Bengt Nilsson Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Man kan undra varför intresset för LCHF inte dör ut utan tuffar på… Svaret finns här: Hälsoeffekter av LCHF Listan med hälsoförbättringar är så omfattande att det är stor chans att någon som börjar med LCHF för att gå ned i vikt även får som bonus en förbättrad hälsa (kanske långt innan vikten har påverkats så mycket). Jag fick följande från en dietist och det stämmer bra på de som har magproblem. Jag anser att det finns andra orsaker till att många blir bra av LCHF än just själva sammansättningen av LCHF och det är: En del är glutenintoleranta men har inte blivit upptäckta och diagnostiserade. Börjar man äta glutenfritt kan man inte sätta diagnosen i efterhand tyvärr. En del har troligtvis en icke IgE-förmedlad allergi mot vete som sädesslag och blir därför bättre av LCHF som inte innehåller vete. En del har IBS och man vet att många av dem har svårt att bryta ner vissa kolhydratsformer sk oligosackarider. De får då uppsvullen buk, gasbildning och andra mag-tarmbesvär. Det innebär dock inte att de inte tål några kolhydrater alls men kan bli bättre på att undvika vissa kolhydrater. De mår bra av sk FODMAP-kost vilket också kan göra dem besvärsfria. Dock är oligosackarider viktiga för tarmfloran och man tror att det är viktigt m en bra tarmflora för att minska risken för tjocktarmscancer. Jag lägger till: Lagom dos med omega-6 (många växtfetter ger överdos av omega-6). Rätt sort av omega-3 (växtfetter har fel sorts omega-3). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Gött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Jag kan tillägga drastiskt förbättrade kolesterolnivåer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjutt Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Det skulle väl inte vara så populärt om det inte funkade? Det funkar inte för alla avseende viktnedgång, men för de flesta verkar det som om med att det funkar menar jag också alla hälsoförbättrande följder av kosten. Det är väl det enkla svaret på din fråga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Det är lite svårt att veta egentligen. Nyligen publicerades en studie som visar att om några få får väldigt god effekt så kan de vara väldigt mycket mer synliga än de som får ingen/ negativ effekt. Det behöver egentligen inte fungera alls, åtminstone genomsnittligt, för att spridas vidare. http://www.ursprungsliv.nu/2014/09/hur-kan-ineffektiva-behandlingar-spridas/ Jag skulle bli väldigt förvånad om LCHF visade sig vara den bästa kosten för hälsan i längden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 LCHF är effektivt för många eftersom att det: - Minimerar gluten, vilket hos många utan deras medvetande verkar inflammatoriskt i tarmen. - Minimerar glukos, vilket hos många verkar inflammatoriskt i blodkärl p.g.a. för högt blodsocker. - Minimerar fruktos, vilket hos många verkar inflammatoriskt i levern p.g.a. att enbart levern kan metabolisera det. Gemensamt för dessa tre är att de minskar kronisk inflammation till följd av för mkt raffinerade livsmedel. Minskar du kronisk inflammation i kroppen kommer leptinkänsligheten återfås och den naturliga energibalansen kommer uppnås över tiden. Som negativ effekt av framförallt strikt LCHF är att somliga får problem med bakteriefloran i tarmen, eftersom den närs främst av resistent stärkelse vilket återfinns i vissa naturliga kolhydratrika livsmedel (potatis t.ex.). Strikt LCHF under lång period har lite samma effekt som en antibiotikakur m.a.p. bakteriefloran i tarmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts