Popular Post Annika Rane Posted September 14, 2014 Popular Post Share Posted September 14, 2014 Här kommer en lång rapport från en rejält uttråkad sjukhusbesökare.Jag är en tämligen oerfaren vårdtagare som inte satt min fot på sjukhus många gånger tidigare i livet. Den här gången blir det ändå akut färd till sjukhuset. Kommer in på torsdagkvällen, blir inlagd och får besked om att jag ska opereras tidigt nästa dag.DAG 1 (fredag) Fastar fram till 13.30, då jag får veta att det inte blir någon operation denna dag. Andra, mer akuta, ärenden kommer före. Att fasta är verkligen inget problem för mig, det enda jag saknar är kaffet som inte får drickas. Får dropp "Ringer Acetat" under hela dagen fram till fastebrytet.Mat serveras dygnet runt på det här sjukhuset, inga bestämda tider alltså. Måltiderna väljs från en meny med ett femtontal microvågsrätter. Vid första måltiden väljer jag lax med hollandaisesås och grönsaker. Potatismoset (stor mängd i förhållande till övrigt på tallriken) petas bort och ersätts med ett par småpaket ekologiskt bregott. Jag är glatt förvånad över kvaliteten på matfettet.En måltid till hinns med denna dag och även det blir fisk. Vit fisk med en klen broccolikvist och en liten klick choronsås. De fem (!) potatisarna lämnas kvar på tallriken och ersätts återigen energimässigt med bregott.I dagrummet på den här avdelningen står det en mängd fikabröd framme precis hela dygnet. Vetebröd, småkakor och annat skräp samt flera sorters söta drycker. Fri tillgång så klart!Detta var en riktigt tråkig dag. Förgylls en smula av många sms och glada tillrop från olika håll och av en välkommen besökare på eftermiddagen.DAG 2 (lördag) Nästa morgon är det återigen fasta i väntan på operation. Duschar och förbereder mig för operationen, men får vänta och fasta även hela den här dagen. Inne på min andra 24-timmarsfasta på lika många dygn blir jag övertalad (överkörd) av en sjuksköterska och får glukosdropp med 50 g glukos per liter. Ber efter en stunds googlande och extern rådgivning om att få droppet utbytt mot Ringer Acetat, vilket sker, men inte utan föregående diskussion. Till slut, på kvällen, blir det operation. Har dropp (Ringer Acetat) och får vatten samt några ostskivor när jag vaknar upp efter narkosen någon gång på natten. Allt har gått bra.En inte på något vis angenäm dag. Ingen mat, ingen dryck, inget kaffe, bara vänta; liggandes, sittandes, lunkandes fjättrad vid ett droppstativ. Ytterligare en välkommen besökare förgyller eftermiddagen en aning.DAG 3 (söndag) Vaknar tidigt och känner mig oväntat pigg, trots knappt med sömn. Får äntligen äta frukost. En liten tallrik med ost, skinka, ägg och flera småpaket ekologiskt bregott samt svart kaffe och vatten. En helt OK frukost för mig. Dessutom känns det fint med en måltid efter 36 timmar med bara tre ostskivor och några ml glukosdropp. Även lunch hinns med innan läkaren dyker upp. Den här gången blir det kyckling i currysås med (eller snarare utan) ris. Extra bregott. Kanske något sämre än tidigare måltider, ännu mindre riktig mat.Summan av kardemumman är att på just det här sjukhuset, i Stockholm, går det någorlunda lätt att hålla fast vid LCHF. Men det kräver att du själv är lite (eller mycket...) på hugget och gör aktiva val. Portionerna är märkligt snålt tilltagna, även för en ganska liten kvinna som undertecknad. Pyttesmå bitar protein, ynkligt med grönsaker och inte mycket fett alls att tala om i "originalutförande". En större människa hade behövt flera portioner, garanterat. Jag går från måltiderna ohungrig, men absolut inte mätt. Antar att det hela bygger på att du ska komplettera med knäckebröd och efter ett par timmar fylla på med bulle och söt dryck.Det krävs alltså aktiva val, kunskap och lite skinn på näsan för att få tallrikens sammansättning att bli mer OK. Det är positivt att ingen i personalen höjer på ögonbrynen när jag framför mina önskemål. Det känns som om de varit med förr. Mitt sätt att tänka kring kost blir allt vanligare, men är fortfarande så väldigt långt ifrån normen. Inte vid någon av måltiderna ser jag en enda annan patient som ber om något annat än den serverade sockerkosten. Framförallt frukosten är en rysare när det gäller sockerintag hos övriga.Reflektion i övrigt: usch och fy för att ligga på sjukhus! Är man inte redan sjuk så blir man det, garanterat. Vid sidan om den halvtaskiga maten får man nämligen inte sova på nätterna. Medpatienter ska tittas till natten igenom och när man äntligen lyckas nicka till blir man väckt 5.30 för att få två alvedon som man inte ens vill ha. Det resulterar i att man är ett vrak hela dagarna. Jag småslumrar och känner mig som en patient, fast det i mitt fall egentligen handlar mer om sömnbrist och tristess än ren ohälsa. Och lite tunga smärtstillande kanske... Nu har jag fått ytterligare en morot till att ta hand om mig själv på bästa sätt, vill inte någonsin tillbaka till liknande inrättning.Att sjukhusmat, liksom skolmat, är undermålig är liksom inte någon större överraskning. Jag skulle kunna skriva spaltmeter om de stackare som fullt ut är hänvisade till denna kost. Alla de människor som inte har den kunskap, vilja eller energi som krävs. Men det får bli ett annat inlägg...Färdigopererad, påklädd och utskriven. Nu ska jag packa blomsterkvasten och åka hem! 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bim Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Kan meddela att det ser exakt likadant ut på den endokrina avdelningen där jag som typ1-diabetiker hamnar. Har som tur är fått mat levererad av familj för att kunna bli mätt. Mer av det ena eller andra på tallriken går inte att få, endast mer bröd. När jag mått riktigt kasst så har jag dock fått någon typ av proteindryck för diabetiker med få kolhydrater. Blev glatt överaskad. Vill man ha ett eget rum så är det bara att säga att man har kräkts. Hoppas du mår fint nu i alla fall! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Bra rapport Lilla Anna . Hoppas du snabbt blir frisk nu. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Stället heter ju sjukhus, så vad förväntade du dig Krya på dig... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted September 17, 2014 Author Share Posted September 17, 2014 Stället heter ju sjukhus, så vad förväntade du dig Krya på dig... Såklart, Limp! Såklart man blir sjuk på sjukhus... Tänk hur annorlunda allt skulle se ut om det hette "friskhus". Man kan ju bara fantisera och drömma om hur attityden till hälsa och läkande skulle vara om fokus var på det friska För övrigt mår jag fint, tackar! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts