Jump to content

Y62

Recommended Posts

Jag kan mycket väl tänka mig att det är skillnad på graden av förfettning men fettet kommer fortfarande från kolhydraterna i muffins. Det vore mer intressant om det fanns en tredje grupp som åt mättat fett och lågkolhydratkost.

Det hela visar ju hur vansinnig forskningen av idag är

Bara man förutsätter att det är det mättade fettet som är bov får man genast en stor påse forskningspengar

Att det är enorma mängder mjöl och socker man skickar i diabetiker vid testet höjer ingen ens på ögonbrynen åt..

Hur kan vi nånsin komma framåt med den här typen av systemfel inom forskarvärlden?

• Like 7

Alltså, jag får inte ihop det!

Hypotesen är enligt inslaget att fleromättade fettsyror ska kunna förebygga diabetes genom att detta fett inte lagras i levern? Diabetes får man väl inte p g a fettlever eller har jag missat något? Tänker de som så att det är fetman i sig och framför allt den viscerala fetman som ligger bakom diabetes?

Här trodde jag i min enfald att det är hög insulinutsöndring orsakad av ett osunt intag av kolhydrater under längre tid som tröttar ut de stackars insulinreceptorerna till att bli resistenta till slut. Och att man då drabbats av diabetes typ 2.

Snälla upplys en okunnig människa hur detta hänger ihop, och hur forskning om diabetesförebyggande har kommit att handla om fördelar med fleromättade fettsyror?

• Like 2

Alltså, jag får inte ihop det!

Hypotesen är enligt inslaget att fleromättade fettsyror ska kunna förebygga diabetes genom att detta fett inte lagras i levern? Diabetes får man väl inte p g a fettlever eller har jag missat något? Tänker de som så att det är fetman i sig och framför allt den viscerala fetman som ligger bakom diabetes?

Här trodde jag i min enfald att det är hög insulinutsöndring orsakad av ett osunt intag av kolhydrater under längre tid som tröttar ut de stackars insulinreceptorerna till att bli resistenta till slut. Och att man då drabbats av diabetes typ 2.

Snälla upplys en okunnig människa hur detta hänger ihop, och hur forskning om diabetesförebyggande har kommit att handla om fördelar med fleromättade fettsyror?

En förfettad lever ger insulinresistens, se t ex här: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20370677

Hur förfettas då levern? En teori är att det beror på överkonsumtion av fruktos. En annan att det beror på överkonsumtion av mättat fett. Det verkar finnas många möjliga orsaker (inklusive alkohol som ju är den mest kända).

En förfettad lever ger insulinresistens, se t ex här: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20370677

Hur förfettas då levern? En teori är att det beror på överkonsumtion av fruktos. En annan att det beror på överkonsumtion av mättat fett. Det verkar finnas många möjliga orsaker (inklusive alkohol som ju är den mest kända).

Det är ingen teori att det är på grund av överkonsumtion av fruktos och alkohol. Det innefattar den kemiska processen i nedbrytningen av dessa kolhydrater att triglycerider och urinsyra bildas av leverns metabolisering av dem.

Denna jämförelse mellan glukos och fruktos tycker jag är bra beskriven:

http://youtu.be/dBnniua6-oM?t=47m51s

"Nonalcoholic fatty liver disease (NAFLD) may increase the risk of type" " Liver fat is highly correlated with all the components of the metabolic syndrome, independent of obesity, and NAFLD may increase the risk of type 2 diabetes and atherosclerosis."

En förfettad lever kan ge... Inte samma som att det ger insulinresistens. Visst kan mättat fett ihop med socker vara en av komponenterna och kanske, kanske kan det vara en fördel att baka sockerkaka med en bra olja det är möjligt. Det må vara som det är, de effektivaste sättet att minska risken för leverförfettning och bukfetma är nog inte att avstå från mättat fett utan socker i alla dess former.

Jag tycker fortfarande att de går över ån efter vatten och letar där det är ljust för att det är lättare att få anslag.

Vad som helst för att få ha kvar det heliga sockret och därpå följande medicinsäljande kassako att söka anslag hos....

"Nonalcoholic fatty liver disease (NAFLD) may increase the risk of type" " Liver fat is highly correlated with all the components of the metabolic syndrome, independent of obesity, and NAFLD may increase the risk of type 2 diabetes and atherosclerosis."

En förfettad lever kan ge... Inte samma som att det ger insulinresistens. Visst kan mättat fett ihop med socker vara en av komponenterna och kanske, kanske kan det vara en fördel att baka sockerkaka med en bra olja det är möjligt. Det må vara som det är, de effektivaste sättet att minska risken för leverförfettning och bukfetma är nog inte att avstå från mättat fett utan socker i alla dess former.

Jag tycker fortfarande att de går över ån efter vatten och letar där det är ljust för att det är lättare att få anslag.

Vad som helst för att få ha kvar det heliga sockret och därpå följande medicinsäljande kassako att söka anslag hos....

Det kan lika gärna vara olivolja som ger fettlever och diabetes 2! Nej, både olivolja och mättat fett (i form av feta inälvor och feta mejeriprodukter som smör) har man i Europa ätit sedan lång tid tillbaka. Först på 1900-talet började man med andra typer av fett såsom margarin och diverse växtoljor i någon större omfattning. Före 1900-talet var det mycket sällsynt med diabetes 2. Alltså kan knappast mättat fett och/eller olivolja orsaka diabetes typ 2. Margarin togs fram i Frankrike på uppdrag av Napoleon för att få ett billigt smörjmedel till kanonvagnarna. Det var alltså inte avsett att ätas.

Magnus!

Jag måste ha uttryckt mig oklart. Jag tror inte alls att mättat fett ger diabetes alls. Mitt inlägg var ett svar till inlägget innan där hen hade skrivit att leverförfettning ger insulinresistens och sedan hänvisat till en extern länk som jag läste. Min invändning var att även om det var sant det som stod så är det fortfarande fel ställe att leta orsak.