Ostgoten Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Raderat 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted January 14, 2013 Author Share Posted January 14, 2013 raderat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted January 17, 2013 Author Share Posted January 17, 2013 raderat 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted February 3, 2013 Author Share Posted February 3, 2013 raderat 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrKarisma Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Det låter underbart! Jag blir så glad för din skull! Nu vet jag inte riktigt vad de där bokstavskombinationerna du skrivit betyder, men en vän till mig har (hade ) kraftig IBS, och började med LCHF, hon blev helt symptomfri på några dagar. Hon trodde inte det var sant, från att ha haft ont i magen konstant hela livet så var det bara borta, ja sålänge som hon smorde sina tarmar med smör o kokos-fett istället för att riva sönder dem med fibrer dvs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 IBS står för irritable bowl syndrom medan IBD står för inflammatory bowl disease, båda två är väl tämligen vida begrepp men IBS kan man säga är mer en samling symtom på magproblem (smärta, knip, diarré, förstoppning, gaser) medan IBD handlar om att delar av eller hela tarmsystemet blir inflammerat. Symtomen liknar varann men IBD kan ge en allvarligare sjukdomsbild (var jmentalitet iaf, men helt klart är IBS jobbigt nog). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Jag hoppas du forsätter att skriva. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rörmokare Jonsson Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Du fixar att äta fett alltså, min hustru har ju då crohns och dessvärre i ungdomen tvingats operera bort större delen av sin tarm och nu så tål hon tyvärr inte fett, har du nått förslag på va hon skulle kunna äta fär att äta lite mer lchf? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted February 21, 2013 Author Share Posted February 21, 2013 Ja, fett går väldigt bra för mig. Jag har inte opererat bort någon del av tarmen och det spelar nog in. Jag gick från fettsnålt till fettrikt över ganska lång tid, drastiska kostomläggningar brukar inte funka så bra för det verkar chocka magtarmsystemet. Fixar hon inte fett så kanske det ändå är ide att ha lågt kolhydratintag? Jag upplever att fett smörjer tarmarna men att de flesta typer av kolhydrater, särskilt säd och ris, "river" i tarmarna och att bara minska kolhydratintaget tror jag är en bättring. Fast det gäller förstås att lyckas få i sig tillräckligt med näring, inte bara utesluta utan att öka något annat. Är alla typer av fett alla tider på dygnet lika svåra? Jag äter förresten rätt ensidigt men periodiskt, äter gärna samma lunch och samma frukost i några veckor innan jag byter till en annan rätt och dels funkar det bra i min vardag och för min person, men större delen av anledningen är att min mage verkar gilla förutsägbarheten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Jag har också chrons, Har dock aldrig blivit rekommenderad att äta fullkorn, snarare tvärt om. Så fritt från fibrer som möjligt av alla mina läkare. För mig har "low-Carb" hjälpt betydligt och Jag hoppas du får samma hälsofördelar som Jag har fått! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofie_H Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Min man har haft Crohns sedan 2001 då han fick operera bort tjocktarmen. Han blev rekommenderad lågfettskost med fibrer och kolhydrater. Han hade problem med leder, värk, undernärd, trött, torr hy, var tvungen att äta rätt ofta tog flera mediciner mm. 2011 bytte han till lchf (strikt). Han har aldrig mått bättre! Gick genast upp några kilon och allt blev bättre. Sedan förra hösten går han inte på några mediciner! Skönt och slippa de biverkningarna! Lchf och Chrons fungerar mer än utmärkt för honom! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tesslan Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Hej! Jag fick konstaterat IBD för ett par månader sedan, ska nu på mitt första besök till läkare på gastromottagningen om ett par veckor. Jag testade LCHF för ungefär ett år sedan och höll det bra i några månader, sedan råkade jag unna mig lite väl mycket och fastnade i sockerfällan på nytt. Har sedan dess haft svårt att hitta tillbaka. Nu har jag dock bestämt mig för att göra allt vad jag kan för att slippa mediciner och behandla mina stackars tarmar väl. Är nu några dagar in på LCHF-kosten så får vi se om det kan göra någon skillnad. Någon annan som har erfarenhet av ulcerös kolit/proktit och LCHF? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Hej! Jag fick konstaterat IBD för ett par månader sedan, ska nu på mitt första besök till läkare på gastromottagningen om ett par veckor. Jag testade LCHF för ungefär ett år sedan och höll det bra i några månader, sedan råkade jag unna mig lite väl mycket och fastnade i sockerfällan på nytt. Har sedan dess haft svårt att hitta tillbaka. Nu har jag dock bestämt mig för att göra allt vad jag kan för att slippa mediciner och behandla mina stackars tarmar väl. Är nu några dagar in på LCHF-kosten så får vi se om det kan göra någon skillnad. Någon annan som har erfarenhet av ulcerös kolit/proktit och LCHF? Jag har ingen personlig erfarenhet av IBD, Tack och lov. men många med den här typen av sjukdomar vittnar om klara förbättringar i sina symtom med LCHF-kost. "Undret" sker när du plockar bort spannmål, stärkelse, socker och processade fetter ur kosten som är väldigt inflammationsframkallande. Du, som har den här sjukdomen bör också överväga om du ska äta mejeriprodukter, då mjölkproteinet (Kasein och Vassle) i vissa fall kan underhålla inflammation i tarmen. 3-4 gram Omega 3-tillskott per dag och D-vitamin-tillskott är också något du bör ta. Sedan så har vi med inflammatoriska och autoimmuna sjukdomar här på forumet en förkärlek till att rekommendera buljong kokt på märgben, då den har egenskaper att "läka" tarm, och innehåller en massa nyttiga mineraler och naturligt smörjmedel för kroppen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Långt bra inlägg på Mark's Daily Apple, från en person som blivit kurerad från sin UC med hjälp av paleokost: http://www.marksdailyapple.com/it-is-possible-to-take-control-of-your-health-and-your-life/#axzz2oiUfzSa6 Det gör ont i magen bara av att läsa inlägget. Jag varnar för en hel del blod och andra explicita beskrivningar. I alla fall, han slapp till slut operera bort tarmen. Han står fortfarande på Remicade, men kan sakta men säkert fasa ut det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tesslan Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Tack för snabba och bra svar! Om jag ska utesluta mejeriprodukter också, kan jag då använda laktosfria produkter om jag skulle vilja ha det någon gång ibland, eller det funkar inte med lchf? Omega 3 och D-vitamin-tillskott har jag ätit sedan jag fick mina besvär för några månader sedan. Åt d-vitamin redan förra vintern och märkte stor skillnad på mitt humör! Läste nyss artikeln, vilken historia! Ska bli intressant att höra av läkaren på gastromottagningen vad de rekommenderar mig att göra. Den läkare som utförde min sigmoideoskopi sa att "du kan inte göra någonting själv för att påverka din tarminflammation, förutom att behandla med medicinerna". Jag tror att jag ignorerar hans fina råd... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Tack för snabba och bra svar! Om jag ska utesluta mejeriprodukter också, kan jag då använda laktosfria produkter om jag skulle vilja ha det någon gång ibland, eller det funkar inte med lchf? Omega 3 och D-vitamin-tillskott har jag ätit sedan jag fick mina besvär för några månader sedan. Åt d-vitamin redan förra vintern och märkte stor skillnad på mitt humör! Läste nyss artikeln, vilken historia! Ska bli intressant att höra av läkaren på gastromottagningen vad de rekommenderar mig att göra. Den läkare som utförde min sigmoideoskopi sa att "du kan inte göra någonting själv för att påverka din tarminflammation, förutom att behandla med medicinerna". Jag tror att jag ignorerar hans fina råd... Jag skulle antingen utesluta mejeriprodukter eller äta egenfermenterade. Fermentering ska tydligen göra att det blir lättare för kroppen att smälta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Intressant berättelse från en kvinna med Ulcerös Kolit som började med paleokost + bilder av koloskopi före och efter http://scdlifestyle.com/2013/11/remmission-ulcerative-colitis-paleo-diet/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fridaslchf Posted January 5, 2014 Share Posted January 5, 2014 Jag har haft ulcerös kolit i halva mitt liv (alltså i ungefär 12 år) och har ätit LCHF i 2½ år. Magen är mycket mer harmonisk och när jag väl har skov (brukar snitta ett per år) så är de mycket lugnare än när jag åt kolhydrater. Är sockerberoende också så LCHF är det enda alternativet jag har, skönt att det då funkar med sjukdomen också 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Jag tycker det är intressant att så många med IBD blir rekommenderade lågfett/fullkorn/högfiber-kost. Lågfetts kost har jag blivit rekommenderad, men fiberfattig - så nära fiberfri som möjlig. Någon som vet om det finns några nationella riktlinjer när det kommer till detta, hur IBD ska behandlas? Jag har själv blivit hjälpt av LCHF (tror jag), men skov får jag fortfarande då och då med varierande allvarlighetsgrad. Jag undrar om det gå att påverka på något annat sätt än med kosten. Själv måste jag fortfarande ta steroider och anti-inflammatoriska under skov och det vore ju trevligt att kunna hitta någon annan behandling som inte sliter så mycket på kroppen - eller helt enkelt hitta vad det är som gör att inflammationerna uppstår. Men man kanske inte kan hoppas på för mycket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fridaslchf Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Jag vet inte om jag har någonting jag kan rekommendera sådär, men jag äter omega-3, vitamin d3 och l-glutamin. L-glutamin kan hjälpa till att läka tarmslemhinnorna så jag tänkte att jag skulle ge det en chans. Jag har ju dock skov en gång per år i snitt, och har inte haft på lite mer än ett år nu (ätit l-glutamin i cirka åtta månader nu) så jag vet inte om det har haft någon inverkan. Funderar på att sluta med det nu när min burk snart tar slut och se om någonting händer. Annars har jag läst en del om kolloidalt silver och att det ska vara bra hjälp mot crohns och ulcerös kolit. Kolla upp det, ett tips 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Glutamin finns även i benbuljong. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 En annan bra blogpost/berättelse från en kvinna med crohns. Hon har ätit paleo (AIP/SCD) i ett år nu och detta är hennes sammanfattande jubileumsblog. Litet utdrag om hur hon äter idag: How I eat today I am strictly gluten free. Ever since I first heard Alessio Fasano speak about the research he and his team did that found increased amounts of zonulin (the protein that triggers intestinal permeability) are produced in the guts of people with Crohn’s disease but decrease when gluten is removed from the diet, I knew I would never return to eating gluten even though I have had negative tests for celiac disease. This is the element of my dietary change that has the most science behind it, so it is my one absolutely non-negotiable. I do not eat legumes, including peanuts and soy. In my pre-paleo days I always thought I should eat beans because they are “healthy” but I never liked them and they often made me feel rotten. On the other hand, I was a peanut butter fiend. I could eat it straight out of the jar and it was the hardest thing for me to give up when I transitioned from SCD to AIP. I’m afraid to experiment with it again because I don’t really want that craving to come back, so for now I leave all legumes out of my diet. I am mostly grain free. I have experimented with small amounts of white rice when I was traveling recently and did not note any problem with them. I have also had gluten free bread a few times, but I don’t want it becoming a big part of my diet and supplanting the other more nutrient dense foods I would eat in its place so I never buy it and rarely make it. I stay away from nuts. A couple here and there seem OK, but my body doesn’t do well with almond flour treats or eating almond butter out of the jar like I once did with peanut butter, so I mostly avoid them. When I do make treats, I use other gluten-free flours like coconut and tapioca flour. I am mostly dairy free. I eat grass fed ghee at home regularly and have done limited experiments with butter and cream with mixed results. I prioritize nutrient dense foods. This means bone broth, organ meats, pastured eggs, grass fed beef, pasture raised pork and poultry, organic vegetables and fruit, fermented foods, fish and seafood. http://gutsybynature.com/2014/01/22/1-year-ago-today-journey-healing-crohns-disease-food/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts