Lisbet Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 Hej Lisbeth här! har en fråga, hoppas nån vet... Jag åt ost för några veckor sen och fick världens allergishock (åtminstone tror jag att det var vad det var) Jag fick utslag över hela kroppen, stora sådana, plus att jag blev helt slut, orkade inte ens stå upp. Det underliga är att jag tål grädde och smör utan problem, tja, annat än att magen sväller lite förståss, Någon som haft nåt liknande med nåt typ av lösning på detta? Innan jag började experimentera med kosten, tålde jag all mat, men gick ifrån mina tidigare matvanor pga inflammationer som aldrig försvann. Hade en vikt på 86 kg och är nu nere på 49-50 kg. Hälsningar, Lisbeth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 Bara en spekulation, det är inte ketos-utslag? Eng: " keto rash" sök på det välkommen till forumet förresten 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisbet Posted September 15, 2014 Author Share Posted September 15, 2014 Bara en spekulation, det är inte ketos-utslag? Eng: " keto rash" sök på det välkommen till forumet förresten Tackar så mycket för svaret! Nej tyvärr, tror inte det, jag testade samma ost flera ggr, samma resultat. Börjar med klåda och irritation i mun och svalg, sedan förvärras det. Det hela går över om 1 dygn eller så. Har även testat får och getostar, verkar överkänslig för dem med. Underligt! Men, inga fler ostar för mig. Kommer att sakna dem.... Tack så mycket för välkomnandet! Lisbet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 Låter konstigt hur som helst.. i lagrad ost kan det finnas histamin.. det finns även i vin, sardiner, jäst mat, lagrad mat i övrigt. Pröva Daosin samtidgt med osten.. främst för att utesluta det! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 Vad är Daosin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 Daosin är ensymer i tablettform som man tar tillsammans med maten och som bryter ner Histamin. Normalt sett så har de flesta dessa ensymer i magen.. men några har dåligt med sånt. http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Mage-tarm/Matsmaeltning/Daosin.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rin Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 Jag tycker du ska gå till läkaren, omedelbart. Anafylaktisk shock är inget att leka med. Om du får den här typen av reaktioner kan du vara så känslig att du kan bli tvungen att helt lägga om ditt liv, inte kunna äta ute ifall de inte kan garantera att maten inte kommit i kontakt med ost o.s.v. Det behöver givetvis inte vara så, jag vet inte själv vad den gemensamma nämnaren i komjölksost, getost och fårost som inte finns i ren mjölk skulle vara. Löpe möjligen? Oavsett vill du utesluta alla möjligheter, och för det krävs det faktiskt laboratorietester, det här är inget du bör experimentera med själv. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 Daosin är ensymer i tablettform som man tar tillsammans med maten och som bryter ner Histamin. Normalt sett så har de flesta dessa ensymer i magen.. men några har dåligt med sånt. http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Mage-tarm/Matsmaeltning/Daosin.htm Intressant! Jag har en omfattande födoämnesintollerans samt allergi mot vissa livsmedel. En allergolog pratatde om histaminet och tyckte jag skulle ta allergitabletter varje dag för att höja min tröskel. Det där lät som ett mycket bättre alternativ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 Intressant! Jag har en omfattande födoämnesintollerans samt allergi mot vissa livsmedel. En allergolog pratatde om histaminet och tyckte jag skulle ta allergitabletter varje dag för att höja min tröskel. Det där lät som ett mycket bättre alternativ! Om de inte hjälper.. så vet du att det inte handlar om histaminöverkänslighet! Dvs det handlar om det histaminet som kan ingå i viss föda.. de flesta bryter ner detta! Sen så.. histamin utsöndras av kroppen själv vid allergi.. det är en helt annan sak.. då käkar man antihistamintabletter.. främst vid hösnuva och liknande. Clarityn och Loratadin är vanliga märken.. Desloratadin får man på recept. http://sv.wikipedia.org/wiki/Loratadin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne O Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 När du skriver "experimentera med kosten" utgår jag ifrån att det är LCHF du menar. Strikt? Hur som helst, en imponerande viktnedgång! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Hej Lisbeth här! har en fråga, hoppas nån vet... Jag åt ost för några veckor sen och fick världens allergishock (åtminstone tror jag att det var vad det var) Jag fick utslag över hela kroppen, stora sådana, plus att jag blev helt slut, orkade inte ens stå upp. Det underliga är att jag tål grädde och smör utan problem, tja, annat än att magen sväller lite förståss, Någon som haft nåt liknande med nåt typ av lösning på detta? Innan jag började experimentera med kosten, tålde jag all mat, men gick ifrån mina tidigare matvanor pga inflammationer som aldrig försvann. Hade en vikt på 86 kg och är nu nere på 49-50 kg. Hälsningar, Lisbeth Kan du inte prova att utesluta mejerier helt under en period? Att mixtra med antihistaminer och så tar väl bara bort symptomen? Svullen av grädde - jag blir det och slutade med mjölk för 3 veckor sen. Allt borta. Vi behöver inte ha grädde direkt. Jag skulle kolla upp några fina paleorecept och prova att ha i lite smör (vilket fungerar för mig). Att springa omkring med svullen mage pga mjölk låter som att magen har lite problem med något i mjölken. Är man kalv kan ju mjölk fungera, men människor kanske nödvändigtvis inte ska dricka andra djurs barnmat? Liksom du tålde jag mjölk innan jag började med LCHF/Paleo, men ju bättre jag mått generellt desto mer har jag märkt att vassleprotein, grädde, mjölk får mig att känna mig som du beskriver. Lösningen är enkel - skit i det man inte mår bra av. Mitt tips till dig är att skippa mjölken och införskaffa några burkar (Santa Maria har enligt egen utsago BPA-fri plast i sina burkar, tror jag såg det på 56kilo-bloggen eller nåt) kokosmjölk och göra lite smoothies på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisbet Posted September 16, 2014 Author Share Posted September 16, 2014 Kan du inte prova att utesluta mejerier helt under en period? Att mixtra med antihistaminer och så tar väl bara bort symptomen? Svullen av grädde - jag blir det och slutade med mjölk för 3 veckor sen. Allt borta. Vi behöver inte ha grädde direkt. Jag skulle kolla upp några fina paleorecept och prova att ha i lite smör (vilket fungerar för mig). Att springa omkring med svullen mage pga mjölk låter som att magen har lite problem med något i mjölken. Är man kalv kan ju mjölk fungera, men människor kanske nödvändigtvis inte ska dricka andra djurs barnmat? Liksom du tålde jag mjölk innan jag började med LCHF/Paleo, men ju bättre jag mått generellt desto mer har jag märkt att vassleprotein, grädde, mjölk får mig att känna mig som du beskriver. Lösningen är enkel - skit i det man inte mår bra av. Mitt tips till dig är att skippa mjölken och införskaffa några burkar (Santa Maria har enligt egen utsago BPA-fri plast i sina burkar, tror jag såg det på 56kilo-bloggen eller nåt) kokosmjölk och göra lite smoothies på det. Hej Glen, Tackar för förslaget! Jag har mestadels ätit Paleo de senaste 1 - 1 1/2 åren, men har blivit lite för dyrt för min ekonomi, därför tänkte jag att jag skulle prova annnat mat, då jag också har saknat bl. bröd och ost. Brödet tänkte jag göra av bovete och har prövat med pannkakor av det, magen är inte van vid det så tar kanske lite tid att vänja sig, men är inte överkänslig mot det. Osten, tja bäst att utesluta den helt, vill inte få nån mer allergichock ju... vet ej om det spelar roll med ostsort, men det var en Goudaost. Har också börjat äta linssoppa på kvällen och det funkar än så länge. Annars är ju Paleo att undvika sådant, men måste ju äta nånting och allt annat är för dyrt ... Kommer att följa ditt råd och strunta i alla mjölkprodukter och även spannmål med gluten i. Jagar som bara den efter glutenfritt som är någorlunda prisvänligt... och vill inte heller ha socker. Tack så jättemycket för alla dina tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Hej Glen, Tackar för förslaget! Jag har mestadels ätit Paleo de senaste 1 - 1 1/2 åren, men har blivit lite för dyrt för min ekonomi, därför tänkte jag att jag skulle prova annnat mat, då jag också har saknat bl. bröd och ost. Brödet tänkte jag göra av bovete och har prövat med pannkakor av det, magen är inte van vid det så tar kanske lite tid att vänja sig, men är inte överkänslig mot det. Osten, tja bäst att utesluta den helt, vill inte få nån mer allergichock ju... vet ej om det spelar roll med ostsort, men det var en Goudaost. Har också börjat äta linssoppa på kvällen och det funkar än så länge. Annars är ju Paleo att undvika sådant, men måste ju äta nånting och allt annat är för dyrt ... Kommer att följa ditt råd och strunta i alla mjölkprodukter och även spannmål med gluten i. Jagar som bara den efter glutenfritt som är någorlunda prisvänligt... och vill inte heller ha socker. Tack så jättemycket för alla dina tips! Ok bra! Jag skulle kanske käka paleo men försöka reducera andelen ekologisk mat. Iaf tills du får råd. Välj eko-ägg och sen käkar du vanlig mat. När det gäller bovete och bönor och liknande har jag för mig att de kan ge svullen mage. Jag har för mig att man ska låta dom få skott(?) dvs gro lite för att underlätta matsmältningen. Googla på Greenfield och sprouting och beans t.ex. Ett annat tips: Köp ekologisk blandfärs och gör köttbullar. Brukar ligga på 89 kr/kg på COOP och ICA. Det är billigare än nötfärs. Ett till tips som är hur paleo som helst: Stek kycklinglever med lök och Salvia, ät med blomkålspure gjord på smör och blomkål samt kryddor. Det kostar i praktiken ingenting och kycklinglever är mycket mild och fin iköttet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisbet Posted September 16, 2014 Author Share Posted September 16, 2014 Ok bra! Jag skulle kanske käka paleo men försöka reducera andelen ekologisk mat. Iaf tills du får råd. Välj eko-ägg och sen käkar du vanlig mat. När det gäller bovete och bönor och liknande har jag för mig att de kan ge svullen mage. Jag har för mig att man ska låta dom få skott(?) dvs gro lite för att underlätta matsmältningen. Googla på Greenfield och sprouting och beans t.ex. Ett annat tips: Köp ekologisk blandfärs och gör köttbullar. Brukar ligga på 89 kr/kg på COOP och ICA. Det är billigare än nötfärs. Ett till tips som är hur paleo som helst: Stek kycklinglever med lök och Salvia, ät med blomkålspure gjord på smör och blomkål samt kryddor. Det kostar i praktiken ingenting och kycklinglever är mycket mild och fin iköttet. Tack igen för alla bra tips! Ja, du har rätt i det, det är inte superbra att äta bönor och sånt, men tryckkokar man så reduceras problemet, och jag äter inga bönor bara linssoppa, för att utöka matkassan. Det mättar åtminstone. Får se hur det funkar framöver, om jag inte mår ok av det, så tar jag bort det. Räknar med en förbättrad ekonomi nästa sommar... så detta är väldigt tillfälligt. Har också investerat i Omega 3 kapslar för att få det nyttiga fettet. Tack för rådet om köttfärsen och levern, ska kolla upp det här på Willys då det är min närmsta affär. Annars blir det 8 km med cykel. Salvia har jag aldrig ätit... intressant, ska kolla det. Tack igen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Tack igen för alla bra tips! Ja, du har rätt i det, det är inte superbra att äta bönor och sånt, men tryckkokar man så reduceras problemet, och jag äter inga bönor bara linssoppa, för att utöka matkassan. Det mättar åtminstone. Får se hur det funkar framöver, om jag inte mår ok av det, så tar jag bort det. Räknar med en förbättrad ekonomi nästa sommar... så detta är väldigt tillfälligt. Har också investerat i Omega 3 kapslar för att få det nyttiga fettet. Tack för rådet om köttfärsen och levern, ska kolla upp det här på Willys då det är min närmsta affär. Annars blir det 8 km med cykel. Salvia har jag aldrig ätit... intressant, ska kolla det. Tack igen! 8 km på cykel för att handla låter som en fin jakttur, lyckat nerfällt byte och sen släpa hem till familjen. För att göra ett tillägg till det jag skrev ovan. Det är lätt att läsa igenom all info och se hur mycket eko folk slänger i sig, men du har rätt, det blir dyrt. Man skulle kanske kunna säga att vi (inklusive mig själv) kanske ska tänka lite på sånt. Det är lätt att forumet blir lite elitistiskt annars. Lycka till med din mage och ditt humör. Salvia är enligt mitt tycke bästa fågelkryddan! Använd ordentligt. Och ja, det går med torkad Salvia. Färsk är ganska dyr och dessutom är den torkade lite mindre beroende av att man finhackar den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisbet Posted September 16, 2014 Author Share Posted September 16, 2014 8 km på cykel för att handla låter som en fin jakttur, lyckat nerfällt byte och sen släpa hem till familjen. För att göra ett tillägg till det jag skrev ovan. Det är lätt att läsa igenom all info och se hur mycket eko folk slänger i sig, men du har rätt, det blir dyrt. Man skulle kanske kunna säga att vi (inklusive mig själv) kanske ska tänka lite på sånt. Det är lätt att forumet blir lite elitistiskt annars. Lycka till med din mage och ditt humör. Salvia är enligt mitt tycke bästa fågelkryddan! Använd ordentligt. Och ja, det går med torkad Salvia. Färsk är ganska dyr och dessutom är den torkade lite mindre beroende av att man finhackar den. Jo jo, finfin jakttur! Får kolla upp den torkade salvian då... Tack för all hjälp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Hel karre finns att få tag på billigt. Krydda och lägg i gryta/lergryta/stekpåse läänge och gör pulled porc. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisbet Posted September 16, 2014 Author Share Posted September 16, 2014 Hel karre finns att få tag på billigt. Krydda och lägg i gryta/lergryta/stekpåse läänge och gör pulled porc. Tack för tipset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Karre, förutom alla andra styckningsdetaljer: Fläsklägg, inälvsmat, grytkött osv. Det finns billigt kött och det kan man tacka svensson för. På fredagsmiddagarna duger bara entrecote och file. Entrecote är gott så det lär man äta nån gång dock. File... om den inte är hängmörad och färsk finns det bättre styckningsdetaljer. Nu kapar jag denna tråd lite: Prova att panera kycklinglever i ägg och mandelmjöl. Stek på svag värme tills levern är rosa. KRydda med vitlök, salvia och salta väl och drick citronvatten till. Kommer inte ihåg hur mycket lever det är i en förpackning men den räcker till 3 vuxna karlar och kostar 18 kronor eller nåt sånt. Ingen vill ha "skitmat" så att säga. Som bonus: Lever, finns inte så mycket näringsrikare mat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisbet Posted September 16, 2014 Author Share Posted September 16, 2014 Karre, förutom alla andra styckningsdetaljer: Fläsklägg, inälvsmat, grytkött osv. Det finns billigt kött och det kan man tacka svensson för. På fredagsmiddagarna duger bara entrecote och file. Entrecote är gott så det lär man äta nån gång dock. File... om den inte är hängmörad och färsk finns det bättre styckningsdetaljer. Nu kapar jag denna tråd lite: Prova att panera kycklinglever i ägg och mandelmjöl. Stek på svag värme tills levern är rosa. KRydda med vitlök, salvia och salta väl och drick citronvatten till. Kommer inte ihåg hur mycket lever det är i en förpackning men den räcker till 3 vuxna karlar och kostar 18 kronor eller nåt sånt. Ingen vill ha "skitmat" så att säga. Som bonus: Lever, finns inte så mycket näringsrikare mat... OK, låter finfint! Ska ta en rejäl koll på Willys gällande köttet. Synd att jag inte kan använda mandel, (allergisk) men får hitta på något annat istället, kanske funkar med kokosmjöl... har inte panerat nåt på över 2 år, brukar bara krydda fisk och kött direkt på , eller göra grytor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisbet Posted September 18, 2014 Author Share Posted September 18, 2014 Hm.... tror nog jag skippar linssoppan framöver... magen blev spänd underligt, hade inga problem för ett år sedan. Börjar visst bli gammal 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts