Birgitta Höglund Posted September 12, 2014 Share Posted September 12, 2014 Idag bjuder jag på mängder av tapas och smårätter på bloggen. Lägger in det jag hittade på efter en tur i svampskogen även här, det finns mycket gratismat att hämta därute nu. Trevlig helg Tapas på svamp och gravad fisk 4 port 12-16 svamphattar 2 vitlöksklyftor 2 msk smör Lite salt Fyllning 100 g gravad fisk, jag hade gravad öring från Börtnans Fjällvattenfisk 1 dl riven Västerbottensost 1 dl finhackad dill ½ dl majonnäs Rensa och ta bort foten på svampen. Jag hade små exemplar av smörsopp. Rörlagret kan vara kvar på de små exemplaren av smörsopp, dra bara av hattskinnet. Kantareller, blodriska eller champinjoner går också fint att använda. Bryn smör och vitlök skuren i fyra delar, stek svampen lätt på båda sidor. Salta försiktigt eftersom fyllningen också är salt. Skär fisken i små tärningar, blanda väl med ost, majonnäs och dill. Lägg svamphattarna på ett ugnsfast fat och fördela fyllningen i dem. Grädda på 200º i 3-4 minuter. http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/09/12/svenska-tapas-med-mera/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted September 13, 2014 Share Posted September 13, 2014 Jätte bra tips jag plockar mycket svamp. Jag gör chips av torkad karl-johan steker i olivolja lite flingsalt och vitlök 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts