Jump to content

LCHF och förstoppning

CarinaElisabeth

Recommended Posts

Jag mår otroligt bra av att äta LCHF. Har ätit strikt LCHF i 5 veckor nu och mår toppen, magen är lugn, sover bättre, bättre hy mm.

Jag har dock ett problem som bekymrar mig. Jag är nästan helt förstoppad. :(  Jag förstår inte hur magen kan känna sig bra, samtidigt som det knappt inte kommer något när jag går på toa. Det verkar knappt inte finnas nån tarmrörelse i min mage!!

Jag har varit mer eller mindre förstoppad så länge jag kan minnas. Det kommer lite grann varje dag, men nästan aldrig en" ordentlig tömning". Det jag märker med LCHF är att jag blir nästan ännu mer förstoppad.

Jag har varit hos läkaren ang förstoppningen, men de tar det inte på allvar. Jag fick en kur med nån påse pulver som jag skall lösa upp i vatten och dricka. Funkar inte alls. Och att prata LCHF med en läkare på en vårdcentral, det funkar inte. Inte där jag är listad i alla fall. De är liksom inte där ännu. De kör sina klassiska dietistråd. Det finns nästan ingen information att hitta om detta på nätet heller. Är dessa problem ovanliga? Jag skulle önska att kostdoktorn tog upp mer om detta. Jag vet inte vad jag skall göra för att få igång min mage. Den måste ju rent ut sagt vara fullproppad med skit. Jag är rädd att jag får andra, mer allvariga sjukdomar som följd av långvarig förstoppning. Jag är orolig, men vill inte sluta med LCHF som jag för övrigt mår så otroligt bra av. Jag vet inte vart jag skall vända mig. Tack på förhand och tack för det enorma arbete du och ditt gäng lägger ner.

• Like 2

Jag kan bara tala av egen erfarenhet vad som får fart på min mage - kaffe med kokosolja.
Annat som även kan hjälpa är att använda fiberhusk i matlagningen och äta mer fiberrika grönsaker.

Det finns också en skillnad när man kör strikt, behovet att tömma tarmen kan minska. Det kan ju vara så att du sedan tidigare är van att du måste gå varje dag men eftersom du skriver att magen känns bra kanske det är så att det inte längre behövs.

Jag märker att du har en viss oro eftersom du tidigare har haft detta problem, stress kan också påverka tarmrörelserna.  Har du provat någon gång att gå till en massör? Det finns speciell magmassage som hjälper tarmarna att komma igång igen.

• Like 1

Många får diarre av kokosolja I synnerhet i början efter som det kräver viss tillvänjning. Viktigt också att dricka rejält eftersom det är i tjocktarmen kroppen tar upp vätska och ligger du på underskott blir det hårt.

Sen har man nog generellt mindre skräp som ska ut eftersom detmesta du äter går att smälta numera till skillnad från bröd och pastaätare.

• Like 1

Du känner dig förstoppad, samtidigt som du känner att din mage mår bra. För mig låter det som att du är lite fixerad vid att du ska ha avföring regelbundet och helst varje dag. Jag måste erkänna att jag är tvungen att ta de diskreta signalerna på allvar, om jag inte gör det blir jag förstoppad. Jag äter LCHF sedan 7 år, har avföring ungefär en till 2 gånger i veckan och det fungerar utmärkt.

• Like 3

Jag har samma problem. Har alltid varit hård i magen och med lchf har det inte blivit bättre. Det finns många som klagar på att de blir lösa i magen av vissa magnesium preparat. Så testa det, magnesium kanske du ändå vill ta. Fiberhusk och linfrö (OBS hela) kan hjälpa men hjälper inte mej när jag väl blivit förstoppad. Det gäller att ständigt hålla igång. Just nu äter jag en portion chiagröt dagligen. Tyvärr är jag osäker på hur mycket kolhydrater jag får i mej av det, men magen hålls i någorlunda trim. Dessutom äter jag fröknäcke med smör på och dricker rejält med vatten till. Kaffe konsumerar jag, ibland som fettkaffe med kokosolja. Märker ingen skillnad i magen på det. Motion hjälper inte heller.

Det är absolut så att man inte märker av avföringen på samma sätt som förut, det är ju inte lika mycket skräp som ska ut. Men man känner ju när man blir förstoppad/uppkörd samt när det väl kommer, så förstår man att det där har man haft liggande länge...

Jag är alltså också intresserad i ämnet och vill gärna läsa om du hittar någon bra lösning.

Många upplever förbättrad tarmfunktion med daglig dos av resistens stärkelse (t.ex. i form av ett par matskedar kallt potatismjöl utrört i kallt vatten), se Per Wikholms utmärkta artikelserie: http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10459/Mer-om-resistent-starkelse-for-blodsockerkontroll-viktnedgang-och-tarmhalsa.aspx

• Like 2

Jag tycker att det är hemskt med alla "goda råd" som ni ger här!

Frågeställaren har ju inga problem med mage, mår bra etc. Det är normalt att inte ha så mycket avföring när man äter LCHF.

Det förstår jag inte riktigt. TS skriver "Jag är nästan helt förstoppad. " Problemen har blivit värre med LCHF. Det tycker jag låter som problem?

• Like 1

Jag tycker att det är hemskt med alla "goda råd" som ni ger här!

Frågeställaren har ju inga problem med mage, mår bra etc. Det är normalt att inte ha så mycket avföring när man äter LCHF.

Det handlar inte om att "inte ha så mycket avföring" utan,som frågeställaren skrev i första inlägget "Jag är nästan helt förstoppad", vilket är en jäkla skillnad. När man är förstoppad känner man mycket väl att det finns något där inne som pressar på och vill ut.

För tillfällig lindring funkar katrinplommonpuré för mig (jag skedar i mig en hel burk, finns i hyllan med barnmat). Sedan ska man alltid gå på toa så fort man känner sig skitnödig - ju längre man går och håller sig, ju mer förstoppad bir man.

• Like 1

Jag har också alltid varit hård i magen och gått på toa varann dag ungefär. På lchf blir det kanske var 3:e dag och det är inte hårt, en gång hade jag uppehåll i 10 (!) dagar. Men mådde fint.

Men jag hat inga sprickor eller hemorrojder längre.

Om jag känner att det tränger på, men inte kan gå så tar jag magnesium.

Jag har inte heller så riklig avföring, och det är helt normalt på lchf.

På vilket sätt märker du art du är förstoppad? Att bara tömma sig varannan, var tredje dag (eller mer sällan) är inte förstoppning, såvida man inte har andra problem också...

• Like 1

Min förstoppning har släppt! Fettkaffe med smör och 1 msk kokosolja (hade gått över till mct och tagit mindre mängd) på kvällen någon sorts keto bollar, till frukts fettkaffe med en rejäl msk kokosfett. Middag detsamma. Kvällsmat kött med bea. Kvällsmat yogathe med smör och kokosfett. Magen har blivit helt underbar. Fibrerna gjorde inte mycket nytta för mej.

• Like 5

• 1 year later...

Har samma problem; Började med LCHF för en vecka sedan och äter med väldigt lite kolhydrater, använder kokos fett, äter blomkål osv men är sten hård i magen. Kommer bara jätte lite efter en  lång stund, sedan stopp igen.

Efteråt känns det bra för att ca 30 minuter senare vara nödig igen. Tidigare hade jag en "normal" mage dvs gick på toa varje dag.

:(

• Like 1

Jag mår otroligt bra av att äta LCHF. Har ätit strikt LCHF i 5 veckor nu och mår toppen, magen är lugn, sover bättre, bättre hy mm.

Jag har dock ett problem som bekymrar mig. Jag är nästan helt förstoppad. :(  Jag förstår inte hur magen kan känna sig bra, samtidigt som det knappt inte kommer något när jag går på toa. Det verkar knappt inte finnas nån tarmrörelse i min mage!!

Jag har varit mer eller mindre förstoppad så länge jag kan minnas. Det kommer lite grann varje dag, men nästan aldrig en" ordentlig tömning". Det jag märker med LCHF är att jag blir nästan ännu mer förstoppad.

Jag har varit hos läkaren ang förstoppningen, men de tar det inte på allvar. Jag fick en kur med nån påse pulver som jag skall lösa upp i vatten och dricka. Funkar inte alls. Och att prata LCHF med en läkare på en vårdcentral, det funkar inte. Inte där jag är listad i alla fall. De är liksom inte där ännu. De kör sina klassiska dietistråd. Det finns nästan ingen information att hitta om detta på nätet heller. Är dessa problem ovanliga? Jag skulle önska att kostdoktorn tog upp mer om detta. Jag vet inte vad jag skall göra för att få igång min mage. Den måste ju rent ut sagt vara fullproppad med skit. Jag är rädd att jag får andra, mer allvariga sjukdomar som följd av långvarig förstoppning. Jag är orolig, men vill inte sluta med LCHF som jag för övrigt mår så otroligt bra av. Jag vet inte vart jag skall vända mig. Tack på förhand och tack för det enorma arbete du och ditt gäng lägger ner.

Okej.. dags igen.. förstoppning/hård mage/kulor är ett vanligt omställningsproblem!

För det första.. i början är vi rätt restriktiva.. det blir rätt lite som passerar rakt igenom, det mesta tas upp i kroppen av tarmen!

För det andra.. vi är vana vid tarmtömningsreflexer från föregående matregim/tarmen är oxå van vid detta, dvs att vi äter skräp som går rätt igenom!

Tömningsreflexen triggas främst utav att volymen på innehållet i tjocktarmen.. den blir hur som helst mindre.. därmed blir oxå signalerna mindre om att nu är det dags!

Det motsvaras i ungefär samma period av att hungersignalerna heller inte är lika starka.. man kan glömma att äta på grund av att man aldrig blir vrålhungrig längre!

Hur som helst.. om din vana var att gå varje dag, så räkna då att det är mer normalt med varannan/var tredje dag!

Ju längre du går ju hårdare kulor blir det!

Summa summarum;

1 Hård mage och dåliga tömningsreflexer är omställningsproblem!

2 De går att motverka, loppfrön, magnesium, kokosfett, andra fröer/nötter är huskurer som funkar.. främst i början!

3 Dra inte ner på råa grönsaker/en del lågkoliga rötter/kål/lök.. de är din bulkföda i framtiden på LCHF!

4 Signalerna att gå på toa är mindre, lär dig att lyssna på de nya signalerna.

5 Ny föda, nya matrutiner, nya toarutiner!

• Like 2