Jump to content

Nåt gött

SparkadRunt

Recommended Posts

Tänker du på något mer snacks-artat så kanske ostchips kan vara det du söker. Är man lat och rik ;-) köper man Grok i mataffären. Annars river man ost, lägger i små högar på en bakplåtspappersklädd plåt och stoppar in i ugnen på cirkus 200 grader tills de smält och fått lite lagom med färg. Supergott att knapra på!

• Like 1

Tänker du på något mer snacks-artat så kanske ostchips kan vara det du söker. 

Jag köpte Grok en gång, och hjälp vad gott det var! Jag kunde inte sluta, satte i mig hela påsen själv på nolltid - och mådde inte så bra sedan. :rolleyes: Vem sa att man inte kan överäta fett utan inblandning av kh?  ;)

Men ett bra tips är det, även om just jag nog ska se till att äta dem när jag har någon att dela med.

DN (!) hade nyligen ett recept om grönkålschips http://www.dn.se/blogg/matbloggen/2012/12/14/gronkalschips-till-jul-och-lchfare

Mycket gott (var dock försiktig med saltet är mitt tips ;) )

Chips av grönkål eller svartkål

10–12 portioner: 1 bunt färsk grönkål (cirka 1 liter) eller svartkål, 1–2 msk olivolja, 1/4 tsk flingsalt eller en knivsudd vanligt salt

1. Värm ugnen till 200°.

2. Skölj grönkålen och skär bort mittstjälken. Riv bladen i mindre bitar.

3. Lägg bladen på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över olivolja, strö på salt och massera in oljan i grönkålsbladen. Sprid ut bladen i ett jämnt lager.

4. Sätt in plåten i ugnen och låt den stå i cirka 10 minuter tills bladen är krispiga.

Annars brukar jag ha Mascarpone hemma, stilla suget och man nöjer sig med några tesked.

DN (!) hade nyligen ett recept om grönkålschips http://www.dn.se/blogg/matbloggen/2012/12/14/gronkalschips-till-jul-och-lchfare

Mycket gott (var dock försiktig med saltet är mitt tips ;) )

Chips av grönkål eller svartkål

10–12 portioner: 1 bunt färsk grönkål (cirka 1 liter) eller svartkål, 1–2 msk olivolja, 1/4 tsk flingsalt eller en knivsudd vanligt salt

1. Värm ugnen till 200°.

2. Skölj grönkålen och skär bort mittstjälken. Riv bladen i mindre bitar.

3. Lägg bladen på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över olivolja, strö på salt och massera in oljan i grönkålsbladen. Sprid ut bladen i ett jämnt lager.

4. Sätt in plåten i ugnen och låt den stå i cirka 10 minuter tills bladen är krispiga.

Annars brukar jag ha Mascarpone hemma, stilla suget och man nöjer sig med några tesked.

Det är är sjukt gott. Vet nån var man köper grönkål januari-november? 

Det var någon i forumet som tidigare tipsade om ischoklad på hälften 85%-ig choklad och hälften kokosfett. Väldigt gott, speciellt med kokossmakande kokosfett. En liten klick smör i smeten förhöjer smaken ytterligare. Lite kokosflingor i smeten kan nog vara en höjdare.

• Like 1

Tänker du på något mer snacks-artat så kanske ostchips kan vara det du söker. Är man lat och rik ;-) köper man Grok i mataffären. Annars river man ost, lägger i små högar på en bakplåtspappersklädd plåt och stoppar in i ugnen på cirkus 200 grader tills de smält och fått lite lagom med färg. Supergott att knapra på!

Ännu lättare att bara skiva osten lägga på smort bakplåtspapper. Ungstorkad serranoskinka.

Så, såhär på lördagskvällen så blir man ju sugen på både det ena och det andra. Har ni nåt tips på nånting som är riktigt gött som man kan stoppa i sig? 

nånting som är obefintligt med kh så det bara liksom är att köra på! ;)

Ät dig ohungrig eller mätt nästa gång så blir du inte sugen. Att du blir sugen beror på att du har ätit för lite.

• Like 2

Som en "nykter" överätare vill jag påstå, att mättnad har inte rikitigt med suget att göra. Man kan vara sugen fast man är proppmätt och därmed proppar man i sig mer mat. Suget sitter istället i bakhuvet och bakhuvet behöver läras ny hantering av situationen. Det handlar också om vanans makt.

Men en bra början är att se till att man är ohungrig helst hela tiden. Jag t.ex försöker se till att jag aldrig blir hungrig för att minska suget. Alltså jag tillämpar inte LCHF-regeln alls, att äta bara när man är hungrig, ty då skulle en ökad risk finnas att jag stoppade i mig något onyttigt. Dock händer det fortfarande att jag blir sugen och har därför skaffat mig LCHF-substitut som jag unnar mig när suget sätter igång. Lufttorkat skinka, salami, ölkorv, kittostar, kokosfett i te mm.  

Det fungerar faktiskt över förväntan och jag har inte haft ett enda återfall p.g.a suget sedan jag började med LCHF i maj.

• Like 3

Måste säga att jag rekommenderar att inte äta ngt gott alls, fokusera på bra mål mat istället. Jag har ätit LCHF i flera omgångar men alltid lyckats falla dit igen. Nu har jag dock helt uteslutit allt sött, även sötningmedel (inkl tuggummi) och jag äter inget extra förutom mina två/tre huvudmål och det går SÅ mkt bättre. Är inte alls sugen längre och det är en enorm lättnad för nu kan jag kanske klara mig. Först nu när jag slutat unna mig göttiga saker känner jag inte längre att jag avstår från något för jag är inte alls sugen. På helgen kan jag tillåta mig en frukost med fröbröd och en efterrätt bestående av lite frysta hallon och visprgädde men det är allt. Mer klarar jag nog inte.

Det är ju bara hur jag fungerar men om man äter LCHF för att man är överviktig som jag så tror jag det är en god idé att vänja sig av med småätandet.

Som en "nykter" överätare vill jag påstå, att mättnad har inte rikitigt med suget att göra. Man kan vara sugen fast man är proppmätt och därmed proppar man i sig mer mat. Suget sitter istället i bakhuvet och bakhuvet behöver läras ny hantering av situationen. Det handlar också om vanans makt.

Men en bra början är att se till att man är ohungrig helst hela tiden. Jag t.ex försöker se till att jag aldrig blir hungrig för att minska suget. Alltså jag tillämpar inte LCHF-regeln alls, att äta bara när man är hungrig, ty då skulle en ökad risk finnas att jag stoppade i mig något onyttigt. Dock händer det fortfarande att jag blir sugen och har därför skaffat mig LCHF-substitut som jag unnar mig när suget sätter igång. Lufttorkat skinka, salami, ölkorv, kittostar, kokosfett i te mm.  

Det fungerar faktiskt över förväntan och jag har inte haft ett enda återfall p.g.a suget sedan jag började med LCHF i maj.

Njaa... då är du ett undantagsfall tror jag ;) som blir sugen trots du är proppmätt på LCHF mat..