Christina Mårlid Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 En fundering. Mandel är ju bra. Hur mycket sämre b blir de av att de är doppade i choklad /lakrits. Nog måste mängden av hur mycket kolhydrater jag äter spela roll? Jag menar om jag tar en chokladbit, mörk, så är det bättre än att jag tar fler? Eller tänker jag helt fel nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Du tänker nog rätt. Men det lär ju bero ganska mycket på hur mycket fett du tänker bli av med. Jag antar att det är det du menar. Tränar du mycket tål du mer kolhydrater i kosten och det kan tom få dig att tappa mer underhudsfett om du ligger lite mer liberalt avseende kh. Dock skulle jag välja kh från mandlar/ris och andra naturliga produkter. Chokladen skulle jag begränsa då den innehåller sackaros. 85% choklard (Lindt) innehåller 2.4 g sockerarter/10 g. 2 bitar om dagen är ju i praktiken ingenting. Så rulla dina mandlar i lite choklad och njut - det kanske tom är bättre än att nojja (kanske du inte gör så klart) över om du fått i dig 10 eller 17 g kh en dag? Jag tycker också att man ska titta på innehållet av mikronutrienter/antioxidanter i kosten och äta så näringstätt man kan. Just avseende antioxidanter är choklad ganska bra! Vad jag förstått verkar antioxidanter finnas i massor i livsmedel med lite kh i - blåbär, gojibär etc och choklad. Det är så lätt att bara fokusera på makronutrienterna och glömma mineraler, vitaminer, antioxidanter och andra nyttiga ämnen. Det finns folk som fått näringsbrist och gått in i väggen på LCHF. Kosten har varit för strikt då och man har fått problem... Om man ska äta kh vill jag bara tipsa om en tumregel. Inta kh i direkt anslutning till träning (om du tränar). Jag trycker i mig ca 75 till 100 g kh om jag kört hårda pass i form av kokt ris med lite kokosmjölk, citron och lite blåbär till och efter 4 dagar på det har jag noterat att kroppen mår bättre (piggare) och underhudsfettet har minskat. PS. Ligger du i ketos? I så fall kan man "biohacka" lite och direkt efter kh intag (typ då jag ätit 100 g kh) äta en msk kokosfett. Då ligger man i ketos hela tiden och har ändå fått lite kh. DS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina Mårlid Posted September 16, 2014 Author Share Posted September 16, 2014 Tack för svar! Jo jag håller med att det är risk att man stirrar sig blind på kolhydrater. Jag äter ganska liberalt och fokuserar mycket på mat med antiinflammatoriska egenskaper. Tränar gör jag inte eftersom jag har så mycket inflammationer i kroppen. Dock har jag noterat att det har minskat sedan jag började med lchf! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts