Ewalena Altenfors Posted September 13, 2014 Share Posted September 13, 2014 Hej alla glada LCHF:are. Anledningen till att jag är här är att jag ska resa utomlands om en vecka. Resan är all included och jag ser för min inre sy bord efter bord med godsaker, glass, kaffebröd och olika drycker som är jättesvårt att motstå. Så för fjorton dagar sedan snubblade jag över LCHF och började läsa inlägg och se på videor. Och hevreka. Det här måste vara svaret. Så i första hand så ska jag genomföra resan och försöka att med hjälp av LCHF inte gå upp så mycket. Idag tittade jag för första gången på kostbevakningen och hjälp. Jag trodde att jag håller mig till omkring 20-30 gram kolhydrater per dag och i själva verket äter jag omkring 50-60. När jag räknade ihop kalorierna så ligger de omkring 2000. Och jag som har tyckt att jag varit så duktig. Så undrar jag hur vinet påverkar alltihop. Jag kommer att dricka vin och sprit (i måttliga mängder) varje dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted September 13, 2014 Share Posted September 13, 2014 Var för äter du LCHF. Om du tänker hålla dig till lchf på semestern så akta dig för vin och sprit man tål mycket mindre än innan. Torrt vitt vin eller rött är helt okey. Ren sprit går bra om den är osötad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted September 13, 2014 Share Posted September 13, 2014 Generellt sett är rött vin bättre än vitt vin, även om jag förstått att kolhydrathalten i vitt vin varierar från ok till jättemycket socker. Sprit innehåller i sig inte mycket kolhydrater, men många drinkar innehåller ju desto mer. Om jag förstått det rätt, så förbränner kroppen alltid alkohol i första hand, så länge det finns i kroppen. Så dagliga doser alkohol är ingen bra idé för den som vill gå ner i vikt, eftersom det då hindrar kroppen från att bränna fett. . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted September 13, 2014 Share Posted September 13, 2014 All included innebär att det mesta finns att välja på, då äter man sig mätt på riktig mat och klarar att avstå från godsakerna. Ren sprit innehåller inga kolhydrater men är ju energirikt. Torrt vin innehåller mindre socker än andra viner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted September 13, 2014 Share Posted September 13, 2014 Kaloriräkning kan man lugnt strunta i när man går på LCHF. Ät dig mätt och se till att det som ligger på tallriken har hög andel fett och låg andel kolhydrater (och normal andel proteiner) så klarar du dig bra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted September 13, 2014 Share Posted September 13, 2014 När jag lever i gratisbuffélandet brukar jag ta omelett, grönsaker och caffe latte till frukost, och grönsaker, ost och kött/fisk till lunch/middag. Om frukten är bra brukar jag ta av den som efterrätt. Det brukar inte vara svårt att hoppa över croissanter, marmelad, sötad yoghurt, chokladfontäner, godis, pommes frites osv. Om sug infinner sig, tar jag en bit ost istället. Av detta har jag aldrig lagt på mig några semesterkilon (eller konferenskilon i förekommande fall). Om jag däremot börjar äta glass, chokladmousse, unnar mig croissanter och smörgåsar, då packas kilona på med en skrämmande hastighet. Jag går inte upp av ett par glas torrt vin (vitt eller rött spelar ingen roll) men det är väl kanske olika hur det är med den saken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted September 13, 2014 Share Posted September 13, 2014 Jag ska också på en längre resa med all inclusive. Det kommer finnas gott om mat, vitt bröd, efterrätter, läsk och glass. Som tur är har jag jobbat bort allt sötsug Det tog några år med strikt kost men nu är jag där. Tänker inte släppa till alls Gott om träningsmöjligheter finns också som tur är. Lycka till på din resa! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted September 13, 2014 Share Posted September 13, 2014 Idag tittade jag för första gången på kostbevakningen och hjälp. Jag trodde att jag håller mig till omkring 20-30 gram kolhydrater per dag och i själva verket äter jag omkring 50-60. När jag räknade ihop kalorierna så ligger de omkring 2000. Och jag som har tyckt att jag varit så duktig. De nivåerna är i och för sig helt ok skulle jag vilja påstå. 50-60 gram kolhydrater per dag är helt klart en bra lågkolhydratkost. Det är dessutom svårt att gå mycket lägre än så om man vill äta vanliga mjölkprodukter för kalciumets skull (t ex filmjölk). Särskilt viktigt för oss kvinnor! Du är duktig! Jag går dessutom ner i vikt på den nivån (kör dock 1500-1700 kcal per dag). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted September 13, 2014 Share Posted September 13, 2014 Kaloriräkning kan man lugnt strunta i när man går på LCHF. Ät dig mätt och se till att det som ligger på tallriken har hög andel fett och låg andel kolhydrater (och normal andel proteiner) så klarar du dig bra. Det är en myt att man kan strunta i antalet kalorier, vissa går ner men de flesta av oss måste vara restriktiva med intaget. Det är ju därför 16/8, 5/2 etc är populärt även hos lågkolhydratare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted September 13, 2014 Share Posted September 13, 2014 Men efter mindre än en månad på LCHF-kost, tycker även jag att kaloriräkning är överkurs. Jag ser det som något att testa om det inte räcker till att bara äta sig mätt, men inget måste till att börja med! Jag förstår absolut att det ofta kan vara nödvändigt, naturligtvis beroende på vilka mål man har, men i början måste det vara viktigare att komma in i tänket och görandet kring VAD en ska äta. Att snåla med kalorierna samtidigt som kroppen ska försöka vänja sig med att gå på fettdrift måste ju rimligen leda till hunger, något jag tycker åtminstone kan vänta tills kroppen accepterat att "bristen" på kolhydrater verkar vara där för att stanna och lärt sig att använda fett som energikälla. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted September 13, 2014 Share Posted September 13, 2014 Det är en myt att man kan strunta i antalet kalorier, vissa går ner men de flesta av oss måste vara restriktiva med intaget. Det är ju därför 16/8, 5/2 etc är populärt även hos lågkolhydratare. Va? Nä? Jag får jobba mig upp i kaloriintag med LCHF på helgerna, med nötsmör, när jag bara äter två mål om dagen så det är helt fel. På vardagarna är det enklare, då ett äter jag oftast en lätt sallad på kvällen. Fettfastar på vardagsmorgnarna, fettkaffe. Edit - jag lider inte. Jag mår bra, verkligen bra. Lite svårt att förklara men jag tror andra LCHF-are förstår så lämnar det åt det- 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ewalena Altenfors Posted September 14, 2014 Author Share Posted September 14, 2014 Tack för ert engagemang. För att vara ärlig så är resan jag ska göra för att fira min 70 årsdag. Det ska bli jättekul och med mina nya verktyg så hoppas jag att vikten ska hållas nere utan att jag får tumma på upplevelserna. En annan sak som jag undrat över och som jag inte kan hitta någonstans är om LCHF kosten kan ha någon påverkan på artros. Mina höfter har blivit ondare och ondare under det senaste året och trots daglig motion och veckliga besök hos sjukgymnast så verkar det bara bli värre. Är det någon som vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Jag har artros i händerna är nästan symtomfri när jag äter LCHF. Kokosfett 1 msk per dag är också bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Men, på semestern kan man unna sig lite fusk om det blir för besvärligt! Det finns 51 andra veckor att gnugga på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Ibland kan det ju vara fusket som gör att det blir besvärligt... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Tack för ert engagemang. För att vara ärlig så är resan jag ska göra för att fira min 70 årsdag. Det ska bli jättekul och med mina nya verktyg så hoppas jag att vikten ska hållas nere utan att jag får tumma på upplevelserna. En annan sak som jag undrat över och som jag inte kan hitta någonstans är om LCHF kosten kan ha någon påverkan på artros. Mina höfter har blivit ondare och ondare under det senaste året och trots daglig motion och veckliga besök hos sjukgymnast så verkar det bara bli värre. Är det någon som vet. Ja många med ledproblem, som t ex artros, äter LCHF och blir bättre eller helt friska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Men, på semestern kan man unna sig lite fusk om det blir för besvärligt! Det finns 51 andra veckor att gnugga på! Det är av fusk jag får ont då blir ju semestern förstörd 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Det är av fusk jag får ont då blir ju semestern förstörd Ju striktare du är ju mer släpper sötsuget. Låter tråkigt men är det inte. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts