Tåli Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Man säger att man blir piggare av att äta LCHF och det blev jag i början men nu känner jag mig nästan lika trött som innan. Har gått ner från 103 till 73 och är överlycklig men har ca 15 kg kvar som ska bort. Finns ingen ork att motionera eller röra på mig. Har inte motionera många minuter på dom kg jag gått ner. Men känner att jag vill börja men inte lätt att göra det när man känner sig trött. Dom säger att man blir piggare av att röra på sig men jag känner mig bara tröttare. Finns det några tips hur man blir piggare ev något man kan äta eller dricka?? //Anna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rin Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Har du provat tillskott av D-vitamin? De allra flesta i Sverige har brist på D-vitamin, vi har helt enkelt inte tillräckligt mycket soldagar. Jag märker själv direkt att jag blir piggare när jag tar tillskott, speciellt under vinterhalvåret. Man kan ju också försöka öka sitt D-vitamin genom att vara ute mer, även om det är mulet så gör det stor skillnad. Frisk luft och ökat syreintyg brukar göra det flesta piggare. Sen är det viktigt att inte ta i för mycket när det gäller att komma igång med att motionera. Om du inte orkar promenera en halvtimme, prova en kvart, om inte det går, ta ett varv runt huset. Ta det lite i taget. Prova någon lugn träningsform, t.ex. yoga eller thai chi. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Har du mycket stress i vardagen? I så fall kan det ge dålig sömn, som ju gör att man blir trött. Stress kan också inverka negativt på sköldkörtelhormonets funktion, som också kan skapa en konstant, märklig trötthet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tåli Posted September 14, 2014 Author Share Posted September 14, 2014 Äter inga tabletter så tycker det är svårt med vitaminer men ska kolla vad jag hittar. Nej ingen stressad vardag går hemma på dagarna och är arbetslös. Kanske lite stressad att man inte hittar något jobb. Sover mycket bättre när jag äter LCHF men ändå finns ingen ork eller lust att motionera. Ska kolla vitaminer och ändra lite i maten och se om jag får tillbaka orken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Jo, det är viktigt att få i sig alla näringsämnen, vilket är ett ständigt återkommande ämne här på forumet. Rikligt med grönsaker t.ex. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Dom säger att man blir piggare av att röra på sig men jag känner mig bara tröttare. När man inte är van att träna, så blir man tröttare av och träna. När man har tränat under en längre period, det är då man börjar bli piggare. Så är det för mig. Ett tips om du ska börja träna, ta det lugnt. Du kanske ska börja med små korta promenader. Kanske göra ett par benböj med kroppsvikt, men inte så många. När de sakerna känns lätt, då kan du öka träningsmängden sakta men säkert. Nej ingen stressad vardag går hemma. Kan tröttheten bero på saknad av struktur och att du egentligen inte gör så mycket. Om du mest är hemma och sitter kan jag förstå att du är trött. Tror att det är bra att få till ett schema, som om du hade haft ett jobb. Att du har fasta tidpunkter där du ser till att du gör något. T.ex. på ett schema, kl 9 städa ett rum, kl 10 gå och handla mat, även om det bara är en vara som behövs handla, kl 11 laga mat, 11:30 äta mat osv. Vad äter du? Om du skriver vad du äter, är det lättare och se om det är något som kan förbättras där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Man säger att man blir piggare av att äta LCHF och det blev jag i början men nu känner jag mig nästan lika trött som innan. Har gått ner från 103 till 73 och är överlycklig men har ca 15 kg kvar som ska bort. Finns ingen ork att motionera eller röra på mig. Har inte motionera många minuter på dom kg jag gått ner. Men känner att jag vill börja men inte lätt att göra det när man känner sig trött. Dom säger att man blir piggare av att röra på sig men jag känner mig bara tröttare. Finns det några tips hur man blir piggare ev något man kan äta eller dricka?? //Anna Förutom råden här ovan så skulle jag rekommendera då man upplever en stor trötthet att få vissa prover tagna. Ett läkarbesök med kanske ämnesomsättning, järnstatus, blodstatus och B-12 kan vara en en början, och ser allt bra ut, se över näringsintaget. Man kan bli sjuk och drabbas av ohälsa eller brister trots LCHF 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Förut slocknade solen för mej 1/9 och hela livet var bara en gråsvart transportsträcka till mars. Numera börjar jag med rejäla doser d-vitamin redan i augusti och har ett liv året runt. Jag tycker det låter som du har en lätt depression. Inte omöjligt pga din situation. Det finns forskning på att grönska kan hjälpa upp. Boosta d-vitamin (som också är depressionshämmande) och ta dagliga promenader i park eller skog. I början kanske inte långt och länge men att du får det gjort ändå. Vad gör du på dagarna? Jag blir extra trött om jag bara gör ingenting nån dag och tror att jag ska vila up9 mej. Det får motsatt veekan och jag blir bara segare 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Förutom råden här ovan så skulle jag rekommendera då man upplever en stor trötthet att få vissa prover tagna. Ett läkarbesök med kanske ämnesomsättning, järnstatus, blodstatus och B-12 kan vara en en början, och ser allt bra ut, se över näringsintaget. Man kan bli sjuk och drabbas av ohälsa eller brister trots LCHF Eller köp bara en test på nätet och se om du har några resultat som avviker... och ta det därifrån. http://www.werlabs.se/product.html/checkup-kvinna-large?category_id=5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Eller köp bara en test på nätet och se om du har några resultat som avviker... och ta det därifrån. http://www.werlabs.se/product.html/checkup-kvinna-large?category_id=5 Jag tycker att det är jättebra att den möjligheten finns...men upplever man något symtom, i trådskaparens fall trötthet, så kan det vara enklare och smidigare och billigare att få proverna tagna via sin hälsocentral. Då har man så att säga "redan foten inne" om det skulle vara något 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts