lovans95 Posted September 12, 2014 Share Posted September 12, 2014 Hej! Jag är en universitetsstudent som nyss har börjat mitt utbildning. Jag läser på distans men har inneveckor regelbundet och bor alltså borta i en vecka i sträck varje gång. Jag började med LCHF innan skolstarten och det funkade super, men veckan nere på skolan förstörde allting eftersom jah inte hade tillgång till något kylskåp. Hur ska jag kunna äta LCHF när jag är nere på skolan, utan att ruinera mig? Är ju en student med begränsade tillgångar... Tacksam för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted September 12, 2014 Share Posted September 12, 2014 Omelett kan ätas "oavsett temperatur" (kall/varm). Gör olika fyllningar, rulla eller vik ihop. Mitt bästa praktiska tips för "utflykter". Lägg i frysen, inlindad i folie, och låt ligga en timme eller två före du drar hemifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted September 12, 2014 Share Posted September 12, 2014 Har man råd och äta "sockerprodukter", har man också råd att äta LCHF. Dessutom får man pengar över, ty lågkolhdratkost är billigare mat. Det går hur bra som helst att äta kall mat dag in och dag ut. Lika mättande som varm dito dessutom. Jag äter så halva veckorna eftersom jag reser mycket. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted September 12, 2014 Share Posted September 12, 2014 Har du tillgång till spis? Då går det bra att köpa kött och grönsaker och steka, eller göra omelett som nämnts ovan. Har du varken spis eller kylskåp får du äta mycket rå kost. Då kan du koka ägg innan du åker, och äta äggen kalla. Sen kan du göra en sallad, typ som den här: .De flesta grönsaker går att förvara vid rumstemperatur, speciellt om man förvarar de i en försluten plastpåse som man pressat luften ur. Istället för kött kan du antingen ha i nötter, frön eller ägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted September 12, 2014 Share Posted September 12, 2014 Kokosolja kan förvaras i rumstemperatur, förmodligen också smör -- om jag var du skulle jag testa om smör klarar sig i en vecka utan att bli dåligt. Så på fettfronten går det bra utan kylskåp. Grönsaker kan du också ha framme. Proteiner kan du kanske försöka hitta i helkonserv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted September 12, 2014 Share Posted September 12, 2014 Kokosolja kan förvaras i rumstemperatur, förmodligen också smör -- om jag var du skulle jag testa om smör klarar sig i en vecka utan att bli dåligt. Så på fettfronten går det bra utan kylskåp. Grönsaker kan du också ha framme. Proteiner kan du kanske försöka hitta i helkonserv. Jag har alltid smör i en burk på köksbänken, både för smakens och bredbarhetens skull. Till och med denna varma sommar har det klarat sig utmärkt, även om det varit lite väl bredbart många dagar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted September 12, 2014 Share Posted September 12, 2014 Burkar med makrill i tomatsås och BabyBell-ostar brukar vara en räddare i nöden för mig. Vanlig ost funkar antagligen också bra, i tättslutande burk/påse. Minns att mina farföräldrar alltid hade osten i skafferiet . Ibland var den lite hård på ytan, men det var absolut inget fel på den annars. Ägg förvaras i rumstemperatur i många länder, så det borde funka.. Avokado är fett och gott. Jag vet ju inte hur du reser och hur mycket du redan nu har med dig. Men för många år sedan knåpade jag ihop en liten kylväska av frigolit som hålls ihop av kartong. Inuti limmade jag fast plast och så sydde jag en utsida och handtag av en gammal stuvbit. Den är inte vacker, men funktionell. Har haft med den på veckolånga kurser ibland och med hjälp av kylklampar har den klarat grädden i tre till fyra dagar, lite beroende på hur nära utgångsdatum det har varit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts