Recommended Posts

Välkommen till Aerium's träningsdagbok!

 

Introduktion:

 

Jag har "jojo-bantat" mycket i mitt liv. Det var för 2,5 år sedan - när jag vägde 130 kilo som jag började med LCHF och jag har gått ner många kilon sedan dess. I början gick jag ner många kilon fort och stadigt. Jag gick ner 45 kilo så att jag hamnade på 85 kilo. Men sedan har det bara gått sämre och sämre. Den senaste tiden har jag gått upp 15 kilo eftersom jag har frossat i sötsaker och ätit dåligt. Har ett starkt sockerberoende och en depression som jag kämpar mot.

 

Nu den senaste tiden så har jag dock hamnat på LCHF och träningsbanan igen. Har hållt mig nu till LCHF i 6 veckor och tränat har jag gjort i 3 veckor. Detta är rekord om man kollar på det senaste halvåret.

 

Känner mig mer motiverad än någonsin och jag tror att det bara kan gå bättre från och med nu! Jag hoppas med denna dagbok kunna inspirera andra samt att det blir som en motivation för mig att fortsätta.

 

Har ni frågor så får ni jättegärna ställa dom. Jag ska svara på dom så gott jag kan. 

 

2126ems.png

 

Vad och hur äter jag?

 

  • Jag har använt http://keto-calculator.ankerl.com/ för att ta reda på hur mycket jag ska äta för att gå ner i vikt.
  • Jag använder Lifesum appen för att skriva ner allt jag äter.
  • Detta försöker jag hamna på eller under om dagen (detta kommer självklart att minska ju mer jag går ner i vikt):

27g kolhydrater

112g protein

176g fett

 

Totalt 2137 kcal

 

Varför äter jag som jag gör?

 

Jag har i perioder inte använt mig utav appar och program, men har då märkt att jag antingen stannar i vikt, går ner väldigt långsamt eller till och med går upp i vikt. När jag har koll på det jag stoppar i mig så har jag märkt att jag alltid går ner stadigt och säkert. Det passar inte alla att göra så, men för mig som gillar att föra statistik så känns det ändå helt okej.

 

Hur tränar jag?

 

Kör nu Stronglifts 5x5. Tränar måndagar, onsdagar och fredagar.

Finns även en app för detta träningsschema för oss statistiknördar.

 

Vad händer här näst?

 

I denna dagbok kan ni förvänta er en uppdatering varje vecka med statistik om hur det går för mig. Jag har stora mål. Kanske för stora. Men ingenting är omöjligt?

 

Nu kör vi! :)

 

 

 

 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ös på! Jag har haft liknande problem ibland, så du är inte ensam. Jag tycker inte att några mål är för stora! Delmål är inga fel de heller...

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har denna vecka gått?

 

Startvikt: 130kg - Förra veckan: 97,8kg - Idag: 97,9kg (+0,1kg)

 

Totalt: 162 kolhydrater - Genomsnitt: 23,1 kolhydrater om dagen - Målet: högst 27g kolhydrater om dagen

Totalt: 953 protein - Genomsnitt: 136 protein om dagen - Målet: högst 112g protein om dagen

Totalt: 1260 fett - Genomsnitt: 180 fett om dagen - Målet: högst 176g fett om dagen

Totalt: 15870 kalorier - Genomsnitt: 2267 kalorier om dagen - Målet: högst 2137 kalorier om dagen

 

Tränat: Måndag, Onsdag och Fredag

 

Kommentar:

 

Vi bakade LCHF-vänliga saker både lördag, söndag och idag. Är helt klart därför det gått så dåligt denna vecka. Det brukar vara väldigt sällan vi äter så mycket utav sånt. Vi brukar avstå från det helt eftersom vi vet både jag och min sambo att det bara triggar vårat sug och så vill vi ha nästa dag. Har nu stått still i vikt i 5 veckor (även fast jag ätit LCHF utan fusk (det enda jag "fuskat" med var det nu i helgen)). Har aldrig haft det så här svårt att gå ner i vikt :( Men nu får vi hoppas bara på att denna vecka går bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har denna vecka gått?


Startvikt: 130kg - Förra veckan: 97,9kg - Idag: 97,0kg (-0,9kg)


Totalt: 207 kolhydrater - Genomsnitt: 30 kolhydrater om dagen - Målet: högst 27g kolhydrater om dagen

Totalt: 951 protein - Genomsnitt: 136 protein om dagen - Målet: högst 112g protein om dagen

Totalt: 1306  fett - Genomsnitt: 187 fett om dagen - Målet: högst 176g fett om dagen

Totalt: 16646 kalorier - Genomsnitt: 2378 kalorier om dagen - Målet: högst 2137 kalorier om dagen


Träning:

Måndag: Knäböj 5x5 40kg, Bänkpress 5x5 40kg, Stångrodd 5x5 40kg

Onsdag: Knäböj 5x5 42,5kg, Axelpress 5x5 30kg, Marklyft 1x5 60kg

Fredag: Knäböj 5x5 45kg, Bänkpress 5x5 42,5kg, Stångrodd 5x5 42,5kg

 

Kommentar:

Innan jag klev upp på vågen imorse så tänkte jag att "Det är klart att jag har gått upp och då har jag ju ännu ett bevis på att om man äter för mycket eller gör LCHF-vänliga bakelser och sötsaker så går man inte ner i vikt." Men till min stora förvåning så hade jag inte gått upp. Jag vet inte riktigt vad det beror på, men jag är glad! Hoppas att jag fortsätter gå ner nu och inte pendlar runt 97-98kg som jag gjort nu i 6 veckor.

 

Jag och min sambo har hamnat i en lite halvdålig period när det gäller maten. Vi har bakat onödigt mycket LCHF-vänliga saker och vi har svårt att kontrollera sötsuget. Så vi måste försöka sluta med det den här veckan. Och då tror jag att det kommer gå ännu bättre. Nya tag nu :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med ny träningstråd och lycka till Aerium!

 

Fast kanske bättre lämpar sig i träningsavdelningen? (Någon moderator kanske kan flytta?)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med ny träningstråd och lycka till Aerium! Fast kanske bättre lämpar sig i träningsavdelningen? (Någon moderator kanske kan flytta?)

Gjort :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar ju inte bara om träning, men om ni tycker den passar bättre där så får den väl ligga där då :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Känner mig mer motiverad än någonsin och jag tror att det bara kan gå bättre från och med nu! Jag hoppas med denna dagbok kunna inspirera andra samt att det blir som en motivation för mig att fortsätta.

Vad kul :) Då får jag önska dig lycka till.

 

När du kör ett sånt här upplägg så kan det bli missvisande att väga dig. Du kan vara viktstabil men det sker en omfördelning av muskler och fett. Du kan öka i muskel vikt samtidigt som du minskar i fettvikt. Du kan komplettera genom att försöka mäta din fettfria vikt samt din fettvikt. Det kan du t.ex. göra genom impedansvågar som mäter din fett procent, eller via http://www.bmiraknaren.se/rakna-ut-kroppsfett.aspx . Du får tänka på att båda de sätten inte mäter din faktiska fett vikt, utan gör en uppskattning. Så du får ta hänsyn till att du mäter fel. Men använder du nåt eller båda av verktygen är det större chans att du får med den omfördelning av fett/muskler som kan ske när du styrketränar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har denna vecka gått?


Startvikt: 130kg - Förra veckan: 97,0kg - Idag: 96,8kg (-0,2kg)


Totalt: 192 kolhydrater - Genomsnitt: 27 kolhydrater om dagen - Målet: högst 27g kolhydrater om dagen

Totalt: 972 protein - Genomsnitt: 139 protein om dagen - Målet: högst 112g protein om dagen

Totalt: 1300  fett - Genomsnitt: 186 fett om dagen - Målet: högst 176g fett om dagen

Totalt: 16596 kalorier - Genomsnitt: 2370 kalorier om dagen - Målet: högst 2137 kalorier om dagen


Träning:

Måndag: Knäböj 5x5 47,5kg, Axelpress 5x5 32,5kg, Marklyft 1x5 65kg

Onsdag: Knäböj 5x5 50kg, Bänkpress 5x5 45kg, Stångrodd 5x5 45kg

Fredag: Knäböj 5x5 52,5kg, Axelpress 5x5 35kg, Marklyft 1x5 70kg

 

Kommentar:

Denna vecka kändes otroligt bra. I fredags vägde jag mig för skojs skull, bara för att se om jag gått ner något. För det kändes som jag hade gjort det. Och det stämde! Vägde då 96kg. Brukar annars bara väga mig 1 gång i veckan. Det var dock i helgen som det gick lite sämre. Åt "LCHF-vänlig" Flygande Jakob. Blev ju onödigt mycket jordnötter. Har verkligen svårt att hålla mig ifrån jordnötterna när det väl finns lättåtkomligt. Så det var egentligen ingen bra idé för mig att laga den rätten. När jag vägde mig imorse vägde jag hela 97.3kg. Blev sjukt missnöjd, men när jag vägde mig efter gymmet på eftermiddagen var jag lättare och jag är ju en sådan som väljer att försöka fokusera på det positiva, så jag valde att skriva den nya siffran istället ;)

 

Träningen känns bra. Har dock haft problem med knäna väldigt länge. Kan inte springa mer än 1 minut utan att jag ska få väldigt ont i mina knän. Kan inte stå på knäna utan att få ont och kan inte sitta med benen vikta i olika vinklar för länge. Rakt går bra och 90 grader går bra, men inte dom andra vinklarna. Över ett år har jag haft problem och det har egentligen bara blivit värre och värre. Men nu när jag började med Stronglifts på en väldigt låg vikt och ökat lite i taget har det fungerat lite bättre. Har fått ont ibland under tiden jag gör själva övningarna på gymmet, men det har känts okej efteråt. Gjorde en magnetisk resonanstomografi (magnetröntgen som vissa felaktigt kallar det) i fredags och väntar på svar. Något är ju knasigt, helt klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har denna vecka gått?

 

Startvikt: 130kg - Förra veckan: 97,0kg - Idag: 95,8kg (-1,2kg)

 

Totalt: 174 kolhydrater - Genomsnitt: 25 kolhydrater om dagen - Målet: högst 27g kolhydrater om dagen

Totalt: 930 protein - Genomsnitt: 133 protein om dagen - Målet: högst 112g protein om dagen

Totalt: 1048 fett - Genomsnitt: 150 fett om dagen - Målet: högst 176g fett om dagen

Totalt: 13966 kalorier - Genomsnitt: 1995 kalorier om dagen - Målet: högst 2137 kalorier om dagen

 

Träning:

Måndag: Knäböj 5x5 55kg, Bänkpress 5x5 50kg, Stångrodd 5x5 47,5kg, Dips 3x2

Onsdag: Knäböj 5x5 57,5kg, Axelpress 5/5/5/5/4 37,5kg, Marklyft 1x5 75kg, Pullups 3x4

Fredag: Knäböj 5x5 60kg, Bänkpress 5x5 52,5kg, Stångrodd 5x5 50kg, Dips 3/3/4

 

Kommentar:

Nu börjar det ju faktiskt hända något! :) Denna vecka har gått väldigt bra. Har inte fuskat någonting (inga LCHF-vänliga bakelser eller liknande). Nu har jag ju i alla fall lite bevis på att det inte hjälper att äta mer fett som vissa säger om man har problem med att gå ner i vikt. Träningen börjar kännas fantastiskt bra. Det är så roligt att hela tiden få höja vikten. Man ser verkligen fram emot att få gymma hela tiden. Magnetröntgen som jag gjorde angående mina knän visade normala förhållanden. Men knäna börjar kännas bättre och bättre. Men har fortfarande problem med dom. Om jag inte är försiktig kan jag nog skada mig rejält igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har denna vecka gått?


Startvikt: 130kg - Förra veckan: 95,8kg - Idag: 95,2kg (-0,6kg)


Totalt: 137 kolhydrater - Genomsnitt: 20 kolhydrater om dagen - Målet: högst 27g kolhydrater om dagen

Totalt: 936 protein - Genomsnitt: 134 protein om dagen - Målet: högst 112g protein om dagen

Totalt: 1152 fett - Genomsnitt: 165 fett om dagen - Målet: högst 176g fett om dagen

Totalt: 14786 kalorier - Genomsnitt: 2112 kalorier om dagen - Målet: högst 2137 kalorier om dagen


Träning:

Måndag: Knäböj 5x5 62,5kg, Axelpress 5x5 37,5kg, Marklyft 1x5 80kg, Pullups 5/4/3

Onsdag: Knäböj 5x5 65kg, Bänkpress 5x5 55kg, Stångrodd 5x5 52,5kg, Dips 5/4/4

Fredag: Knäböj 5x5 67,5,5kg, Axelpress 5x6 40kg, Marklyft 1x5 75kg, Pullups 3x4


Kommentar:

Känns lite tråkigt att gå ner så långsamt. Man vill verkligen att allt ska hända nu, nu, nu! Men det gäller ju att påminna sig om att jag gör det här för min hälsas skull. Det är ju inte tänkt att jag ska sluta äta lågkolhydratskost och sluta träna. Och eftersom jag det inte är tänkt att jag ska sluta, så betyder det ju att jag kommer nå mina mål så småningom. Jag måste sluta stressa.

 

För övrigt känns allt jättebra. Jag börjar undra om det var det här mina knän behövde? Att långsamt träna upp sin stabilitet igen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har denna vecka gått?


Startvikt: 130kg - Förra veckan: 95,2kg - Idag: 95,9kg (+0,7kg)


Totalt: 222 kolhydrater - Genomsnitt: 32 kolhydrater om dagen - Målet: högst 27g kolhydrater om dagen

Totalt: 881 protein - Genomsnitt: 126 protein om dagen - Målet: högst 112g protein om dagen

Totalt: 1537 fett - Genomsnitt: 220 fett om dagen - Målet: högst 176g fett om dagen

Totalt: 18347 kalorier - Genomsnitt: 2621 kalorier om dagen - Målet: högst 2137 kalorier om dagen


Träning:

Måndag: Knäböj 5x5 70kg, Bänkpress 5x5 57,5kg, Stångrodd 5x5 55kg, Dips 3x4

Onsdag: Knäböj 5x5 72,5kg, Axelpress 5x5 42,5kg, Marklyft 1x5 90kg, Pullups 4/3/3

Fredag: Knäböj 5x5 75kg, Bänkpress 5x5 60kg, Stångrodd 5x5 57,5kg, Dips 6/4/5


Kommentar:

Denna vecka har varit lite kaos :( Träningen går bra i alla fall, men maten lite mindre bra. Problemet är att jag ätit för mycket och har haft 3 kvällar denna vecka med LCHF-vänliga desserter. Finns inte så mycket att säga egentligen förutom att jag är taggad inför att väga mig nästa gång. För denna vecka ska gå bra har jag bestämt! :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du också kör Stronglifts 5x5! Jag började träna efter den metoden för ca 2 veckor sedan. Hoppas att den ska ge mig lite mer styrka, tränade tidigare med fler repetitioner i varje set men kände inte att det gav något speciellt varken i styrke- eller muskeltillväxt.

 

Kommer att följa tråden med intresse!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul tråd att följa.

Angående knän så kan jag tipsa om att hålla knäna varma. Vet inte vad du har för problem men jag kan få en ilande smärta i knäna vid knäböj, den påverkar inte prestationen men känns ju oroväckande. Men om jag kör med knäskydd (såna där elastiska blå) som håller knäna varma så känner jag inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Teunissen Lynn

Så mycket, varje gång jag subtrahera 5 kg, hoppade tillbaka över två månader, och sedan en lång kilo per år, tragedi. . .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.