Jump to content

LCHF och 5:2

Rin

Recommended Posts

Hej!

Jag har alldeles precis (igår) börjat med att kombinera LCHF och 5:2. Anledningen är dels att jag vill effektivisera min viktminskning och dels att jag hoppas på att få positiva hälsoeffekter av periodisk fasta, framför allt för att jag ett s.k. 'långvarigt generaliserat smärttillstånd'.

Är det någon annan som har testat? Vad tycker ni om det? Funkade det bra för er? Tips och erfarenheter att dela med sig av?

Jag märkte att det var rätt jobbigt i perioder, jag drack mycket grönt te och knaprade lite på morötter, inte bästa snackset ut LCHF-synvinkel kanske, men jag hade inte så mycket andra idéer.

Tar väldigt gärna emot tips på snacks, recept etc. Särskilt om någon har tips på relativt kalorifattiga recept som ändå har hög fettandel. Alla traditionella LCHF-snacks går ju bort, för de är helt enkelt för kaloritäta. 

Jag hittade en gratis app som heter FatSecret (förfärligt namn, men den är bra) och som även finns i webversion, som hjälper mig att hålla reda på kaloriintag och energifördelning. Landade på 75% fett igår, vilket jag är klart nöjd med, men tyvärr blev det 16% kolhydrater och bara 9% protein, så på torsdag ska jag försöka öka proteinmängden.

Jag har kört 5:2 kombinerat med LCHF i över 1 år. Jag kör bara kalorifri vätska i 20-22 timmar. Rött och grönt te samt vatten. Ser till att få i mej salt också. Känns det för jobbigt nån dag äter jag några bitar gurka.

Har lyckats kasta samtliga av mina kolesterol och blodtrycks/hjärtmediciner och är i stort sett friskförklarad.

• Like 1

Stoscha: Vad roligt att höra hur mycket friskare du har blivit! Själv skulle jag nog inte klara att inte äta alls, inte än i alla fall. Kanske blir lättare när man är mer van.

Jäderås: Det gör det kanske. Får ta och leta. Vore helt klart bra och ha. :-)