Jump to content

Vi som misslyckats med LCHF

noname88

Recommended Posts

Med all respekt för Kostdoktorn och alla ni i forumet som lyckats gå ned i vikt och förbättrat era blodsockervärden, så lämnar jag nu LCHF. I över 3 år har jag gått på strikt LCHF efter att förgäves gått ner i vikt medelst div viktväktarkurser, Atkins,GI m.fl.

Jag lyckönskar alla ni som lyckats med LCHF. Jag lyckades inte. Jag vägde 150kg när jag började och efter drygt 3 år väger jag fortfarande 150kg. Mitt blodsocker (jag är typ2) var ok när jag började med LCHF men det har långsamt stigit och jag bör nog övergå till medicinering nu när blodsockret envist i över 4 månader visat på mellan 6.5-8.5 fastevärde mätt på morgonen.

När jag säger strikt LCHF menar jag strikt LCHF. Inga eller mycket små mängder kolhydrater i min kost men fettkaffe, smör, kokosfett, kött, fisk, fågel, ja allt detta ni inom LCHF-rörelsen förespråkar man skall äta, dricka. Inget händer med min vikt. Det jag kan konstatera är att jag inte gått upp i vikt, om nu det är en tröst...

I forum efter forum varnar ni "frälsta" LCF:are att överviktiga inte skall ta till överviktskirurgi - gastric bypass, utan istället testa LCHF. Ja, en del lyckas. Bra så. (Men jag undrar hur stort mörkertalet är hos de som misslyckas med LCHF?). Jag har inte sett statistik på dem vare sig i LCHF:forum eller utanför.

En bekant till mig som valde överviktskirurgi gick ner drastiskt i vikt. På mindre än 1  år gich han från 160kg till under 100kg sist jag hörde från honom och han är mycket lycklig över detta. Han säger att han inte fått några men av operationen. Inga "skinnpåsar" någonstans på kroppen, inga illamåenden överhuvudtaget. Ett nytt liv har öppnats för honom. Kanske han är ett undantag, vad vet jag.

Jag befinner mig nu i ett vaccum. Vet ej vad jag skall göra. Fetmaoperation tilltalar mig icke. Jag är 68 år och tror inte att att jag pallar för det. Av en händelse hittade jag en bok jag köpte för många år sen "Ät efter din blodgrupp". Sista halmstrået? Funkar inte det heller blir det väl Livsmedelsverkets "Kostcirkel" eller Aftonbladets "Nordisk Kost". Desvärre lär jag väl få börja med insulinsprutor om jag skall äta efter deras kostförslag...

Mvh

PS. Jag har läst alla böcker om LCHF. Även Kostdoktorns. Ds.

• Like 2

>>En bekant till mig som valde överviktskirurgi gick ner drastiskt i vikt. På mindre än 1  år gich han från 160kg till under 100kg sist jag hörde från honom och han är mycket lycklig över detta. Han säger att han inte fått några men av operationen. Inga "skinnpåsar" någonstans på kroppen, inga illamåenden överhuvudtaget. Ett nytt liv har öppnats för honom. Kanske han är ett undantag, vad vet jag.>>

Hur länge har det gått sedan han gick ned? Många som valt överviktskirurgi har, efter att de nått sin målvikt, så småningom gått upp i vikt igen eftersom man bara behandlar symptomet och inte orsaken till övervikten. Andra har bytt ut matmissbruket mot exempelvis alkoholmissbruk. Dock så finns det också exempel på personer som varit lyckosamma vad gäller överviktskirurgi.

Har du testat att skriva ned/registrera vad du äter? Det går att överäta även på LCHF.

• Like 3

noname88, jag tycker att det är tråkigt att du efter så lång tid på LCHF inte har tappat i vikt och även fått försämrade blodsockervärden.

Kanske du upplever några andra hälsoförbättringar?

Det jag funderar över är om du har kollat din ämnesomsättning/sköldkörtelprover före du började med LCHF eller efter. Har man någon obalans där så kan det ställa till det både med vikten och även med blodsockret.

• Like 5

noname88, jag tycker att det är tråkigt att du efter så lång tid på LCHF inte har tappat i vikt och även fått försämrade blodsockervärden.

Kanske du upplever några andra hälsoförbättringar?

Det jag funderar över är om du har kollat din ämnesomsättning/sköldkörtelprover före du började med LCHF eller efter. Har man någon obalans där så kan det ställa till det både med vikten och även med blodsockret.

Jag håller helt med Syster, du borde verkligen kolla upp lite fler hälsovärden!

Om allt är tip-top så skulle jag precis som du skriver fundera över annat kostupplägg. 

Lycka till!

• Like 3

Din uppgivenhet får mig att tänka på ett inlägg från Anna Hallén; Tänk om strikt inte är din grej?
Tänk om Paleo är din grej? Mejerifritt, rotsaker osv? Om du är villig att fortsätta testa, om du uppnått andra hälsovinster som Syster är inne på, kanske det är nästa test? 
Jag har inte heller gått ner men inte heller upp de senaste åren. Jag har inte så mycket att ta av men är liksom övertygad om att detta är bra för mig. Att det är detta jag är skapt för trots att jag faller in i sockrets klor mellan varven. Varmt lycka till med att hitta din grej!

• Like 7

Jag skulle nog om jag vore i dina kläder fasta så mycket att jag började gå ner i vikt... Det kommer nog inte då att bli den behagliga LCHF upplevelsen många pratar om att man går ner i vikt utan att vara hungrig. Men sannolikt finns det mycket för dig att vinna på en rejäl viktnedgång.

• Like 3

Som alla skrivit ovan finns många små ändringar man kan göra. Strikt verkar t.ex. inte fungera för mig. Jag blir liksom lite nere av det. Nu ser min situation lite annorlunda ut än din, men det jag menar är att eftersom vi fungerar lite olika kanske du INTE är en extrem som behöver mindre än 4 g kh per dag? Vem vet? Kolla upp dietisten som skriver i tråden "http://forum.kostdoktorn.se/topic/5527-dietist-och-lågkolhydratkost/". Hon kanske kan hjälpa till?

• Like 1

Det är bland annat svårt att gå ner i vikt om man äter mycket protein (både fisk och kött), många som börjar med lchf faller i den fällan. Jag skulle istället äta berg av ovanjordgrönsaker (gröna blad, kål av alla sorter, broccoli, avocado (obs koka kål snabbt innan)  med rikligt med smör och äggula dressing och en begränsad mängd kött eller fisk, mer som en krydda. När du blir hungrig mellan varven äter du ost med ett lager smör. Istället för smör kan du göra gee för att få bort proteiner som kan störa insulinet, smält smör och häll av det gula oljiga och släng det vita i botten, sila genom kaffefilter när den är varm.

Mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde, bör man vara försiktig med eftersom de påverkar insulinet genom vassleproteinet.

Ge inte upp, de andra vägarn leder ingenstans.

• Like 7

Med all respekt för Kostdoktorn och alla ni i forumet som lyckats gå ned i vikt och förbättrat era blodsockervärden, så lämnar jag nu LCHF. I över 3 år har jag gått på strikt LCHF efter att förgäves gått ner i vikt medelst div viktväktarkurser, Atkins,GI m.fl.

Jag lyckönskar alla ni som lyckats med LCHF. Jag lyckades inte. Jag vägde 150kg när jag började och efter drygt 3 år väger jag fortfarande 150kg. Mitt blodsocker (jag är typ2) var ok när jag började med LCHF men det har långsamt stigit och jag bör nog övergå till medicinering nu när blodsockret envist i över 4 månader visat på mellan 6.5-8.5 fastevärde mätt på morgonen.

När jag säger strikt LCHF menar jag strikt LCHF. Inga eller mycket små mängder kolhydrater i min kost men fettkaffe, smör, kokosfett, kött, fisk, fågel, ja allt detta ni inom LCHF-rörelsen förespråkar man skall äta, dricka. Inget händer med min vikt. Det jag kan konstatera är att jag inte gått upp i vikt, om nu det är en tröst...

I forum efter forum varnar ni "frälsta" LCF:are att överviktiga inte skall ta till överviktskirurgi - gastric bypass, utan istället testa LCHF. Ja, en del lyckas. Bra så. (Men jag undrar hur stort mörkertalet är hos de som misslyckas med LCHF?). Jag har inte sett statistik på dem vare sig i LCHF:forum eller utanför.

En bekant till mig som valde överviktskirurgi gick ner drastiskt i vikt. På mindre än 1  år gich han från 160kg till under 100kg sist jag hörde från honom och han är mycket lycklig över detta. Han säger att han inte fått några men av operationen. Inga "skinnpåsar" någonstans på kroppen, inga illamåenden överhuvudtaget. Ett nytt liv har öppnats för honom. Kanske han är ett undantag, vad vet jag.

Jag befinner mig nu i ett vaccum. Vet ej vad jag skall göra. Fetmaoperation tilltalar mig icke. Jag är 68 år och tror inte att att jag pallar för det. Av en händelse hittade jag en bok jag köpte för många år sen "Ät efter din blodgrupp". Sista halmstrået? Funkar inte det heller blir det väl Livsmedelsverkets "Kostcirkel" eller Aftonbladets "Nordisk Kost". Desvärre lär jag väl få börja med insulinsprutor om jag skall äta efter deras kostförslag...

Mvh

PS. Jag har läst alla böcker om LCHF. Även Kostdoktorns. Ds.

Det kanske kan vara värt att prova att äta som dom som opererats gör fast utan att göra någon operation. Först fastar dom ju i samband med operationen och sedan är det väldigt små portioner ofta som gäller.

Det totala energiintaget bör ju också understiga förbrukningen annars går man inte ner i vikt.

Kanske helt galen rekommendation just här MEN du kanske borde pröva raw food? Iaf. till hälften och sen hälften LCHF,  och då minska köttintaget? Tror det skulle göra susen! Om du dessutom skulle ha problem med sköldkörteln så slår du 2 flugor i en smäll, det finns hur många vittnesmål som helst om hur folk blivit av med sina problem med sköldkörteln efter att ha börjat med raw food och dessutom gått ner i vikt en hel del.

• Like 2

Egentligen går det inte att misslyckas med LCHF. Äter man LCHF istället för "högkolhydratmat", äter man hälsosammare än innan. Dvs. hälsan förbättras och en ev. viktnedgång ska ses mer som biverkning. Saknas biverkningar, kan hända att man kanske inte äter LCHF heller ? Analysera gärna vad du äter och leta efter mat som hindrar viktstabiliseringen.

• Like 2

Kanske helt galen rekommendation just här MEN du kanske borde pröva raw food? Iaf. till hälften och sen hälften LCHF,  och då minska köttintaget? Tror det skulle göra susen! Om du dessutom skulle ha problem med sköldkörteln så slår du 2 flugor i en smäll, det finns hur många vittnesmål som helst om hur folk blivit av med sina problem med sköldkörteln efter att ha börjat med raw food och dessutom gått ner i vikt en hel del.

Intressant rekommendation! Är rawfood inklusive kött/fisk eller är den helt vegansk?

Intressant rekommendation! Är rawfood inklusive kött/fisk eller är den helt vegansk?

Vad jag förstår är de flesta inne på vegetabilier, men det förekommer rå fisk, kött och mejerier. Håller med att detta vore något för TS att prova, liksom många andra idéer som framförts - periodisk fasta, paleo etc.

• Like 1

Om någon inte får det att fungera med lchf blir det intressant - då finns det något att lära sig. Bara framgångshistorier, och vi har ju mest sådana, blir lite enahanda i längden :)

Jag hoppas trådskaparen tar sig tiden att beskriva sitt matintag, både vad och hur mycket, för en typisk dag eller ännu hellre en vecka. Här finns som sagt något intressant att vrida och vända på.

• Like 7

Funderar på vad egentligen skillnaden är mellan "hälften rawfood + hälften LCHF" och så som vi är många som äter: LCHF med MASSOR med grönsaker? Det kanske är när det blir för mycket protein (och/eller fett?) som det blir svårt att tappa vikt. Äter man MASSOR med grönsaker får man dels en massa näringsämnen, dels bukfylla som mättar.

• Like 1

Håller inte med. Det där är kaloritänkande enligt den gamla förlegade skolan. 

Jag vet inte. Testade själv att äta mellan 5000-6000 kcal LCHF-mat (under 20g kh)/dag och vikten började ticka på uppåt ganska duktigt redan efter en och en halv vecka ;). Vilken slutsats bör jag dra? Att LCHF inte fungerar för mig!? Jag gick ju trots allt upp i vikt trots väldigt lågt kolhydratintag!!!1

Håller inte med. Det där är kaloritänkande enligt den gamla förlegade skolan. 

Tänk efter nu vad jag faktiskt skrev. Även om en del får upp förbrukningen när dom går över till LCHF så måste ju kroppen fortfarande förbruka mer fett än den lagrar om kroppsfettet skall minska.

Jag hoppas jag lyckades förklara vad jag menar :)

• Like 2

Att man måste ha underskott på energi för att gå ner i vikt gäller även när man äter LCHF. Det fina med high fat är att det underlättar att vara i fettförbränning, plus att typisk LCHF-mat mättar mycket bättre än mjölmat, socker och potatis, så det blir lätt att få energiunderskott. Mellanskillnaden täcks då av förbränning av kroppsfett.

• Like 7

Grejen är väl att rawfood och LCHF på nåt sätt kompletterar varandra. raw food är ju mejerifritt som inte LCHF är och det är nog väldigt bra för vikten. Med tanke på all frukt som ingår i raw food så är det nog mer kolhydrater där. Tror dock mycket på att dra ut det bästa av bra dieter för att få ett maxat resultat!

Intressant alltså, i det senaste numret av LCHF-tidningen som jag fick i veckan så står en rekommendation att kombinera LCHF och raw food. MEN då ska man fokusera på grönsaksdelen i rawfood-kosten och minska på frukten.

Låter som en väldigt bra rekommendation. Jag vet från när jag åt rawfood att jag tappade vikt enormt, men fick också näringsbister för jag åt veganskt. Så om man kan kombinera kokt kött och fisk med grönsaker från rawfood vore det nog en super kombo.

• Like 2

Låter som en väldigt bra rekommendation. Jag vet från när jag åt rawfood att jag tappade vikt enormt, men fick också näringsbister för jag åt veganskt. Så om man kan kombinera kokt kött och fisk med grönsaker från rawfood vore det nog en super kombo.

Kul att du betraktar min kosthållning som en superkombo :)

• Like 3

Jag gillar rawfood för att den utesluter socker, gluten och mjölkprodukter och för att den inte verkar vettskrämd och att det finns fokus på probiotisk mat. Jag tycker det finns mycket som förenar med paleo där och också faktiskt LCHF till en viss del.

• Like 2

Tack för alla svar. Någon nämner ämnesomsättningsproblem som ev blockerar viktnedgång? Jag har testat även det och värdena är helt ok. Alla mina fysvärden är ok förutom den höga vikten, typ2 och relativt högt blodtryck (som jag medicinerar för: Losartan).

Jag har via era svar fått en del tips som jag skall testa (tips i Grevens tid...). Men jag loggar dock ut för gott från Kostdocktorn nu och avslutar kontot. jag vet inte om mitt foruminlägg raderas då men om det finns kvar så fortsätt och diskutera. Jag är som sagt övertygad om att det finns ett mörkertal som ej redovisas där överviktiga misslyckas med LCHF trots att de strikt följer LCHF-dieten.

Tack alla

Noname88,

Trist att du inte fått några som helst förväntade resultat. Inser att du är på väg bort från forumet och kosthållningen så jag skriver det här för andra i liknande sits som också känner upggivenhet.

Nr. 1: Viktförändringar tar inte lång tid! Frånsett den stabiliserande initiala fasen så sträva mot minst något kg i månaden. Är övervikten så hög som i det här aktuella fallet så kan man utgå från minst det dubbla, åtminstone en period.

Det jag vill poängtera är alltså att 3 års tid utan någon som helst viktförändring, dessutom från en mycket hög nivå, är inget man ska stå ut med. Tvärtom bör man verkligen se till att komma på banan redan efter några månader om det inte skulle lösa sig "automagiskt".

Nr. 2: Lågkolhydratkost är primärt lågt (nollat!) intag av kolhydrater, moderat intag av protein och sekundärt - vid (troligt) behov - komplettering av resterande energibehov med fett. Drick inget fettkaffe, ät inget smör, hugg inte in på närmaste hög ister OM det här inte förståtts till fullo! När man dock förstått det så är det inte osannolikt att man kan äta såväl smör etc i rimliga nivåer.

Nr. 3: Ja, i en ideal värld så är det bara att kapa kolhydratintaget och ersätta det med fett samt tillgodose proteinbehovet och så kommer, efter ketoadaption, mättnaden som ett brev på posten. Denna mättnad kommer "automagiskt" att leda till att man äter mindre och lika automagisk blir då viktnedgången. Åtminstone en bit på vägen.

MEN, när det här inte funkar så är det tyvärr bara att se över energiintaget och justera detta på något sätt om man vill uppnå viktförändring. Börja föra matdagbok!

Nr. 4: Sist men verkligen inte minst, framgång vad gäller förändrad kosthållning och alla andra längre processer utgår från att komma på banan, hålla sig på banan, röra sig framåt på banan! Framgång mäts således över tid. Det enda sättet att misslyckas blir därför att slira av banan och köra i diket och inte ta sig upp igen.

Oavsett vad du finner för lösning framöver Noname88 så önskar jag dig lycka till!

• Like 5

Du säger att du har testat alla värden på ämnesomsättningen. Är det bara ett blodprov du tagit? Du kan ju faktiskt ha hypotyreos utan att det visar sig på ett enkelt blodprov, det krävs ytterligare prover för att ta reda på om du har hypotyreos 2 som sitter i cellerna och då behöver du kanske medicin mot det?

Med risk att låta lite kritisk mot "noname88" så funderar jag på syftet med att säga A men inte B i sina första inlägg och sedan när tipsen haglar in direkt lämna forumet???

Låter för mig helt orimligt att fortsätta köra en metod strikt i 3 år utan att få resultat och sedan ge upp direkt när människor gör sitt bästa för att hjälpa.

• Like 1

Håller med dig till 100% Melker! Mycket märkligt att man lämnar forumet precis när tips och råd kommer in. Det är så märkligt att man börjar undra om trådstartaren ens talar sanning eller överdriver? Nej, så kan det naturligtvis inte vara. Jag tror dock fortf. på min teori att det faktiskt kan vara hypotyreos 2 det handlar om, alltså sköldkörtelproblem som sitter i cellerna. Hon verkar ha alla symptom på detta, utöver diabetes 2 m.m. Hypo 2 finns det ju effektiv medicin mot, även om man måste kämpa för att få den men det är ju synd att hon inte tar till sig våra råd och information.

Hej !

Känner igen mig mycket.

har kört LCHF,, strikt för det mesta i 6 månader. Har gått ner ett knappt 1 kg.

Det känns som sagor allt man läser om lyckade viktras.

men blodsockret är ju stabilt och fint nu.

ledsen och tjock

Har du provat att  minska energiintaget eller öka energiförbrukningen eller något annat?

Här tror vi att om man inte lyckas bli av med övervikt med stärkelserestriktion, så kan det bero på att hormonsystemet förstörts av tidigare felaktiga bantningsförsök. Dit hör den konventionella metoden med kaloriräkning och "motion".

Det betyder att förhistorien, anamnes, är av intresse här. Jag har tidigare efterlyst systematisk utfrågning av alla som varit missbelåtna. Det är väldigt sällan man hör om anamnes i LCHF-kretsar.

• Like 3

Bra poäng där Piltson! En slags standarduppsättning av frågor som utmynnar i en anamnes vore inte dumt i den här typen av situationer.

I de, sällsynta, fall där hormonella problem (bortom det som ex. lågkolhydratkost faktiskt ofta eminent adresserar) föreligger så kan ju ofta även en period av "normalisering" krävas där man initialt lägger fokus på såväl regelbundenhet beträffande ätandet och sedermera en stegvis ökning av energiintaget i kombination med ökad fysisk aktivet för att ytterligare underlätta detta.

• Like 1

Bästa Du som misslyckats med LCHF! Trots du ätit på rätt sätt. Känner starkt med dig. Då måste du helt enkelt ha fel på sköldkörteln. Myxödem kanske? Vad vet jag.Finns två olika tillstånd fast läkarna säger att hypo 2 ej existerar. Om du har tagit dina prov på sköldkörteln och de visar normala värden, be dem kolla på cellnivå. Så var det för mig. Gick i minst 15 år och mådde så dåligt man bara kan må, både psykiskt och fysiskt. Gick upp från 60 kg till 100 kg. En stor chock för mig som varit så fin i kroppen. Labpersonalen hade aldrig tagit detta prov eller hört talas om det heller. Önskar dig lycka till av hela mitt hjärta. Vill du operara dig med Gbypass, så kommer du bli frisk- också. Var ej rädd, de är sååå duktiga på detta. Har ju blivit vardags operation. Farligare vara tjock och dessutom må dåligt. Man lever ju ej !Men du får kosta på detta själv pga åldern. tror jag åtminstone. Men du satsar på dig själv och det ÄR du värd. Googla på allt om du kan om sköldkörteln och lär dig. Kram från Monica

Känner tre som genomgått gbp, en har ätit/druckit upp sig igen, en har fått operera en död tarm pga graviditet för nära inpå operationen, den tredje har jag tidigare beskrivit som lyckad men har tyvärr utvecklat ett alkoholmissbruk.

Dessutom informeras patienterna om att en av tusen avlider, tycker inte det är så lite.

• Like 1

Där jag bor har det varit en ren epidemi av GBP.

Ett snabbt överslag ger ca 10 personer som opererat sig - som jag känner till. (En liten ort...)

Dessutom en par tre som gjort en gastronomy sleeve. (Inte lika omfattande, "bara" 75 % av magsäcken tas bort, inte någon av magmunnarna eller nån del av tarmen)

Av alla dessa personer så är det nog tre, fyra stycken som initialt gick ner till den vikt de önskat, med en bra BMI, om man nu ska använda det som mått...

Efter en tid så är det dock, tragiskt nog, knappt nån som är kvar på den vikten...

Alla tog sig inte heller ner så långt de önskat och några av dem har gått upp till startvikten och mera därtill.

Tycker det är oerhört tragiskt!

Förutom att de inte uppnått sitt mål med denna kroppsliga stympning, så har flera av dem dessutom nu en än högre risk för följdsjukdomar, som nu inte endast beror på den stora övervikten utan som dessutom består av den näringsbrist som lätt uppstår på grund av att delar av mag/tarmsystemet inte är i funktion.

Kan inte ens föreställa mig deras personliga tragedi över att ha återfått den övervikt de mådde så dåligt av...

• Like 1

Ge inte upp!

Det finns som synes många sätt att justera sin kost och livsstil. Ge en given variant minst 6-8 veckor, tycker jag.

Apropå detta med kalori in/ut - när jag började med LCHF så åt jag väldigt mycket fett en period (nu äter jag snarare en hög andel fett istället), påtagligt fler kalorier under dagen/veckan än före LCHF, OCH gick ner i vikt. Så "färre kalorier in i kroppen = lägre fettvikt" är verkligen inte självklart! Alla är vi olika.

Jag har tyvärr inget bättre råd att ge, än att om det man gör inte fungerar - ändra på något. Sedan är det väl inte helt okänt att ämnesomsättningen kan rubbas en aning med stigande ålder, liksom näringsupptaget, tyvärr.

• Like 1

Att försätta sig i ketos med LCHF eller annan ketogen kost är ingen garanti att få igång fettförbränningen. Det förutsätter att du har leptin-feedbacken i ordning för att detta skall ske, annars kommer du bara att må skit i ketos. Jag tycker det verkar vara en vanlig missuppfattning inom LCHF att ketos = viktnedgång.

Vad man behöver ta reda på innan man inleder ketogen diet är hur det står till med inflammationsnivån och därmed leptinsensitiviteten. Är det så att man knatar runt med en kronisk inflammation av något slag (borelia, artros etc.) så kommer ju kroppen vilja behålla så mkt inlagrat fett som möjligt.

Vid GBP är det rätt vanligt att många måste ta B12-vitamin tillskott eftersom en stor del av tarmen bypassas vilket leder till att man har mindre "tarm-area" kvar att absorbera det på. Men det är ju också det som gör att glukos- och fruktosabsorbtionen minskar så det är ju inte all bad. Lite drastiskt att behöva ta till kniven för att uppnå det kan jag tycka personligen men men.

• Like 1

• 9 months later...

Se det inte som att du inte lyckats. LCHF passade uppenbarligen inte din kropp och metabolism.

Men detta är så tragiskt, LCHF ska alltid presenteras som lösningen på allt. Och när man inte lyckas, tar man det på sig själv som ens eget fel, när det inte är det.

Jag gick själv på LCHF i ett år och blev sämre på faktiskt alla plan. Det hjälpte inte ett dugg.

Efter 1½ år med Paleo/sköldkörtelkost har jag äntligen lyckats gå ner i vikt och fått bukt på mina problem.