: Behovet av C-vitamin går ner när man inte äter så mycket kolhydrater. Tror det är Dr. Barry Groves som skriver om det i boken Trick and Treat, att de sjöfarare som inte åt så mycket kolhydrater klarade sig bra medan de som åt mycket kolhydrater drabbades av skörbjugg. Wilhjalmur Stefansson, den där snubben som tillbringade flera år med att leva bland inuiter, gjorde ju också ett experiment där han och en kollega under ett år endast åt animalisk högfett kost. De var kärnfriska efter det året. Jag har funderat på det där med C-vitamin och lågkolhydratkost. Är det inte så att C-vitamin är en viktig anti-oxidant? Och är det inte så att hög andel (främst raffinerade) kolhydrater i kosten ökar de fria radikalerna? Om man då inte äter så mycket kolhydrater borde man inte drabbas lika mycket av fria radikaler och då minskar behovet av anti-oxidanter, såsom C-vitamin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Har inte fått i mig många gram c vitamin på de sista fyra åren och jag har varken skörbjugg eller någon annan åkomma som kan härledas till c vitaminbrist så jag tror på det här med de fria radikalerna. Så här skriver Magnus77 i ett annat inlägg: Behovet av C-vitamin går ner när man inte äter så mycket kolhydrater. Tror det är Dr. Barry Groves som skriver om det i boken Trick and Treat, att de sjöfarare som inte åt så mycket kolhydrater klarade sig bra medan de som åt mycket kolhydrater drabbades av skörbjugg. Wilhjalmur Stefansson, den där snubben som tillbringade flera år med att leva bland inuiter, gjorde ju också ett experiment där han och en kollega under ett år endast åt animalisk högfett kost. De var kärnfriska efter det året. Jag har funderat på det där med C-vitamin och lågkolhydratkost. Är det inte så att C-vitamin är en viktig anti-oxidant? Och är det inte så att hög andel (främst raffinerade) kolhydrater i kosten ökar de fria radikalerna? Om man då inte äter så mycket kolhydrater borde man inte drabbas lika mycket av fria radikaler och då minskar behovet av anti-oxidanter, såsom C-vitamin. Det här var en nyhet för mig. Mycket intressant. Jag har i och för sig funderat på hur iniuter klarade sig utan C-vitaminer, men tänkt att de förmodligen hade tillgång till någon källa som jag inte hade koll på. Finns det någon som vet mer om detta? Finns det några bra studier? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Det här var en nyhet för mig. Mycket intressant. Jag har i och för sig funderat på hur iniuter klarade sig utan C-vitaminer, men tänkt att de förmodligen hade tillgång till någon källa som jag inte hade koll på. Finns det någon som vet mer om detta? Finns det några bra studier? Kött innehåller faktiskt C-vitamin. Det hittas först och främst i inälvor medan rent muskelkött innehåller minst. Det är oftast inga stora mängder, men behovet verkar ju som sagt minska om man inte äter en kraftigt blodsockerhöjande och inflammatorisk kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Det här var en nyhet för mig. Mycket intressant. Jag har i och för sig funderat på hur iniuter klarade sig utan C-vitaminer, men tänkt att de förmodligen hade tillgång till någon källa som jag inte hade koll på. Finns det någon som vet mer om detta? Finns det några bra studier? Tror Gary Taubes också skriver om detta i sina två böcker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Nu kan jag ha fel, minnet kanske sviktar. Men inuiternas källa till till c-vitamin var väl bl.a sälögon som det åt råa som äpplen. Blod är en annan källa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Det är som Limp skriver Inuiter fick sitt C-vitamin främst från animaliska källor.. dels för att färskt rått kött innehåller mer än tillagat, man åt hela djuret.. vissa körtlar har hög halt C-vitamin! Sen så åt de en del tranbär under den korta sommaren.. men den viktigaste källan var rå narvalshud.. sk Matak, som håller en hög halt av vitaminet! Sen så.. sjömän åt en undermålig kost, ofta härsket fett och sen så tillagade de det hela så att de rester av C-vitamin som fanns kvar förstördes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majoren Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Det här var en nyhet för mig. Mycket intressant. Jag har i och för sig funderat på hur iniuter klarade sig utan C-vitaminer, men tänkt att de förmodligen hade tillgång till någon källa som jag inte hade koll på. Finns det någon som vet mer om detta? Finns det några bra studier? Inuiterna åt/äter mycket rått kött och vissa delar är då oerhört rikt på C-vitamin, bl.a. lever. Det sista fallet av dokumenterad C-vitaminbrist i svensk sjukvård ska visst vara från 1986, en ensamboende man som bara käkat knäckebröd i något år om jag inte minns fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Inuiterna åt/äter mycket rått kött och vissa delar är då oerhört rikt på C-vitamin, bl.a. lever.Det sista fallet av dokumenterad C-vitaminbrist i svensk sjukvård ska visst vara från 1986, en ensamboende man som bara käkat knäckebröd i något år om jag inte minns fel. Han lär väl ha lidit brist på en hel del annat också, stackar'n... Jag hade inte en aning om detta med C-vitamin i rå lever, sälögon och blod. Tänk vad mycket det finns att lära sig. Fast personligen föredrar jag nog andra C-vitaminkällor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Testa Matak.. lär vara jättegott enligt vad vissa Eskimåer uppger! http://en.wikipedia.org/wiki/Muktuk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Wilhjalmur Stefansson, den där snubben som tillbringade flera år med att leva bland inuiter, gjorde ju också ett experiment där han och en kollega under ett år endast åt animalisk högfett kost. De var kärnfriska efter det året. Jag har påtalat detta i två andra trådar, men jag gör det igen. Att säga att de var kärnfriska under experimentet är långt ifrån sant. Stefanssons kollega Karsten Andersen drabbades av lunginflammation vid slutet av studien, och återgick till en diet bestående av mer kolhydrater i tillfriskningsfasen. Stefansson själv hade lidit av förstoppning de senaste 10 åren. Under studiens initiala fas så upplevde han växelvis problem med diarre och förstoppning som förhindrade honom att tömma tarmen på 10 dagar. Han blev också matförgiftad under studien pga att ha ätit dåligt kött. Båda deltagarna uppvisade även kraftigt försämrad glukostolerans, till den grad att Andersen led av glykosuri (http://sv.wikipedia.org/wiki/Glykosuri). Om ni vill stämma av dessa uppgifter så finns utdrag från originalstudien i denna video: Var har du läst att de skulle ha varit kärnfriska? Personen som skrivit detta kan inte ha läst forskningsrapporten, eller har en annan bild av vad "kärnfrisk" innebär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Hör kan du läsa forskningsrapporten själv.. så slipper du få det tolkat av en vegan! http://www.jbc.org/content/87/3/651.full.pdf Pff.. sjuka av en köttdiet!!?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Riktigt det där med C-vitamin --- ägg innehåller allt annat vi behöver. Paprika är också rikt på C-vitamin. Chilepeppar likaså, vilket paprika är, fast det saknar ofta capsaicin. Vill man förbättra förbränningen, normalisera blodsockret och få igång blodkärlen, då ska man knapra chilepeppar minst en gång om dagen i någon form. Oroa er inte att det är starkt, det är en sensation i nerverna, inget som bränner sönder något. Och efter någon vecka har det starka minskat drastiskt. Men då vill man ha mer starkt och testa andra sorter och till slut upptäcker man den fruktiga speciella smaken hos habanero. (Det är då man är en chilehead och börjar odla egna och går med i svenska chilepepparföreningen ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts