Sigurdur Posted September 12, 2014 Share Posted September 12, 2014 Det här känns väl som ett naturligt steg för de som vill leva hardcore paleo-lifestyle... eller? Metoden sägs vara bra gammal. http://www.klokast.se/siem/Bonet.html om urinterapi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted September 12, 2014 Share Posted September 12, 2014 Det var inte lite new age mumbojumbo på den sidan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted September 12, 2014 Share Posted September 12, 2014 Jag är inte redo än... Om 30 år kommer vi inse att fetma berodde på utebliven urinterapi. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted September 12, 2014 Share Posted September 12, 2014 Huu! Nej, det känns bara alltför vidrigt. Bara tanken på hur den människan måste lukta... Minns i och för sig att min mormor uppmanade mig att kissa på händerna, när jag hade otrevliga handeksem. Hon hävdade att det skulle hjälpa jättebra. Jag var nog någonstans mellan tio och femton år. Jag testade, men tvättade nog bort det alltför snabbt för att uppnå den eventuella verkan som var tanken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted September 12, 2014 Share Posted September 12, 2014 Det var inte lite new age mumbojumbo på den sidan ... men kanske kan man ändå hitta något guldkorn ... eller i detta fallet ... en liten guldvattendroppe! (omatchande användning av smiley men den är ju snyggast.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted September 12, 2014 Share Posted September 12, 2014 "Jag fortsatte att dricka min egen urin i ytterligare 20 dagar [...]. En av mina visdomständer slutade också verka (sic!) i samband med detta. Mitt näsben har varit snett sedan min barndom [...]. Dessa besvär försvann helt och hållet, de har endast blivit ett minne." Fniss! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 13, 2014 Share Posted September 13, 2014 Först vill jag få bekräftat antingen att flera nyligen levande naturfolk drack sin urin regelmässigt eller att våra förfäder gjorde det under äldre stenåldern. Sedan måste jag fundera riktigt läääääänge... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted September 13, 2014 Share Posted September 13, 2014 Oavsett vilken nytta det kan ha att dricka sin egen urin så finns det ju dock ett flertal exempel på folk som suttit innestängda i nedrasade hus/gruvor osv som överlevt tills de blivit räddade just genom att dricka sin egen urin (i brist på vatten). Så det verkar åtminstone ofarligt, om inte annat. Har dock svårt att tänka mig att testa det själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted September 13, 2014 Author Share Posted September 13, 2014 Det här med att det skulle bota eksem har jag också hört, flera gånger. Det jag menar är att tillräckligt gammal kunskap (före 1980, eller 1960...) kanske inte ska avfärdas så snabbt trots allt. Gör som mormors mormor gjorde, typ. De var sannerligen inte dumma/lurade/drunknande i budskap på den tiden. Men jag hade nästan hoppats på att någon LCHF:are skulle träda fram här...! Man vet aldrig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Om man inte har en urinvägsinfektion så är ju urin sterilt, kan användas till att tvätta sår med om man är långt bort från mer hygieniska omständigheter... Det bör ju dock innehålla en del salter...lite olika beroende på vad vi äter.... Har också hört, vid ett föredrag av en indian, att de gjorde hårtvättningsmedel av urin genom att kissa i en nergrävd lerkruka(alla i familjen) och sen när den var full vänta tills det hade jäst. Då fick man ett utmärkt schampo. Det finns/fanns alltså en hel del användningsområden för urin... Men...att gå därifrån till att dricks min egen urin...Nja...det känns nog lite väl extremt för min egen del... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 I en överlevnadssituation finns det sätt att använda urin som bas för att få dricksvatten. Till exempel pinka i en behållare, förbind med en annan tom och låt vattnet som avdunstar från urinen kondensera i den tomma. Det är för mig ett sista alternativ att dricka urinen som den är, fy tusan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted September 25, 2014 Share Posted September 25, 2014 Jag har nog lite svårt att förstå tanken. Urin är väl sådant som kroppen avsöndrar för att den inte vill ha det; ska man då tillföra det igen? Eller har jag missförstått något? Att det är sterilt, och användbart för yttre bruk kan jag tänka mig. Om jag känner för det där schampot, däremot...? Fast jag har ett vagt minne att något liknande använts inom växtfärgning, inte som färg men som tillsats. Potteblått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Varför inte börja slicka sin svett också? Ärligt talat tror jag det finns en orsak till att kroppen gör sig av med vissa saker...det ska till mycket "bevisning" för att jag ska överge den tron. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Varför inte börja slicka sin svett också? Ärligt talat tror jag det finns en orsak till att kroppen gör sig av med vissa saker...det ska till mycket "bevisning" för att jag ska överge den tron. Slicka svett.. då måste man väl först anstränga sig så man blir svettig.. och sådant tar emot! Jag väntar på den trenden där man blir smalare, snygg, rik och sexig, utan ansträngning och utan biverkan! Då kommer jag att hoppa på den med en gång! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Slicka svett.. då måste man väl först anstränga sig så man blir svettig.. och sådant tar emot! Jag väntar på den trenden där man blir smalare, snygg, rik och sexig, utan ansträngning och utan biverkan! Då kommer jag att hoppa på den med en gång! Tre fördelar av fyra får du väl redan av LCHF, det gäller bara att fundera ut hur man blir rik också, helst utan ansträngning då, som sagt 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Slicka svett.. då måste man väl först anstränga sig så man blir svettig.. och sådant tar emot! Bastu och öl! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Bastu och öl! Tänkte inte på det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ryttan Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Låter som en märklig variant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Men skön Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Fast jag har ett vagt minne att något liknande använts inom växtfärgning, inte som färg men som tillsats. Potteblått. Helt riktigt, när man färgar med vejde använder man urin. Enligt gammal tro helst donerat av en rödhårig man som druckit mycket öl, har jag lärt mig. Ingen LCHF-metod, med andra ord. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts